160 GB Western Digital op MSI KT266 Pro2

Pagina: 1
Acties:

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Topicstarter
Vanmiddag heb ik een nieuw schijfje erbij gekocht, een Western Digital 160 GB met 8 MB cache (typenummer WD1600JB), en hij doet het niet :(

Mijn moederbord is een MSI KT266 Pro2 (zonder RAID of USB 2.0). De BIOS die er eerst op zat, versie 3.3, ondersteunde (geloof ik) geen 160 GB schijven (dat had ik niet eens van tevoren gecheckt |:() dus ik heb geflasht naar 3.7, die dat wel claimt aan te kunnen.

Wat doet hij niet? Bij het booten blijft de BIOS een tijdje hangen op "Autodetecting secondary master..." (waar de WD aan zit). Vervolgens wordt hij na ongeveer 20 seconden wel gezien, maar noch Windows noch Linux ziet hem. De secundaire slave (m'n dvd-speler) wordt wel snel gedetecteerd en werkt gewoon.

Verder is het vreemd dat mijn primaire master (een 80 GB Maxtor) in de CMOS Setup waardes heeft voor cylinders, heads en sectors, terwijl bij de WD alleen de grootte wordt aangegeven. De velden voor cylinders, heads en sectors zijn gewoon leeg.

Ik snap het niet meer. Is de schijf stuk, of ben ik gewoon dom?

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ik weet niet wat voor IDE kabel je gebruikt, maar als je zo'n fijne 80-pins kabel gebruikt dan kan je alle twee je IDE-schijven gewoon op CableSelect zetten.
De UltraAta controller regelt dan de rest wel. :)
Je moet ook de kabel er op de juiste manier indien. Het langste stuk moet het dichtst bij het moederbord zitten.

Misschien dat daar de oorzaak in zit.
Heb je ook al geprobeerd of de 160GB snel gezien wordt als hij als enigste aan de kabel hangt?

[ Voor 15% gewijzigd door -=bas=- op 14-02-2004 02:46 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Western Digital heeft wel eens een jumper voor Single Master achterop de schijf. Op welke instelling staat deze nu?

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Topicstarter
Ik gebruik 80-aderige kabels, maar deze zitten 'achterstevoren' omdat ze anders niet lang genoeg zijn. Dit verklaart wel waarom het BIOS zegt dat ik geen 80-aderige kabels gebruik :)
Ik kan wel beide harde schijven op de primary zetten en de dvd-speler en de brander op de secondary, maar dat vindt Nero niet leuk met on-the-fly branden :(
De enige manier waarop de WD het goed deed was in zijn eentje op de kabel en ook als zodanig gejumperd. Zodra ik de jumper op "Master with slave" zet of er een ander apparaat bij aan hang gaat het mis.
Kan dit allemaal veroorzaakt worden door die kabel die omgekeerd zit? [ Edit: ja, zie FAQ |:( ]
Nu ben ik nog wel nieuwsgierig: hoe weet het moederbord überhaupt hoe de kabel erop zit?

[ Voor 23% gewijzigd door WildernessChild op 14-02-2004 12:40 ]

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!