pc slaat af na ca 2 seconde (+ zelfonderzoek)

Pagina: 1
Acties:

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
Hallo tweakers.

Normaal help ik altijd, maar nu heb ik eens jullie hulp nodig.

Ik heb een pc met de volgende specs

• Moederbord: Abit nf7-s Rev 2.0
• Amd thorton unlocked naar 512kb cache doet 2.4 ghz op 2.1 volt
• 2x 256mb Twinmos DDR 400
• 340Watt chieftec voeding
• Radeon 9700 club3d modded naar PRO met zalman HPF-80C cooling

De verdere specs kun je vinden in Game-sys in mijn sig.

Mijn moederbord is zoals bij sommige wel bekend is ong. 1.5 week geleden kappot gegaan door lekkende condensatoren, nu heb ik gister mijn nieuwe nf7-s binnen gekregen. Nu heb ik deze vandaag in mijn watergekoelde systeem geïnstalleerd. Dit verliep zoals gewoonlijk gewoon goed en ik heb 100% zeker geen lekken.

Toen ik mijn pc aan zette herkende hij alles gewoon goed en ik heb hem ook meteen overgeklokt. (Dit hoort, op mijn oude mobo liep hij zelfs nog hoger dan dit) nml de CPu op 2.3 ghz. Settings: Vcore 2.1 volt ( 2.06 irl ) Mp 11.5, Fsb 200.
Nu heb ik al heel veel overclok ervaring en weet ik dus hoe ver ik met dit kan gaan omdat ik zoals ik al vermelde deze pc boven de 2.4 ghz heb gehad.

Nu weet ik dus ook dat als een pc de overclok niet aan kan hij onstabiel wordt en dus reset of hangt. Ik geloof niet dat dit het geval is, ik heb namelijk 1 uur stress op de pc gehad en daarna nog 30 min rust. Toen ging ik even naar beneden (Alleen winamp en msn stonden op dat moment aan) na 3 minuten kwam ik terug en de pc stond uit :?

Ik heb meteen gekeken of er een lek was maar dit was dus niet het geval, toen probeerde ik dus weer de pc aan te zetten, en hij viel na ong. 3 a 4 seconden weer uit zonder piepen of andere dingen.
Toen heb ik maar een CMOS reset gedaan maar ook dat hielp niet.
Toen ben ik overgegaan op het verwijderen van de bios batt en heb 1 uur gewacht.
Ook heb ik nog 2 ATX resets gedaan.

Maar iedere keer als ik mijn systeem aan zet blijft hij paar seconden aan en daarna valt hij uit.

Ik weet 1 ding zeker, Het zijn niet de temps, deze werden zelfs op 2.4 ghz (fan stond dan zelfs maar op 5 volt) nooit hoger dan 54 graden onder FULL load.

Toen ik dus ging voelen hoe warm alles was merkte ik geen vreemde dingen op.

Ik denk zelf dat het mijn voeding is. Waarom? Omdat toen ik nog alles in mijn systeem had zitten (dus na 2 keer testen nog voor de cmos reset) de cd drive gek ging tikken net alsof hij aan en uit werdt gezet. Natuurlijk heb ik hier niet echt goed naar kunnen luisteren omdat de pc na 4 seconden weer uit viel.

Nu wil ik graag van jullie weten wat jullie denken wat het is, ik heb helaas namelijk geen reserve onderdelen om te testen en ik ben atm ook blut dus een nieuw mobo A 120 euro of een goede voeding zit er helaas niet in.

Ik woon in Lekkerkerk, zou ik wellicht van iemand in de buurt zin voeding kunnen lenen? Of mijn cpu bij hem mogen testen?

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 19:45
Heb je alle hardware al eens losgehaald, dus HD, CD-rom eruit, NIC en dat soort dingen.

Om te kijken of de voeding het dan wel aankan, of dat een van die onderdelen kapoet zijn.
Verder natuurlijk de overclock ongedaan maken, en kijken wat ie dan doet.

• Roberto
Cereal schreef op 15 februari 2004 @ 15:50:
Heb je alle hardware al eens losgehaald, dus HD, CD-rom eruit, NIC en dat soort dingen.

