Toon posts:

Windows XP overzetten naar andere harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 1.561 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een twee nieuwe harde schijven gekocht. Op mijn oude huidige harde schijf staat Windows XP + vele programma's . Kan ik nu de extra harde schijf erbij zetten als slave en vervolgens van de c schijf alles selecteren en kopieren naar mijn nieuwe harde schijf. En dan vervolgens de nieuwe harde schijf als master instellen en de oude schijf weglaten. Kan dit ???

Ik heb namelijk geen zin om windows XP en al mijn programma's opnieuw te installeren.

Alvast bedankt

Groetjes,

Joost

Verwijderd

en theorie kan dat jah. in dan een nieuwe bootsector fixen natuurlijk :)

maar waarom niet gewoon ff ghosten?

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Als je Ghost gebruikt, maar je nieuwe harde schijf is een andere grote dan klopt je NTFS tabel niet meer met je nieuwe schijf en dat kan nog wel problemen opleveren.

Natuurlijk kan je het proberen, want het scheelt je wel tijd.

Als je alles heen en weer kopieerd, moet je daarna wel je nieuwe schijf instellen als primaire partitie en moet je mogelijk mog wat aan je MBR doen (deze kan je namelijk niet mee kopieren

Wat is toruwens het probeleem (behalve dat het wat tijd kost) om alles opnieuw te installeren. Een schonen start zo nu en dan kan helemaal geen kwaad

Succes

Verwijderd

chicky schreef op 14 februari 2004 @ 11:46:
Als je Ghost gebruikt, maar je nieuwe harde schijf is een andere grote dan klopt je NTFS tabel niet meer met je nieuwe schijf en dat kan nog wel problemen opleveren.
je kan ook gewoon 1 partitie ghosten hoor, dan heb je daar helemaal geen last van :) (en dan wel ff fixboot en fixmbr, maar dat spreekt voor zich)
wat jij bedoelt is dat het mis gaat als je een complete schijf gaat ghosten.

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

ik meen dat maxtor er een tooltje voor had, zat in het powermax pakket dacht ik.

correct me if I'm wrong

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 13:38

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 11:39:
Hallo,

Ik heb een twee nieuwe harde schijven gekocht. Op mijn oude huidige harde schijf staat Windows XP + vele programma's . Kan ik nu de extra harde schijf erbij zetten als slave en vervolgens van de c schijf alles selecteren en kopieren naar mijn nieuwe harde schijf. En dan vervolgens de nieuwe harde schijf als master instellen en de oude schijf weglaten. Kan dit ???

Ik heb namelijk geen zin om windows XP en al mijn programma's opnieuw te installeren.

Alvast bedankt

Groetjes,

Joost
De manier zoals je die beschrijft is goed, kopieeren zal niet lukken maar Ghosten wel. Ghost de oude schijf in zijn geheel naar de nieuwe schijf en geef hierbij de nieuwe sizes aan. Na ghosten computer uit, slave naar master op de nieuwe schijf en master naar slave op de oude schijf en booten maar...

https://powershellisfun.com

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47
Even reageren op dit thema ,

ik heb hetzelfde gehad , maar met GHOST 7.0 de primaire master partitie naar een andere harde schijf (leeg) overzetten ging wel maar toen kon ik windows XP NL niet meer in , ook niet via veilige modus ,
heeft iemand een aantal tips (eisen) die nodig zijn om dit wel te laten slagen ,
Bijvoorbeeld nieuwere versie van Ghost en ook even waarom of ligt het ergens anders aan ,
Let wel het gaat hier om twee verschillende harde schijven van het zelfde merk en zelfde grootte , IBM 120 GXP en IBM 180 GXP allebei 120 Gbyte , en dat ging dus niet , ook ging het niet Bij Maxtor 200 GB 6y200p0 naar samsung SP1614C ,

Wie weet raad

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer gewoon eens een disk-2-disk copy ipv partitie naar partitie ?

