[Debian Woody] networking restart

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik heb vandaag een ander netwerkkaartje in m´n server gestopt, namelijk een 3com 9x kaartje. Hiervoor zat er een Realktek kaartje in. Naja het werkt verder gewoon goed naar veel gepruts, maar het probleem is als volgt.

Als ik /etc/init.d/networking restart uitvoer, dan wordt de handel geconfigured en werkt het. Restart ik, dan liggen de settings er weer uit... Nu moet ik dus weten hoe ik dit OF kan laten automatiseren, OF dit gewoon ergens kan vastzetten.

Alvast bedankt!

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 10:11
/etc/networks/interfaces editten ?

• m33p
Heb ik gedaan, staat op DHCP ingesteld. Helaas wordt hier alleen nix mee gedaan, tenminste zo lijkt het... pas nadat ik networking heb gerestart wordt er een IP toegekend. Pig ik voor die tijd naar een host, en krijg ik "Network unreachable".

Edit:
Ik moet overigens ook modprobe eerst uitvoeren... kan ik dit niet automatisch laten uitvoeren bij het booten? Zo ja hoe ;)

[ Voor 23% gewijzigd door m33p op 15-02-2004 15:43 ]

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 15:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Misschien dat je /etc/networks/interfaces kunt posten?
En welke interface hebben we het over? Heb je alleen een eth0, of heeft je nieuwe kaart eth1?

--edit--

Je moet niet editten als ik een reply tik. :P De reden dat ie in /etc/networks/interfaces genegeerd wordt is omdat je dus eerst nog een modprobe moet doen.

En voor het automatiseren van je modprobe. Hint: /etc/modules

[ Voor 50% gewijzigd door mOrPhie op 15-02-2004 15:52 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• m33p
Inferfaces staat als volgt ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Ik heb hier nix aan veranderd. Realtek netwerkkaartje er uit, modprobe, networking restart. Dan werkt het wel, maja wordt dus niet automatisch uitgevoerd...

@mOrphie:
Maar hoe moet ik die modprobe dan auto laten uitvoeren? Insmod maakt ook geen verschil maar ik meen dat dit hetzelfde is als modprobe maar dan geforceerd? Ik heb niet zo heel veel verstand van linux zoals je merkt en ben ngo druk lerende, dus uitleg zou goed van pas komen :)
offtopic:
ik zal nooit meer editen als jij reply´d ;)

[ Voor 40% gewijzigd door m33p op 15-02-2004 15:51 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
En wat staat er in "/etc/modules" ?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Misschien: Staat je driver in /etc/modules? (bv: 8139too)

edit:
jaja, je was eerder :P

[ Voor 23% gewijzigd door pierre-oord op 15-02-2004 15:51 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• m33p
/etc/modules bevat de volgende modules:
code:
1
2
3
4
5
usb-uhci
input
usbkbd
keybdev
cpuid

nix met 3com dus, hoe moet ik dit dan invoeren? Gewoon 3c59x er in zetten?

[ Voor 29% gewijzigd door m33p op 15-02-2004 15:53 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:46
m33p schreef op 15 februari 2004 @ 15:36:
Heb ik gedaan, staat op DHCP ingesteld. Helaas wordt hier alleen nix mee gedaan, tenminste zo lijkt het... pas nadat ik networking heb gerestart wordt er een IP toegekend. Pig ik voor die tijd naar een host, en krijg ik "Network unreachable".

Edit:
Ik moet overigens ook modprobe eerst uitvoeren... kan ik dit niet automatisch laten uitvoeren bij het booten? Zo ja hoe ;)
Laat eens wat zien, dan? Staat er zoiets als:
code:
1
2
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Als dit wel het geval is, heb je de juiste symlinks van /etc/init.d/networking naar de /etc/rc*.d (namelijk rc0.d, rc6.d en rcS.d) directories?

En als ik het goed begrijp heb je op een andere computer (of router) een DHCP- server draaien.
m33p schreef op 15 februari 2004 @ 15:52:
/etc/modules bevat de volgende modules:
code:
1
2
3
4
5
usb-uhci
input
usbkbd
keybdev
cpuid

Ja, die kun je daar gewoon invoegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jaap-Jan op 15-02-2004 15:55 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
edit:
jaja, je was eerder :P
* Lalaland had nog niets gezegd :>

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 15:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

m33p schreef op 15 februari 2004 @ 15:52:
wat je normaal met modprobe zou doen. En nu google gebruiken. Want dit zijn wel erg simpele dingen. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
m33p schreef op 15 februari 2004 @ 15:52:Hoe moet ik dit dan invoeren? Gewoon 3c59x er in zetten?
Als dat de [goede] ge-modprobe-de module is, ja :)

• m33p
@Japie_17:
Ja er draait een DHCP. Ik heb verder niks aan mijn interfaces file veranderd, en met het 3com kaartje werkte dit. Ik heb alleen de volgende handelingen uitgevoerd:

Realtek NIC eruit
3com er in
modprobe 3c59x
/etc/init.d/networking restart

Doe ik dit, dan werkt het verder. Restart ik, kan ik dit allemaal weer overnieuw gaan doen en dan werkt het weer...

• m33p
Het probleem is al opgelost. Het was een kwestie van de juiste module in /etc/modules te zetten. Iedereen bedankt en met name Lalaland.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
m33p schreef op 15 februari 2004 @ 15:59:
Het probleem is al opgelost. Het was een kwestie van de juiste module in /etc/modules te zetten. Iedereen bedankt en met name Lalaland.
Graag gedaan, dat kost je 5 € >:)

Pagina: 1