Wat doet de tweakert met zijn home-audiostudio?

Pagina: 1
Acties:

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik vind dat we de laatste tijd bijzonder weinig topics zien over home-studios en aanverwante apparatuur, dat ik maar weer eens wat post :) .

Hier twee samples van opnames die ik anderhalf jaar geleden heb gemaakt van mijn eigen band:

White Russian - Another Time
White Russian - Can't Let it Go

En hier de apparatuur die ik gebruikt heb:
- PC met Nuendo 1.6
- RME HDSP 9652 geluidskaart
- Soundcraft LX7-16 mixer
- Shure SM58 en SM57, AKG D112, Sennheiser clip-mics (ik dacht E106), AKGC541 (alle mics behalve de Shures waren gehuurd)

Drum met zeven mics opgenomen en bas via DI, die twee tegelijk ingespeeld en later de andere instrumenten één voor één er overheen gedubd.
Ik vind de opnames redelijk geslaagd, hoewel ik vooral de tekortkomingen van de Shures goed hoor (de gitaren en zang hebben weinig helderheid) en de zang is te vluchtig opgenomen, die had veel beter gekund, ook qua zang zelf.
De drum vind ik persoonlijk prima klinken, vooral de toms. Achteraf vind ik de room-reverb over de snare iets té en had de kick iets meer 'body' mogen hebben.

Wat ook jammer is dat ik een wat trage pc had waardoor ik flink wat 'glitches' in mijn materiaal had (hoorde ik later pas). Ik heb al die glitches eruit moeten poetsen op sample-niveau wat 1. Erg veel teringwerk is :( en 2. Toch hoorbaar is af en toe.

Maar goed inmiddels ben ik 1 1/2 jaar verder en heb ik natuurlijk weer bijgeleerd. Ik wil in ieder geval wat meer (en verschillende) mics gebruiken, omdat dan instrumenten veel beter te scheiden zijn in de mix. Verder wordt het me steeds duidelijker dat je nooit tijd genoeg kunt steken in de opname zelf, mic-plaatsing en -keuze. Daar kun je met goed mixen nooit tegenop.

Ok, ik ben benieuwd of er nog meer gehobbied wordt hier op het gebied van audio-opnamen (en daarmee bedoel ik geen Reason-beats e.d. ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door TheLemon op 15-02-2004 11:24 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Ik koop dure apparatuur die ik vervolgens stof laat happen :D. Daarom moet je mij ook niet echt om tracks gaan vragen..

Nieuwste aanwinst:

(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://synerjee.deadamerica.org/gear/mpc1k2.jpg

Akai MPC-1000 met EXM128 - geheugenuitbreiding van 128 MB. Slikt .wav files op CF-cards. Is een heerlijk inspirerend en muzikaal apparaat; en de grooves van de sequencer... zwij-mel.

Maar kon je niet gewoon het "Producer"-topic omhoogschoppen? Ik ben bang dat er hier niet superveel interesse in is.. al ben ik eigenlijk wel van plan een super-uitgebreide FAQ er voor te schrijven.

Ik moet trouwens eens een aparte Windows XP configuratie maken zodat ik niet door al die internet-rotzooi wordt afgeleid. Muziek maken is met veel apparatuur niet zo 1-2-3 gedaan.. (anders had je misschien ook wel wat recentere samples gehad >:) ).

[ Voor 77% gewijzigd door Yoozer op 14-02-2004 13:04 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Yoozer schreef op 14 februari 2004 @ 12:58:
Maar kon je niet gewoon het "Producer"-topic omhoogschoppen? Ik ben bang dat er hier niet superveel interesse in is..
Nou, dat gaat meer over dance/trance/beats en sequencers etc. en ooit (twee jaar geleden ofzo) liepen er hier best veel amateur-engineers rond die wel veel interesse hebben in de wat 'traditionelere' muziekopnames evt. met behulp van de pc.
Zie bijv. Hoe ziet jouw semi-professionele thuisstudio eruit , maar dat topic is al zo oud, dat wilde ik maar niet schoppen ;)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:09
Ik heb ooit een half jaar geleden eens een opname gemaakt met mijn band. Die heb ik nog, maar daar schaam ik me te veel voor om'm online te zetten :P
Mijn 10 watt Marshall versterkertje gemic't met een Shure C606 CE, drums gemic't met diezelfde Shure boven de snare, een AKG geval met veel kleurtjes (type kwijt, ook een vocale mic) in de bas, 2 oude Sony-mics (Jackpluggen :D) die ik van mijn opa heb gekregen bij de crash/ride (start-drumkitje he :P) en de hi hat en nog een X-merk mic die alleen nog maar hoog kon weergeven door verkrachting als overhead :P
Keyboards rechtstreeks 't mengpaneel in en de bas via een Zoom 506II baseffectenpedaal rechtstreeks 't mengpaneel in (Behringer UB2222) Dit alles opgenomen op een p3 450 met een ESS Audiodrive (was gratis :P ISA powerrr) multitrack in Cakewalk Sonar :D
Het mag logisch heten dat dit ONGELOFELIJK slecht klonk...
Binnenkort nieuwe opnames, ik heb ondertussen een SM57, de drummer heeft een redelijk oud, maar top-presterend AKG mic-setje op de kop kunnen tikken, toetsenist heeft eindelijk DI-boxen en de bassist speelt via de DI-out op z'n amp... Kijken wat ik daar voor geluid uit kan krijgen. Ik ben iig ZWAAR tevreden over de SM-57, bij't oefenen op de PA geeft'ie topgeluid (2x Behringer 18" sub, 2x LEM 15" sub 2x JBL 15" + hoorn en 2x LEM 12" +hoorn uit Crown 2x1000 Watt en London City 2x500 watt frutsels)

