Ik heb een hp photosmart 7660. Die is dus geweldig voor foto's, de resolutie hiervoor is namelijk 4800x1200. Nu heb ik dus een Olympus c750UZ 4mp camera. Nu wil de de foto's die hieruit komen printen met photoshop ofzo. Hoe kan ik deze zonder qualiteitsverlies 10x15 maken of kan dit beter met het olympus camedia programma ?
Ik denk dat je met PS betere resultaten zult halen dan met het Olympus progje.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Ja oke dit dacht ik zelf ook al maar hoe kan ik alles het beste met photoshop instellen zodat de foto 10x15 wordt en dat de qualiteit behouden blijft ?
Als je een 4mp foto "verkleint" met Camedia Master wordt het volgens mij net zo goed als dat je de foto eerst verkleint met PS, waarbij je de resolutie ECHT verandert. Ik denk btw dat je printer 4800*1200 dpi is en dat dat dus niet de resolutie (nja, wel, maar niet zoals bij bijv. je scherm 1600*1200 kan zijn) is 
De resolutie van je printer is dus vele malen hoger dan je foto volgens mij.
Maar ik zou gewoon Camedia Master gebruiken, was een paar jaar geleden ieg goed bruikbaar, dus de nieuwere versie zal ook wel ok zijn
Je kan btw je foto niet 10*15 maken, aangezien de verhouding b:h van jouw cam's foto's volgens mij 4:3 is en niet 3:2 zoals bij gewone cams (en veel DSLRs).
Je zult dus moeten knippen denk ik
Maar als je met Olympus Camedia Master print kan je zien hoeveel pics er op een pagina komen en wordt er niets veranderd aan de verhoudingen. Maar als je de maten van een A4 ongeveer weet, weet je hoe groot je pics worden
Ohja, kwaliteit is volgens mij de correcte spelling
De resolutie van je printer is dus vele malen hoger dan je foto volgens mij.
Maar ik zou gewoon Camedia Master gebruiken, was een paar jaar geleden ieg goed bruikbaar, dus de nieuwere versie zal ook wel ok zijn
Je kan btw je foto niet 10*15 maken, aangezien de verhouding b:h van jouw cam's foto's volgens mij 4:3 is en niet 3:2 zoals bij gewone cams (en veel DSLRs).
Je zult dus moeten knippen denk ik
Maar als je met Olympus Camedia Master print kan je zien hoeveel pics er op een pagina komen en wordt er niets veranderd aan de verhoudingen. Maar als je de maten van een A4 ongeveer weet, weet je hoe groot je pics worden
Ohja, kwaliteit is volgens mij de correcte spelling
[ Voor 79% gewijzigd door Okyah op 14-02-2004 21:12 ]
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
hoezo zijn de resoluties van de camera niet goed dan ? DEze zijn namelijk : 2288x1712
En waarmee printen jullie en hoe stel je dit dan in ?
En waarmee printen jullie en hoe stel je dit dan in ?
[ Voor 26% gewijzigd door clonedonkey op 14-02-2004 21:16 ]
Nee, er is niets mis met die resolutie, hoor 
Maar je printer print met 2400*1200 dpi (=dots per inch)
En dat is een hogere resolutie dan je cam eik. Als het goed is gaat er aan pixels dus niet verloren. Nu weet ik niet precies hoe OCM werkt, hoor, dus misschien is dit niet waar
maar het lijkt mij zo > Als je dus de resolutie van je foto verandert wordt je print enkel minder > wat jij met PS van plan bent is de foto verkleinen > niet doen 
Volgens mij print dat Olympus progje gewoon je foto en doet het verder niets vervelends met de data.
En als je naar de resolutie van je cam kijkt zul je zien dat b/h 1.33 is > oftewel b:h = 4:3 en een verhouding van h:b = 10 * 15 is dus niet mogelijk zonder knippen of balken.
//Als je btw echt je foto's verkleinen wil lijkt me PS idd beter dan OCM
Maar je printer print met 2400*1200 dpi (=dots per inch)
Aldus HPprint quality, color
Up to 4800-optimized dpi color (up to 4800 x 1200-optimized dpi color when printing from a computer and 1200-input dpi)
En dat is een hogere resolutie dan je cam eik. Als het goed is gaat er aan pixels dus niet verloren. Nu weet ik niet precies hoe OCM werkt, hoor, dus misschien is dit niet waar
Volgens mij print dat Olympus progje gewoon je foto en doet het verder niets vervelends met de data.
En als je naar de resolutie van je cam kijkt zul je zien dat b/h 1.33 is > oftewel b:h = 4:3 en een verhouding van h:b = 10 * 15 is dus niet mogelijk zonder knippen of balken.
//Als je btw echt je foto's verkleinen wil lijkt me PS idd beter dan OCM
[ Voor 6% gewijzigd door Okyah op 14-02-2004 21:19 ]
Alone at last
Just nostalgia and I
Is dat dan slecht of een nadeel dat de resolutie van de cam zo is ? Maar nu zit ik nog steeds met hoe ik het het beste kan instellen. Moet ik bij de groote gewoon 10x15 invoeren en dan printen ? Gaat er dan niks verloren ?
