Probleem met GEIL geheugen

Pagina: 1
Acties:

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een P4-2.6Ghz op een ABit IC7-Max3 mobo. De CPU is op default voltage stabiel (uren prime95 draaien zonder fouten, 3DMAX idem) tot 3Ghz. De FSB is dan 231 Mhz. Met 1 Infineon 512MB PC3200 reepje dat ook op 231Mhz draait, werkt dat perfect. Nooit crashes, en alles blijft lekker koel.

De problemen beginnen zodra ik er GEIL PC3500 geheugen in doe (2 * 512MB, PC3500, dual channel, 2.5-3-3-6). Dit geheugen draait pas zonder memtest86-3.0 foutmeldingen op 219Mhz met een spanning van 2.9V. Dan draait het letterlijk urenlang zonder ook maar 1 fout. Echter, als ik nou Windows XP boot, hangt het systeem binnen de korste keren. Meestal spontane reboots, en vaak wordt de boot sequence niet eens afgemaakt. De CPU draait slechts op 2850Mhz, minder dan 'ie maximaal aankan dus. Zet ik nou het infineon geheugen terug, dan werkt alles weer als een tierelier.

Het probleem lijkt dus duidelijk; dat GEIL geheugen. Echter, waarom vindt memtest dan helemaal *niets* na uren zwoegen, en crasht Windows XP binnen de korste keren? Zijn er betere test programma's die de fout makkelijker aan kunnen tonen?

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
PC3500 moet toch 215 op 2.5vdimm kunnen draaien @ cas2 ? Waarom draai je dan cas2.5 @ 2.9vdimm ? Dat zou je mem nog op 2.6vdimm moeten kunnen..

Memtest86 is wel by far de beste memtester...

• brama
  • Niet online
418O2 schreef op 14 februari 2004 @ 17:20:
PC3500 moet toch 215 op 2.5vdimm kunnen draaien @ cas2 ? Waarom draai je dan cas2.5 @ 2.9vdimm ? Dat zou je mem nog op 2.6vdimm moeten kunnen..

Memtest86 is wel by far de beste memtester...
Op 2.8V (volgende lagere stap) geeft memtest wel fouten, altijd consequent in test 5 in geheugengebied 256-512 en 768-1024 (1 v/d 2 DIMMs gok ik dus).

215 op 2.5V werkt ook niet. Ik weet niet meer precies wat 'ie daar wil, maar volgens mij iets van 2.7V. Het geheugen zelf is 2.5-3-3-6 volgens de specs, op 215Mhz en 2.65V.

Het geheugen is dus duidelijk kl*te :( :( :( Alleen snap ik dan nog steeds niet waarom memtest86 niets vindt..'t is toch de nieuwste versie.

• 418O2
  • Laatst online: 23:51
als je op SPD draait @ 215 draaitie dus niet goed op std voltage ? Lijkt me niet goed...

ennuh met 2 dimms en van 256-512 en 768-1024 houdt in dat ze beiden fouten maken.. Hij zet het niet doorelkaar ofzo..

Maar deze modules lijken me niet helemaal in orde

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Memtest86 is voor zover ik weet alleen maar gemaakt om aan te tonen of het geheugen kapot is. Dus of het geheugen fouten bevat. Maar niet om de stabiliteit van jou systeem te testen. Het geheugen is in mijn ogen wel goed. Ga maar es Prime95 draaien een paar uren met torure test. Es kijken wat er dan gebeurt ;)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• The Bad Seed
  • Laatst online: 17:56

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Microsoft heeft ook een geheugentest-progje, en die schijnt nog gevoeliger te zijn dan Memtest (kan het niet testen, heb geen kapot geheugen liggen):

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• rezjeh
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 16:57
zet je memdivider op 5:4, ik ook last van met dual channel geheugen, gaat niet voorbij 240 fsb ook in 5:4, en met 1:1 is het al helemaal niets, fsb 210 dan ofzo

• brama
  • Niet online
Nou, een update, wellicht heeft iemand er nog wat aan.

