Toon posts:

Koelen van een Fujitsu Siemens Amilo D 7800

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een Fujitsu Siemens Amilo D 7800 notebook, P4 2.4 GHz processor, en 256 MB RAM. De laatste tijd heeft hij de neiging om spontaan uit te vallen, en ik heb het vermoeden dat het met de temperatuur te maken heeft.

Ik heb al contact gehad met Fujitsu, daar gaven ze aan dat er een BIOS flash beschikbaar was, maar die had ik al uitgevoerd. Deze gaf aan dat hij succesvol was verlopen. Maar het had een upgrade naar versie 1.32 moeten zijn, en als ik in de BIOS mijn versienummer opzoek is het versie 3.5 ?!

Verder zitten er geen temperatuur sensors op het bord, zodat ik de temperatuur niet kan controleren.

Onder mijn laptop zit overigens ook nog 2 ventilatiegleuven naast het geheugen. Als de laptop uitvalt is de laptop op de plek waar de processor zit gigantisch warm, daarom denk ik dus dat het probleem in de processor temperatuur zit.

Heeft iemand misschien ook dit probleem met eenzelfde machine ? Of weet er iemand of er temperatuursensors te krijgen zijn voor deze machine ?

Verder vat ik niet waar het vandaan komt dat ik een nieuwere BIOS versie lijk te hebben dan de laatste flash...

• vogeltje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08-2025
misschien dat het probleem juist in de hoek van de brakke accu zit?? Ik heb trouwens ook een FS Amilo laptop (alleen een P4 2.8 Ghz) het is een kachel, maar heb geen last van spontane uitvallers.

binnenkort een hele dikke casemod :P

Verwijderd

Topicstarter
Hij is inderdaad vanaf het begin al goed voor de verwarming van mijn volledige flat, maar wat bedoel je met brakke accu ?

Er is mij niets bekend dat de accu van de Amilo D niet goed zou zijn ?!

• vogeltje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08-2025
het hoeft dan misschien niet een zwak punt van de Amilo D te zijn (slechte accu's), maar het kan natuurlijk altijd zo zijn dat ie toch defect is. Dat heb je bij een desktop pc toch ook, als je een brakke voeding hebt, dan slaat ie ook vaak tussendoor uit o.i.d. Heb je nog garantie bij Fujitsu Siemens??

binnenkort een hele dikke casemod :P

Verwijderd

Topicstarter
-- Hoort intussen niet meer in Die-Hard Overclocking & Cooling meer denk ik --

Heb geen garantie meer :-( net 3 maanden verlopen, zul je altijd zien.

Het is wel zo dat ik er achter ben dat het niet zo zeer de temperatuur is, want als ik de laptop opstart hoor ik dat de ventilatoren nog vol kunnen draaien, en dus functioneren, maar als hij uitvalt koelt ie niet volluit.

Ik heb vandaag weer een keer mijn accu volledig leeg laten lopen, en hierna viel ie een tijd niet meer uit, de eerste keer was toen de accu voor 97% vol was. Verder lijkt het er op dat ie het ook niet doet als de laptop op de accu draait... Het zou dus misschien zo kunnen zijn dat mijn adapter de accu overload oid ?

Heb geen idee of dat dikke onzin is, maar ik vind het wel een apart verhaal worden eigenlijk. Als ik het geheugen in de andere bank doe lost het ook niets op trouwens.

Verder is het zo dat ik eerst dacht dat hij het alleen deed tijdens zware spellen, maar dat is dus ook niet zo. Vannacht was ik aan het downloaden met overnet, en toen ik vanochtend wakker werd stond ie ook uit.

Verder valt ie ook uit als er geen internet verbinding is, dus een eventuele trojan is uitgesloten. Norton vind ook niets btw.

Ik zit zelf er aan te denken dat het ook kan zijn dat er een fout in mijn RAM zit, maar heb nog geen goeie softwarematige RAM tester kunnen vinden, heeft er misschien iemand een tip waar ik deze kan vinden ?

Het probleem heeft zich trouwens ook voorgedaan tijdens het formatteren van mijn schijf. Ik had toen het idee dat het kwam door een fout op de schijf, maar nu ik achteraf kijk is het formatteren pas gelukt toen ik de laptop van netspanning afhaalde...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 01:40 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je hebt geen koe (DPC) of andere rekenclient draaien die op de achtergrond alle idle-tijd van de CPU opmaakt?
Die zorgen ook voor een enorme belasting van je CPU en dus een enorme warmteontwikkeling.

