Toon posts:

Vraagje voor mijn broer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De computer van mijn broer (PII 350 op een Asus moederbord) start de laatste paar maanden TERGEND langzaam op.

Het duurt dus werkelijk 15 minuten voor het kreng opgestart is. Is hij eenmaal aan de praat, dan loopt hij prima. Okee, scandisk gaat ook gruwelijk traag. Een half uur voor zijn 18 Gb (IBM) harddisk.

Hij denkt zelf dat het aan zijn nieuwe IBM harddisk ligt, omdat dat 1 grote partitie is.
Hebben jullie tweakers daar ook last van? Nee toch?

Misschien is het een bios instelling, of een verkeerde jumpersetting. Geen idee. Hij heeft Windows 95 al een aantal keren overnieuw geinstalleerd (na de boel te formatteren
uiteraard), en nu dus Windows 98. Niks helpt.

Iemand een idee waar het aan kan liggen? Geef een gil, misschien wordt mijn broer dan weer helemaal vrolijk. Alle tips zijn welkom.

Groetjes en alvast bedankt
Henny

Verwijderd

Volgens mij heb je d'r gewoon teveel op gezet en er weer afgehaald zonder je register te checken. Want als windows iets in ut register vind dat niet op je HD staat gaat ie zoeken tot ie het gevonden heeft en dat kost tijd.
Greetz...

Verwijderd

Topicstarter
Oh, baidewee, hij heeft dus 3 harddisken.
18Gb IBM DJNA-371180
6,4Gb Maxtor
3,6 waarvan hij net even het merk niet meer wist.

Zou het aan de combinatie van die 3 kunnen liggen? Ik doe maar een gok.

Groetjes
Henny

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me dus heel erg sterk, want in de eerste post schrijf ik dus:

"Hij heeft Windows 95 al een aantal keren overnieuw geinstalleerd (na de boel te
formatteren uiteraard), en nu dus Windows 98. Niks helpt."

En volgens mij staat er helemaal niks meer in het register als je je harddisk formatteert. Sterker nog....je register BESTAAT helemaal niet meer als je je harddisk formatteeert :)

Nog meer tips waar het aan kan liggen?

Groetjes
Henny

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een partitie van 18 GB is volgens mij gewoon te groot voor Windows.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, Chaos!
Wat is dan de maximale groote voor een partitie in Windows?

Alvast bedankt

Groetjes
Henny

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Geen idee eigenlijk hoe groot een partitie dan mag zijn. Officieel kan een partitie van 18GB ook wel, alleen bevat de schijf dan zo'n enorme hoeveelheid clusters dat Windows er verschrikkelijk sloom van wordt. Als de schijf nog leeg is, dan zou ik gewoon eens 2 partities van 9GB of 3 van 6 proberen.

Verwijderd

Zit hij op een netwerk (kabel)?
Heeft hij misschien 'n heleboel netwerk protocollen ingesteld?
Is zijn IP ingesteld?
Is z'n virusscanner misschien vanalles aan het scannen? (progressigve scan)
Wat staat er allemaal onder z'n startup folder?
Wat staat er onder "Run (current user/Global user)" in TweakUI?
Heeft ie al scandisk geprobeerd?
En last but not least: hoeveel geheugen heeft hij?

Verwijderd

Topicstarter
"Zit hij op een netwerk (kabel)?"
Hij heeft internet via de kabel, verder geen netwerk. Z'n kabelmodem werkt gewoon met TCP/IP.

"Is zijn IP ingesteld?"
Ja

"Is z'n virusscanner misschien vanalles aan het scannen? (progressigve scan)"
Nee. Hij heeft (net als ik) McAffee. En ik heb er geen problemen mee dat hij traag wordt.

"Wat staat er allemaal onder z'n startup folder?"
Niet veel denk ik, want hij is zuinig op alles, dus ook op z'n geheugen :)

"Wat staat er onder "Run (current user/Global user)" in TweakUI?"
Geen idee. Ik zal het eens aan hem vragen.

"Heeft ie al scandisk geprobeerd?"
Ja. Niks aan de hand. Duurt alleen een half uur voor hij klaar is.

"En last but not least: hoeveel geheugen heeft hij?"
Ik zal het eens aan hem vragen.

Persoonlijk denk ik niet dat het hier allemaal aan ligt, want hij wordt al traag vlak na een schone installatie. Ik denk persoonlijk dat die 18Gb partitie misschien het probleem is. Dus hopelijk staat er nog niet al te veel op, en kan hij hem opniew indelen.

Nog meer tips en ideeen zijn natuurlijk altijd vanharte welkom.

Groetjes en alvast bedankt
Henny

Verwijderd

---

La ma...

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me inmiddels vertellen wat een acceptabele grootte is voor een partitie?

En zijn er nog meer truukjes om Windows 98 sneller te krijgen? En dan bedoel ik niet opnieuw installeren van win98, of defragmenteren, want die 2 ken ik al :)

Alvast bedankt
Henny

Verwijderd

ik heb goede ervaring met een 1.5 gig als c schyf (kleine clusters)en de rest verdeeld over het restand van de schyf
gaat perfect met pqmagic (partieties maken met windows er nog gewoon op zonder eerst format c te doen)
als je het proggie niet heb neem maar ff contact op met me op
grtz

Verwijderd

Ik geloof dat 8GB wel het maximum is waar windows lekker mee kan werken,... probeer dat eens...

Als ik jou was zou ik de site van Norton is bezoeken. Norton Ghost downloaden en Norton Utilities (Speeddisk & Windocter) gebruiken om je PC te optimizen...

Verwijderd

Ik kan je aanraden om niet veel hoger te gaan dan 3.5 a 4 Gb per partitie. Ik heb een 4,2 Gb Seagate en heb voor de lol eens de partities weggehaald. Het scheelt wel een beetje. Maar als je HD nog groter is dan scheelt het veel meer. Als je bijvoorbeeld windows explorer opstart moet hij de hele tree van je HD in één keer maken. Als dat een hele grote partitie is, dan kost dat tijd. Daarnaast heb je het probleem dat je schijf meer partitioneert. Als delen van een bestand er ver van elkaar staan dan kost dat ook tijd.
Traagheid kan ook met je hoeveelheid geheugen te maken hebben. Als je een PII 350 hebt met Win98 en 32 mb dan is het nog extreem langzaam (zeker als je hd gaat "swappen"). Hoeveel SDRAM heb je?
Pagina: 1