Nee, nee
Er is niets mis met de resolutie van je cam
Zo'n beetje alle "normale" digicams hebben die verhoudingen als maximale resolutie. Soms heb je nog wel een soort breedbeeld modes enzo, maarja 
Ik weet niet precies hoe de foto's er uit zullen rollen als je die verhoudingen invoert. Als ik foto's print met iets dan kijk ik meestal gewoon hoe groot ik de foto's ongeveer hebben wil en hoeveel er dan op 1 a4tje moeten. Wat er gebeurt als je die grootte invoert weet ik niet. Je hebt kans dat je dan gewoon witte randen er gratis bijkrijgt ofzo
Ik zou zeggen > probeer het even
Op gewoon papier met lage inktmodus ofzo, mocht je papier en inkt willen besparen. Je kan het beste zelf gewoon even wat aanklooien, dan heb je het binnen de kortste keren onder de knie
Ik weet niet precies hoe de foto's er uit zullen rollen als je die verhoudingen invoert. Als ik foto's print met iets dan kijk ik meestal gewoon hoe groot ik de foto's ongeveer hebben wil en hoeveel er dan op 1 a4tje moeten. Wat er gebeurt als je die grootte invoert weet ik niet. Je hebt kans dat je dan gewoon witte randen er gratis bijkrijgt ofzo
Ik zou zeggen > probeer het even
[ Voor 4% gewijzigd door Okyah op 14-02-2004 21:26 ]
Alone at last
Just nostalgia and I
Oke het wordt me allemaal wel een stuk duidelijker maar nog niet helemaal.
Ik heb dus gewoon een 4mp foto. Nu wil ik dat hij uiteindelijk zo goed mogenlijk uit de printer komt rollen als 10x15. Met welk prog. moet ik dit doen en vooral HOE ?
Ik heb dus gewoon een 4mp foto. Nu wil ik dat hij uiteindelijk zo goed mogenlijk uit de printer komt rollen als 10x15. Met welk prog. moet ik dit doen en vooral HOE ?
Die foto kan NIET 10*15 worden
Dat probeer ik dus te zeggen
Of je moet hem een beetje in elkaar drukken en dat wil je NIET 
Je zult dus moeten knippen. De verhouding waarin jij wil printen is zoals bij film > 3 staat tot 2. De verhouding van je foto is 4 staat tot 3
Dus of je krijgt balken, of je moet iets van je foto afknippen. Of je kan de foto gewoon in een andere maat printen, bijv. 20(breed)*15(hoog)
En de software die bij je Olympus zat voldoet > Camedia Master.
Maar probeer het gewoon even
Je zult dus moeten knippen. De verhouding waarin jij wil printen is zoals bij film > 3 staat tot 2. De verhouding van je foto is 4 staat tot 3
Maar probeer het gewoon even
[ Voor 5% gewijzigd door Okyah op 14-02-2004 21:34 ]
Alone at last
Just nostalgia and I
Volgens mij hebben alle digitale compact cams een sensor met een verhouding van 4:3. Gewoon omdat schermen ook 4:3 zijn denk ik
En DSLRs hebben tegenwoordig een sensor met een verhouding van 3:2 (canon en nikon ieg), maar oudere DSLRs zoals de Olympus E10 hebben een 4:3 sensor. Maarja, dat was eik een instap-DSLR, daarbij kon je de lens er ook neit afhalen. De duurdere dingen hadden prob wel een 3:2 sensor, maar dat weet ik niet zeker
Beetje lang geleden en onbetaalbaar toen (15k gulden voor enkel een body
).
[ Voor 32% gewijzigd door Okyah op 14-02-2004 21:56 ]
Alone at last
Just nostalgia and I
Tsssk, mijn relatief goedkope kodak DX3900 zoom heeft gewoon een 3:2 verhouding
Geen problemen met printen dus.
Maar wat ik dus zo raar vindt als ik ze ergens laat afdrukken bij de kruitvat b.v. worden ze gewoon 10x15 zonder witte randen ofzo !
Zit ik dus net te kijken zie ik dat ik dus ook een 3:2 resolutie kan instellen namelijk 2288x1520. Is het dan beter dit voortaan altijd te gebruiken ? Want dan kom je maar op 3,5mp ipv. 4mp ! En nog één vraagje er staat ook een instelling in namelijk : "enlarge size 3200x2400" Wat is dit precies ?
[ Voor 22% gewijzigd door clonedonkey op 14-02-2004 22:50 ]
Dat komt doordat ze een deel van je foto wegsnijden.clonedonkey schreef op 14 februari 2004 @ 22:46:
Maar wat ik dus zo raar vindt als ik ze ergens laat afdrukken bij de kruitvat b.v. worden ze gewoon 10x15 zonder witte randen ofzo !
