Ik heb via de ALSA homepage gevonden dat mijn SoundBlaster 128 PCI een Ensoniq ES1371 chip bevat. Ik vond er ook een install howto voor.
Na deze gebruikt en gevolgd te hebben deed het kaartje weinig. Aangezien ik apt heb, en een repository die kernel modules aanbiedt voor mijn precieze kernel versie (kernel zelf komt uit dezelfde repository), heb ik deze geprobeerd. Daarna heb ik door middel van het alsaconf tooltje (/usr/sbin/alsaconf) m'n kaart geconfigureerd.
Deze is al iets veelbelovender. Als m'n PC opstart, hoor ik duidelijk ruis. Als ik een liedje/film/audio CD (heb ze allemaal geprobeerd om zeker te zijn dat het wel degelijk m'n soundkaart was die het niet deed) blijft hij gewoon ruis geven. M'n sound mixer/volume aangever programma (hoe je dat ook noemt
) geeft echter daan dat er geluid zou naar de soundkaart moeten gaan.
Op de alsa site vond ik nog iets van firmware. Moet ik deze hebben? De howto is er in ieder geval stil over.
Als jullie niks vinden, no problem, dan probeer ik het moduletje zelf wel te compilen. Zo moeilijk kan het ook weer niet zijn
EDIT: Ik krijg ook nog de veelzeggende error:
Error - artsmessage
Sound server fatal error:
cpu overload, aborting
Ik ga even m'n aRTs settings checken.
Versies:
kernel-smp-module-alsa#1.0.2-1.fr_2.4.22_1.2166.nptl
[root@wormhole laurens]# uname -a
Linux wormhole 2.4.22-1.2166.nptlsmp #1 SMP Fri Jan 30 13:36:25 EST 2004 i686 i686 i386 GNU/Linux
[root@wormhole laurens]# rpm -qa |grep alsa
kernel-smp-module-alsa-1.0.2-1.fr_2.4.22_1.2166.nptl
alsa-lib-1.0.2-2.fr
alsa-driver-1.0.2-1.fr
alsa-lib-devel-1.0.2-2.fr
alsa-utils-1.0.2-1.fr
Na deze gebruikt en gevolgd te hebben deed het kaartje weinig. Aangezien ik apt heb, en een repository die kernel modules aanbiedt voor mijn precieze kernel versie (kernel zelf komt uit dezelfde repository), heb ik deze geprobeerd. Daarna heb ik door middel van het alsaconf tooltje (/usr/sbin/alsaconf) m'n kaart geconfigureerd.
Deze is al iets veelbelovender. Als m'n PC opstart, hoor ik duidelijk ruis. Als ik een liedje/film/audio CD (heb ze allemaal geprobeerd om zeker te zijn dat het wel degelijk m'n soundkaart was die het niet deed) blijft hij gewoon ruis geven. M'n sound mixer/volume aangever programma (hoe je dat ook noemt
Op de alsa site vond ik nog iets van firmware. Moet ik deze hebben? De howto is er in ieder geval stil over.
Als jullie niks vinden, no problem, dan probeer ik het moduletje zelf wel te compilen. Zo moeilijk kan het ook weer niet zijn
EDIT: Ik krijg ook nog de veelzeggende error:
Error - artsmessage
Sound server fatal error:
cpu overload, aborting
Ik ga even m'n aRTs settings checken.
Versies:
kernel-smp-module-alsa#1.0.2-1.fr_2.4.22_1.2166.nptl
[root@wormhole laurens]# uname -a
Linux wormhole 2.4.22-1.2166.nptlsmp #1 SMP Fri Jan 30 13:36:25 EST 2004 i686 i686 i386 GNU/Linux
[root@wormhole laurens]# rpm -qa |grep alsa
kernel-smp-module-alsa-1.0.2-1.fr_2.4.22_1.2166.nptl
alsa-lib-1.0.2-2.fr
alsa-driver-1.0.2-1.fr
alsa-lib-devel-1.0.2-2.fr
alsa-utils-1.0.2-1.fr
[ Voor 8% gewijzigd door lvh op 14-02-2004 10:54 ]