Om te kijken of de voeding het dan wel aankan, of dat een van die onderdelen kapoet zijn.
Verder natuurlijk de overclock ongedaan maken, en kijken wat ie dan doet.
Volgens mij heb je het niet helemaal goed gelezen :)

Ik heb dus al lang een cmos reset gedaan, en ook de bios batt er uit gehad.
Ook heb ik dus het hele systeem al kaal, dus maar 1 dimm, vga en cpu.
Geen hdd geen nic en andere troep. :(

Ik denk echt dat het mijn voeding is maar ik kan het dus niet testen :X

[ Voor 7% gewijzigd door Roberto op 15-02-2004 15:54 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Mijn 1700+ en voeding mag je lenen he.. zoals ik je al gezegt had ;). Maar omdat je gezegd heb dat de hdd's tikken, lijkt het een voeding probleem.

4015Wp west (Dordrecht)

• Roberto
Tutti-frutti schreef op 15 februari 2004 @ 16:00:
Mijn 1700+ en voeding mag je lenen he.. zoals ik je al gezegt had ;). Maar omdat je gezegd heb dat de hdd's tikken, lijkt het een voeding probleem.
En cd player :) ( heb maar 1 hdd, een 200gb hdd.)

Maar in de tijd dat hij dus aan stond deed hij Tik tik ipv gewoon 1x als je hem aan zet dat hij je cd drive's chekt, is het nu zeg maar alsof hij constant aan en uit gaat.
Er zit btw een lampje op het mobo dat laat zien of er stoom op staat, maar er staat wel stoom op.
Totdat hij uit valt :?

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

RS_003 schreef op 15 februari 2004 @ 16:02:
[...]

En cd player :) ( heb maar 1 hdd, een 200gb hdd.)

Maar in de tijd dat hij dus aan stond deed hij Tik tik ipv gewoon 1x als je hem aan zet dat hij je cd drive's chekt, is het nu zeg maar alsof hij constant aan en uit gaat.
Er zit btw een lampje op het mobo dat laat zien of er stoom op staat, maar er staat wel stoom op.
Steeds duidelijker dat het je voeding is. Probeer je voeding eens aan te doen zonder mobo eraan, oftewel via een draadje tusen je groene en gnd kabel op je atx connecter.

klik

4015Wp west (Dordrecht)

• Roberto
Tutti-frutti schreef op 15 februari 2004 @ 16:07:
[...]

Steeds duidelijker dat het je voeding is. Probeer je voeding eens aan te doen zonder mobo eraan, oftewel via een draadje tusen je groene en gnd kabel op je atx connecter.

klik
Bij toeval dacht ik daar ook net aan, nog bedank voor je link ik ga het vanavond doen (Zit nu in een verjaardag en wou de pc als demo gebruiken 8)7 )

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-08 13:37

skr

voordat je de boel nog meer sloopt, een computer voeding mag je toch nooit onbelast aanzetten?

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

skr schreef op 15 februari 2004 @ 16:17:
voordat je de boel nog meer sloopt, een computer voeding mag je toch nooit onbelast aanzetten?
Zitten toch drives, fans etc aan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tutti-frutti op 15-02-2004 16:22 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Roberto
Tutti-frutti schreef op 15 februari 2004 @ 16:21:
[...]

Zitten toch drives, fans etc aan ;)
Uhh?

Ik was vanplan om de voeding even helemaal los te halen en daarna dus dat trukje te doen. Moet ik dus er wel iets op aansluiten?

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-08 21:07

iambig

* z.o.z *

Ik ben met een gelijk probleem uren aan het klooien geweest.
Bleek de powerswitch gaar te zijn... 8)7
Die bleef hangen/kortsluiting. Systeem starte dus en na 4 of 5 seconden ging ie vanzelf weer uit.
Probeer eens om je pc te starten door de powerswitch pinnen op je mobo met iets geleidens te shorten. (schroevendraaier oid)
Wel gelijk weer loslaten als je pc opstart. (8>

[ Voor 4% gewijzigd door iambig op 15-02-2004 16:42 ]

NEE: dit is geen signature...

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Ik denk idd ook dat het de voeding is als ik dat zo lees, effe andere er in en je weet het :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• iambig

iambig

* z.o.z *

Aargh! |:(

kwoot knop!

[ Voor 95% gewijzigd door iambig op 15-02-2004 16:42 ]

• Roberto
iambig schreef op 15 februari 2004 @ 16:38:
Ik ben met een gelijk probleem uren aan het klooien geweest.
Bleek de powerswitch gaar te zijn... 8)7
Die bleef hangen/kortsluiting. Systeem starte dus en na 4 of 5 seconden ging ie vanzelf weer uit.
Probeer eens om je pc te starten door de powerswitch pinnen op je mobo met iets geleidens te shorten. (schroevendraaier oid)
Wel gelijk weer loslaten als je pc opstart. (8>
Ik zal daar ook even naar kijken, je weet het maar nooit :)
Maar ik denk het zelf niet, want waarom ging hij de eerste keer wel aan? En waarom gebeurde het dan toen mijn pc al 1.5 uur aan stond?