Dat zou je kunnen doen ja, maar het levert dezelfde kwaliteit als in 4:3 schieten en dan later croppen in PS. Voordeel daarvan is dat je in PS nog een klein beetje aan de compositie kan sleuten, op 3:2 niet echt.Zit ik dus net te kijken zie ik dat ik dus ook een 3:2 resolutie kan instellen namelijk 2288x1520. Is het dan beter dit voortaan altijd te gebruiken ? Want dan kom je maar op 3,5mp ipv. 4mp !
Blijkbaar een optie om je foto's te extrapoleren naar 7.68 Mpixels. Het nut hiervan ontgaat me een beetje, en volgens mij kun je het beter laten voor wat het isEn nog één vraagje er staat ook een instelling in namelijk : "enlarge size 3200x2400" Wat is dit precies ?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Verwijderd
Om de term resolutie even duidelijk te hebben:
Om de 2:3 verhouding te krijgen moet je idd even croppen. Je kan natuurlijk ook de 4:3 verhouding van je camera gebruiken: 15x11,25 maakt ook niet veel uit lijkt me.
Vuistregel: als je afbeelding in een resolutie van 300dpi of hoger print zit je goed. Oftewel: als je foto 2288x1712 pixels heeft, dan kan je scherp printen op maximaal 7,6x5,7 inch. Ongeveer 19x14 cm dus. Kleiner kan natuurlijk ook, je printresolutie wordt dan alleen maar hoger.Resolutie - Mate van scherpte van een (af)beeld(ing). De term wordt gebruikt voor monitors, printers en bitmap graphics. Bij dot-matrix en laser printers wordt de resolutie uitgedrukt in dpi (dots per inch). Beeldschermresolutie wordt uitgedrukt in het aantal pixels en het aantal lijnen (bijv. 640x480 betekent: 480 schermlijnen met 640 pixels per lijn).
Om de 2:3 verhouding te krijgen moet je idd even croppen. Je kan natuurlijk ook de 4:3 verhouding van je camera gebruiken: 15x11,25 maakt ook niet veel uit lijkt me.
Mijn foto's van het kruidvat waren 10x13, maar goed.
In photoshop zonder verlies je foto op 10x15(of13) uitdraaien is kinderlijk eenvoudig. In de engelse versie:
uit het menu->Image->Image size
vink 'resample image' uit!
vinkje bij constrain proportions aan laten staan / aan zetten
vol de gewenste hoogte of breedte in (10 of 15 cm)
klik op ok.
ogenschijnlijk gebeurt er niks en dat is in feite ook zo, alleen wordt de definitie van de foto op het juiste formaat gezet. Als je nu de foto afdrukt zul je zien dat deze de juiste afmetingen hebt.
Wil je de foto bijsnijden zodat ie zeker de 10x15 wordt:
Kies het Rectangle Marquee Tool (selectie tool voor rechthoeken
)
Bij style kies je Fixed Aspect Ratio
vul bij de Width 15 in en bij de height 10
Nu kun je met de selectietool dus selecties maken in de juiste verhouding. Selectie maken, kies uit het menu Image->crop en daarna het juiste afdrukformaat instellen zoals hierboven beschreven.
Nu alleen nog het juiste papier in de printer en afdrukken maar
Ook even de printer instellingen nalopen natuurlijk.
In photoshop zonder verlies je foto op 10x15(of13) uitdraaien is kinderlijk eenvoudig. In de engelse versie:
uit het menu->Image->Image size
vink 'resample image' uit!
vinkje bij constrain proportions aan laten staan / aan zetten
vol de gewenste hoogte of breedte in (10 of 15 cm)
klik op ok.
ogenschijnlijk gebeurt er niks en dat is in feite ook zo, alleen wordt de definitie van de foto op het juiste formaat gezet. Als je nu de foto afdrukt zul je zien dat deze de juiste afmetingen hebt.
Wil je de foto bijsnijden zodat ie zeker de 10x15 wordt:
Kies het Rectangle Marquee Tool (selectie tool voor rechthoeken
Bij style kies je Fixed Aspect Ratio
vul bij de Width 15 in en bij de height 10
Nu kun je met de selectietool dus selecties maken in de juiste verhouding. Selectie maken, kies uit het menu Image->crop en daarna het juiste afdrukformaat instellen zoals hierboven beschreven.
Nu alleen nog het juiste papier in de printer en afdrukken maar
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Oke thanks zal eens wat dingen gaan proberen. Maar toch nog de laatste vraag namelijk : Er zit in me printer een extra lade waar ik 10x15 vellen kan invoeren als ik de printer hierop instell moet ik de foto zelf dan ook nog verkleinen naar 10x15 of doet hp dat ? Zo ja is dit beter dan zelf verkleinen ?
Je moet zelf de grootte ook nog instellen. Als je A4 papier gebruikt print ie je foto toch ook niet automatisch op A4 uit. Tenzij je driver een optie heeft in de trant van 'scale to fit'. Kwaliteitsgewijs zou het niks uit maken. Als je de grootte van de foto ingeeft zoals ik beschreven heb, wordt alle beeldinformatie behouden.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Pagina: 1