PC valt uit, HDD? videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• quakerix
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-03 20:38
eY tweakers,

de laatste tijd valt mijn pC constant uit. Vooral onder het spelen van UT2004 - bij het begin dacht ik dat het de videokaart was maar hij viel net uit bij het opvragen van de serverlist.

De temp is het volgens mij niet, maybe de temperatuur van m'n videokaart maar dat hoort toch niet? En hoe kan ik dat meten?

Ik hep inmiddels 4 vents (goed) in m'n kast geplaatst en hij valt nog steeds uit. M'n kast temp is: 25 C en m'n CPU 45. Als het de temperatuur was lijkt het mij dat hij uitvalt na bijv. enkele minuten ingame ut2004. Maar uitvallen bij de serverlist..

Ienegeval ik ben dus 'opzoek' naar het probleem.

aantal feiten:

Specs pC:

- AMD Athlon xP 2800+ @ 2.08 Ghz
- Abit NF7-S/NF7 (nVidea-nForce2) ( ISA AGP PCI USB FireWire/1394 i2c/SMBus )
- ATI Radeon 9700 PRO
- Maxtor 40 GB 5t040h4
- 1024 DDR333 mhz Kingston
Volgens de maxtor site:

- Maximum Capacity of 60.5 GB
- Fast ATA/Enhanced IDE compatible
- Digital Signal Processor (DSP)-Based Architecture
- Ultra ATA/100 Data Transfer Rate
- 2 MB SDRAM Cache Buffer
- < 8.7 ms Seek Time
Event Viever:

Een melding die ik ERG veel krijg in m'n event viewer bij application:
Failed auto update retrieval of third-party root list sequence number from: <http://www.download.windowsupdate.com/msdownload/update/v3/static/trustedr/en/authrootseq.txt> with error: 0x5b4
Een melding die ik af en toe krijg in m'n event viewer bij system:
The Computer Browser service depends on the Server service which failed to start because of the following error:
The service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it.
En bij system krijg ik nog een melding en die krijg ik redelijk vaak:
The driver has detected that device \Device\Harddisk0\DR0 has predicted that it will fail. Immediately back up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent.
Deze laatste melding ging me aan het denken zetten, allereerst een windows scandisk gedaan die 'niets' terug gaf. Toen bekeek ik de eigenschappen van de HD en zag ik dat hij herkend staat als een: Maxtor 5 T040H4 SCSI Disk Drive.

:S Hoe kan dat nou? Drivers van mijn HD vind ik niet :( Kan dit problemen veroorzaken op mijn HD ? Waardoor bijv. mijn PC uitvalt ?

Morgen zal ik ff ergens een computer zoeken met een diskette drive waardoor ik dat maxtor tooltje erop kan zetten die ff de boel gaat scannen. Zoals in de FAQ geschreven is.

in de FAQ staat ook "Mijn ATA/SATA/RAID controller wordt gezien als SCSI device?"

Licht het maybe daar aan? Mijn moederbord ondersteunt SATA wel. In de bios wordt de HD wel goed gezien. Overigens vind ik nergens een optie dat iets met S.M.A.R.T te maken heeft in mijn bios.

-

Het is wel zo dat mijn HD af en toe niet gedetecteerd wordt bij opstarten, paar keer opnieuw en hij doet het weer :) Ik ben bang dat powermax niets gaat vinden zoals in meerdere topics al gemeld is.

SMART failure... <- die net ge-opent is.

Kortom, ik probeer alles af te gaan "waarom mijn PC uitvalt?"

- Kan het zo zijn dat mijn HD allemaal veroorzaakt? Het gebeurd namelijk alleen bij gamen, (vaak bij ut2004 en af en toe bij Counter-Strike)
- Is de tmp nog te hoog? 45 m'n CPU - 25 in de kast. Waardoor m'n videokaart het te warm heeft ofz0?

offtopic:
Ik weet niet meer precies hoe oud deze HD is. Zeker 1.5/2 jaar oud, hoe lang is ook alweer de garantie? moet ik daarvoor een bonnetje hebben?

Edit 1

- Ik hep een 300Watt voeding. Is dit te weinig? Ik zou graag eerst 'zeker' willen weten dat 400Watt mij gaat helpen.