[ Voor 12% gewijzigd door Roberto op 15-02-2004 16:43 ]

• iambig

iambig

* z.o.z *

RS_003 schreef op 15 februari 2004 @ 16:42:
[...]

Ik zal daar ook even naar kijken, je weet het maar nooit :)
Maar ik denk het zelf niet, want waarom ging hij de eerste keer wel aan? En waarom gebeurde het dan toen mijn pc al 1.5 uur aan stond?
Ik denk het ook niet.
Maar het zou lullig zijn als het wel zo was, en niemand begint erover. ;)

• SideSwipe
  • Laatst online: 16:32

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

*Glitch

[ Voor 175% gewijzigd door SideSwipe op 15-02-2004 20:14 . Reden: Glitch ]

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
Het klinkt mij als een voedingsprobleem want als het mobo kapot was geweest bleef de fan wel draaien van de voeding omdat er toch apparatuur aan zit.

Hint ik heb nog een voeding liggen

• Roberto
Update:

Ik heb getest met alleen hdd, dvd speler en 120mm Pabst fan, en de voeding bleef aan.
Test ik met mobo, hdd, dvd, en radeon 9700.
Komt er geen beeld, geen piep, en sloeg hij de 1e keer na 4 seconde af.
De power led op het mobo bleef branden, dus de voeding gaf nog wel spanning.
De de pc wou niet meer aan via de knop, dus ik heb de voeding ff uitgezet met de schakelaar en weer aangezet, toen weer de power knop in gedrukt en nu bleef de pc 2 seconden aan en viel daarna uit.

Denken jullie nogsteeds dat dit mijn voeding is:?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 19:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

RS_003 schreef op 15 februari 2004 @ 21:07:
Update:

Ik heb getest met alleen hdd, dvd speler en 120mm Pabst fan, en de voeding bleef aan.
Test ik met mobo, hdd, dvd, en radeon 9700.
Komt er geen beeld, geen piep, en sloeg hij de 1e keer na 4 seconde af.
De power led op het mobo bleef branden, dus de voeding gaf nog wel spanning.
De de pc wou niet meer aan via de knop, dus ik heb de voeding ff uitgezet met de schakelaar en weer aangezet, toen weer de power knop in gedrukt en nu bleef de pc 2 seconden aan en viel daarna uit.

Denken jullie nogsteeds dat dit mijn voeding is:?
Ow! Dit heb ik ook gehad, met een Enermax 460W voeding! Ding kostte gvd 130 pleuro maar was niet in staat om m'n Radeon 9700 Pro AIW van voldoende stroom te voorzien!
Probeer eens je vidkaart toch in je AGP-slot te steken, maar dan zonder het extra stroomkabeltje. Doetie het dan wel, dan kun je er nog zekerder van zijn dat je voeding het gewoon niet meer aankan. Heb nu een 360W Chieftec (zelfde ong. als jij dus) en die trekt nu alles prima. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08 16:07
Enermax voedingen leveren normaal gezien veel ampere op 12 voltage lijn en is normaal niet de reden dat hij geen voldoende stroom kan voorzien.

Enermax 460 watt:
+3.3 V - 35A
+5V - 35A
+12V - 33A
-5V - 1A
-12V - 1A
5Vsb - 2,2 A

[ Voor 27% gewijzigd door Brakius op 15-02-2004 22:11 ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

RS_003 schreef op 15 februari 2004 @ 16:02:
[...]

dit is toch al duidelijk. Het is gewoon de voeding of aansluiting. want dat rode lampje brandt zolang er stroom staat op de voeding.

• Roberto
--MeAngry-- schreef op 15 februari 2004 @ 22:02:
[...]

Ow! Dit heb ik ook gehad, met een Enermax 460W voeding! Ding kostte gvd 130 pleuro maar was niet in staat om m'n Radeon 9700 Pro AIW van voldoende stroom te voorzien!
Probeer eens je vidkaart toch in je AGP-slot te steken, maar dan zonder het extra stroomkabeltje. Doetie het dan wel, dan kun je er nog zekerder van zijn dat je voeding het gewoon niet meer aankan. Heb nu een 360W Chieftec (zelfde ong. als jij dus) en die trekt nu alles prima. :)
Bedankt voor je reactie, maar de zelfde voeding draait al 22 maanden rock stable in mijn systeempje, en al 1 half jaar met deze config ( radeon had ik zelfs al 1 jaar ) en was al 1 maand rock stable overcloked @ 2.4 ghz.