• Misterpc
Dat zou ik wel willen doen , maar mijn harde schijf bestaat uit meerdere partitie's om het overzichtelijk te houden ,

misschien wel belangrijk is : ik gebruik op dit moment Fat32 als bestands indeling
ook voor grote partitie's van meer dan 32 Gbyte ,
mijn eerste partitie is 10 Gb groot .
met het gebruik van ghost zijn geen problemen tot nu toe .

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 09-05 16:25

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Even ter info, Als je klaar ben met Ghostyen, laat dan de oude schijf UIT je systeem. Windows zet namelijk een signature op elke schijf. Als je systeem boot, zal hij dus je 'slave' herkennen al;s de originele boot disk en dus bepaalde zaken daar van gaan lezen. Laat eerst je systeem een keer volledig booten met je 'nieuwe' schijf. Als dat goed werkt, is het aan te raden om je 'oude' schijf eerst met bijv FDISK helemaal leeg te maken alvorens je hem weer in je systeem zet.
Heb het zelf een paar keer meegemaakt dat door deze actie een systeem lekker aan gort is gedraaid..... en da's lastig herstellen

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Misterpc
iig bedankt voor de info , bij de binnenkort nieuw te kopen hd ga ik het zeker proberen en mocht het niet lukken kan ik altijd nog opnieuw installeren

bedankt

• Misterpc
ik heb dus zoals is voorgesteld met ghost de boel overgezet en daarna de "oude"
orginele schijf eruit gehaald , *fysiek afgekoppeld"en daarna met de Sata schijf geboot (samsung) en hij komt tot aan het aanlog schijf van "welkom"maar gaat daarna niet meer verder .

De prangende vraag is nu : wat is hier fout gegaan of waar anders kan het aan liggen ,
Het gaat om een Maxtor hdd Pata naar een samsung Sata schijf bijde een partitie van 10 Gbyte , met Ghost 7.0 en er staat windows XP home NL op .

wie tips heeft ik wil het graag horen

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:59

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik heb zo het idee dat gewoon je FAT niet meer klopt, en alles de soep in draait. Ik denk niet dat dat zo 123 te fixxen is.

Waarom zoveel moeite, XP heb je in 30 minuten geinstalleerd, plus een avondje voor al je sw; al je data is gewoon een kwestie van een nachtje overpompen.

HENG HENG

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Western digital heeft een tootje dat een exacte kopie maakt van de oude schijf op de nieuwe. Geen idee of dat ook werk bij andere merken. linkje

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Misterpc
ik weet iig zeker dat de FAT tabel niet in de prak licht en dat het met windows xp te maken heeft want het is niets meer of minder dan een exacte kopie , ik zet wel vaker een image terug en dan werkt het wel , maar nu dus niet als het naar een andere harde schijf gaat , hardware key beveiliging ofzo ?

en dat tooltje van wd zal ik even proberen .
alvast bedankt

Verwijderd

nee dit kan niet, je mist dan namelijk je Master Boot Record (mbr). ffe ghost gebruiken;)

• Misterpc
SecurityRisc

ik heb tijdens het bovenstaande nu juist Ghost 7.0 gebruikt en dan kan ik niet meer in windows XP komen , ook niet in veilge modus , daar gaat het nu juist om

Verwijderd

Ik heb ook een probleem in deze richting

Heb nieuwe schijf in mijn comp en partitie evengroot gemaakt als systeempartitie op oude schijf. vervolgens ghost clone gedaan naar nieuwe schijf

Dus
oude schijf:
c: windows
e:overig

nieuwe schijf
d:windows
f:overig

vervolgens d: windows active gemaakt en primary.......de twee ide kabels verwisselt van de schijven, maar windows xp boot niet vanaf nieuwe schijf..!

Bij blauw welkomstscherm en win xp logo doet ie niks meer..

Wat te doen???

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

ehm. mjah. blijf maar gewoon bij 1 topic rutger100? :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.