Sitecom Wireless router + Dell54 mbit = 11 mbit?

Pagina: 1
Acties:

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Topicstarter
Vriend van me heeft een beetje een vreemd probleem.
Onlangs heeft hij een wireless router gekocht van sitecom. Nu weet ik en hij ook niet zeker welk type dat het is het zou de 100 mbit kunnen zijn maar ook de 54 mbit.

Het probleem is dus als volgt:
- 1 werkstation beneden @ 54 mbit
- 1 werkstation op zolder @ 54 mbit
- 1 laptop op zolder @ 11 mbit
- 1 laptop op eerste verdieping @ 11 mbit.

Met andere woorden, de beide laptops komen niet boven de 11 mbit uit. Beide hetzelfde type nl. Dell inspiron 8600 met een Truemobile 1300 kaart erin (=54 mbit).
Die kaart werkt iig op 54 mbit, hier en op school getest, dat gaat goed.

De werkstations hebben beide een onbekend type kaart, waarschijnlijk ook sitecom, heb ik eigenlijk niet gevraagd.

Als de router op mixed mode staat dan werkt het gewoon, op 54 only lijkt de laptop wel verbinding te hebben, maar er gebeurt dus helemaal niets, pingen werkt ook niet. Heb eigenlijk niet gevraagd of hij wel een ip-adres toegewezen kreeg, maar dat lijkt me dan ook niet.

Ik heb hem laten kijken naar de supported rates.
Bij mixed mode zijn dit: 1(b), 2(b), 5.5(b), 11(b) wat dus overeenkomt met de 802.11b standaard.
Bij 54 only zijn dit: 1(b), 2(b), 5.5(b), 11(b) en dan nog een aantal, laagste daarvan is 2 en hoogste is 12. Dat klinkt dus niet goed.
Daar hoort dus eigenlijk nog 18, 24, 36 en 54 achter te staan.

Ik heb dus werkelijk geen id wat er dus mis is, iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik ben zelf dus nog niet bij hem geweest, dus alles wat hierboven staat heb ik van hem te horen gekregen.
Andere mogelijkheden om te testen heb ik eigenlijk niet, zelf heb ik ook een Dell met een Truemobile 1300 erin, dus die zal waarschijnlijk hetzelfde probleem geven.

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
waarmee probeer je dan te connecten dat je een snelheid zou kunnen halen van 54 Mbps? Het OS, Het RAM en de HD etc. van zowel de server als de workstation moeten natuurlijk ook wel effe zo snel werken.

11MBps zou ik een best redelijke snelheid vinden eigenlijk.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
Volgens mij is de 54 Mbit standaard 802.11g, maar dat even terzijde ( correct me if i'm wrong ).

In mijn eigen WLAN ( E-tech producten ) had ik de mogelijk om zelf de snelheid in te stellen. Auto, 1, 1.5, 2, 5, 11, 54 Mbit..

Ik weet natuurlijk niet, of het hier ook van toepassing op is, maar ik zou toch in de installatie software van de WLAN card zoeken. Waarschijnlijk vind je daar toch meer info..

En natuurlijk is 11 mbit ook wel een acceptabele snelheid.. Niet dat je echt een hogere download snelheid haalt met 54 Mbit ipv 11 Mbit.

[ Voor 16% gewijzigd door nextware op 14-02-2004 22:36 ]

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Topicstarter
54 Mbit is 802.11g, daar voldoet de kaart in de laptop iig aan, Mijn eigen router ook. Wat zijn router precies is weet ik niet, het zou 802.11g kunnen zijn of de "+" variant die 100 mbit ondersteund (54 full duplex).

Voor zover ik weet is het in de software van de kaart niet in te stellen, deze schakelt automatisch terug als het bereik niet goed is. In de router is het mogelijk om te schakelen tussen 11 mbit, 54 mbit en auto.

11mbit is een leuke snelheid, maar als ik ff wat files wil overzetten van m'n eigen pc naar m'n laptop, dan is 54 mbit toch wel lekker. Of als ik remote desktop gebruik.

@n1els
Het gaat over de snelheid die theoretisch gehaald moet kunnen worden. Deze geeft bij hem thuis al geen 54mbit aan, terwijl hij dat op andere lokaties wel aangeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door marshal op 16-02-2004 01:37 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
En als je de laptop naast het access point zet, haal je dan ook maar 11 Mbits?