Het enige wat nu nieuw is, is het nieuwe mobo ( Zelfde model, alleen mijn oude mobo zijn condensatoren waren gaan lekken dus ik heb een nieuwe nf7-s rev 2.0 gehad met een iets andere fan die iets meer herrie maakt maar dat is offtopic :)) En als het mobo DOA was snap ik niet dat hij zolang nog heeft gewerkt zonder 1 blauw scherm ( 1.5 / 2 uur waarvan min 1 uur zware hdd en netwerk usage en 40 tot 80% cpu gebruik ) terwijl hij dus uitviel toen ik even beneden was om de gasten op de verjaardag te verwelkomen, en op dat moment draaide er dus niks op winamp en msn na :?

Hoodlum2000 schreef op 15 februari 2004 @ 22:09:
[...]

dit is toch al duidelijk. Het is gewoon de voeding of aansluiting. want dat rode lampje brandt zolang er stroom staat op de voeding.
Lees mijn update eens ;) Daar heb ik het over het lampje ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Roberto op 15-02-2004 22:18 ]

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Haal je powerknop is van je mobo af en doe de reset knop ervoor in de plaats. Probeer dan je PC aan te doen met de reset knop.

Klinkt namelijk heel erg dat er een knopje kapot is... (voor mensen met iets meer lef: een schroevedraaier op de pinnetjes van de schakelaar werkt ook ;))

• Roberto
Steven schreef op 15 februari 2004 @ 22:20:
Haal je powerknop is van je mobo af en doe de reset knop ervoor in de plaats. Probeer dan je PC aan te doen met de reset knop.

Klinkt namelijk heel erg dat er een knopje kapot is... (voor mensen met iets meer lef: een schroevedraaier op de pinnetjes van de schakelaar werkt ook ;))
Kun jij mij uitleggen waarom het dan eerst wel werkte? Ergo hij viel uit terwijl hij aanstond en ik dus niet aan de Switch zat, ook is het zo dat hij de 1e keer 4 sec aan bleef en de 2e keer maar 2 sec :?

Ik ga het morgen nog wel testen maar ik acht de kans zeer klein, natuurlijk is iedere tip welkom ;)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Het is gewoon je voeding. Lampje blijft gewoon branden, ook als trekt voeding het niet, ik heb het vorige week nog bij iemand anders mee gemaakt.. voeding deed het toen nog maar een paar tiende van een seconde ;). Maar mobo lampje bleef branden :P

4015Wp west (Dordrecht)

• Roberto
Tutti-frutti schreef op 15 februari 2004 @ 22:25:
Het is gewoon je voeding. Lampje blijft gewoon branden, ook als trekt voeding het niet, ik heb het vorige week nog bij iemand anders mee gemaakt.. voeding deed het toen nog maar een paar tiende van een seconde ;). Maar mobo lampje bleef branden :P
Is hier dan nog een verklaring voor?

En je weet het natuurlijk nooit 100% zeker :)

• SithWarrior
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Nee je weet het niet zeker nee, maar het is wel hoogst waarschijnlijk dat het daar aan ligt.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
Je hebt een nieuw mobo ingebouwd?

Draait de CPU-fan goed?
Ziet je CPU-fan sensor dat ook?

Als je Bios nl. default zo is ingesteld, kan het zijn dat ie de stroom eraf gooit als het CPU-fan signaal niet (goed) doorkomt, ter beveiliging van je CPU.

Verwijderd

Kosh66 schreef op 16 februari 2004 @ 14:08:

Draait de CPU-fan goed?

Als je Bios nl. default zo is ingesteld, kan het zijn dat ie de stroom eraf gooit als het CPU-fan signaal niet (goed) doorkomt, ter beveiliging van je CPU.
uit de TS "Nu heb ik deze vandaag in mijn watergekoelde systeem geïnstalleerd" hij heeft geen CPU fan, maar misschien wel in de bios vergeten de beveiliging uit te zetten (die beveiliging van "geen RPM signaal van de fan = afsluiten systeem").

En een vraagje, is het niet stiekum een nieuwe revisie van je vervangende bord (andere revisie dan je oude dus). Dan kan daardoor ook een verschil optreden misschien.