Edit: 'K heb die opname van jou beluisterd (Another Time, die andere deed't niet) en ik vind't op zich best wel goed klinken, al vind ik dat de drum niet erg krachtig klinkt, die had misschien iets dieper mogen klinken, iets harder in de mix en de snare wat feller?)

Edit2: Toevallig zin om me de rest van dat liedje te sturen? 'K vind't best leuk :P (ondanks dat ik een metalhead ben :D)

[ Voor 19% gewijzigd door Wormaap op 14-02-2004 21:27 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ja hoor, waar mag 'ie heen? (mail anders ff)
Die andere is ook gefixt nu (Unix case-sensitive vergeten 8)7 ), is ietsje harder, dus misschien leuker voor een Metal-head :P

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Even niks ter download op het moment maar dit is wat ik gebruikt heb om de meeste nummertjes in elkaar te knallen:

- Pentium III 733, Reason
- Soundblaster Audigy Platinum, gaat eruit, wordt een Autiotrak Maya 44
- Laptopje Pentium 166mmx, Cakewalk
- Behringer MDX1400 compressor
- Behringer Virtualizer DSP1000p (x2)
- Aphex aural Exciter C2 (Big bottom)
- Yamaha cs2x
- Korg M1r Ex
- Quasimidi Quasar
- Roland Mc303
- Soundcraft Spirit 8 kanaals (4x aux, eq etc.)
- Digitech Rp100
- Dean Performer SE

In deze setup gebruik ik naast de Virtualizers de Audigy als effectprocessor.. Op dit moment pompt de Audigy ook nog het Reason signaal multichannel eruit (2 channels) waarvan 1 kanaal door de compressor gaat en de ander direct naar de tafel, maar dit wordt straks overgenomen door een Maya 44, is 4 kanaals.. Dan gaan er 2 kanalen naar de compressor (2x mono, gescheiden settings) en 2 rechtstreeks naar de tafel..

Nog een reden dat ik van de Audigy wave output af wil is dat de ASIO drivers ontzettend instabiel zijn, alle latency settings hoger dan 10ms resulteert in timingfouten..

Download my music on SoundCloud

• Wormaap
wormaap _at_ hotmail _döt_ com
Is mijn msn-adres, misschien ook leuk als je 'n keer zin hebt om wat over recording/sound/whatever te blaten :P 'K vond't toch wel beter klinken dat wat mij zelf voor de rest is gelukt :P

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mjah ik heb niet zoveel toe te voegen aangezien ik niet echt aan opnames doe, meer het maken van trancey muziek icm synthjes en samples. En als ik echt geinspireerd ben brul ik wat in de mic :P

Bescheiden zolderkamersetup:
- Novation Nova (waarvan de filter knop rot is ;( )
- Yamaha AN1x
- Roland JV2080 met Session, Techno, Dance, Vocal en Asia expansions
- PC met Cubase SX + zooi plugins/VSTi's
- Echo Mia soundcard
- Behringer Eurorack MX1604a mixertje
- Tannoy Reveal Passive monitors

Ooit in mijn bezit geweest:
- Roland Juno 106
- Roland MC303
- Roland JV800
- Yamaha MU100r
- Yamaha DX21
- Yamaha CS1x
- Yamaha A4000

[ Voor 10% gewijzigd door Mike Jarod op 15-02-2004 12:43 ]

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Hmm valt tegen, de oude recording-garde lijkt echt vertrokken te zijn...

• Wormaap
'T lijkt d'r haast wel op... Tijd voor een nieuwe recording garde? :P
M'n Terratec DMX 6Fire 24/96 is vandaag besteld ter vervanging van mijn onboard pruts :P 'K heb Cubase en Sonar gevonden --> Alles is klaar om eens serieus te gaan opnemen :P

Verwijderd

Heb een p3 1G waarop Logic draait. Ik neem op via een Audiotrak Inca (8in 8uit) die weer in een 16-4-2 mengtafel zit. Verder ben ik nog in het bezit van een Berhinger Virtualizer Pro en 2 AKg C1000S Mic's.
Wat instrumenten betreft heb ik een drumstel die in een Alesis DM5 geplugd is. De bekkens worden via de overheads opgenomen. Er staan ook nog een keyboard en een akoustische gitaar.
Deze setup wordt gebruikt bij projectjes van mij. Er is nog niet veel uitgekomen dat al helemaal af is, maar het is gewoon leuk om er mee bezig te zijn.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Hoe bevallen die C1000's als overhead? Ik zoek namelijk een goed setje condensator mics voor overhead en akoestische instrumenten stereo op te nemen. Qua specs/prijsverhouding vond ik ook de C2000 wel interessant, maar ik heb ze nog niet beluisterd.