Edit 2

- Het blijkt dat er een 400Watt voeding in zit :P * srY *

Edit 3

- Powermax tool werkt niet, sluit af zonder melding
- Memtest86 gaf geen problemen
- CPU test met sisoft ook geen problemen
- Condensatoren zien er goed uit ( video & moederbord )
- Merk Voeding: FashionPC
- Geen SMART optie in mijn bios :S
- Drivers staan nog steeds verkeerd in windows (geen oplossing :S)
- Speedfan geeft een SMART waarde. Snap alleen de gegeven info niet 100%
- BST tool moet ik PRO versie van hebben om hd te stressen
- Data advisor moet ik kopen, free trial version werkt niet meer
- Ik zoek dus een tool om te scannen.

[ Voor 23% gewijzigd door quakerix op 15-02-2004 14:55 ]

• quakerix
oopz - quote IPV edit.

[ Voor 100% gewijzigd door quakerix op 15-02-2004 02:23 ]

Verwijderd

wat voor n voeding heb je dan???
300Watt is iig te weinig... daar kan t dan aan liggen, heb ik ook gehad :'(
als je n 300W hebt, neem dan n 400... dat helpt ;)

• quakerix
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 02:25:
wat voor n voeding heb je dan???
300Watt is iig te weinig... daar kan t dan aan liggen, heb ik ook gehad :'(
als je n 300W hebt, neem dan n 400... dat helpt ;)
ik heb idd. een 300 W voeding. Maar voordat ik een 400W voeding koop zou ik graag willen weten dat het ook daar aan ligt!

Verwijderd

jah dat snap ik, ik heb ook n 300Watt gehad zoals ik al zei.
en die liep ook heel vaak fout, die sloeg zelfs in windows al uit :?
mn broer heeft nou n 350 en die doet t ook ni altijd goed, ok... OCed @ 2300Mhz maar dan nog...
ik heb altijd t idee gehad: zo veel mogelijk Watt's dan komt het wel goed :9 en ik had ni genoeg geld voor n 500 maarjah, heb toen een 400 gekocht en ben er nogsteeds blij meej, want hij slaat nooit meer vast of reboot nooit meer vanzelf....

mijn idee blijft: het ligt aan de voeding...
ik had toen een:
AMD Athlon XP 2000+
A7V333 Moederbord
256 MB intern geheugen
52x CD-ROM
40x CD-RW
30GB Maxtor HD @ 7200rpm

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

TS: kijk naar je voedingslijnen zowel stressed als niet stressed (video en processor) meer dan 5% afwijking en ik zou gaan zoeken naar een andere voeding. Zeker omdat je er ook nog 4 fans bij hebt zitten. Goede 400 Watt (merkvoeding) zal het wel kunnen verhelpen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• quakerix
Turkish schreef op 15 februari 2004 @ 02:45:
TS: kijk naar je voedingslijnen zowel stressed als niet stressed (video en processor) meer dan 5% afwijking en ik zou gaan zoeken naar een andere voeding. Zeker omdat je er ook nog 4 fans bij hebt zitten. Goede 400 Watt (merkvoeding) zal het wel kunnen verhelpen ;)
Hoe kan ik kijken naar mijn voedingslijnen?

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Stomme vraag misschien zijn al je condenstatoren nog goed op je mobo, video, voeding of waar ze ook op zitten.

Ik zelf heb hier wel last van gehad op 2 verschillende PC's.
Je maakt de gekste dingen dan mee ik zelf dacht toen aan CPU, geheugen, video en harde schijf.
Bleek bij de ene de condenstatoren op het moederbord kapot te zijn en bij de andere de voeding

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Verwijderd

300 Watt moet genoeg zijn voor dat systeem hoor. Wat zijn de voltages bij die setup?

• quakerix
napp schreef op 15 februari 2004 @ 12:46:
Stomme vraag misschien zijn al je condenstatoren nog goed op je mobo, video, voeding of waar ze ook op zitten.

Ik zelf heb hier wel last van gehad op 2 verschillende PC's.
Je maakt de gekste dingen dan mee ik zelf dacht toen aan CPU, geheugen, video en harde schijf.
Bleek bij de ene de condenstatoren op het moederbord kapot te zijn en bij de andere de voeding
Hoe kan ik het zien dat ze kapot zijn? Zit er dan 1 micro milimeter scheurtje in? Ik ben ze net ff langs gegaan maar ik zie op het eerst gezicht niets.

