Toon posts:

Excel-Formule Hoeveel even getallen staan er in een regel

Pagina: 1
Acties:
  • 979 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hele reeks getallen:
2-9-21-23-40-41
20-23-27-33-36-41
1-14-19-21-23-36
1-9-15-23-24-41
17-22-26-32-34-43

Nu moet ik per regel aan gaan geven hoeveel oneven getallen in de regel staan. dus in de eerste 2, de tweede 1 enz.

Weet iemand hier een formule te bedenken waarme ik dit aankan geven.

Het moet er dus zo uit komen te zien:

2-9-21-23-40-41 Even=2
20-23-27-33-36-41 Even=2
1-14-19-21-23-36 Even=2
1-9-15-23-24-41 Even=1
17-22-26-32-34-43 Even=4

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Zijn alle rijen even lang? Staan de getallen in losse cellen? Waar heb je het voor nodig?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
De rijen zijn allemaal even lang. Het zijn elke keer 6 getallen die in aparte cellen staan.

Het is voor mijn schoonvader, die er heilig in geloofd ooit nog eens de lotto te winnen door cijfers te voorspellen. Inmiddels verzamelt hij deze al sinds 1955 (!!!) dus je kan voorstellen dat het een gigantische rij met cijfers is geworden. De lijst heeft de beste man in WP5 gezet. Nu kan je voorstellen dat je er niet zo heel erg veel mee kan (ik vraag me af of het zowiezo kon, maar ja, het blijft je schoonvader ;) ) Ik heb ze dus eerst moeten exporteren naar Word en vanaf daar weer moeten inporteren in Excel. Dit ging allemaal goed en alles staat in de juiste vakjes. Hij wil dus graag het aantal even getallen per trekking weten.

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Voor de lotto is het maar te hopen dat ze een random proces gebruiken met al de administratie van de schoonvader van jouw ;)

Wat als je bij de documentatie van excel kijkt naar de functies:
SOM (of SUM)
REST

en dan iets bedenkt als:
SUM( 1-REST(A1; 2); 1-REST(A2; 2); ... )

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:00

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Tip: In Excell zit standaard de funtie EVEN. Het resultaat van deze functie kun je weer vergelijken met de originele waarde.

offtopic:
Lees ik het nou goed dat je schoonvader een database heeft met ALLE winnende lottoreeksen vanaf 1955??
Hier kan je rijk mee worden, als je de juiste analyses eruit haalt. :)

Sys Specs

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ach, dat verklaart verschrikkelijk veel :) Zo kan je aan het rekenen blijven, maargoed, komt 'ie:
code:
1
=ODD(<cel1>)+ODD(<cel2>)+ODD(<cel3>)+ODD(<cel4>)+ODD(<cel5>)+ODD(<cel6>)-SUM(<cel1>:<cel6>)
Dit geeft het aantal oneven getallen.

ODD kan in het Nederlands anders heten(ONEVEN?), ff op F1 rammen voor de vertaling (je kan gewoon op ODD zoeken). Als je overal EVEN in plaats van ODD gebruikt, krijg je het aantal even getallen. EVEN zal in het Nederlands wel gewoon EVEN zijn :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
kun je niet iets doen met COUNTIF en ISEVEN? Daarmee kun je direct tellen hoeveel cellen aan je criterium voldoen.

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Rataplan schreef op 15 februari 2004 @ 00:29:
Ach, dat verklaart verschrikkelijk veel :) Zo kan je aan het rekenen blijven, maargoed, komt 'ie:
code:
1
=ODD(<cel1>)+ODD(<cel2>)+ODD(<cel3>)+ODD(<cel4>)+ODD(<cel5>)+ODD(<cel6>)-SUM(<cel1>:<cel6>)

ODD kan in het Nederlands anders heten(ONEVEN?), ff op F1 rammen voor de vertaling (je kan gewoon op ODD zoeken). Als je overal EVEN in plaats van ODD gebruikt, krijg je het aantal even getallen. EVEN zal in het Nederlands wel gewoon EVEN zijn :)
Volgens mij is het precies andersom.
gebruik je
code:
1

krijg je het aantal EVEN getallen.

Met een nederlandse Excel moet je ipv ODD de functie ONEVEN gebruiken.

Sys Specs

Verwijderd

Topicstarter
Cool! Ik ga het gelijk proberen!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Rataplan schreef op 15 februari 2004 @ 00:29:
code:
1

Als ik me niet vergis doet de even functie niks anders dan een getal converteren naar het even getal dat er boven ligt.

ik heb iets gemaakt dat doet wat je wil, maar dankzij @home en haar brakke webspace kan ik t niet online gooien :(

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Danfoss schreef op 15 februari 2004 @ 00:36:

Volgens mij is het precies andersom.
gebruik je
(...)
krijg je het aantal EVEN getallen.

