[ash] schreef op 22 februari 2004 @ 16:04:
De bedoeling was om elke condensator (elco) stuk voor stuk te vervangen totdat het geluid verdwenen was. Bij de eerste elco was het meteen raak, niks meer te horen. Maar omdat ik wat problemen had met mijn de-soldeerbout ben ik maar gestopt en laat ik het voorlopig bij deze.
Diegene die ik vervangen heb is de 1000uF/6,3V elco die zich onder het spoeltje bevindt, rechtonderaan de print (de kant van het aan-knopje).
Volgens mij kan je dit wel een producitefout noemen, gezien deze elco's naar mijn mening te klein gedimensioneerd zijn, ze hadden beter 16V of zelf 25V elco's kunnen gebruiken.
Ik zou meteen de rest ook vervangen, de kans dat ze verder stuk gaan, in de zin van lekken of ontploffen is best groot. Zodra dat gebeurt ben je helemaal zuur, want als er een doorslaat sluit hij ook kort, dus de kans op brand is zeker aanwezig. Meteen controleren dus, en bij bolle condensatoren meteen uitzetten en (laten) vervangen !!! Dan heb je tenminste nog kans om hem te redden.
Wij tweakers hebben dit op het moment dus wel door, maar er zijn dus bossen onwetende mensen die zo'n ding in huis hebben, en absoluut geen idee hebben wat er met dat modem kan gebeuren als die condensatoren naar z'n grootje gaan
Hmm, meende hierboven iets over de consumentenbond te lezen, mn ouders zijn er lid van, dus ik zal es vragen hoe die te contacten zijn, want het is wel erg slordig als er straks massa's mensen met een cheap internet abbo de klos worden als hun adsl modem de geest geeft.
Overigens denk ik wel dat het een idee is om de ADSL providers hier van op de hoogte te stellen, want dit lijkt duidelijk op een produtie fout van de condensatoren, wat errug slordig is. En eigenlijk zouden die voor een oplossing moeten gaan zorgen. Maar hoe dit met garantie zit weet ik niet want in princiepe zit er maar een jaar op

Hoe dat toen met die ladingen moederborden is gegaan weet ik niet precies, maar het lijkt me dat hier voor wel een beroep gedaan kan worden op de fabrikant van de ADSL modems.
@Wekkel: misschien heb jij een idee ??
[
Voor 16% gewijzigd door
MidiMaze op 22-02-2004 17:38
. Reden: kleine aanvulling ]