Toon posts:

Niet te overklokken PIII 450Mhz?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Systeem:

- PIII 450Mhz
- moederbord Chaintec 6SSA2
- VGA SiS 5598 / 6326 (6325C5/AGP)

Dit is een FiF systeem welke destijds afkomstig was van de Aldi en waarschijnlijk een van de slechtste systemen ooit...

Anyway, ik wou de boel overklokken maar krijg het niet voor elkaar. Nou heb ik nog nooit iets overgeklokt dus het kan aan mij liggen.

De multiplier staat vast op 4,5 en de FSB staat dus ingesteld op 100Mhz (100 * 4,5 = 450Mhz 8)7 ). Het probleem is dat die 100Mhz ook direct het maximale is wat ik in de BIOS kan instellen. Ik heb gelezen dat andere overklokkers dit per 1 Mhz kunnen regelen, maar ik heb niet het idee dat dat bij deze CPU mogelijk is.

Kan iemand deze noob vertellen of hij echt niet te overklokken is of dat ik iets verkeerd doe?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ligt niet echt aan je cpu lijkt me. Je kunt de FSB best hoger instellen. Maar waarschijnlijk kan je mobo het gewoon niet aan.

Verwijderd

Die CPU is een Katmai volgens mij.. zijn niet te OCen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is dan dus... waar kan ik dat dan instellen aangezien ik in de BIOS alleen vooraf ingestelde waarden van de FSB (66,83,100) kan instellen. Met als maximum dus 100Mhz.

Ik ga ervan uit dat de mobo het wel aan kan gezien de vele ervaringen van andere overklokkers van een PIII 450Mhz hier.

Zie bijvoorbeeld:
PIII 450 overklokken met FSB?!
[rml][ BC3] P3 450 overklokken[/rml]

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-01 12:17
Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 18:42:
Mijn vraag is dan dus... waar kan ik dat dan instellen aangezien ik in de BIOS alleen vooraf ingestelde waarden van de FSB (66,83,100) kan instellen. Met als maximum dus 100Mhz.

Ik ga ervan uit dat de mobo het wel aan kan gezien de vele ervaringen van andere overklokkers van een PIII 450Mhz hier.

Zie bijvoorbeeld:
PIII 450 overklokken met FSB?!
[rml][ BC3] P3 450 overklokken[/rml]
Ik ben bang dat je dat nergens kan instellen, de maximale FSB van jou moederbord is 100MHz, en die kan je niet hoger instellen.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Je zult op zoek moeten gaan naar de handleiding die bij je moederbord hoort. Daarin staan waarschijnlijk jumper settings waarmee je hardwarematig de FSB in kan stellen.

Verwacht geen 1 MHz stappen, maar 100, 112, 121, 133 of zoiets dergelijks.

En zoals hierboven ook al werd aangegeven, verwacht niet teveel winst, want de overklok "rek" van 450 MHZ katmai cores is niet altijd even hoog.

(Ik heb het wel voor elkaar gekregen om een PIII 450 op 600 te krijgen met FSB 100 --> 133, maar dat vond de videokaart niet leuk zodra er naar 3D mode geschakeld werd. AGP/PCI lock kenden ze toen nog niet.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 18:08

Mojo

The Power Within

Het ligt gewoon aan je moederbord dat je niet kan Overclocken.

Dat het tegenwoordig met vrijwel elk mobo per MHz kan, komt door de clockgenerator, die zijn geavanceerder geworden.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

Het overklokken is afhankelijk van 2 dingen.
- de cpu, die draait gegarandeert op de snelheid waar hij voor verkocht is.
De meeste kunnen wel wat hoger, maar je weet nooit hoe ver je komt
- het mobo. sommige mobo's kun je per mhz instellen, met anderen kan je alleen kiezen tussen bepaalde snelheden. Jij hebt gewoon pech met je mobo en kan hem niet hoger instellen dan 100 mhz.
Misschien dat een nieuw bios iets kan betekenen, maar ik geef je niet veel kans.

Verwijderd

edit

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 18:54 ]

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Ik heb ook een katmai 450 en die kan ik ook niet overclocken omdat ik de bios settings niet tevoorschijn kan halen als ik het jumpertje omzet voor het instellen van cpu settings (INTEL SE440BX-2).

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

_Ernst_

Mark It Zero!

Av3ng3rtje schreef op 14 februari 2004 @ 18:56:
Ik heb ook een katmai 450 en die kan ik ook niet overclocken omdat ik de bios settings niet tevoorschijn kan halen als ik het jumpertje omzet voor het instellen van cpu settings (INTEL SE440BX-2).
Ik heb ook een P3 450 gehad op dat zelfde mobo, niet over te clocken.
Maar dat komt ook omdat het een Intel plank is en die werken zoiezo niet mee als het om overklokken gaat.

