[FreeBSD] sendmail problemen

Pagina: 1
Acties:

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 20:39
Ik heb hier een FreeBSD 4.9 webserver/router draaien met apache, php en mysql erop.

Nu heeft mijn ISP sinds kort alle verkeer over poort 25 die NIET naar de SMTP server van de ISP gaat geblokkeerd. Nu kan ik met php dus geen mailtjes meer versturen omdat sendmail zijn mail niet meer kwijt kan.

In mijn /var/log/maillog bestand zag ik veel van de volgende meldingen staan:
relay=fallback.vuurwerk.nl., dsn=4. 0.0, stat=Deferred: Operation timed out with fallback.vuurwerk.nl.

Het eerste wat ik toen heb geprobeerd is de mail via een andere poort te verzenden. Ik heb toen het bestand /usr/share/sendmail/cf/cf/freebsd.mc aangepast en de volgende regels erin gezet:
code:
1
2
3
define(`RELAY_MAILER_ARGS', `TCP $h 8025')
define(`ESMTP_MAILER_ARGS', `TCP $h 8025')
define(`SMTP_MAILER_ARGS', `TCP $h 8025')

Vervolgens:
code:
1
2
make freebsd.cf
cp freebsd.cf /etc/mail/sendmail.cf

Nu krijg ik echter de volgende meldingen in mijn maillog bestand:
relay=fallback.vuurwerk.nl., ds
n=4.0.0, stat=Deferred: Connection refused by fallback.vuurwerk.nl.

Blijkbaar wordt mail vanaf poort 8025 niet geaccepteerd ofzo?
Wat ik dus graag wil is dat het verzenden van mail weer werkt, zodat ik met PHP weer mail kan versturen. Ontvangen is niet nodig, enkel verzenden en ook alleen maar vanaf de server (mijn gewone mail ontvang ik op een windows machine die achter deze router hangt in Outlook en daarin heb ik SMTP en POP3 van mijn ISP ingesteld).

Hoe kan ik dit weer werkend krijgen? Is mail verzenden via een andere poort een oplossing en doe ik iets verkeerd? Of gaat dit niet lukken en kan ik bijvoorbeeld gebruik maken van de SMTP server van mijn ISP om mail vanaf mijn server te versturen?

The Flying Dutchman

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

oKIeh schreef op 15 februari 2004 @ 13:40:
Ik heb hier een FreeBSD 4.9 webserver/router draaien met apache, php en mysql erop.

Nu heeft mijn ISP sinds kort alle verkeer over poort 25 die NIET naar de SMTP server van de ISP gaat geblokkeerd. Nu kan ik met php dus geen mailtjes meer versturen omdat sendmail zijn mail niet meer kwijt kan.
Daarvoor is een smart relay instelling uitgevonden.
Het eerste wat ik toen heb geprobeerd is de mail via een andere poort te verzenden.
Met wat voor nut ? SMTP wordt afgeleverd op poort 25, en de blokkade is ongetwijfeld gebaseerd op een destination poort van 25
Blijkbaar wordt mail vanaf poort 8025 niet geaccepteerd ofzo?
Dit is mail NAAR poort 8025, en niet vanaf.
Hoe kan ik dit weer werkend krijgen? Is mail verzenden via een andere poort een oplossing en doe ik iets verkeerd? Of gaat dit niet lukken en kan ik bijvoorbeeld gebruik maken van de SMTP server van mijn ISP om mail vanaf mijn server te versturen?
Ja, zie de talloze topics hierover, en het smart hub verhaal in de sendmail docs.

• The Flying Dutchman
Ok, thanx.

Ik zal eens kijken wat ik over smart-relay instellingen ed kan vinden. Ik ben niet echt een grote unix kenner, maar ik mag graag dingen proberen en leren. Ik was hiermee echter al een hele tijd bezig maar kon er niet uitkomen (lees, ik wist niet waar en wat ik precies moest zoeken).

The Flying Dutchman

• The Flying Dutchman
Het probleem is opgelost!
Heb het volgende gedaan:

/usr/share/sendmail/cf/cf/freebsd.mc

aangepast en de volgende regel erin gezet:
code:
1
define(`SMART_HOST', `smtp.server.van.mijn.isp')

vervolgens weer
code:
1
2
make freebsd.cf
cp freebsd.cf /etc/mail/sendmail.cf

Wat kan een oplossing toch simpel zijn (als je even weet waar je naar moet zoeken). Bedankt!

The Flying Dutchman