[Wifi] Advies gevraagd. Senao goede keus?

Pagina: 1
Acties:

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Ik ben me de laatste dagen aan het inlezen over de wifi-wereld omdat ik mijn laptopje draadloos wil verbinden met de desktop pc die internet heeft (via adsl, usb modem).

Wie kan me adviseren wat ik het best kan kopen, en waarmee je ook een tijdje vooruit kan? In de toekomst wil ik er mogelijk meer laptops op kunnen aansluiten en het is van belang dat het zo weinig mogelijk compatibiliteitsproblemen oplevert, dus dat gasten kunnen komen met hun eigen wifi kaartje erin (van welke standaard dan ook) en dat het probleemloos werkt.

Ik kwam een setje van Senao tegen, 54G AP/Bridge + Pcmcia card voor 229 euro

of de 11Mbit versie:
Senao AP/Bridge 3 in 1 oplossing nu samen met de NL-2511CD/100 Mw pcmcia card of de 2511UB usb interface voor 139 euro.

Het gaat me voornamelijk om internet te delen, maar wie weet wat ik er later mee wil.

Is een setje van AP en pcmcia kaart voldoende, d.w.z. dat ik de AP gewoon op mijn PC kan aansluiten die dan altijd aan moet staan uiteraard. Of moet ik iets kopen wat gelijk mijn USB modem voor ADSL vervangt? Dat laatste liever niet, omdat ik de toekomst mogelijk een andere internetverbinding neem (satelliet, kabel) en dat moet ook blijven werken.

Verder vind ik bereik en gevoeligheid erg belangrijk, en het vermogen van de Senao schijnt het grootste te zijn, met standaard 100 mwatt. Je kunt ze ook met 200mwatt krijgen, wat officieel illegaal is. Maar wordt dat in de praktijk gecontroleerd? Lijkt me nogal sterk.

Ook wil ik graag met mijn laptop kunnen inloggen op Hotspots in steden in binnen en buitenland. Dus een externe antenne (welke?) lijkt me handig.

Verder las ik over de Linksys apparatuur dat er veel open source software voor wordt geschreven, wat levert dit verder op?

• Bigfoot
Geen wi-fi kenners hier? :?

Verwijderd

Ik heb wel Wifi, maar ik durf me geen kenner te noemen. :)

Waar ik, na eerst een paar vergissingen gemaakt te hebben, op gelet heb:

1 access point anetnne(s) moeten vervangen kunnen worden door een externe antenne. Mijn eerste 3com AP had dat dus niet, nu eentje van linksys waar ik erg tevreden over ben.

2 Ik gebruik een pcmcia wifi kaartje van 3com omdat de antenne daar erg mooi "inklapbaar" is. Een usb kaartje is op zich ook wel handig want die werkt behalve op een portable ook op een gewone pc.

Als je verschillende merken combineerd moet je terugvallen op de standaard 802.11.

Gebruik je bijvoorbeeld 3com kaartjes en een 3com AP dan kun je gebruik maken van extra functies die buiten de standaard zijn (bijvoorbeeld extra beveiliging). Soms is dit handig, maar het gaat wel ten koste van de compatibiliteit.

Je kunt overigens de AP gewoon op je pc aansluiten op een netwerkkaart. Dan maak je dus een extra subnet aan en zorg je dat je pc internet toegang biedt via routing functionaliteit.

• Bigfoot
Waarom moest er een externe antenne op de access point, heb je erg veel bereik nodig?

Verwijderd

Bigfoot schreef op 15 februari 2004 @ 19:00:
Waarom moest er een externe antenne op de access point, heb je erg veel bereik nodig?
Niet meer dan 70 meter, maar de specificaties zijn erg optimistisch. Ik heb gemerkt dat water (ook in bladeren van bomen) en staalcontructies (bijvoorbeeld in betonnen vloeren) het signaal flink belemmeren. Een open raampje doet daarentgen weer wonderen (het signaal moet bij mij vanuit een ander huis komen). Vandaar dat we nu een externe antennen overwegen. En dat kan dus :)

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:39

Movinghead

ing.

Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 19:08:
[...]

Niet meer dan 70 meter, maar de specificaties zijn erg optimistisch. Ik heb gemerkt dat water (ook in bladeren van bomen) en staalcontructies (bijvoorbeeld in betonnen vloeren) het signaal flink belemmeren. Een open raampje doet daarentgen weer wonderen (het signaal moet bij mij vanuit een ander huis komen). Vandaar dat we nu een externe antennen overwegen. En dat kan dus :)
En welke antenne gebruik je bij die linksys? Was niet goedkoper om een 2e AP te plaatsen?

Senao heeft 100mw zenders en dat is het maximale wat is toegestaan en linksys zit maar 70mw. Dus ze zijn sterker in het zenden, heb verder geen ervaring met senao

• Bigfoot
Zou het voor mij handig zijn om de 3in1 Bridge versie te nemen of is dat alleem maar nodeloos gecompliceerd en overbodig omdat ik hem toch als Access Point ga gebruiken (en je kunt maar 1 functie tegelijk aan hebben)?

Verwijderd

Movinghead schreef op 15 februari 2004 @ 19:52:
[...]

En welke antenne gebruik je bij die linksys? Was niet goedkoper om een 2e AP te plaatsen?

Senao heeft 100mw zenders en dat is het maximale wat is toegestaan en linksys zit maar 70mw. Dus ze zijn sterker in het zenden, heb verder geen ervaring met senao
We hebben een zelfbouw antenne gemaakt (kijk op de wifi site van leiden).

Een tweede AP was niet genoeg geweest. Dan had ik er in totaal drie moeten hebben: twee om de verbinding over de straat te maken waarbij beide AP in bridge mode staan en een derde om als AP te werken zodat mijn clients hier op kunnen inloggen.

Het merk senao heb ik geen ervaring mee, maar klinkt inderdaad wel goed.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 19:09
als je maar 70 meter wil overbruggen kun je dat heel goed doen met senao (ik heb het in de praktijk gezien)

dat in combinatie met een pcmcia kaartje kun je hele mooie dingen doen (ook de externe antenne kun je erop aansluiten)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Bigfoot
shure-fan schreef op 16 februari 2004 @ 16:43:
als je maar 70 meter wil overbruggen kun je dat heel goed doen met senao (ik heb het in de praktijk gezien)

dat in combinatie met een pcmcia kaartje kun je hele mooie dingen doen (ook de externe antenne kun je erop aansluiten)
Hoe verder hoe beter natuurlijk. Zijn er andere merken die meer mogelijkheden hebben?
Pagina: 1