Het moederbord (de MAX3) blijkt een probleem te hebben met VDimm voltages boven de 2.8V. De VTT, die de helft moet zijn van VDimm, schaalt na 2.8V niet goed meer mee, waardoor het meeste geheugen niet goed meer werkt. 2.8V zelf werkt gelukkig wel nog goed, maar het is een vrij lage limiet :(

Dit geheugen *kan* namelijk niet op CAS3 draaien..alleen op CAS2 en CAS2.5. Raar he? Bij CAS3 beept de PC bij het aanzetten, en weigert verder iets te doen. Alleen CAS terugzetten naar 2.5 werkt dan weer wel. Ik had ergens een review gelezen van dit geheugen waar dit probleem ook naar boven kan, dus blijkbaar ben ik niet de enige *sniff*. In combinatie met de 2.8V limiet (terwijl het geheugen tot 2.95 is gespecd) kom ik dus niet erg hoog. Het hoogste wat ik nou gehaald met met veel tweaken is 2.5/7/4/4 op 231Mhz. Al een stuk beter wat ik eerst haalde, dat wel :)

Oh ja, een BIOS update heeft ook geholpen; daardoor werkt de 5:4 memory divider weer goed. Ik kan nu de CPU op een FSB van 256 laten draaien, met memory dan op 206. Lager dan de PC3500 specs waar ik het voor gekocht heb, maar dan wel met de strakste timings (CAS2). De CPU heeft nu wel 1.80V nodig, hoger durf ik niet te gaan (SNDS anyone?) :( :(

De VDimm mod op mijn mobo (MC64 eraf solderen) heb ik al gedaan. Misschien dat ik ook de VTT mod ga doen zodat ik naar die 3.0V kan gaan, en er nog meer uit kan persen. Da's helaas wel wat meer werk.. :(

Verwijderd

7/4/4/2.5 , noem je dat goeie timings?

intel hoort op 5-2-2-2 te draaien, dat zijn timings :)

• brama
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 13:13:
7/4/4/2.5 , noem je dat goeie timings?

intel hoort op 5-2-2-2 te draaien, dat zijn timings :)
Nee, dat noem ik geen goede timings? Waar lees jij dat?

Dat waren de timings die ik minimaal moet instellen om op 231Mhz FSB te kunnen draaien bij 2.8V. Dat is zeker niet geweldig, valt nogal tegen van dat GEIL geheugen (vandaar het topic, hint hint!). Met .2V of .3V erbij valt er vast nog wel wat uit te persen, maar daarvoor moet ik eerst aan het modden slaan.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik heb een geil pc3500 platinum dual channel setje,
omdat mn proc niet hoger wil staan ze nu op 400mhz @ 2-2-2-5

heb al een keer bijna de 480 gehaald met een 533 cpu iig
Heb altijd mn voltages op 0.3 erbij

Denk dat je plankjes gewoon ROT zijn :X
en Het kan ook aan je voeding liggen dat ie gewoon net niet de amperes kan leveren waardoor de lijn inzakt.

• brama
  • Niet online
fooker schreef op 22 februari 2004 @ 16:47:
Ik heb een geil pc3500 platinum dual channel setje,
omdat mn proc niet hoger wil staan ze nu op 400mhz @ 2-2-2-5

heb al een keer bijna de 480 gehaald met een 533 cpu iig
Heb altijd mn voltages op 0.3 erbij

Denk dat je plankjes gewoon ROT zijn :X
en Het kan ook aan je voeding liggen dat ie gewoon net niet de amperes kan leveren waardoor de lijn inzakt.
Uh....480...dat is 2 * 240Mhz. Dat halen mijn plankjes op 2.9 of 3.0v zeer waarschijnlijk *ook* wel. Dat valt dan toch wel mee?

Pagina: 1