Verwijderd

Heb zelf nog niet zoveel ervaring met verschillende soorten mic's. Ik heb deze op aanraden van een vriend die een studio heeft gekocht.
Ze bevallen mij prima, ik gebruik ze uiteraard als overhead, maar ook om zang en gitaar ed op te nemen. Ze zijn aardig veelzijdig.

• Wormaap
*Enorme Rotschop*

Na de demo van mijn band opgenomen te hebben (in 1 uur tijd :P) begint het toch weer te kriebelen. Dit topic zojuist nog eens teruggelezen, en lichtelijk hilarisch hoe ik 2 jaar geleden tegen de dingen aankeek. Ochja, dat zeg ik over 2 jaar waarschijnlijk weer :)
Morgen zal ik even'n nummertje hier posten, maar ik moet eerst een host ervoor vinden: De demo heeft namelijk de afgelopen dag al 400MB aan bandbreedte opgeslurpt van onze toetsenist, en met'n limiet van 5GB wil ik't liever niet vanaf daar op GoT gooien :P

Dan wel nog even wat spekjes voor wie het interesseert:
Zang: Sennheiser e865
Bas: DI-box (andere bassist dan 2 jaar geleden)
Keys: Korg Karma rechtstreeks
Drums: Een AKG mini-clipon-mic-setje met'n D-112 in de bas (die écht niet geschikt is voor metal, maar vooruit) en 1 AKG C1000 Mk. 3 als overhead (bij gebrek aan meer)
Gitaar: ENGL Fireball door Behringer 4x12 in'n Sennheiser MD421

Mixer: Allen & Heath WZ 14:4:4
Opgenomen op een MD-recorder en later in Cubase een beetje geknipt enzo. Alles is in 1 keer gedaan (vanwege de krappe tijd dus) dus aan nabewerking kon ik helaas niet veel doen. Een Alesis multi-effect-unit zorgde voor wat reverb over de zang.

Dan heb ik wat vragen, en da's de hoofdreden dat ik dit topic geschopt heb (kon ook wel in't gitaar-topic, maar ik denk dat recording-gerelateerde dingen misschien beter een eigen topic verdienen)

De zang ligt in deze demo enorm dik bovenop de rest, in plaats van lekker in de mix. Wat kan ik hieraan doen? Zit dit vooral in compressie en reverb, en het feit dat de gitaar nu ook precies in het midden van de mix ligt?
De drums klinken als een koekblikje. Hoe te fixen? Reverb, compressie en stereobeeld, of wat anders?
De gitaar klinkt ook niet echt lekker. Overdubben en hard links/rechts pannen is dé oplossing? Reverbje erbij? Nog andere suggesties?
(Met grote dank aan DeCitroen voor zo'n beetje elke mogelijke oplossing die ik hierboven al aandraag _o_ )

Uiteraard mag iedereen hier verder ook doorposten over opnamezaakjes :)

• voodooless
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, beste is natuurlijk als je alles los opneemt en het achteraf digitaal mixt i.p.v van te voren. Het is nu super moeilijk om nog het een en ander aan te passen. Maarja, en 8 kanaals recording kaart is niet voor iedereen een optie denk ik ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

deepspace schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 07:41:
Maarja, en 8 kanaals recording kaart is niet voor iedereen een optie denk ik ;)
Oh jawel hoor :)
http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite

teveel zooi, te weinig tijd

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Maar wat kost het? Ik doelde eigenlijk meer op de prijs dan op de beschikbaarheid van producten ;)

• Wormaap
550 dollar online :)

Hercules heeft'n 10-kanaals kaartje voor 269:
http://www.musicstorekoel.../0/detail/musicstore.html

De reden dat onze demo niet gemultitracked is, is trouwens tijd geweest. Hij moest in een uurtje opgenomen worden :P
Mijn vragen bedoelde ik dus eigenlijk ook voornamelijk voor als we binnenkort alles wél multitrack gaan opnemen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wormaap schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:51:
Mijn vragen bedoelde ik dus eigenlijk ook voornamelijk voor als we binnenkort alles wél multitrack gaan opnemen.
Ik dat geval is er denk ik maar een tip echt zinvol: probeer het gewoon uit :)

• Wormaap
Da's uiteraard de beste tip van allemaal, maar elke keer het wiel opnieuw uitvinden is natuurlijk ook niet nodig :P De vorige keer dat ik multitrackte (de demo van'n bevriende band opgenomen) had ik namelijk ook nogal 'koekblik-effect' op de drums en gitaren, en de zang was ook niet bijster geweldig gelukt. Toen heb ik al redelijk wat zitten kloten, maar bv. de zang kreeg ik nog steeds niet lekker ingemixt. Wat tips daarover zouden dus bijvoorbeeld redelijk welkom zijn.

Pagina: 1