Toon posts:

[9600 XT] Paarse vlekken in Windows XP Home

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zaterdag een nieuwe PC binnen gekregen en zit met een probleem met mijn Connect3D 9600 XT videokaart in combinatie met mijn Windows XP Home. Bij de meeste plekken in Windows XP krijg ik paarse vlekken in mijn tekst te zien (voornamelijk bij Zwarte en Witte tekst). Alsof ik naar een lage kwaliteit JPG zit te kijken. Om een beetje het beeld te krijg wat ik bedoel heb ik even een screenshot gemaakt van mijn start-menu van Windows:

http://www.geocities.com/shlizar_axis/Voorbeeld.html

Ik heb de laatste nieuwe drivers gedownload van het internet (die ik kon vinden) om eens te kijken of het daar aan lag, maar helaas. De versienummers van de drivers die ik geprobeert heb zijn:

- Catalyst 3.10 (die bij mijn PC zaten)
- Catalyst 4.2
- Omega 2.5.14

Het installeren van deze drivers mocht helemaal geen verschil geven. Ik ben toen maar gaan sleutelen aan de instellingen hiervan, namelijk:

- Bij de beeldscherm eigenschappen het aantal kleuren gewisseld tussen 16 en 32 bits (24 zat niet in het lijstje)
- Verschillende vernieuwings frequenties geprobeert (60, 72, 75 & 85 Hz)
- De AGP snelheid van mijn 9600 een keer op 8x en 4x gezet, zelfs een keer uit gezet
- Bij vormgeving -> effecten de "Smooth edges of Screen fonts" op Standaard en ClearType gezet (zelfs een keer uitgezet)

Wat me opviel was dat als ik ClearType selecteerde, de "paarse vlekken" bijna volledig verdwenen waren in Windows. Het probleem is alleen dat ik in spellen als Final Fantasy XI het zelfde probleem nog steeds tegen kwam. |:( Ik heb verschillende Forums nagelezen, maar tot dusver niemand kunnen vinden die hetzelfde probleem had.

Nog even ter info, mijn systeemeisen:

P4 3Ghz
Asus P4P800
1Ghz intern geheugen
Connect3D RADEON 9600 XT
Windows XP Home SP1 UK

Ik heb geen idee waar ik nu nog zou kunnen zoeken... Ik vroeg me af op iemand anders het zelfde probleem is tegen gekomen. Wat zou hier mogelijk het probleem kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 17:24 . Reden: Link naar plaatje werkte niet... :-/ ]

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Heb je het altijd? Of pas als je pc een uurtje aanstaat ofzo?
Dat zou namelijk op een hitte probleem kunnen duiden..
En welke directX versie heb je?

Btw doet je plaatje het niet :P

offtopic:
Ik wil ook wel 1Ghz intern geheugen ;)

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC staat nu inmiddels zo'n 12 uur aan en ik zie nogsteeds dezelfde paarse vlekken... (Heb niet gesnoven, gespoten of gezopen, mocht je het willen vragen ;) ) Ik krijg dit probleem naar voren zodra ik mijn PC heb op gestart naar Windows. Ik zie het probleem ook alleen in Windows. De POST en het opstart scherm van Windows XP zien er volledig normaal uit.

Het lijkt op een driver probleem, maar ik heb de laatste versie van de driver al op mijn PC staan. :?

De DirectX versie die ik op het moment gebruik is versie 9.0b. Ik heb het plaatje maar in ZIP vorm op dezelfde pagina gezet. Misschien dat je 'm dan wel kan downloaden...

http://www.geocities.com/shlizar_axis/Voorbeeld.html

Mocht ook dit niet werken, dan kan ik 'm altijd nog mailen...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 20:00 ]

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Hmm in eerste instantie zag ik ze niet |:(
Maar als je ff inzoomt zie je idd duidelijk allemaal paarse vlekjes rond de letters..
En daarna ook wel zonder inzoomen ;)

Het zou brak videogeheugen kunnen zijn, in dat geval moet je gewoon garantie gaan claimen. Mja, eigenlijk zou hij dan voordat ie bij Windows aangekomen is ook wel vlekken moeten weergeven..

Ik zou zeggen, indien er geen anderen met geniale ingevingen komen :P
Installeer Windows opnieuw
Chipset drivers enzo
DirectX 9.0x
Catalyst driver
(Of is dit weer de verkeerde volgorde 8)7 nja zo doe ik het altijd)

Je zou ff moeten kijken welke driver ze hier het beste vinden,
ik heb zelf geen ATI kaart dus dat weet ik niet echt :P
Ik gok 3.7 maar wie weet is dat wel de ***ste.. B)

[ Voor 9% gewijzigd door Laurenz op 15-02-2004 22:00 ]

Leave only footprints, take only memories