Linux wordt niet geboot

Pagina: 1
Acties:

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 11:34
Ik ben nog een behoorlijke linux-newbie en weet zo 1,2,3 geen raad met het volgende probleem.

Ik heb een pc met SuSE linux 8.1 pro die nu ongeveer 3 maanden draait als webserver.
Al die tijd was er geen enkel probleem. Vorige week constateerde ik dat apache niet meer lekker liep. Na een restart van apache was het euvel niet verholpen. Toen maar een system reboot gedaan. (Dit alles op afstand via SSH).
Nu ik weer bij mn server zit ben ik er dus achter gekomen dat linux niet meer wil opstarten.
Ik krijg de volgende melding:
code:
1
graphics file "(hd0,1)/boot/message" missing

Dan kan ik kiezen om linux te booten, floppy of failsafe
Aangezien ik geen floppy heb, kies ik in eerste instantie om gewoon linux proberen te booten.

Ik krijg dan:
code:
1
Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS

Wanneer ik 'failsafe' probeer krijg ik dezelfde foutmelding.

Ik heb al gezocht via de search en via google en weet nu dat het aan de HD ligt.
Het is een 80 GB Maxtor schijf (primary master in LBA mode) dat op de volgende manier gepartitioneerd is.
Er is een kleine linux swap partitie aanwezig van enkele honderden MB's en de rest is een grote partitie van 79GB. (Misschien wel niet handig, maar van fouten leer je :) )
BIOS versie: Award BIOS v 4.51PG

Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?

Strix (Skullflame)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maak een /boot partitie van een paar meg (zeg, 10MB ofzo) en zet die helemaal aan het begin van de schijf. Oh, het is aan te raden je swap aan het einde te zetten (dus aan de buitenkant van de fysieke schijf.)

Op zich is een grote / partitie geen probleem (doe ik ook), maar die /boot partitie is nodig bij grote schijven.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2004 13:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mcB
Thx Cyber
Ik zal het eens proberen. Ik werk nog maar net met non-GUI Linux en heb nog niet eerder zo een partitie aangemaakt.
Aangezien ik bij een gewone startup uiteindelijk in grub tercht kom zal ik dus ws via het resque system de partitie aan moeten maken.
Eens kijken of dat gaat lukken.

Strix (Skullflame)

• mcB
Heb geprobeerd het advies op te volgen, maar snap het nog niet helemaal
CyBeR schreef op 15 februari 2004 @ 13:56:
Maak een /boot partitie ....
Kan iemand dit verduidelijken dmv een stappenplan oid??

Strix (Skullflame)

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:18

Kleintje81

Blaat

mcB schreef op 15 februari 2004 @ 18:33:
Heb geprobeerd het advies op te volgen, maar snap het nog niet helemaal
[...]
Kan iemand dit verduidelijken dmv een stappenplan oid??
Bijvoorbeeld, je HD van 80 GB, indeling zoals die nu volgens mij is
Mountpoint:
/ 79 GB
linux swap 200 MB ofzo

Met boot:
Mountpoint:
/boot 10 MB
/ 79 GB
linux swap 200 MB

Hiermee krijg je namelijk niet het probleem dat linux evt zal gaan zeuren dat de opstart partitie buiten de 8 GB oid zit.

Voorbeeld /etc/fstab
code:
1
2
3
4
LABEL=/                 /                       ext3    defaults        1 1
LABEL=/boot             /boot                   ext3    defaults        1 2
LABEL=/data             /data                   ext3    defaults        1 2
/dev/hda5               swap                    swap    defaults        0 0

Ik heb hier ongeveer hetzelfde als wat ik boven beschreef, allen heb ik een extra /data dir en type ext3. (Red Hat 7.2)

BF2 stats Systemen

• mcB
Ik heb nu de situatie dat ik in het restore system zit (ramdisk). Ik heb idd een swappartitie, dies ongeveer 700MB.
Op de andere partitie staat Linux en allerlei data die ik eigenlijk niet kwijt wil. Snap ik het nu goed dat zonder een verse linux install het probleem op kan lossen door een nieuwe kleine partite fysiek vooraan op de HD te zetten?

Strix (Skullflame)

Verwijderd

Ja dat snap je goed, je moet waarschijnlijk wel een partitie resizen, maar dat moet geen probleem zijn aangezien je swap partitie vooraan staat (of dat had ik zo begrepen).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mcB schreef op 15 februari 2004 @ 18:53:
Ik heb nu de situatie dat ik in het restore system zit (ramdisk). Ik heb idd een swappartitie, dies ongeveer 700MB.
Op de andere partitie staat Linux en allerlei data die ik eigenlijk niet kwijt wil. Snap ik het nu goed dat zonder een verse linux install het probleem op kan lossen door een nieuwe kleine partite fysiek vooraan op de HD te zetten?
Ja. Je kunt die grote partitie laten staan, mits die swappartitie vooraan zit. Dan kun je die swap partitie deleten en er een kleine ext2 partitie van +/- 10MB voor in de plaats zetten, samen met een nieuwere, 10MB kleinere swap partitie.

Vergeet niet je /etc/fstab aan te passen, je grote (/) partitie krijgt waarschijnlijk ook een nieuw partitienummer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1