[tip] google.be / google.nl

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30
Wat ik verschrikkelijk haat is dat als je op een gloednieuwe installatie van je OS voor de eerste keer naar google.com surft, dat je dan naar google.be (in mijn geval) of naar google.nl (in de meeste hier hun geval) wordt gestuurd...

Je kan de taal dan wel aanpassen op google.be zelf, maar de url blijft nog altijd google.be ... Dit komt omdat google je IP gekijkt, en als je een IP hebt uit een land, dan wordt je naar die 'taal-versie' van google gestuurd.

Dat wil ik dus niet, ik wil google.com in 't engels.

Als je nu surft naar www.google.com/ncr dan doet ie 't niet. Dan surf je vanaf nu mooi naar google.com ipv een versie in je eigen taal...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat maakt het nou uit of je op .com of .nl zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
't is een persoonlijke mening, maar ik ben allergisch aan iedere vorm van nederlands (of een andere taal dan engels) op m'n PC :)

Misschien ergerde er zicht hier ook wel iemand aan, dus daarom post ik maar even hoe dat ik 't opgelost heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cubix schreef op 14 februari 2004 @ 13:56:
Wat maakt het nou uit of je op .com of .nl zit?
Wat denk je? Het 1e is Engelstalig, het tweede Nederlandstalig.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

wildhagen schreef op 14 februari 2004 @ 13:58:
[...]

Wat denk je? Het 1e is Engelstalig, het tweede Nederlandstalig.
shaidar schreef op 14 februari 2004 @ 13:55:
Je kan de taal dan wel aanpassen op google.be zelf, maar de url blijft nog altijd google.be ...
* m-m zegt verder maar niets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shaidar schreef op 14 februari 2004 @ 13:58:
't is een persoonlijke mening, maar ik ben allergisch aan iedere vorm van nederlands (of een andere taal dan engels) op m'n PC :)

Misschien ergerde er zicht hier ook wel iemand aan, dus daarom post ik maar even hoe dat ik 't opgelost heb :)
mja, idd. mocht er op deze aardkloot nog iemand te vinden zijn die dat vindt, dan is dat inderdaad een oplossing :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

:?

Als ik op google.nl uitkom druk ik gewoon op 'Google.com in English' onderin en dan kom ik voortaan ook altijd op .com uit hoor.. Tenzij ik zelf naar google.nl ga natuurlijk (maar dat doe ik niet want ik heb daar ook een hekel aan ;))

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Google.nl kan net zo goed Engels zijn hoor :)

Maar er zit ergens een 'google.com in het Engels' linkje onderaan, als je daarop klikt zorgt een cookie ervoor dat je voortaan gewoon op google.com blijft :)

* DarkX slaps Cyber around a bit with a large trout :P

[ Voor 15% gewijzigd door DarkX op 14-02-2004 14:01 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:45
shaidar schreef op 14 februari 2004 @ 13:55:
Je kan de taal dan wel aanpassen op google.be zelf, maar de url blijft nog altijd google.be ... Dit komt omdat google je IP gekijkt, en als je een IP hebt uit een land, dan wordt je naar die 'taal-versie' van google gestuurd.
Mja, dat is dus niet het geval. Als ik via een Proxy in het buitenland zit, dan kom ik nog steeds op de nl-versie van Google.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NkLs
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
http://www.google.co.uk

* NkLs geeft de voorkeur aan Brits Engels

[ Voor 48% gewijzigd door NkLs op 14-02-2004 14:04 ]

Ipsa scientia potestas -Francis Bacon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij de Nederlandse versie kan je gebruik maken van de optie "Zoeken in pagina's in het Nederlands", handig als je informatie zoekt dat uit veel tekst zal bestaan.

Maar om je nou te ergeren aan een extencie... :D:D:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iPodje schreef op 14 februari 2004 @ 14:02:
[...]

Mja, dat is dus niet het geval. Als ik via een Proxy in het buitenland zit, dan kom ik nog steeds op de nl-versie van Google.
volgens mij heeft iedere browser een accept-language die is afgeleid van je landinstellingen.

installeer maar eens een engelse windows met de standaardinstellingen: engelse google
en dan een engelse windows met nederland als land en nederlands als taal: nederlandse google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
Ik praat dus wel degelijk over de aller eerste keer dat je op google komt na de installatie van een OS ...

