Toon posts:

CPU defect door OC???

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een week of 2 een Barton 2500+. Tot voor kort draaide ie op een Asus A7V333, maar dat ging niet snel genoeg. Dus ik een Infinty gehaald en CPU erop 'geplakt'. Tot gisteren ging het goed. Ding draaide op 2300MHz (200x11,5)@1,8V. Toen ik er een webcam aanhing, verscheen er een BSOD. Webcam eraf en opnieuw opstarten: reset nadat het logo van XP verscheen. Alles teruggezet op default en starten. Melding bij boot: unknown CPU @ 1833MHz en gewoon doorlopen. Bij het inloggen hangt ie. Weer resetten en nu had ik een unknown CPU @ 0 MHz! Boeltje liep vervolgens weer vast tijdens het opstarten van XP. Dan maar opnieuw installeren, maar helaas loopt ie dan ook spontaan tegen een BSOD. Even gebeld met de leverancier van de Infinity en die zei me het met een andere CPU te proberen. Zo gezegd, zo gedaan, dus m'n oude 1800+T-BredB erin. Boeltje loopt nu weer prima. What the f*ck is hier aan de hand? Ik dacht dat een CPU of dood of levend was, maar niet half dood zoals nu.

Specs:
Infinity mobo
Cooling: Dangerden RBX, HWL BlackIce Extrem, Switech 600-002 pomp.
Enermax 350W Silent.
TwinMos 2x256MB el cheapo DualChannel
3.3V: 3,22 idle en stressed
5V: 4,98V idle/4,95V stressed
Temps waren: 41 idle/45 stressed, volgens de hoogste temp in MBM.

Wat heb ik allemaal geprobeerd:
Bios in alle beschikbare (beta)versies
Clearen van de CMOS
Terugklokken tot 1100MHz (100x11 MHz)
Default BIOS teruggezet.

Iemand een oplossing?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 22:25 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:13
Heb je al geprobeerd je eigen cpu in een ander mobo nog eens uit te testen?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op 13 februari 2004 @ 22:22:
Heb je al geprobeerd je eigen cpu in een ander mobo nog eens uit te testen?
Dat staat wel in de planning maar de andere PC moet nog een paar dagen z'n werk doen, dus ik moet ff wachten.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 22:24:
[...]

Dat staat wel in de planning maar de andere PC moet nog een paar dagen z'n werk doen, dus ik moet ff wachten.
waarom wacht je dan ook geen paar dagen met dit topic openen? nu gaan we alleen maar gissen naar het probleem.. terwijl hij het op dat andere mobo misschien wel perfect doet ;)..

www.google.nl

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:31

Cliffie

Trompetslet

Ik wil hier als non-DOC-er wel even op reageren. Kijk, als je je processor zo loopt te stressen dan kan het wel eens fout gaan met het 1 en ander. Het klinkt nu alsof je het helemaal niet verwacht hebt dat het wel eens fout kon gaan. Doordat je alles loopt te stressen kan een processor door timingsverschillen het allemaal niet meer aan, en dus gaat Windows leuke BSOD's spammen.

Het zijn gewoon risico's die je al dan niet bewust neemt door over te klokken. Je hebt gegokt, en dit keer verloren, ik denk dus ook dat het wel het einde van je proc betekent, maar daar kan misschien de kenner iets meer over vertellen :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Verwijderd

Topicstarter
MisteRMeesteR schreef op 13 februari 2004 @ 22:30:
[...]

waarom wacht je dan ook geen paar dagen met dit topic openen? nu gaan we alleen maar gissen naar het probleem.. terwijl hij het op dat andere mobo misschien wel perfect doet ;)..
Stel dat ie het op een ander mobo wel zou doen. Hoe verklaar je dan dat ie het op de Infinity niet doet, wat er ook verandert? Het lost het probleem niet op. Een andere CPU doet z'n werk wel goed, dus het bord zou het niet mogen zijn.
Cliffie schreef op 13 februari 2004 @ 22:32:
Ik wil hier als non-DOC-er wel even op reageren. Kijk, als je je processor zo loopt te stressen dan kan het wel eens fout gaan met het 1 en ander. Het klinkt nu alsof je het helemaal niet verwacht hebt dat het wel eens fout kon gaan. Doordat je alles loopt te stressen kan een processor door timingsverschillen het allemaal niet meer aan, en dus gaat Windows leuke BSOD's spammen.