PS: Draait alles wel zonder OC ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 14:27 ]

• Roberto
Kosh66 schreef op 16 februari 2004 @ 14:08:
Je hebt een nieuw mobo ingebouwd?

Draait de CPU-fan goed?

Ik wil niet flamen maar, heb jij eigenlijk ook wel 1% van mijn posts gelezen en de specs bekeken?

Ik heb WATERCOOLING
Ook heb ik cmos en bios batt reset gedaan, en standaard staat overtemp protection niet aan dus na al de resets zal het zeker wel niet het geval zijn, en de startup temps zijn 14 graden voor de cpu en 12 voor de case, ik geloof dan niet dat hij te warm word.
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 14:26:
[...]

uit de TS "Nu heb ik deze vandaag in mijn watergekoelde systeem geïnstalleerd" hij heb geen CPU fan, maar misschien in de bios vergeten de beveiliging uit te zetten (die beveiliging van "geen RPM signaal van de fan = afsluiten systeem").

En een vraagje, is het niet stiekum een nieuwe revisie van je vervangende bord (andere revisie dan je oude dus). Dan kan daardoor ook een verschil optreden dus, draait alles overigens wèl zonder OC ?

edit:
En ja hij heb wèl een nieuw mobo ingenbouwd, daar gaat het juist om
Mhzzz spuit 11 8)7

Het is nog steeds een Rev 2.0 dat heb ik al na gekeken, maar ik heb direct overgeklokt, en hij heeft zo ook wel paar uur aangestaan, sterker nog, alleen de cpu was overcloked. Het moederbord draaide gewoon op 200mhz fsb.
En de cpu heeft al veel hogere's oc's mee gemaakt dus ik geloof ook niet 123 dat die dood is, want de temps waren zeer laag :)

[ Voor 41% gewijzigd door Roberto op 16-02-2004 14:28 ]

• Roberto
Meteen een update: Ik heb ff een 80mm fan op de CPU fan header aangesloten en de fan gaat NIET draaien :?

IK begin bang teworden dat dit mijn mobo is die dood is :X

Verwijderd

RS_003 schreef op 16 februari 2004 @ 14:26:
[...]

Mhzzz spuit 11 8)7
wa's datte ?

Het is nog steeds een Rev 2.0 dat heb ik al na gekeken, maar ik heb direct overgeklokt, en hij heeft zo ook wel paar uur aangestaan, sterker nog, alleen de cpu was overcloked.

[...]

En de cpu heeft al veel hogere's oc's mee gemaakt dus ik geloof ook niet 123 dat die dood is, want de temps waren zeer laag :)
Ik bedoel niet dattie dood is, maar ik vroeg of die wel stabiel is zonder oc, want je zegt dat je meteen hebt ge oc-ed. Want mijn ervaring is dat met dezefde proc. op gelijke borden niet altijd dezelfde resultaten levert (vraag me niet waarom). Zelf begin ik met een nieuw bord (ookal is het hetzelfde merk/type/revisie) weer helemaal opnieuw.

edit:
nwe mobo, en meteen dood, dat zou toch wel een beetje :( & |:( zijn

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 14:41 ]

• Roberto
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 14:35:
[...]

Ik bedoel niet dattie dood is, maar ik vroeg of die wel stabiel is zonder oc, want je zegt dat je meteen hebt ge oc-ed. Want mijn ervaring is dat met dezefde proc. op gelijke borden niet altijd dezelfde resultaten levert (vraag me niet waarom). Zelf begin ik met een nieuw bord (ookal is het hetzelfde merk/type/revisie) weer helemaal opnieuw.
aha, maar dan mag je nu ook de post boven je gaan lezen :P, ik hoop nog steeds dat het mijn voeding is, want die kan ik morgen ruilen, mijn mobo rma gaat 2 weken duren :X
En dat kan niet, want ik heb hem voor school nodig :(

Maar goed, hij kwam xp goed in en alles werkte lekker, dus hij trok de oc wel.
En anders zou dit wel opgelost moeten zijn na mijn cmos reset.

Spuit 11 is een soort HK rage ;) dat is als iemand bijna het zelfde boven je post :)
Dan zeg je dus: Spuit 11

[ Voor 8% gewijzigd door Roberto op 16-02-2004 16:15 ]

• Roberto
_/-\o_ Tutti-frutti _/-\o_

Hij heeft me geholpen met testen, en ik kan jullie helaas vermelden dat het wel mijn moederbord is / was.

2e keer rma binnen 1 week :'(

Bedankt allemaal voor jullie hulp.
Pagina: 1