Doe eens de test als je me niet gelooft, installeer VMware of weet ik wat .. of doe een verse installatie van een OS ... en surf dan eens naar google.com .. je zal wel zien

Het is dus nog vóór google de kans heeft gehad van een cookie op je computer te zetten eh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 14:03:
[...]

volgens mij heeft iedere browser een accept-language die is afgeleid van je landinstellingen.

installeer maar eens een engelse windows met de standaardinstellingen: engelse google
en dan een engelse windows met nederland als land en nederlands als taal: nederlandse google
Ik heb net een windows 2000 in MS VirtualPC geinstalleerd .. standaard taal instellingen (engels dus, zelfs het keyboard) ... en ik surf naar google.com .. en kom op google.be uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dat is dus aan de hand van je locale die je hebt ingesteld bij de setup. Als je windows hebt verteld dat je in Nederland woont, en dus de euro gebruikt, een komma gebruikt, 24-uurs tijdsindicatie etc dan zal je browser het ook niet laten dit goede nieuws aan bezochte sites te vertellen, waaronder Google, dat vervolgens een andere taal voor je uitkiest. Óók als je een Engelse Windows-versie hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door m-m op 14-02-2004 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shaidar schreef op 14 februari 2004 @ 14:05:
[...]

Ik heb net een windows 2000 in MS VirtualPC geinstalleerd .. standaard taal instellingen (engels dus, zelfs het keyboard) ... en ik surf naar google.com .. en kom op google.be uit!
ey da's vreemd. bij mij krijg ik dan altijd een engelse google.

maargoed: /me ziet het probleem niet. nederlandse windows, engelse office, duitse visio. boeiend... het staat bij mij allemaal door elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.google.com./

Edit: bah, handig die automatische URL herkenning
let dus op die punt achter de .com

Edit2: ok, werkt bij Mozilla, maar niet bij IE schijnbaar

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
Grr.. ok, ik zal het nog 1 maal proberen uit te leggen.

1) Kale pc, installatie engelse windows XP (of weet ik wat)
2) taalinstellingen maken niet uit. Ik zal ze nu op engels (amerika) laten staan.
3) installatie finished, nog geen enkele keer naar google.com gesurft.
4) Surf voor de 1e keer naar google.com .. en je wordt geredirect naar google.be, als je in belgïë zit, of naar .nl als je in nederland zit.

Heeft dus NIETS te maken met je taal of land intellingen op je computer...

Dit komt omdat google je IP checkt, en als je een lease van een belgische/nederlandse ISP hebt, dan wordt je geredirect naar een "lokale" google site... .be of .nl dus. Dit doet google dus de aller eerste keer als je er naar surft. nog vóór dat ie een cookie met je prefs heeft kunnen bewaren.

Op die site (www.google.be) kan je wel je taal aanpassen, maar de url blijft .be, en niet .com. Ergens verder in de opties van google zit nog wel verscholen dat je in het vervolg naar google.com wil surfen, maar deze oplossing is gemakkelijker:

Als je nu naar www.google.com/ncr surft, dan schakel je dat systeem uit!

[ Voor 6% gewijzigd door Shaidar op 14-02-2004 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
m-m schreef op 14 februari 2004 @ 14:06:
Dat is dus aan de hand van je locale die je hebt ingesteld bij de setup. Als je windows hebt verteld dat je in Nederland woont, en dus de euro gebruikt, een komma gebruikt, 24-uurs tijdsindicatie etc dan zal je browser het ook niet laten dit goede nieuws aan bezochte sites te vertellen, waaronder Google, dat vervolgens een andere taal voor je uitkiest. Óók als je een Engelse Windows-versie hebt.
Ok goed, jij denkt dat dus.

Geen zin om het te bewijzen? Installeer VMware (gratis trail op hun site), en installeer daarin een engelse 2000 of XP. Laat de taalinstellingen gewoon standaard staan, engels dus (of amerikaans). Sirf dan naar google.com en let op naar welke site hij je stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

shaidar> Verscholen is overdreven, direct op de frontpage staat een linkje, daar hoef je maar 1x op te klikken en klaar :) Maargoed, volgens mij gaat het linkje naar exact dezelfde page als jij zegt :) Het is dus geen hidden optie ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
offtopic:
crap verkeerd .. shit. kan deze post gedelete worden?

[ Voor 93% gewijzigd door Shaidar op 14-02-2004 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shaidar schreef op 14 februari 2004 @ 14:14:
[...]

Ok goed, jij denkt dat dus.