Met een nederlandse Excel moet je ipv ODD de functie ONEVEN gebruiken.
Ik heb het woord (on)even vijftien keer gebruikt in een post van 75 woorden, so I was off once. Dat is nog best goed :) De vraag is verder naar het aantal oneven getallen, het gewenste voorbeeld laat het aantal even getallen zien. Dus ik ben niet alleen :)

Maar je hebt natuurlijk gelijk.

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Atgast schreef op 15 februari 2004 @ 00:38:
[...]

Als ik me niet vergis doet de even functie niks anders dan een getal converteren naar het even getal dat er boven ligt.
Klopt. en door alle resultaten op te tellen (elk oneven getal wordt dus 1 te hoog) en daar de normale som weer van af te trekken krijg je het aantal oneven getallen (als je EVEN gebruikt, gebruik je ONEVEN krijg je het aantal even getallen)
Rataplan schreef op 15 februari 2004 @ 00:40:
[...]

Ik heb het woord (on)even vijftien keer gebruikt in een post van 75 woorden, so I was off once. Dat is nog best goed :) De vraag is verder naar het aantal oneven getallen, het gewenste voorbeeld laat het aantal even getallen zien. Dus ik ben niet alleen :)

Maar je hebt natuurlijk gelijk.
Ik dacht TS het aantal even getallen zocht.
ach ja. het is al laat... :)

[ Voor 34% gewijzigd door Danfoss op 15-02-2004 00:46 ]

Sys Specs

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ahzo, das idd een mooie methode :)
ik had:
code:
1
=ALS(<celx>/2=INTEGER(<celx>);1;0);ALS...etc

Rataplan's methode is wat eleganter ja ;)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Lees ik het nou goed dat je schoonvader een database heeft met ALLE winnende lottoreeksen vanaf 1955??
Hier kan je rijk mee worden, als je de juiste analyses eruit haalt.
Het gebruik van een echte random number generator impliceert dat de uitkomst absoluut niet te voorspellen valt. Er valt niets te voorspellen. Er is geen verband tussen een uitkomst x_i en de uitkomsten x_j (met j<i) (in tegenstelling tot een pseudo-random number generator).

Dé grote vraag is: is de ballen-machine van de lotto een echte random number generator? Heeft elke uitkomt evenveel kans? Denk hierbij er ook aan dat bijvoorbeeld het gewicht van een balletje de kans kan beïnvloeden, hoewel dit soort effecten waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn.

Dus dahei: zelfs als je schoonvader gelijkt heeft dan zou hij hooguit zijn kans op winst met een heeeel kleine factor kunnen verhogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Infinitive op 15-02-2004 00:50 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Verwijderd

Topicstarter
Toppie, hartstikke bedankt! Het werkte (moest nog even sum vertalen naar som vanwege Multilingual versie die in NL stond)

Verwijderd

Topicstarter
Het gebruik van een echte random number generator impliceert dat de uitkomst absoluut niet te voorspellen valt. Er valt niets te voorspellen. Er is geen verband tussen een uitkomst x_i en de uitkomsten x_j (met j<i) (in tegenstelling tot een pseudo-random number generator).

Dé grote vraag is: is de ballen-machine van de lotto een echte random number generator? Heeft elke uitkomt evenveel kans? Denk hierbij er ook aan dat bijvoorbeeld het gewicht van een balletje de kans kan beïnvloeden, hoewel dit soort effecten waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn.

Dus dahei: zelfs als je schoonvader gelijkt heeft dan zou hij hooguit zijn kans op winst met een heeeel kleine factor kunnen verhogen.
Ik denk inderdaad ook dat de kans op meer kans :P klein is. Vergeet niet dat de lotto balletjes licht slijten, de machines eens in de zoveel jaar worden vervangen en zelfs soms door compleet veranderde machines. Het grappige is in ieder geval dat de man het al sinds jaar en dag in WP doet, een programma waar je er helemaal niets mee kan!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55
P&W -> SA

https://fgheysels.github.io/

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Rataplan's mooie oplossing kan nog korter, en dat zal in de toekomst wel eens nuttig kunnen blijken als de analyse vordert: :)
code:
1
{=SOM(EVEN(cel_1:cel_n))-SOM(cel-1:cel_n)}

Die {} (aanduiding matrix formule) moet je niet tikken maar de formule bevestigen met ctrl-shift-enter, Excel zet er dan zelf die {} omheen. Maar ja, na 30 jaar heeft ie nog maar 0,1 promille van alle mogelijke series verzamelt, du sof het helpt? :?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1