Toon posts:

[Ixus400]Donkere foto's bij erg veel licht.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb eens de search doorgezocht maar kon niet datgene vinden wat ik zocht.

Ik heb een vraag over het fotograferen bij gelegenheden waar genoeg licht is zoals sportzalen. Ik merk dat wanneer ik de camera op automatisch zet, de camera toch flitst terwijl er genoeg licht is. Ik krijg dan hele donkere foto's zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/baspiepers/zvb_1.jpg

Wanneer ik manueel de camera in probeer te stellen zodat er geen flitser wordt gebruikt krijg ik geen scherpe foto's. De sluitertijd is namelijk te groot maar deze kan ik, volgens mij niet instellen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/baspiepers/zvb_2.jpg

Bovenstaande foto's zijn uiteraard extremen om het voorbeeld duidelijk te maken. Als ik hier en daar wat instel krijg ik wel redelijke foto's maar lang niet naar tevredenheid. Ik kan bijvoorbeeld wat doen met het focuspunt en dergelijke maar krijg dan toch nog te donkere foto's bij het gebruik van de flitser.

Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Hou je er rekening mee dat er in sportzalen veel minder licht is dan buiten? Ga voor de gein eens met een lichtmetertje zitten. Je ogen passen zich goed aan aan het lagere licht, maar voor je camera wordt het gewoon lastiger.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46

Tarin

Just plain weird.

Het probleem van de eerste foto is waarschijnlijk dat de flits slechts een beperkt bereik heeft.
De meeste compactcamera's flitsen redelijk tot een meter of 2-4. Als je object verder weg is is het gewoon niet sterk genoeg.

Wat je zou kunnen proberen is flitsvertraging (als de Ixus dat ondersteunt, mijn Oly 2040 iig wel).

Wat Hillie zegt is helemaal waar: er is minder licht, dus je cam heeft langer de tijd nodig om genoeg licht te verzamelen voor een mooie foto. Wat je kan proberen is:
- uitzoomen (vaak wordt de diafragmawaarde dan lager => meer licht op je sensor)
- andere iso-waarde kiezen (als de Ixus dat ondersteunt)
- eventueel een beetje onderbelichten en dat later met Photoshop weer op proberen te halen.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als je geen externe flitser kunt monteren, dan zou je ook naar een losse flitser met slave kunnen kijken. Zelf kijk ik met een schuin oog naar een Metz 54MZ3, wat een mooie systeemflitser is (wel aan de prijs, maar nog niet zo duur als Nikon of Canon) die volgens mij ook kan slaven op een sensor. Je eigen flitsertje flitst dan, en deze volgt, zodat je toch veel licht meepakt.

Overigens zijn daar ook (veel) goedkopere varianten voor te vinden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat ik de ISO waarden in ieder geval wel kan instellen. Flitservertraging weet ik niet precies. Ik heb eens in mijn handleiding gekeken en daar zie ik wel hoe ik de ISO waarden kan aanpassen maar geen gedegen uitleg van welke ISO waarde je waar moet gebruiken. Misschien is dit niet de juiste plaats om het te vragen (het is nogal een beginnersvraag) maar kan iemand mij dat in een paar zinnen vertellen? Een slave flitser zou ook wel iets kunnen zijn maar deze camera is meer bedoeld om mee te nemen. In de toekomst, als ik wat meer weet over fotograferen, wil ik nog een professionelere camera kopen. Daar zitten vaak ook meer mogelijkheden bij voor wat betreft het monteren van een extra flitser en dergelijke.

Verwijderd

Topicstarter
Vergeet de vraag over ISO waarden. Dit staat al in de FAQ. Ik zal eens kijken of ik iets met de flitsvertraging kan doen. Bedankt voor de reacties.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
iso400 gebruiken en proberen niet zoveel in te zoomen (ccd heeft dan meer licht nodig ivm de 2.8-4.9 lens)
Pagina: 1