Geen zin om het te bewijzen? Installeer VMware (gratis trail op hun site), en installeer daarin een engelse 2000 of XP. Laat de taalinstellingen gewoon standaard staan, engels dus (of amerikaans). Sirf dan naar google.com en let op naar welke site hij je stuurt.
en doe het nou niet eens met vmware maar gewoon met een nieuwe pc. in mijn geval (isp planet internet) gaat hij dan gewoon naar google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:58

Ik vraag me af hoe je dat oplost als je een nederlandstalig verslag moet indienen :)
Ik irriteer me er altijd mateloos aan dat mijn menu's Engels zijn terwijl ik Nederlandse webpagina's of documenten aan het lezen/bewerken ben :p

Waarom gebruik je de cookie-methode van google niet om de taal van je voorkeuze op te slaan :?

-edit-
PS wat gebeurt er als je Engels als voorkeuze taal instelt in Internet Explorer?
[en-us] dus.

[ Voor 10% gewijzigd door ScuL op 14-02-2004 14:20 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
-ScuL- schreef op 14 februari 2004 @ 14:19:
[...]
-edit-
PS wat gebeurt er als je Engels als voorkeuze taal instelt in Internet Explorer?
[en-us] dus.
Ik heb deze week m'n machine geinstalleerd, en de language preference in m'n IE6 staat op [en-us]. En toch kwam ik uit op google.be :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Nja, Als het niet de taalinstellingen zijn, en niet je ip, wat dan? Google kan niet zomaar wat raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
huh? niet je IP ?

Het is wel degelijk je IP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

iPodje schreef op 14 februari 2004 @ 14:02:
[...]

En dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
Dat is omdat na de eerste keer google een cookie met de prefs in je browser pleurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:31

Shaidar, je hebt gelijk, alle tutorials op internet als je ze nodig hebt, zijn met engelse menu's bijvoorbeeld. Het ziet er niet uit met nederlandse termen. Lijkt ineens een knullig systeempje.

De play knop van een cassettedeck heet toch ook niet speel! En ik heb ook nog eens gezien dat ze de termen van programmeertalen vertaalden, dan snap je er daarna toch ook geen hout meer van.

Bedankt voor je tip trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
Het is toch niet o.b.v. ip-adres aldus google...
Google maakt gebruik van het standaard taalvoorkeursmechanisme van het Web, de HTTP Accept-Language, om te bepalen in welke taal de site moet worden weergegeven. Webbrowsers kunnen één of meerdere talen hebben ingesteld, in de volgorde die jij wilt.

In Netscape, klik Bewerken (Edit), Voorkeuren (Preferences), het venster Voorkeuren verschijnt, klik Talen (Languages), alwaar je de gewenste talen kunt instellen. In Internet Explorer, klik Extra (Tools), klik Internet Opties (Internet Options), dit dialoogvenster verschijnt, klik hier op Talen (Languages), alwaar je deze instellingen kunt zetten.
Is erg makkelijk te detecteren, check http://www.zjieb.nl/got.asp

[ Voor 5% gewijzigd door ZjieB op 13-09-2004 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:45
Nutteloze reactie na zo'n lange tijd.

Ik vrees een slotje.....

Modbreak:jouw reply is ook nutteloos;
Policy mbt replies in 'slechte' topics

[ Voor 43% gewijzigd door Korakal op 13-09-2004 23:40 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:42
wat is het freaking verschil tussen de nl & com versie. als je zoekt vind je toch gewoon precies dezelfde dingen??

het enige dat ik zie is de balk waar je wat in kan typen en that's it. ik ga toch niet iedere keer heel die site lezen.
het zou mij niet eens opvallen of ik op engels of nl zit. net gecheckt, op deze pc staat de engelse en die andere de nederlandse, i didnt know,.. geen verschil lijkt mij.

vind dit een beetje moeilijk doennerij maar goed, we moeten ergens over zeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

iPodje schreef op 13 september 2004 @ 19:32:

Ik vrees een slotje.....
^^ kan ik ook over jou zeggen :/
Opperhoof schreef op 13 september 2004 @ 19:38:
wat is het freaking verschil tussen de nl & com versie. als je zoekt vind je toch gewoon precies dezelfde dingen??
Als je naar de NL-versie gaat krijg je iets andere resultaten terug... Volgens mij krijgt de native taal (NL in dit voorbeeld) een hogere ranking.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me had al een tijdje g.com/ncr als startpagina

Vindt het ook makkelijker, en de .com versie is uitgebreider (News, Froogle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
$ telnet www.google.com 80
Encryption is verbose
Trying 66.102.11.99...
Connected to www.google.com.
Escape character is '^]'.
GET / HTTP/1.0

