Schijf onbenaderbaar (MBR-probleem?)

Pagina: 1
Acties:

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38
Ik zit met een flink probleem. Dat zit als volgt:
In de pc van mn moeder zat 1 kleine HD van 5 GB (onbekend merk), en 1 schijf van 60 GB (maxtor).
Op de kleine schijf staat 1 partitie met daarop windows xp.
Die werd echter te klein, duswilde ik m overzetten naar een partitie op de grote schijf.

Netjes een image gemaakt van XP, mar bij het terugzetten op die grotere schijf gaf ie o.a. meldingen van bad clusters en dergelijken. Het terugzetten ging fout, en bij het opnieuw opstarten kreeg ik de melding "NTLDR is missing, pres ctrl-alt-del to restart". Verder niks, er startte helemaal niets. Balen dus...

Na daar e.e.a. voor te hebben geprobeerd heb ik maar een nieuwe HD (West.Digital) gekocht om in ieder geval weer een draaiende Windows te krijgen. Data overzetten was de volgende stap geweest.
Helaas, ik heb nu 3 schijven aangesloten, Windows geinstalleerd op de nieuwste schijf en dat ook werkend gekregen, maar alleen de nieuwe schijf en de kleine schijf zijn zichtbaar en te benaderen. De oude grote schijf van 60GB is zelfs niet in de Bios te zien, terwijl de master/slave-instellingen wel goed staan.

Tijdens eerdere reparatiepogingen met o.a. Partitionmagic en Driveimage was die schijf wel benaderbaar.
Mijn vermoeden is dat het iets met het MBR van de 60Gb maxtor is, maar ik heb geen flauw idee hoe ik daar mee verder moet.
Er staat data op die ik graag terug wil, dat is de enige voorwaarde, verder zijn alle tips welkom.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
probeer met `get data back`,of knoppix proberen suc6 ;)

Verwijderd

ascona schreef op 14 februari 2004 @ 12:36:
probeer met `get data back`,of knoppix proberen suc6 ;)
:S

TS: Is de schijf ook niet te zien onder "schijfbeheer" van XP?

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Nou als je schijf al niet meer zichtbaar is in je bios, je master slave settings zijn ok, dan kan je het wel vergeten.

Dan zal knoppix of whatever ook niet meer helpen. :'(

http://specs.tweak.to/9714

• WheeleE
Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 12:44:
[...]

:S

TS: Is de schijf ook niet te zien onder "schijfbeheer" van XP?
Niet in de verkenner nee, bij schijfbeheer heb i knog niet gekeken, maar ik ben er van uit gegaan dat als ie al niet in de bios te zien is dat het dan verder ook nergens te zien is.

Is er een manier/commando om het MBR vaneen schijf te resetten of te reparen of whatever, zonder dat je de data definitief niet meer kan benaderen? (al heb ik zo'n donkerbruin vermoeden :|)
Ik heb hier en daar wel fdisk /mbr enzo voorbij zien komen, maar ik kom er niet echt uit wat voor gevolgen dat nou precies heeft.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Om uit te sluiten dat de Maxtor HD naar de knoppen is kun je even (link Powermax) downloaden. Na de test is er dan misschien iets te melden waar dan verder op kan worden ingegaan.

Zoek toch ook (nog) maar eens in de FAQ, veel informatie over brakke configuraties/harddisken en terugkrijgen van schijnbaar verloren gegane data.

ARME AOW’er

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Als je hdd niet door je bios wordt herkend is ie ook niet meer te benaderen, niet vanuit dos, niet vanuit windows, niet vanuit linux.

Tenminste dat is mij nog nooit gelukt.

http://specs.tweak.to/9714

Verwijderd

Ik heb een Epox moederbord liggen deze zoekt ook niet uit zich zelf naar schijven. als je dan in de bios op search IDE connection ( ofzo iets doet ) vind hij wel de extra schijf. misschien kan je daar eventjes bij kijken

• WheeleE
Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 20:22:
Ik heb een Epox moederbord liggen deze zoekt ook niet uit zich zelf naar schijven. als je dan in de bios op search IDE connection ( ofzo iets doet ) vind hij wel de extra schijf. misschien kan je daar eventjes bij kijken
Dat was mijn eerste actie toen ik m niet in de bios zag staan. Het laten detecteren naar schijven gaf helaas geen resultaat.

Ik krijg het idee dat ik die schijf als onderzetter kan gaan gebruiken :| :),

Verwijderd

Ik heb hier een servertje wat mijn 80GB schijf ook niet ziet met zijn BIOS, echter, de schijf is wel te zien onder "schijfbeheer", daar heb ik deze ook verder geconfigureerd. En draaien maar.
Als je deze daar wel ziet moet je er even een driveletter aan toekennen. In een DOS-box zou je met "FDISK /MBR" je oude MBR weer terug kunnen zetten, maar ik betwijfel of dat je probleem verhelpt.
Pagina: 1