Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Onzinnigge reacties shopsurveys

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Regelmatig als ik een paar shopsurveys lees kom ik maar al te vaak de meest onzinnige verhalen tegen, elke shopsurvey heeft er wel een.

Een goed voorbeeld (zie shopsurvey Dynabyte) :
Was laatst voor de grap eens gaan vragen wat 512 mb ddr pc 2100 geheugen kostte, zonder lbikken of blozen antwoordde de enigzins Bolle verkoper 199 euro en 95 cent. Ik schoot spontaan in de lach, de verkoper vroeg me wat daar zo raar aan was, "geheugen van dit formaat is heel moeilijk aan te komen "waren zijn exacte woorden. Ik liet het er maar bij en vroeg vervolgns informatie over een labtop die ik wilde kopen.
De verkoper, nog steeds dezelfde dikke, gaf bijna geen antwoord omdat zijn oog viel op iemand die vragend met een setje cd''r in zijn hand stond, Blijkbaar was daar meer geld aan te verdienen dan aan een student die info vroeg over een labtop die ie toch niet kon kopen. Ik heb 5 minuten gewacht, maar de verkoper was druk bezig met de cd-r klant en zag mij helemaal niet meer staan.
Dezelfde middag teruggegaan met mijn vader, allebei in pak, me pa is advocaat, en we hebben ze daar eens flink op hun nummer gezet, ineens was er koffie, kwamen er folders op tafel en kreeg je nu opeens bij een labtop een luxe tas.
Toen ik vroeg waarom ie me deze zelfde info vaniddag niet wilde geven was een onverstaanbaar gemompel het gevolg. Me vader wilde nog wat verder gaan en de vestigingmanager erbij roepen om zijn beklag te doen, maar dat vond ik wel iets te ver gaan.
Ik moet zeggen dat ze wel een zeer groot aantal games hebben en ze hebben heel veel kleine verloopstukjes voor allerlei dingen, zoald b.v ps2/usb enzo gewoon los voro 2 euro.
Joystick enzo kan je er ook gerust kopen en overige kleine dingen, geen probleem, maar als je in hun ogen niet valt in de categorie hier kunnen we aan verdienen behandelen ze je alsof je lucht bent.
Mooiste quote kwam tenslotte van een verkoper die echt het buskruit niet uit had gevonden. Mijn vraag:
"Wat is de toeganstijd van deze hdd" waarop de onnozele ziel antwoordde, "dat moet ik even opzoeken, we hebben die namelijk niet op voorraad"
dit zegt meteen alles over de technische kennis.
Mijn slogan is dan ook: Dynabity Tilburg: Beetje jammer..
Als je dit leest begrijp je wat ik bedoel :)

In andere verhalen worden medewerkers van computerzaken uitgemaakt voor rotte vis, lelijkerds, dikzakken, achterlijken en noem maar op. Opzich zijn dergelijke reacties enigzins begrijpelijk als het om echt ernstige incidenten gaat (zoals een reactie bij mycom).
Maar vaak gaat het om kleine dingen, die totaal niet relatief zijn in vergelijking met andere computerzaken.

idee:
Zou het niet beter zijn om survey reacties ook te laten moderaten ?

De posters van een groot aantal reacties zou ik aanraden om zelf is een paar weken in een computerzaak te werken, dan weet je meteen hoe leuk het is, hoe je af en toe kansloos het winkelbeleid moet verantwoorden en hoe slecht het verdient ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 11:16 ]

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 07:19
Het idee van de shop survey is dat de gebruikers de winkels als het ware 'modden', niet elkaar. Een moderatiesysteem op de shop survey heeft in mijn ogen dan ook geen toegevoegde waarde.

Verder snap ik wel wat je de gequote shop survey onzinnig vindt, maar behalve het feit dat hij post terwijl hij niets besteld heeft doet hij weinig fout. Akkoord, ik hoef niet te weten wat het postuur van de verkoper is, maar een wat uitgebreider verhaal dan normaal kan nooit kwaad in mijn optiek.