Het is een gloednieuw moederbord.. De videokaart kan ik niet bekijken. Zal ik straks ff doen.

Overigens kom ik achter een 'grappig' feit. Ik heb op dit moment namelijk een 400W voeding erin zitten! Van FashionPC ofz0

Had ik niet opgelet, ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat het een 300 was. Maar aangezien ik deze kast net nieuw heb gekocht. Had ik er niet echt op gelet.

Is FashionPC een goed merk? 400 Watt zit er dus in.. Ligt het dus wel eigenlijk aan de voeding?

* en al die andere vragen in m'n start post :D *

• quakerix
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 12:50:
300 Watt moet genoeg zijn voor dat systeem hoor. Wat zijn de voltages bij die setup?
Ik hoop dat je dit bedoeld:

Core 0 : 1.65 V
Core 1 : 2.64 V

+3.3 : 3.25 V
+5.00 : 5.08 V
+12.00 : 11.80 V
- 12.00 : -11.86 V
-5.00 : -5.09

Verwijderd

quakerix schreef op 15 februari 2004 @ 12:59:
[...]

Ik hoop dat je dit bedoeld:

Core 0 : 1.65 V
Core 1 : 2.64 V

+3.3 : 3.25 V
+5.00 : 5.08 V
+12.00 : 11.80 V
- 12.00 : -11.86 V
-5.00 : -5.09
Daar is niets mis mee. Of er is iets intern in de voeding mis, maar omdat die kans klein is, sluit ik dat uit. Je voeding is het probleem niet, dus je kunt het ergens anders opzoeken. B)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je hebt 300W no-name en 300W A-merk voedingen. (Enermax, AOpen, en meer). Wat voor merk is je voeding?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 13:00:
[...]

Daar is niets mis mee. Of er is iets intern in de voeding mis, maar omdat die kans klein is, sluit ik dat uit. Je voeding is het probleem niet, dus je kunt het ergens anders opzoeken. B)
zou ik niet te snel zeggen.. wanneer zijn deze waardes opgenomen? misschien dat als je pc effe stressed dat die voeding hele gare waardes gaat afgeven..

• THX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

THX

300W kan genoeg zijn, mits de voeding de voltage (12V en 5V) lijnen stabiel kan houden. Een voeding van een bekend merk moet dat kunnen. Een 500W NoName kan ook goed zijn, maar dan ben je net zo slecht/goed uit

"Watt" is nog altijd niet de maatstaf voor een stabiel systeem (denk maar aan speakers met zogenaamd 1000W, maar die voor meter geluid voortproduceren).

In mijn Tyan TigerMP Dual Athlon 1600+ server zit ook een 300W voeding. Deze server heeft 2x 80Gb 7200 rpm disken; 24speed Plextor brander; 16 speed DVD-rom; SCSI kaart; HP tapestreamer; Matrox G550; modempje; 3com 100mbit netwerk; 768Mb REG ECC geheugen...en nog wat zaken.

Advies: houdt die disk in de gaten (zijn toch wat rare meldingen) en zorg voor een STABIELE (lees bekend merk) voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door THX op 15-02-2004 13:05 ]

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
quakerix schreef op 15 februari 2004 @ 12:54:
[...]

Hoe kan ik het zien dat ze kapot zijn? Zit er dan 1 micro milimeter scheurtje in? Ik ben ze net ff langs gegaan maar ik zie op het eerst gezicht niets.

Het is een gloednieuw moederbord.. De videokaart kan ik niet bekijken. Zal ik straks ff doen.

Overigens kom ik achter een 'grappig' feit. Ik heb op dit moment namelijk een 400W voeding erin zitten! Van FashionPC ofz0

Had ik niet opgelet, ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat het een 300 was. Maar aangezien ik deze kast net nieuw heb gekocht. Had ik er niet echt op gelet.

Is FashionPC een goed merk? 400 Watt zit er dus in.. Ligt het dus wel eigenlijk aan de voeding?

* en al die andere vragen in m'n start post :D *
Condenstatoren zijn recht op staande cilinders de kop moet gewoon plat zijn als deze bol staan zijn ze niet goed, open gescheurd affijn dat begrijp je wel.

