Recovery printed documents

Pagina: 1
Acties:

• Mathadon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-01 13:37
Ik heb laatst een document geschreven in MS Word en uitgeprint.
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om documenten die uitgeprint zijn en verwijderd zijn (en niet bewaard zijn, alleen aangepast zijn), terug te vinden zijn in een temporary folder of in de printer memory wellicht?

Bijvoorbeeld: iemand had een leeg word document gesaved. Volgende dag opent die persoon het document en typt er iets in. Daarna print hij het uit en saved het NIET. Is het dan nog mogelijk om de tekst terug te vinden in een temporary folder (.tmp file) of in een printerserver?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Heel kort door de bocht: nee.

Scannen + OCR (of gewoon overtypen, wat de tekst ook nog wel eens zou kunnen verbeteren :P ) is nog de makkelijkste oplossing.

Je kunt aan de gang gaan met undelete software en tijdelijke Word docs terughalen maar de kans dat dat werkt is nihiel. Tijdelijke print docs zouden verder in de desbetreffende printertaal zijn. Je zegt hier helemaal niets over, ik ga uit van de best-case: Postscript. Dat kan je dan nog bekijken met bijv. ghostview of omzetten naar PDF maar ook hier zou je heel erg veel geluk moeten hebben met undelete. (Zie de SA en OM FAQ's voor undelete software en natuurlijk heel veel tips in de search).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Tenzij :P - de printserver 'Keep printed documents' heeft aanstaan waardoor ze als spoolfiles wel worden bewaard - afhankelijk van het formaat zou je dan met een EMF/PCL/PS viewer gedeeltelijke recovery kunnen uitvoeren.