De genoemde reactie is voorlopig iig getrashed :).

[ Voor 6% gewijzigd door Randal Peelen op 15-02-2004 11:47 ]

http://twitter.com/randalpeelen

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 00:59

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Dit soort reacties zouden eigenlijk inderdaad door users besproken moeten kunnen worden met een mogelijke reactie van de poster (waar is een beetje de vraag...).

Mijn handen jeuken om de poster de verwende oren te wassen. Door dit soort kinderachtige "mijn papa is advocaat en geeft mij altijd gelijk gelijk"-reacties brengt hij het algehele niveau van de SS naar beneden.

Kunnen reacties op surveys niet gewoon in onderliggende reacties geplaatst worden zoals bij de frontpage-reacties?

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik vind dit soort reacties juist wel leuk. Als er alleen maar feitjes worden opgesomd zoals wat de spullen kostten wordt het wel wat saai. De poster doet eigenlijk niets fout: hij vertelt gewoon zijn belevenissen bij een bepaalde winkel.

• stylezzz
  • Laatst online: 22:46
Dat soort reactie's zijn inderdaad wel leuk om te lezen. Toch bekruipt me hier het gevoel om willens en wetens een bepaalde shop zwart te maken.
'Laat ik mijn pappie maar meenemen want die heeft centjes eens kijken of ze daar wel wat voor willen doen'
Die kans is natuurlijk nogal groot. Als jij eerst die verkoper flink op ze bek laat gaan door dat gezeur over die geheugenmodule (welke tweaker koopt uberhaupt geheugen bij de dynabyte??) dan zal deze liever een pakje cdr's afrekenen als nog een half uur gezeik over een of andere laptop die hij toch niet aan je zal verkopen moeten aanhoren. Waarschijnlijk was de verkoper bij dynabyte feitelijk slimmer als verwacht, aan zo'n snotneus valt toch geen geld te verdienen.... ;)

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 07:19
Ook ik vind dergelijke reacties wel geinig om te lezen. Feit blijft dat hij er niets heeft besteld, of dit iig niet in zijn reactie heeft laten blijken. In de FAQ staat duidelijk dat je eerst iets moet bestellen en dan je ervaringen pas moet posten. Had hij die laptop gekocht en was die in goede staat aangekomen had de reactie er nu nog gestaan :).
Kunnen reacties op surveys niet gewoon in onderliggende reacties geplaatst worden zoals bij de frontpage-reacties?
Dat kan ook, maar alleen door de shop zelf. De shop survey is natuurlijk geen chatroom of forum ;).
Die kans is natuurlijk nogal groot. Als jij eerst die verkoper flink op ze bek laat gaan door dat gezeur over die geheugenmodule [...] dan zal deze liever een pakje cdr's afrekenen als nog een half uur gezeik over een of andere laptop die hij toch niet aan je zal verkopen moeten aanhoren.
Grote kans dat ik dit als verkoper ook zou doen. Maar is dit dan in weze wel een slechte eigenschap van Dynabyte kun je je afvragen? Of is dat heel normaal en had hij het dus ook best achterwege kunnen laten? :P

