Roadmap oid voor DVD branders?

Pagina: 1
Acties:

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben van plan binnenkort een DVD brandertje aan te schaffen, maar ik zou graag wat extra inzicht hebben. Misschien dat iemand hier wat over kan zeggen, in de OM faq vind ik hier geen info over.

Als ik het goed heb begrepen, is de max snelheid van DVD branders op dit moment 8x. Weet iemand op wat voor termijn we snellere branders gaan zien? Is dat uberhaupt mogelijk met de huidige technieken? Bij CD branders was 52x (:?) geloof ik het maximale wat technisch haalbaar is, misschien dat DVD branders voorlopig ook bij 8x blijven steken?

Mocht dit nou zo zijn, dan schaf ik bwvs morgen een DVD fikker aan, mochten we binnen een half jaar nou een 16x brander kunnen verwachten, dan wacht ik nog even met aanschaf.

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

dit is net zo zinloos als wachten op de nieuwe processor..

als je iets wil dan moet je het doen, kijk naar je budget en je wensen en zoek iets wat er in past. alles wordt vanzelf goedkoper dus als je nu een 4X koopt voor weinig dan kan je de gangbare (dus goedkopere) media van nu kopen en dvd's gaan branden. voor dat 16X dezelfde prijs heeft ben je echt wel een jaar verder.

en voordat 8X dvd's dezelfde prijs hebben als 4X nu ben je een half jaar verder.

als jij eindeloos wilt wachten vind ik dat prima......

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Mike Jarod
  • Niet online
orca schreef op 14 februari 2004 @ 09:32:
dit is net zo zinloos als wachten op de nieuwe processor..
Deels ben ik het met je eens. Maar mijn vraag was of we nu al op het punt zitten dat er geen snellere DVD branders gemaakt kunnen worden met de huidige technologie. Als dat niet zo is heb je helemaal gelijk dat wachten geen nut heeft (bv op dual layer fikkers ofzo). Als dat wel zo is zou ik dat graag willen weten :)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:56

DDX

German computer mag c't recently reported in their print editing that the
dual layer DVD-R burner shown at CES was in fact not an A06 with only a
firmware upgrade, but that the hardware was modified as well. And Pioneer
said that neither the A06 nor A07 could be upgraded to dual layer burning
capabilities and that only the A09, due for Christmas 2004 would add dual
layer DVD-R support, at 1x speed. In the meantime, there will be an A08
burner that burns DVD-Rs at 12x or 16x (the specs are not yet known),
since the A09 will handle single layer DVD-Rs at 16x speed.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Hmm ik ben er ook wel benieuwd naar, eerst werd er gespeculeerd dat dat de dual layer branders rond april zouden uitkomen, maar volgens het bovenstaande stukje, moet ik eerder aan de kerst gaan denken :?

Kan ieman iets meer duidelijkheid verschaffen?

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• Mike Jarod
  • Niet online
Ik lees hier dat de "eerste" 16x fikker op CeBit 2004 (maart) wordt getoond. Als die info correct is, zal het nog wel even duren voordat deze in de winkel liggen. Ook zijn die in het begin natuurlijk stervensduur. Zelfde geldt voor de 16x media die er op dit moment nog niet is.

Kortom binnen een half jaar zie ik het niet gebeuren dat er voor een schappelijke prijs een 16x fikker te koop is. En ik heb geen zin om te wachten tot kerst op een dual layer fikker (wat vermoedelijk wel een kleine revolutie is). Dus ik ga eens even de pricewatch afstruinen naar een NEC of LiteOn :)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:56

DDX

mja maar 8 speed -> 12 of 16 is ook niet meer zo'n mega overgang
je wint er een paar minuten mee....

niet meer de kwartiertjes van 2->4 enzo...

https://www.strava.com/athletes/2323035

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Enige dat ik laatst las was dat Lite-On de 12x over wilde slaan en meteen met 16x productie wilde beginnen. Ah, dat was hier: http://www.cdrinfo.com/Se...etails.asp?RelatedID=4898 :).

