[XP] traag tijdens CD-RW of DVD gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-04 10:13

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Topicstarter
Systeem
Windows XP Pro US
Asus A7V333 >> + laatste BIOS
AMD 2100+
512 MD DDR PC2700
Maxtor 6L040J2 40GB 7200 RPM Primair
Quantum Fireball ct10 15 20GB 5400 RPM Secundair
Asus GF4, 9280 TI 4200 >> 128 MB

Het volgende is het geval.

Wanneer ik een DVD, audio- of mp3cd afspeel met PowerDVD, Winamp of de Windows Media Player wordt de pc megatraag. Proc gebruik loopt op tot 100% terwijl het geheugen netjes op 126MB blijft staan.
Wanneer ik applicaties zoals Photoshop, Flash of Dreamweaver open, of een Divxje bekijk is er niets aan het handje.
In eerste instantie dacht ik dat mijn DVD drive defect zou zijn. Echter, mijn Mitsumi cd-rw heeft exact dezelfde problemen.
heb 4 weken geleden een voor 1,5 jaar stabiel draaiende Windows installatie eraf gegooid omdat ik er zeker van was dat dit het probleem op zou lossen. De eerste 2 weken leek dit het geval, totdat het probleem zich weer opnieuw voordeed.

Met cd/dvd activiteit
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tompel/got/pc/cpu_nocd.jpg
Dit is zonder CD activiteit, de laatste pieken komen door het opstarten van Photoshop.

Edit:
Processen op de achtergrond.
De standaard SVCHost
Explorer > 21 MB
Trillian > 14 MB
De rest van de programma's bevinden zich tussen de 1 en 4 MB.

[ Voor 8% gewijzigd door Calitomnication op 14-02-2004 13:22 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Verwijderd

ik heb die probleem ook gehad, de piomodus stond nog aan en dat wilt dan zeggen dat de cd/dvdspeler alle rekenkracht van je cpu EIST, je moet ff handmatig op udma zetten.

je moet het zelf maar ff naar engels vertalen want ik heb de nederlandse Xp:

rechtermuisklik dezecomputer eigenschappen>>systeemeigenschappen>hardware>apparaatbeheer>ide ATA/ATAPI-controllers zoek ff op of je cd/dvdspeler op 1e of 2e flatkabel zit en die instelling wijzigen naar dma en dan ok drukken. nog 1 keer op hetzelfde klikken om te zien dat het gewijzigd is naar udma. als ze allemaal op udma stonden dan is er iets anders aan de hand. in principe moet er geen 1 piomodus zijn.....

viola je hebt weer een snelle computer

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 13:45 ]

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-04 10:13

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Topicstarter
De primaire staat op
Transfer Mode - DMA if Available.
Curent Transfer Mode - Ultra DMA Mode 2
Deze klopt
Alleen de secondary staat op
Transfer Mode - DMA if available
Curen transfer Mode - PIO modus

Die kan ik niet wijzigen. Wanneer ik de Primary op Pio zet neemt Windows deze meteen over. Wanneer ik de secondary op DAM zet neemt Windows deze, zelfs na een reboot, net over.
Probleem is er dus nog steeds :(

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 08:13

job

bekend probleem inderdaad.
deinstalleer je ide controllers. deinstalleer je cd-roms.

kijk in je bios of daar de boel wel goed herkend wordt/ of de boel daar wel op dma staat.
reboot, en kijk dan nog eens bij systeembeheer.

Probeer anders eens de laatste chipset drivers. dat kan ook nog wel eens helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 14-02-2004 14:51 ]

Verwijderd

klopt, of je gooit de ide controllers weg en bij reboot installeert hij zichzelf overnieuw en bestaat de kans dat ie ineens het weer goed doet, en anders idd de nieuwste 4-in-1 VIA chipset drivers ophalen en installeren.......

edit1: sommige apparaten hebben een jumpertje waarbij je dus kan kiezen tussen pio en udma. check ff voor zekerheid of je ook zo een jumper hebt? om zeker van te zijn welk toestel de probleem veroorzaakt koppel je 1 los en dan de ander om te zien wie wel op udma springt en wie niet en dan wordt het makkelijker om probleem op te sporen

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 15:13 ]