http://twitter.com/randalpeelen

• stylezzz
Jimmy Pop schreef op 15 februari 2004 @ 12:35:
Grote kans dat ik dit als verkoper ook zou doen. Maar is dit dan in weze wel een slechte eigenschap van Dynabyte kun je je afvragen? Of is dat heel normaal en had hij het dus ook best achterwege kunnen laten? :P
Als klant voel je je natuurlijk wel in de [piep] genomen als de verkoper je links laat liggen. Maar jah, ik denk dat hier toch echt een 14 jarig pubertje betrof die even flink op de dynabyte wou hakken. Laat hem lekker, maar laat hem daarmee niet tweakers lastigvallen.... ;)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik ben ook voor het modden van de reacties. Schelden hoeft niet, ook niet als je slecht bent behandeld. Het verhaal gequote in de startpost vind ik eigenlijk alleen maar erg zielig. Ik lees veel van dit soort "stoere - en toen gingen we ze terugpakken" verhalen helemaal niet. De serieuze surveys haal je er zo tussenuit.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben absoluut tegen het modden van reacties. Wat nu al bij de nieuwsreacties gebeurt is dat men mod op de mening en op het gevoel dat een reactie oproept (ben ik het er mee eens? ---> +1; ben ik het er niet mee eens? ---> -1). Dat is geen wenselijke situatie en we zijn daarom ook bezig om op te treden tegen mensen die op deze manier modden. Zo'n situatie zul je bij de surveys in de ShS nog veel eerder tegenkomen omdat daar over het algemeen juist alleen maar meningen verkondigd worden. Het is aan de lezer om te beslissen wat hij ervan gelooft en dat is IMHO niet iets dat beïnvloed zou mogen worden door de meningen van andere lezers. Dan verdwijnt de objectiviteit die wij juist zoveel mogelijk willen bewaren in de Shop Survey.

• Bor

Bor

Ik ben absoluut tegen het modden van reacties. Wat nu al bij de nieuwsreacties gebeurt is dat men mod op de mening en op het gevoel dat een reactie oproept (ben ik het er mee eens? ---> +1; ben ik het er niet mee eens? ---> -1). Dat is geen wenselijke situatie en we zijn daarom ook bezig om op te treden tegen mensen die op deze manier modden.
Helemaal waar maar ik vind ook niet dat de tweakers.net users het modden moeten doen maar dat de tekst "gemoderate" wordt door iemand van de crew voordat de post geaccepteerd - en gepubliceerd word.

• Harm
  • Niet online
Dat is simpelweg teveel werk om uit te voeren en ook nergens voor nodig omdat wij dan alsnog zouden moeten gaan bepalen wat er wel en niet gepubliceerd wordt; waarmee we dus de verantwoordelijkheid bij onszelf leggen terwijl die bij de gerbuiker moet liggen. Als we zelf surveys zouden gaan toelaten die wij goed vinden, dan doen we aan symptoombestreiding, terwijl het veel beter werkt en kan en zal werken als we de gebruikers duidelijk maken hoe het moet door hen (1) actief op regels te wijzen en (2) ook achteraf op te treden - en dat aan de user te laten weten - als er wat misgaat. Dat werkt IMHO veel beter op de lange termijn :) .

[edit]
Overigens, Renegade is bezig om de regels die wij hanteren op schrift te zetten en die zullen dan ook op enigerlij wijze naar de gebruikers gecommuniceerd gaan worden lijkt me :) .

[ Voor 14% gewijzigd door Harm op 15-02-2004 13:28 . Reden: BTW ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok het is af en toe wel geinig om deze onzin te lezen, maar details wat betreft winkelmedewerkers moet achterwege worden gelaten. Woorden als "de verkoper" of de "chef" voldoen.
Een groot deel van computerwinkelmedewerkers komen regelmatig op tweakers..

• Bor

Bor

Op de lange termijn werkt dat misschien beter maar dan is er wel een strakker beleid mbt de shop survey's nodig. Het gaat nu al te lang "fout".