[ Voor 32% gewijzigd door _XipHiaS_ op 14-02-2004 11:11 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Binnen enkele maanden kunnen we 12x branders verwachten. Voor het einde van 2004 is er ZEKER de 16x brander. In 2005 zal er vast een 20x brander komen.....

Het heeft niet zoveel zin om telkens maar uit te stellen op snelheid. De enige overweging die ik zou maken is Dual Layer branden, maar die branders blijven de eerste maanden toch nog een heel stuk duurder en komen pas begin zomer 2004 echt op de markt.

Als je dit jaar een DVD speler wilt voor een leuke prijs kun je er net zo goed nu eentje kopen.

* maartena is blij met z'n 8x Sony DRU-530a :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-03 21:56

NielZ

Casual

maartena schreef op 14 februari 2004 @ 19:00:
Binnen enkele maanden kunnen we 12x branders verwachten. Voor het einde van 2004 is er ZEKER de 16x brander. In 2005 zal er vast een 20x brander komen.....
Met 16 speed draaien de schijfjes met 200 KM/uur in de rondte, en moet je PC 22 MB/sec aan data kunnen leveren. Je hebt 2 MB buffer voor 'buffer underrun protection', maar deze is dus in ong 90 miliseconden leeg. Ik denk niet dat 20 speed DVD branders veel kans maken. ;)

Verder sluit ik me aan bij 'de rest'; koop gewoon voor 100 euro een fijne +/- brander, en koop begin 2005 iets moois DL-achtigs. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door NielZ op 14-02-2004 22:12 ]

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

NielZ schreef op 14 februari 2004 @ 22:11:
[...]

Met 16 speed draaien de schijfjes met 200 KM/uur in de rondte, en moet je PC 22 MB/sec aan data kunnen leveren. Je hebt 2 MB buffer voor 'buffer underrun protection', maar deze is dus in ong 90 miliseconden leeg. Ik denk niet dat 20 speed DVD branders veel kans maken. ;)

Verder sluit ik me aan bij 'de rest'; koop gewoon voor 100 euro een fijne +/- brander, en koop begin 2005 iets moois DL-achtigs. ;)
Die 2MBbuffer wordt gevuld door data in de buffer die het brandprogramma heeft.

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:52
op 8x kan je heel leuk fikken, en zelf die media kost nog een kapitaal... dus idd ff pricewatchen en een leuke fikker kopen....

no comment

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
NielZ schreef op 14 februari 2004 @ 22:11:
[...]

Je vergeet alleen 3 dingen:

- Veel brandprogramma's kunnen "vooruitlezen" en bijv. 128 Mb in je interne geheugen frotten en dit als een groot buffer gebruiken.

- Branders komen ook met 4, 8, en zelfs 16 Mb buffer en aangezien geheugen niet meer echt duur is zie ik het wel gebeuren dan branders veel meer buffergeheugen krijgen.

- Oude CD branders hadden ook weinig buffer. Mijn oude 2x brander had slechts 512 kb buffer in 1997.... tegenwoordig heeft een beetje brander ook iets tussen de 2 en 8 Mb. Techniek veranderd zodra het branden sneller wordt ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:06

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Toevallig vorige week me computerblad binnengekregen, quote hieruit:
Tegen het eind van het jaar moeten dan de eerste branders met 16x op de markt komen, waarmee het maximale tempo is bereikt. Vanwege de hoge toerentallen van 10.000 min-1 zijn hogere snelheden niet meer mogelijk. Tegen kerst 2004 moeten de eerste AOD-branders (Advanced Optical Disc) met 15 tot 20 GB geheugencapaciteit en in de loop van 2005 de eerste Blu-ray-drives met 25 GB te krijgen zijn.
bron: c't maart 2004

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Pagina: 1