multiplier probleem

Pagina: 1
Acties:

• legdiver
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2023
Hallo, Jongens

Ik wil wat aan jullie vragen. Ik heb een probleem met mijn PC.
Ik heb een MSI KT6 Delta-FIS2R samen met een AMD 2700+ XP.
Mijn standaard instelling is 166 fsb x 13 =2158 MHz. Verder heb geen core center geïnstalleerd.

Moederbord is nieuw november 2003 gekocht verder heb ik ook RAID 1 aan staan. Ik ben tevreden over mijn moederbord op 1 ding na.
Mijn probleem is: de multiplier springt af en toe spontaan op x 9. Waardoor mijn processor herkend wordt als een Duron 1.5 Ghz.

Ik weet niet hoe dit komt maar ik begin me eraan te irriteren. Ik doe niks raars met mijn PC dus ik overclock hem niet, omdat ik zeker van wil zijn dat alles optimaal blijft werken.

Om de multiplier op 13 te krijgen moet ik de BIOS in en vervolgens met de FSB spelen even lager zetten bijvoorbeeld op 133 daarna weer op 166 zetten, de instellingen opslaan en opnieuw opstarten.

Dan pas wordt alles herkend als 2700+ XP. Soms help dit ook niet.
Dit blijft een tijdje goed, totdat hij weer spontaan op 1.5 Duron springt met multiplier x 9 (fsb 166)

Wat is eigenlijk aan de hand? ik heb op Internet meer van zulke verhalen gelezen wat moet ik precies doen?

Ligt dit aan mijn Moederbord of aan de processor? Weet MSI van dit probleem? En komt MSI met een BIOS update???

Bedankt voor jullie reacties,

Verwijderd

wanneer heb je je cpu gekocht? na week 39?
zo ja, dan is ie gelocked en kun je hem wel op 9x laten staan

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je CPU laat je moederbord weten waar hij op moet draaien. Hoogst waarschijnlijk lees je moederbord dit niet goed uit waardoor de multiplier op 9x komt te staan. Wat meneer hierboven zegt lost het probleem niet op, en heeft niks te maken met de weken aangezien ze ook wel voor week 39 van een multiplierlock werden voorzien.
Ik gok dat je het beste je bios kan updaten, of de laatste versie er opnieuw op kan zetten.
Het kan ook zijn dat het batterijtje van je moederbord leeg is en deze daarom allen instelleingen niet goed onthoud/terug zet naar veilige waarden.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

idd batterijtje leeg ...

• legdiver
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2023
MOBO is net nieuw nov. 2003