• Harm
  • Niet online
Bor_de_Wollef schreef op 15 februari 2004 @ 13:29:
Op de lange termijn werkt dat misschien beter maar dan is er wel een strakker beleid mbt de shop survey's nodig. Het gaat nu al te lang "fout".
Zou je mij dan uit kunnen leggen hoe lang het al fout gaat? Sinds ik bij Tweakers.net ben begonnen als Frontpage Admin (ongeveer een jaar geleden nu) zijn we bezig gegaan met het op orde brengen van de surveys in de Shop Survey. Alles is doorgelezen en er is behoorlijk in gesnoeid wat surveys betreft. Wat er nu staat is echt een stuk beter dan wat er een jaar geleden stond. Dus zeggen dat het al 'te lang "fout"'gaat is IMHO gewoon niet waar. Het kan beter ja, maar dat is - zoals ik het zie - gezien vanuit een positieve benadering dat het nu goed is en dat het beter kan om de kwaliteit van de Shop Survey te verhogen. Voor mijn idee ga jij uit van de meer negatieve kant, dat het nu 'fout' gaat. Voor wat betreft dat strakkere beleid, daar is Renegade dus mee bezig om regels op te schrijven :) .
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 13:28:
Ok het is af en toe wel geinig om deze onzin te lezen, maar details wat betreft winkelmedewerkers moet achterwege worden gelaten. Woorden als "de verkoper" of de "chef" voldoen.
Een groot deel van computerwinkelmedewerkers komen regelmatig op tweakers..
Op zich heb je hier wel een punt, maar die woorden komen er ook in omdat de user het idee heeft dat er iets niet goed is gegaan en dat wil hij op een manier aan de andere gebruikers doorgeven. Vandaar die woorden. Zolang het verder een nette reactie is en er niet naar die specifieke verkoper geflamed wordt, kunnen die woorden prima blijven staan. Dan is er niet zo heel erg veel mis mee IMHO.

[ Voor 27% gewijzigd door Harm op 15-02-2004 13:34 . Reden: BTW ]

Verwijderd

Topicstarter
Harm schreef op 15 februari 2004 @ 13:32:
[...]
Op zich heb je hier wel een punt, maar die woorden komen er ook in omdat de user het idee heeft dat er iets niet goed is gegaan en dat wil hij op <em>een</em> manier aan de andere gebruikers doorgeven. Vandaar die woorden. Zolang het verder een nette reactie is en er niet naar die specifieke verkoper geflamed wordt, kunnen die woorden prima blijven staan. Dan is er niet zo heel erg veel mis mee IMHO.
Natuurlijk uiting van frustratie kan bepaalde vormen aannemen, maar schop dan gewoon tegen de zaak die bepalen immers het beleid

• Bor

Bor

Harm schreef op 15 februari 2004 @ 13:32:
[...]

Voor mijn idee ga jij uit van de meer negatieve kant, dat het nu 'fout' gaat. Voor wat betreft dat strakkere beleid, daar is Renegade dus mee bezig om regels op te schrijven :) .

[...]
Ik had het inderdaad anders moeten verwoorden. Hoe ver is Renegade met de nieuwe policy?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Jimmy Pop schreef op 15 februari 2004 @ 12:35:
Ook ik vind dergelijke reacties wel geinig om te lezen. Feit blijft dat hij er niets heeft besteld, of dit iig niet in zijn reactie heeft laten blijken. In de FAQ staat duidelijk dat je eerst iets moet bestellen en dan je ervaringen pas moet posten.
Ik heb ooit eens willen bestellen bij een shop, maar de voorwaarden bleken zo idioot (en niet conform de we Koop op afstand) dat ik er maar vanaf heb gezien. Ik vind het wel belangrijk anderen ervan op de hoogte te brengen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Monga
  • Laatst online: 21:59
Mja, als de de overdreven negatieve reacties gaan modden, neem dan ook gelijk de overdreven positieve reacties mee (heb een muis besteld; de volgende dag al in huis dus technische kennis 10, algehele indruk 10 etc...) :'(

• stylezzz
Heel dat puntensysteem rammelt aan alle kanten zowiezo. Je hebt inderdaad veel reacties in de trant van : 'zooo, geweldig man. Nette website dus ik bestel 1 nieuwe pilot mouse en die komt ook nog de dag erna aan. klasse, toppie blabla' Vervolgens allemaal 10'en en die shop kan niet meer kapot. Dergelijke reacties zouden eigenlijk gewoon op 6'en moeten komen want ik vind dat zoiets niet meer als normaal is. Mocht een shop buitengewone service tonen dan kun je met recht spreken van 10'en, eerder niet.

