Toon posts:

text area scrol maximum op regels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een website aan het maken waarmee mensen een printtekst kunnen invoeren in een text area. Deze wordt dan automatisch verwerkt naar een flyer. Om deze tekst goed op papier te krijgen mag de inhoud van de text area niet groten zijn dat 10 regels.

Dit werkt niet met het maximum aantal karakers instellen omdat 'iiiiiiiiii' een ander voormaat heeft dan b.v. 'WWWWWWWWWW'.

Ook als je de hoogte van een text area op bv. 10 regels zet en op 'scroll=no' wordt er wel gewoon gescrolled als er meer dan 10 regels getypt worden.

Is er een mogelijkheid om het scrollen dan helemaal uit te zetten of het text area maximum niet in karakters maar in regels in te stellen?

Verwijderd

je zou het in een editable div kunnen doen en dan de actuele hoogte van het element uitlezen, als je deze deelt door je lineheight heb je het aantal regels en kan je key's afvangen

Verwijderd

Topicstarter
zou je ff een voorbeeldje willen posten? K snap er zo vrij weinig van :?

Verwijderd

Of makkelijk, maar lelijk; 10 1-regelige-invoerveldjes :)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 11:20:
zou je ff een voorbeeldje willen posten? K snap er zo vrij weinig van :?
Ik denk dat mophor bedoelt dat je een divje kan nemen waarin je tekst kan schrijven, daarvan de hoogte aflezen (javascript?), dan die hoogte delen door de hoogte van 1 regel.

Als je dat doet weet je hoeveel regels er zijn en of je ervoor moet zorgen dat mensen niet meer verder kunnen dan dat.

Heb ik het goed? ;)

Verwijderd

neem een div: <div contenteditable="true"></div>, geef hem met css een vaste lineheight (15px ofzo), en check onkeydown met js de hoogte van je div, als die hoogte, gedeeld door je lineheight (het aantal regels dus) groter is dan een bepaald getal return je false (backspace ff afvangen uiteraard)

Verwijderd

Topicstarter
Is er ook een mogelijkheid om na bv 200 px naar een volgende regel te gaan (net als een text area) en deze automatische break wel mee te tellen bij de max height en regels?

Verwijderd

dat doet ie dan automatisch omdat de hoogte van de div meerekt, als je 'm niet mee wil tellen is het namelijk vrij simpel (enters tellen)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
div#editor {
    font-family: Arial; 
    font-size: 11.5px; 
    text-align: left; 
    width: 200px;
    height: 190px; 
    border: 1px solid gray;

}
</style>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function check(obj) {
    if (obj.offsetHeight>190) {
        return false
    } else {
        return true
    }
}
</script>

</head>

<body>
<div contentEditable="true" id="editor" onkeyPress="return check(this)"></div>

</body>
</html>

De max hoogte van de div doet het goed, maar als je een tekst invoerd
gaat de div in de breedte mee. Hoe voorkom ik dit?
Pagina: 1