Er zijn ook koelers voor je PCMCIA slot te krijgen, maar ik weet niet of dat veel zin heeft.
Draait je fan van je CPU ook voldoende of zit er misschien toevallig wat stof op/in?
Je zou ook je notebook eens kunnen openmaken om te kijken of er misschien een laag stof op het koelelement van de CPU zit. Dan raakt ie ook nogal snel oververhit. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het vermoeden dat het een probleem is in de spanning. Hij valt namelijk volledig uit, en als het een hitte of geheugen probleem is zou hij naar mijn idee rebooten. (Van hitte weet ik dat niet 100% zeker).

Het is dus nu zo dat ik wil controleren of alles nog wel goed vast zit binnenin de laptop, en of er idd geen stof in zit. Ik krijg hem alleen niet open.

Als ik alle schroeven uit de bodem haal en de cdrom, schijf, accu en geheugen verwijder komt de bodem maar half los (alleen aan de voorkant). Hij lijkt ergens onder het toetsenbord nog vastgeschroefd te zitten. Het zou dus kunnen dat het toetsenbord er eerst uit moet, maar kan niet vinden hoe dit moet.

Heeft hier iemand ervaring met het openmaken van een Amilo D, en kan diegene mij een tipje geven ?

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 16 februari 2004 @ 11:03:
Je hebt geen koe (DPC) of andere rekenclient draaien die op de achtergrond alle idle-tijd van de CPU opmaakt?
Die zorgen ook voor een enorme belasting van je CPU en dus een enorme warmteontwikkeling.
Nope... is net een nieuwe installatie zelfs.
Er zijn ook koelers voor je PCMCIA slot te krijgen, maar ik weet niet of dat veel zin heeft.
Draait je fan van je CPU ook voldoende of zit er misschien toevallig wat stof op/in?
Je zou ook je notebook eens kunnen openmaken om te kijken of er misschien een laag stof op het koelelement van de CPU zit. Dan raakt ie ook nogal snel oververhit. :)
Dat zijn koelers die je aansluit in je PCMCIA om de laptop van binnen te koelen ? Mocht het zijn dat het toch in de hitte blijkt te zitten (wat ik niet meer verwacht) is dit zeker een goeie tip ! thnx

Verwijderd

Hoort inmiddels meer thuis in het complete systemen forum...

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-12-2025

NEK

Hoi Rens,

Ik heb exact dezelfde problemen gehad.

Voordat het werkte heb ik de volgende stappen ondernomen:

1.) eerste keer laten ophalen door Fujitsu - resultaat: bios update - werkte niet

2.) tweede keerl laten ophalen door Fujitsu- resultaat: 24 uur burn in test - werkte bij hun wel, echter bij mij weer niet

3.) 1 x langs geweest bij het reparatie centrum TELEMOS (wel eerst gebeld) - resultaat: moederbord + koelelement zijn vervangen - WERKT WEER en geen uitvallers.

Je moet bellen naar Fujistu, uitleggen wat het euvel is (ze zijn er van op de hoogte), en dan verwijzen naar het probleem met het moederbord & koelelement.

Verwijderd

Hoi,

Ik heb dezelfde laptop (Amilo D7800) en heb hetzelfde probleem met mijn laptop :( . Hij valt ook uit als ik zware programma's draai. Het probleem is nu dat mijn garantie termijn is verlopen en nu wil Fujitsu-Siemens mij niks meer betalen voor de reparatie afgezien van de materiaalkosten(gedeeltelijk). Dit pik ik dus niet, zijn er meer mensen met dit probleem zodat we F-S onder druk kunnen zetten.

Is het probleem bij jou al opgelost Pariah?

groeten Koen

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-12-2025

NEK

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 23:09:
Hoi,

Ik heb dezelfde laptop (Amilo D7800) en heb hetzelfde probleem met mijn laptop :( . Hij valt ook uit als ik zware programma's draai. Het probleem is nu dat mijn garantie termijn is verlopen en nu wil Fujitsu-Siemens mij niks meer betalen voor de reparatie afgezien van de materiaalkosten(gedeeltelijk). Dit pik ik dus niet, zijn er meer mensen met dit probleem zodat we F-S onder druk kunnen zetten.

Is het probleem bij jou al opgelost Pariah?

groeten Koen
Hey Koen,

Je moet gewoon Fujitsu-Siemens bellen en anders direct met TELEMOS contact opnemen te Utrecht!
Pagina: 1