Toon posts:

[JS] DIV maken en ophalen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een mini projectje om te kijken wat de mogelijkheden zijn van javascript met div's die zich vrijuit over de pagina kunnen bewegen.

Ik ben nu al wel zover dat ik dat de div's gewoon over de hele pagina kan verplaatsen en dat werkt dus naar behoren.

Is er nu een mogelijk om een nieuwe div te maken op de pagina met inhoud (een transparant plaatje, waarbij ik het plaatje een bepaalde achtergrond kleur geef, dat lukt wel) die er staat zonder dat ik de pagina opnieuw ga laden. De naam van de div weet ik echter wel want die stuur ik mee aan het javascript.

De volgende vraag is echter kan ik gewoon een lijst met javascript ophalen die eventjes met een alert gewoon de div's weergeeft die op mijn pagina staan. Dit wil ik dus niet ergens bijhouden maar moet steeds dynamisch. Als het niet anders gaat zal ik toch een hidden field ofzo moeten gebruiken maar liever niet. Is daar een of andere functie voor?

Ik zelf zat met document.all etc maar ging niet helemaal werken.

Verwijderd

document.createElement
document.getElementsByTagName
document.getElementById

Kortom, gewoon DOM methoden gebruiken. Vrijwel elke DHTML tutorial behandelt bovenstaande dingen wel dus ik stel voor dat je even ene DHTML turorial opzoekt.

Verwijderd

Topicstarter
Die kan ik ook wel ja, maar dan heb ik er eentje en moet ik de namen weten en die weet ik dus niet, ik zou dus graag willen dat ze opgehaald worden waarna ik die functie kan gebruiken.

Kan dat ook met getElementById als je ze nog niet weet :S

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voor je eerste vraag (inhoud van de nieuwe divjes) is er na mijn weten innerhtml.

Bijv:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
...
<head>
<script type="text/javascript">
document.getElementById('Woei').innerHTML = '[img]"http://blabla/bla.bla"[/img]';
</script>
</head>
<body>
<div id="Woei"></div>
</body>
...

Waarbij je die div in de body ofcourse dynamisch aanmaakt wat al lukte zoals je zei. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Osiris op 14-02-2004 16:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 16:46:

Die kan ik ook wel ja, maar dan heb ik er eentje en moet ik de namen weten en die weet ik dus niet, ik zou dus graag willen dat ze opgehaald worden waarna ik die functie kan gebruiken.

Kan dat ook met getElementById als je ze nog niet weet :S
Binnen een minuut een vraag stellen, zonder dat je zelf ook maar iets hebt gedaan in de tussentijd. Jij hebt wel lef zeg. Veel succes.

Verwijderd

Topicstarter
Een div vullen lukt me wel, maar ze zijn nog niet allemaal gemaakt op de pagina, ik wil dus ook een nieuwe div maken en deze later vullen, bijvoorbeeld met de methode die jij geeft

Verwijderd

Topicstarter
De div maken is gelukt, nu nog een manier om de lijst op te halen.........

en ja als ik iets niet snap vraag ik het cheatah, maar jij vind dat blijkbaar lef hebben.

Als ze dat bij mij doen probeer ik het normaal uit te leggen, waar is anders zo'n forum voor.....

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 16:54:
De div maken is gelukt, nu nog een manier om de lijst op te halen.........

en ja als ik iets niet snap vraag ik het cheatah, maar jij vind dat blijkbaar lef hebben.

Als ze dat bij mij doen probeer ik het normaal uit te leggen, waar is anders zo'n forum voor.....
Een forum is bedoeld om te discussieren als je ergens niet uitkomt. Anders heette dit wel Timbo.nl's persoonlijk Helpdesk :/

Ga eens zoeken naar de volgende kreten die Cheatah gaf:

document.createElement
document.getElementsByTagName
document.getElementById

Als je dat eens doet, ipv meteen je vraag hier neer te plempen, dan zie je meteen dat je vraag beantwoord wordt in de eerste beste tutorial!

[ Voor 4% gewijzigd door BtM909 op 14-02-2004 16:57 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<script type="text/javascript">

var myDiv = document.createElement("DIV");
document.body.appendChild(myDiv);

myDiv.style.position = "absolute";
myDiv.style.left = "100px";
myDiv.style.top = "100px";
...

</script>

www.nextavenue.com/pixel/

Daar staat een PixelArt-DHTML combo. Elk blokje is een nieuw div-je met
een plaatje erin. Kijk maar eens naar de code, niet al te ingewikkeld.
Pagina: 1