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• quakerix
- Ienegeval de condensatoren staan niet bol
- Het merk van m'n 400W voeding is : FashionPC, ik hep nog een Q-Technology 300Watt voeding liggen. Is het de moeite waard om die aan te sluiten?
- Zoals in de start-post staat, ik vind nergens SMART opties in mijn bios. Is dat te fixen?

Verwijderd

welk merk is je voeding??
je zou ff kunnen proberen te spelen met wat minder onderdelen, onboard geluid, 1 hdd, 1 cd speler, alleen cpu fan enz...
je kan ook ff memtest draaien memtest 86
misschien dat je ff een andere voeding kan proberen..
je cpu ff laten stressen met sisoft sandra sisoft sandra
de temps zijn niet echt hoog trouwens..

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 13:23 ]

• quakerix
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 13:21:
welk merk is je voeding??
je zou ff kunnen proberen te spelen met wat minder onderdelen, onboard geluid, 1 hdd, 1 cd speler, alleen cpu fan enz...
je kan ook ff memtest draaien memtest 86
misschien dat je ff een andere voeding kan proberen..
je cpu ff laten stressen met sisoft sandra sisoft sandra
de temps zijn niet echt hoog trouwens..
- Merk: zie vorige post : FashionPC
- ik heb nu alleen aangesloten: videokaart en hd.

Powermax is een @*#@ tooltje.. Ik start het op, moet 2x op F8 drukken en hij sluit het af zonder enig melding te geven.

Ik ga nu data advisor proberen en daarna memtest.

• quakerix
Data Advisor is ook een bagger tooltje, je kan het niet 2x opstarten want dan krijg je de melding " Purchase this tool "

De eerste keer had ik perongeluk de diskette nie goed erin gedaan.. *@# gaat wel lekker vandaag zeg.

Ben nu opzoek naar een andere tool die mn hd kan scannen.

• quakerix
- Ik ben nog steeds opzoek naar tools om m'n HD goed te scannen
- BST 5.14 wou ik net proberen maar daar heb ik de PRO (betaalde) version voor nodig om iets nuttigs mee te kunnen.
- Die memory scan geeft geen problemen
- CPU test met sysoft ziet er goed uit
- De tool Speedfan geeft aantal waardes van S.M.A.R.T ( die ik nergens in m'n bios kan vinden :S :S ) Ienegeval geeft dat tooltje wat info. Alleen de info die hij geeft snap ik niet echt. Er staan een aantal keer "ok" maar ook dingen zoals:

Raw Read Error:
- Value: 253
- Worst: 252
- Warn: 0

Alles staat in de start-post

[ Voor 6% gewijzigd door quakerix op 15-02-2004 14:58 ]

Verwijderd

quakerix schreef op 15 februari 2004 @ 14:50:
- Ik ben nog steeds opzoek naar tools om m'n HD goed te scannen
- BST 5.14 wou ik net proberen maar daar heb ik de PRO (betaalde) version voor nodig om iets nuttigs mee te kunnen.
- Die memory scan geeft geen problemen
- CPU test met sysoft ziet er goed uit
- De tool Speedfan geeft aantal waardes van S.M.A.R.T ( die ik nergens in m'n bios kan vinden :S :S ) Ienegeval geeft dat tooltje wat info. Alleen de info die hij geeft snap ik niet echt. Er staan een aantal keer "ok" maar ook dingen zoals:

Raw Read Error:
- Value: 253
- Worst: 252
- Warn: 0

Alles staat in de start-post
voor een tooltje zie faq, zie www.maxtor.com..

• quakerix
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 19:35:
[...]

voor een tooltje zie faq, zie www.maxtor.com..
Zoals in mijn startpost & repley's staan WERKT jammergenoeg dat tooltje NIET. Ik ben dus opzoek naar een alternatief tooltje.

Er staan nog veel vragen open in mijn post :( Zoals dat driver probleem. Maja..

Verwijderd

had geen tijd alles te lezen en wou je alleen maar helpen |:(
heb je al op google gezocht??