Het zijn gewoon risico's die je al dan niet bewust neemt door over te klokken. Je hebt gegokt, en dit keer verloren, ik denk dus ook dat het wel het einde van je proc betekent, maar daar kan misschien de kenner iets meer over vertellen :)
Bij overclocken loop je altijd risico's, maar dat heeft betrekking op de spanning op- en de temperatuur van de processor. Die waren dik in orde. Bovendien staan dingen als timings volledig op default. Daar heeft het allemaal op gewerkt.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 22:40 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
't verstandigst lijkt me om eerst de proc in een andere setup te testen.

Ik vermoed dat die proc 't daar ook niet goed in zal doen. Die rare bios melding krijg je wel eens als je aan de proc zelf loopt te modden. De bios wil hem dan niet goed meer herkennen, vandaar dat ik denk dat het wel eens aan de proc kan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
YoupY schreef op 13 februari 2004 @ 22:52:
't verstandigst lijkt me om eerst de proc in een andere setup te testen.

Ik vermoed dat die proc 't daar ook niet goed in zal doen. Die rare bios melding krijg je wel eens als je aan de proc zelf loopt te modden. De bios wil hem dan niet goed meer herkennen, vandaar dat ik denk dat het wel eens aan de proc kan liggen.
De CPU is niet gemod. Ik ben een 'luie' tweaker, die geen modjes doet maar gewoon met een standaard mobo en een geunlockte CPU. Het vage was dat ie soms wel de juiste CPU aangaf. Toen dacht ik dat het misschien de BIOS was. BIOS geflasht, gereset, enz. maar dat mocht niet baten

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik zeg niet dat je 'm gemod hebt, maar dat je ook vage meldingen krijgt al je een proc mod en deze 't dan niet goed meer doet. Maar ik ben benieuwd wat 't ding in een ander sys doet, al vermoed ik dat ie ongeveer hetzelfde doet.

Verwijderd

Topicstarter
YoupY schreef op 13 februari 2004 @ 23:03:
Ik zeg niet dat je 'm gemod hebt, maar dat je ook vage meldingen krijgt al je een proc mod en deze 't dan niet goed meer doet. Maar ik ben benieuwd wat 't ding in een ander sys doet, al vermoed ik dat ie ongeveer hetzelfde doet.
Ik moet nog even wachten tot m'n vriendin klaar is met de studie. Dat duurt nog een paar dagen en dan mag de PC weer offline. Misschien dat hartmassage hem weer volledig revalideert?

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:59
ik heb ook zoiets met m.n AMD Thoroughbred 1700, heeft een jaar lang prima gelopen op 13,5 x 166 =2240Mhz, en sinds een paar weken wil ie niet meer op 166 lopen. ook niet op 166x11 kreeg allemaal foutmeldingen en vastlopers.
toen 16,5 x 133 =2220Mhz en dit liep weer een tijdje stabiel tot van de week, kreeg weer spontane vastlopers. ik heb hem nu op 15x133 =2000Mhz staan en nu draait het weer stabiel. ik denk dat ie langzaam de geest aan het geven is.
dit alles met een temp van rond de 50 graden op een Asus a7v8x moederbord.