Gaat er echter iets mis(1 dag te late levering, al dan niet de schuld van TPG ;) ) dan word een shop tot op de grond toe afgebrand en zijn 4 4'en het resultaat.

Momenteel word er alleen gelet op de reactie zelf en of er 'een' onderbouwing is in de richting van de verschillende aspecten (algemene indruk, technische kennis e.d.), niet of deze nog in enige verhouding staat tot de gegeven cijfers.....

• Bor

Bor

Sommige mensen zijn zowiezo heel snel met het uitdelen van een 10. Dan moet er bij mij echt heel wat gebeuren hoor! Ik heb ook het gevoel dat sommige "10-en" surveys gewoon worden ingevoerd door mensen van het betreffende bedrijf.

• Monga
  • Laatst online: 21:59
Bor_de_Wollef schreef op 15 februari 2004 @ 17:41:
Ik heb ook het gevoel dat sommige "10-en" surveys gewoon worden ingevoerd door mensen van het betreffende bedrijf.
En daar heb je helemaal gelijk in jammergenoeg :(

• Harm
  • Niet online
Monga schreef op 15 februari 2004 @ 18:53:
[...]

En daar heb je helemaal gelijk in jammergenoeg :(
Zou je dat soort surveys, als je ze tegenkomt, willen melden in dit subforum? Dan kunnen wij ernaar kijken en zonodig actie ondernemen :) .

• Bor

Bor

Harm schreef op 15 februari 2004 @ 19:39:
[...]
Zou je dat soort surveys, als je ze tegenkomt, willen melden in dit subforum? Dan kunnen wij ernaar kijken en zonodig actie ondernemen :) .
Natuurlijk :) Wat zijn trouwens de "sancties" die hier op het moedwillig beinvloeden van de survey's staan?

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bor_de_Wollef schreef op 15 februari 2004 @ 17:41:
Sommige mensen zijn zowiezo heel snel met het uitdelen van een 10. Dan moet er bij mij echt heel wat gebeuren hoor!
Zoals ik ook al in de Shop Survey FAQ heb vermeld (http://www.tweakers.net/reviews/331/3), strooien mensen graag met een zo hoog mogelijk cijfers als het goed, en als een winkel niet aan hun eisen heeft voldaan is een vier nog te laag. De mens overdrijft graag en dat zie je ook terug in de beoordelingen. Daarom kan je het beste de cijfers zien als richtlijn en niet als concreet iets. Je kan natuurlijk in de SS ook werken met een binaire waardering (goed of slecht), maar dat pakt in de praktijk anders uit omdat aan een toe te kennen waardering (levering, technische kennis , etc) zoveel dingen meespelen dat het niet puur als goed of slecht te beoordelen valt.
Ik heb ook het gevoel dat sommige "10-en" surveys gewoon worden ingevoerd door mensen van het betreffende bedrijf.
Dat gevoel hebben wij ook en trekken die dan ook na. Zodra er ook maar *iets* niet klopt aan de gegevens van de user trekken we hem dieper na. Dan worden de IP-adressen vergeleken en eventuele mailadressen. We kunnen het nog drastischer maken door te kijken naar in- en uitlog tijden enzo. We kijken er streng op na dat een winkel niet gaan knoeien in de eigen Shop Survey. Als dat wel het geval is dan wordt de betreffende reactie verwijderd en de winkel daar op aangesproken. Daarbij hanteren we vooralsnog dezelfde richtlijnen als bij de gebruiker: één keer mag, twee keer keer heb je een probleem en/of een ban, en de derde keer is het exit. Daarbij handelen we naar alle billijkheid :).
Pagina: 1