Verwijderd

Heb je het al eens aan de gewone IDE connector getest, of eventueel andersom met een IDE sata converter.
Als er iets kapot is aan een pc overigens, kom je er alleen achter als je het allemaal stapsgewijs test ik kan vanaf hier ook niet zien wat er met jouw pc aan de hand is.
SMART fouten zijn zowieso niet goed, kijk eens bij Deze Computer->rechtermuisknop->beheren; rechter venster Opslag->Schijfbeheer lokaal
offtopic:
zo had ik dus een pc die bij 3d bleef hangen, het euvel zat hem in de processor :(

• quakerix
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 23:50:
had geen tijd alles te lezen en wou je alleen maar helpen |:(
heb je al op google gezocht??
Ja maar kan niets nuttigs vinden - vooral veel windows scan tooltjes die niets voorstellen.

• quakerix
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 00:06:
Heb je het al eens aan de gewone IDE connector getest, of eventueel andersom met een IDE sata converter.
Als er iets kapot is aan een pc overigens, kom je er alleen achter als je het allemaal stapsgewijs test ik kan vanaf hier ook niet zien wat er met jouw pc aan de hand is.
SMART fouten zijn zowieso niet goed, kijk eens bij Deze Computer->rechtermuisknop->beheren; rechter venster Opslag->Schijfbeheer lokaal
offtopic:
zo had ik dus een pc die bij 3d bleef hangen, het euvel zat hem in de processor :(
ik hep ff IDE SATA converter gebruikt. We zien wel of hij weer is gaat uitvallen.

btw. ik zie daar bij Computer management een healty system staan. maar wel een verkeerde HD aangegeven, een SCSI hd - dat het helemaal niet is.

• quakerix
Ohjah,

- ik hep trouwens de 400watt voeding vervangen door een 300w voeding. Ik wacht wel af of hij weer gaat uitvallen. Overigens is die 400W een ERG lichte voeding(qua gewicht) en die 300w wel 4x zwaarder. Ik hep ooit gelezen/gehoord dat zwardere voedingen beter zijn....
- ohjah, het uitvallen ligt niet aan de temp. van mijn CPU. Die blijft netjes constant, ook bij het gamen.
- GPU voelde laatst nog niet erg warm aan toen hij uitviel in WINDOWS ( :S ).

Naja, ff kijken wat deze voeding met mij wilt + SATA convertor voor m'n HD

Edit

Overigens krijg ik 1x per dag een melding:
The driver has detected that device \Device\Harddisk0\DR0 has predicted that it will fail. Immediately back up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Hoe lang is de garantie op een HD bij maxtor? en kan ik met deze melding een nieuwe krijgen?

[ Voor 31% gewijzigd door quakerix op 18-02-2004 17:23 ]

• quakerix
eY tweakers

ik ben helemaal radeloos. M'n pC begint steeds vaker uit te vallen.. echt constant veel !

Het begon allemaal met een UT2004 spelen maar nu begint het wel extreem veel voor te komen..

Zelfs Steam opstarten valt hij al uit.

Ik weet niet waar het aan ligt en het lukt me niet om er8er te komen.

Wat nu? Zijn er winkels zie zelfgebouwde pc's door meten? Hoeveel gaat me dat kosten? Weet iemand winkels?

Of nog beter, weet iemand nog een antwoord op mijn vragen.

Want ik weet het niet meer.. Ik heb een pr8ig mooi systeem die me erg veel geld gekost heeft en ik kan niets doen.

Verwijderd

Ik heb ook constant dat m'n systeem crasht bij UT2004, ik krijg dan een Critical Error. Bij alle spellen die een beetje vermogen kosten loopt m'n PC in de soep. Computer formateren en opnieuw installeren werkt ook niet :|.
Athlon 2000+ XP
9700 Radeon

misschien toch maar de voeding vervangen?

Verwijderd

quakerix.. heb je al eens je voedingswaardes opgemeten binnen windows? of tijdens een spel? misschien dat je voeding dan gekke waardes uit gaat zenden..

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

nou ik zou allereerst die HD maar eens vervangen, wanneer deze aan een aparte controller hangt (Promise bijv.) kan het kloppen dat het als een SCSI schijf wordt gezien, mijn Promise controller wordt ook gezien als SCSI controller, met de schijven erbij ;)

Om je HD te stressen zou je gebruik kunnen maken van HD Tach, dit is een freeware tooltje :)

enneh, niet om het één of ander, wil ook niet mierenneuken, maar ik zou voortaan "heb" typen i.p.v. "hep", komt niet erg snugger over namelijk, sorry als ik je met deze opmerking op één of andere manier beledigd heb :)

Hoi

Pagina: 1