:'(

Verwijderd

Topicstarter
dirk38 schreef op 13 februari 2004 @ 23:57:
ik heb ook zoiets met m.n AMD Thoroughbred 1700, heeft een jaar lang prima gelopen op 13,5 x 166 =2240Mhz, en sinds een paar weken wil ie niet meer op 166 lopen. ook niet op 166x11 kreeg allemaal foutmeldingen en vastlopers.
toen 16,5 x 133 =2220Mhz en dit liep weer een tijdje stabiel tot van de week, kreeg weer spontane vastlopers. ik heb hem nu op 15x133 =2000Mhz staan en nu draait het weer stabiel. ik denk dat ie langzaam de geest aan het geven is.
dit alles met een temp van rond de 50 graden op een Asus a7v8x moederbord.

:'(
Ik weet niet wat de leeftijd van jouw CPU is, maar die van mij is 2 weken oud. Gezien de temps en VCore, mag ik er toch vanuit gaan dat ie zo wel een jaartje, of meer, moet kunnen lopen. Zou wel vreemd zijn als ie na 2 weken al aan de hardmassage moet.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoezo zou dat vreemd zijn dan? Hij is niet bedoelt om zo hoog geclockt te worden en sommige procs kunnen daar beter tegen dan anderen, ik snap niet dat je niet accepteert dat die proc gewoon dood is door jouw OC gedrag. Je hebt eigenlijk simpel gezegd pech gehad, maar dat risico loop je altijd als je je processor overclockt, alleen beseffen de meesten dat niet en gaan toch nog voor 100MHz meer tot het eind door. Bij jou ging dat dus fout :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op 14 februari 2004 @ 09:44:
Hoezo zou dat vreemd zijn dan? Hij is niet bedoelt om zo hoog geclockt te worden en sommige procs kunnen daar beter tegen dan anderen, ik snap niet dat je niet accepteert dat die proc gewoon dood is door jouw OC gedrag. Je hebt eigenlijk simpel gezegd pech gehad, maar dat risico loop je altijd als je je processor overclockt, alleen beseffen de meesten dat niet en gaan toch nog voor 100MHz meer tot het eind door. Bij jou ging dat dus fout :)
Het is niet een kwestie van niet accepteren hoor. Alleen, bij het zoeken zie ik dat ie helemaal dood gaat of dat ie gewoon niet verder wil. In dat laatste geval loopt ie wel gewoon op een wat lagere snelheid. De XP1880+, die er nu inzit, heeft lange tijd gedraaid op bijna 2300MHz@2,1V en loopt nog probleemloos. Die zat dus 0,6V boven specs, terwijl de Barton maar 0,2V boven specs zit.
Ik zal 'm vanmiddag eens een goede schoonmaakbeurt geven. Met het blote oog leek ie goed schoon, maar misschien dat schijn bedriegt. De pasta is niet geleidende Ceramique, maar misschien is er wat stof blijven plakken wat ergens sluiting veroorzaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag CPU volledig schoongemaakt met alle toegestande middelen. Boeltje staat nu al een uurtje te primen @default, maar lijkt goed te werken. Het enige vreemde is dat de BIOS nog steeds een 'unknown CPU type @ 1833MHz' aangeeft, terwijl dit in het begin gewoon een 2500+ was. Zolang dit het enige is, kan ik er niet zo mee zitten maar het blijft wel vreemd. Iemand een idee?

Verwijderd

mijn cpu is een AMD 2200 XP nu overgeclock naar een 3ghz
(mulyplier:15x , fsb 200mhz) maar ik wil nog een stapje hoger :P maar dat wil die niet wat moet ikke doen?

TJOW _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 18:26:
(mulyplier:15x , fsb 200mhz) maar ik wil nog een stapje hoger :P maar dat wil die niet wat moet ikke doen?

Blij zijn dat je zo een cpu hebt mischien ?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 18:26:

Wat voor stepping/week heb je? Op welk voltage ben is het? Heb je daar bewijs van? Draait het stabiel... :Z :z

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit topic is leuk genoeg geweest zo, voordat men meer offtopic gaat, of nog meer zaken meldt die bekend zijn, gaat deze dicht. Aan de topicstarter: Niet zo gek dat je hardware zich anders kan gedragen als je overclockt, leer ermee leven :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.