WinXP & bootable SCSI RAID mbv Adaptec 2940

Pagina: 1
Acties:

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:19
Ik wil jullie het volgende voorleggen:

vroegah gebruikte ik een PowerMac met een aparte SCSI PCI-kaart en twee 9Gb SCSI schijven. Met behulp van een puur softwarematige oplossing (FWB RAID Toolkit) heb ik toen een tijdlang gespeeld met RAID0/1 configuraties. En ik kon gewoon booten vanaf deze softraid's. Vraag me niet waarom, 't werkte gewoon- I took it for granted.

Nu heb ik een WinXP doos (Dell 4550) en ik ben niet helemaal te spreken over de snelheid van de harddisk (Een 60 Gb IBM/Hitachi 180XGP met 2Mb cache). Ik overweeg te investeren in wat nieuws, maar voor ik dat doe wilde ik eerst het volgende proberen (ik heb immers nog steeds die twee 9Gb SCSI harddisks):

ik prop de Adaptec 2940 (<- niet de Mac variant, hoewel die te flsahen schijnt te zijn, ik heb er gelukkig ook nog eentje in de PC-versie) + twee Atlas V UW-SCSI schijven in m'n PC. Hierop installeer ik WinXP opnieuw (bijv. schijf 1 XP, schijf 2 als SWAP en TEMP), de IDE bevat dan data en applicaties.

1: wordt 't systeem er sneller van (OK, ik kan het gaan testen, maar da's best veel werk)
2: kan ik net zoals vroegah op de mac puur softwarematig een bootable SCSI RAID bouwen, of moet ik dan toch aan dure hardware gaan denken...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
bootable sofware raid gaat niet lukken.

Maar je hebt het over atlas V schijven. Deze doen in hun uppie ongeveer max sustained 20 megabyte per seconde, en ze draaien op 7200 rpm. Die 180GXP zal in alle opzichten sneller zijn, die atlas V's zijn gewoon te oud.

Ik zou dus windows XP iig op de 180GXP houden.

Wat je wel kan doen is dan die 2 Atlassen in software raid 0 hangen als 2de schijf, en kijken of je daar nog wat mee kan. Dan trekken ze net het UW kanaal vol. (ook de burst rate van de GXP zal veeeeel hoger liggen, terwijl die van de atlassen niet boven de 40 kan komen.)

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 14-02-2004 13:01 ]

specs

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:19
Hmm, ik moet toegeven dat ik het moeilijk te geloven vind dat één IDE-schijf sneller is dan twee SCSI schijven, ook al zijn die 5 jaar oud. Misschien dat ik twee 2940 kaarten in m'n PC moet zetten. Nou ja, 't blijft rommelen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
de atlas v doet zo'n 20-25 op zijn max, ik had er zelf een tijdje 1. De 180gxp schijven doen maximaal 56 mb per sec ofzo. Dat verloopt wel naarmate je verder naar het midden van de schijf gaat, maar dat is ook zo bij de atlas V. Dus in raid 0 stellen ze nog wel wat voor samen, dat zou ik ook zeker proberen. 2 uw kaarten er in zetten kan een heeel klein beetje helpen, omdat ze dan net wat meer ruimte hebben en allebij op een apart kanaal zitten..ik zou zeggen probeer het als je ze toch hebt liggen.

specs

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Heel die 2940UW is langzaam..

Neem dan minstens U2W, of, zoals gezegd, de veel snellere nieuwe IDE disk. De soepelheid houd je imho meer bij SCSI, maar het verschil UDMA 80Gb vs UW diskje van x jaar oud.....