Last.fm

Verwijderd

misschien moet je dan ergens voor een zacht prijsje een Asus P2B series of P3 series moederbord halen en daarmee overclocken (de 440BX is een topper!) en oh ja als je nog ergens een goldfinger device kan halen kan je hem dacht ik unlocken, maar er zijn nog meer mogelijkheden zoals een van die pinnetjes afplakken van de cartridge (is vast wel wat over te vinden op internet)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 19:01:
misschien moet je dan ergens voor een zacht prijsje een Asus P2B series of P3 series moederbord halen en daarmee overclocken (de 440BX is een topper!) en oh ja als je nog ergens een goldfinger device kan halen kan je hem dacht ik unlocken, maar er zijn nog meer mogelijkheden zoals een van die pinnetjes afplakken van de cartridge (is vast wel wat over te vinden op internet)
Een goldfinger werkt alleen op een slot A Athlon. Niet op Slot 1 Pentium.

Handleidingen voor oude Chaintech moederborden staan hier:

http://www.chaintech.de/QUESTION/Manuals.HTM

en inderdaad, het bewuste moederbord kan niet hoger komen dan 100 MHz. Daar valt dus niet mee te overklokken. 2e hands een slot 1 moederbord zien te regelen dus, eentje met i440 BX chipset.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen... het was te proberen!

Ik heb hier de handleiding naast me liggen en daar staat inderdaad in dat de maximum FSB op 100Mhz staat.

Een BIOS update helpt ook niet, dit heb ik vanochtend al geprobeerd (04/26/1999 - SiS - 5600 - 8661 - 2A6ILC39-0).

Zoals ik in het begin al zei... 1 van de slechtste systemen ooit.. :|

Einde verhaal, misschien kan ik inderdaad ergens een goedkope MoBo op de kop tikken.....

(alhoewel ik ook iets heb gelezen over softwarematig FSB overklokken... ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 19:11 ]

Verwijderd

Mijn vroegere PC => Pentium III 450 (Katmai core) op een Intel Seatlle 440BX2 MOBO was perfect te overklokken, niet via de BIOS, maar wel met CPUcool waarbij je de FSB kon instellen. (je moet dan wel je MOBO selecteren)
Bij mij draaide het ding stabiel tot 523Mhz. Dus veel snelheidswinst ga je niet behalen, mede doordat de hele processor in een plastic behuizing zit (SLOT1) met een standaardkoelertje erop gemonteerd dat niet voldoende koelt voor "hoge" overclocks.
Heel de 'CPUcase' erafhalen en er een nieuwe koeler op monteren zou zonde zijn van het geld + veel kans op kapotte CPU.
JUST FACE IT, het is een verouderd ding, zelfs met enkele extra Mhz.

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 03:52
Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 18:40:
Die CPU is een Katmai volgens mij.. zijn niet te OCen.
Veel van de 450Mhz versie halen makkelijk de 550/600 :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu CPUcool gedownload en gaan eens kijken wat ik ermee kan bereiken....

K.o.e.n.y.b.o.y > van 450Mhz naar 523Mhz vind ik nog een behoorlijke winst voor zo'n verouderd bakbeestje. Daar teken ik zeker voor...

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik heb is de PIII 450 van een vriend proberen te oc'en. Dat ding zat in een Packard Bell dus dat was eigenlijk al het stopteken. Maar na een btje kloten ging dat ding niet hoger dan 500mhz ofzo.

dikzak

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

mijn 500mhz PIII heeft een keer met een FSB van 133mhz stabiel gelopen. (5*133=665mhz) Ik heb hem toen weer teruggezet omdat het standaard cpu fannetje een beetje versleten was.
* mentalmadnizz gaat het binnenkort nog eens proberen nu zn nieuwe 40*40mm titan erop zit.

vergeten: het board was een Asus P2B-f met het befaamde i440BX chipset. _/-\o_
Die dingen zijn echt extreem senel en stabiel. kwa geheugen trekt mn P3 een cellie900 eruit.

[ Voor 26% gewijzigd door mentalmadnizz op 14-02-2004 19:40 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ook met CPUcool is het onmogelijk...

FSB settings gaan niet boven de 100Mhz.... so be it! Toch maar de PC van me vriendin.... :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 21:12:
Ook met CPUcool is het onmogelijk...

FSB settings gaan niet boven de 100Mhz.... so be it! Toch maar de PC van me vriendin.... :P
Heb het zelfde probleem gehad. Op zoek gegaan naar een 2e hands mobo met de i440BX chipset. Het beestje loopt nu op een fsb van 140 @ 630 mhz. Standaard voltage, standaard koeling.. :o

Afbeeldingslocatie: http://inhumain.herejezus.nl/GoT/630mhz.JPG

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:12
Ik heb exact dezelfde PC gehad. Deze is niet over te clocken. Al veel research naargedaan :P

Misschien met een softwarematig FSB clock proggie?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Voordat deze verder gekicked gaat worden, gaat hij dicht. Als je proc niet via het BIOS is te oc'en, blijven alleen progs zoals softFSB over, maar ik acht de kans klein dat dat gaat werken. Evenwel is dit ook met wat zoekwerk / proberen uit te vinden, vandaar een slotje :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.