HTTP/1.0 302 Found
Location: http://www.google.nl/cxfer?c=PREF%3D:TM%3D1095097272:S%3D6z9Zq2KohYtfESZE
Set-Cookie: PREF=ID=29f949d5676e6436:CR=1:TM=1095097272:LM=1095097272:S=nMEPE0X-dP8w9LuQ; expires=Sun, 17-Jan-2038 19:14:07 GMT; path=/; domain=.google.com
Content-Type: text/html
Server: GWS/2.1
Content-Length: 203
Date: Mon, 13 Sep 2004 17:41:12 GMT
Connection: Keep-Alive

<HTML><HEAD><TITLE>302 Moved</TITLE></HEAD><BODY>
<H1>302 Moved</H1>
The document has moved
<A HREF="http://www.google.nl/cxfer?c=PREF%3D:TM%3D1095097272:S%3D6z9Zq2KohYtfESZE">here</A>.
</BODY></HTML>

Nuff said.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is wel op IP-adres. Al die onzin over windows taalinstellingen maken namelijk geen flikker uit als je geen windows draait en toch stuurt google je door. Een IP-adres verbinden aan een land is triviaal en redelijk foolproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat liet ik daarnet zien ja. Ok, voor de mindere goeroes onder ons:
Als je een verbinding maakt met www.google.com en een pagina opvraagt met de simpelst mogelijke request, wordt je automatisch geredirect naar www.google.nl.

Ik heb overigens nog wat tests uitgevoerd na de reply van CyBeR, omdat ik wel benieuwd was naar hoe het precies werkt. Een beetje creatief 'hacken' ;)

code:
1
2
3
GET / HTTP/1.0
Accept-Language: de

Resultaat:
HTTP/1.0 200 OK

Een pagina op www.google.com, wel in het Duits, niet geredirect naar www.google.de

Mijn conclusie:
Google kijkt in elk geval in de volgende volgorde naar de volgende zaken:
1. Taalinstellingen in een cookie
2. Accept-Language HTTP header
3. IP adres

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
iPodje schreef op 13 september 2004 @ 19:32:

Ik vrees een slotje.....
We zijn toch tot een antwoord gekomen > best nuttige reply al zeg ik het zelf (ik ben er persoonlijk iig iets wijzer van geworden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 20:08:
Dat liet ik daarnet zien ja. Ok, voor de mindere goeroes onder ons:
Als je een verbinding maakt met www.google.com en een pagina opvraagt met de simpelst mogelijke request, wordt je automatisch geredirect naar www.google.nl.

Ik heb overigens nog wat tests uitgevoerd na de reply van CyBeR, omdat ik wel benieuwd was naar hoe het precies werkt. Een beetje creatief 'hacken' ;)

code:
1
2
3
GET / HTTP/1.0
Accept-Language: de

Resultaat:
HTTP/1.0 200 OK

Een pagina op www.google.com, wel in het Duits, niet geredirect naar www.google.de

Mijn conclusie:
Google kijkt in elk geval in de volgende volgorde naar de volgende zaken:
1. Taalinstellingen in een cookie
2. Accept-Language HTTP header
3. IP adres
Mja. Alleen door de Accept-Language word je niet doorgestuurd, maar krijg je gewoon een andere taal voorgeschoteld. Ik zet die crap altijd uit (engels yay!) dus ik weet niet hoe 't gaat met nummer 1 maar de laatste is definately een redirect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
Zoals ik al zei in de openingspost ... Google kijkt WÉL naar het IP adres als je voor de eerste keer connecteerd. Afhankelijk daarvan krijg je je eigen gelokaliseerde versie voorgeschoteld.

En je krijgt inderdaad niet dezelfde resultaten als he via .nl of .be of .com zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23

404error

Page Not Found

offtopic:
[quote]DarkX schreef op 14 februari 2004 @ 14:28:
Nja, Als het niet de taalinstellingen zijn, en niet je ip, wat dan? Google kan niet zomaar wat raden :)[/quote]
Wel hoor, daarom zit er een "ik doe een gok" knopje op google...

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik firefox en bij mij gaat hij wel naar .com als ik dat intyp en word hij niet doorgelinkt naar .nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nergens last van en daarom vind ik het ook raar....

als ik naar .nl ga, dan krijg ik nederlands, ga ik naar .be mag ik kiezen tussen nederlands en frans, als ik naar .de ga krijg ik Duits en als ik naar .com ga krijg ik gewoon engels.. Google is heel lief voor mij :D LOL

Heb echt nergens last van... Komt misschien omdat ik Belg ben :P
Pagina: 1