Toon posts:

Externe behuizing onder stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een externe behuizing gekocht voor mijn DVD brander. Ik heb alles netjes aan gesloten en het werkt ook erg goed :) Maar nu raakte ik mijn externe kast aan en nu voelde ik dat er stroom op staat. Heb het ook nog getest met van die speciale schroevendraaiers waarmee je kan zien of ergens spanning op staat. En yep lampje brand mooi van die schroevendraaier.
Nu was mijn vraag of dit normaal is voor een externe behuizing?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Nee, is niet normaal.

Het zou best wel eens het faseverschil kunnen zijn (110volt)... maar hoe dat ook alweer precies zit, weet een van onderstaande tweakers vast :)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het zou best wel eens het faseverschil kunnen zijn (110volt)
Ehh...wat heeft 110V te maken met faseverschillen?

@TS: Aard gewoon de behuizing van je hdd eens. Als er een voeding met randaarde bijzit moet je hem ook op een randaarde-stopcontact aansluiten. Zit er geen voeding met randaarde bij (dan is het een über-slecht apparaat als ook nog eens de behuizing onder spanning komt te staan), aard hem dan via een radiator.

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22
Nope, hier een externe behuizing voor een harde schijf, maar geen problemen met stroom op de behuizing. Wat voor type behuizing heb je, en waar heb je hem gekocht?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Topicstarter
Het is een externe behuizing van ConStar, heb hem bij Norrod gekocht.
Hier wat meer info over die external Box:
http://www.systemcooling....News&file=article&sid=868

• koraks
  • Niet online
Zo te zien komt ie met een ongeaarde wall-wart. Enige oplossing is dan de behuizing apart aarden, bijvoorbeeld via een draadje naar een radiator.

Verwijderd

In elke ingebouwde voeding zit een ingangsfilter met tussen de 220 aders en de massa kleine condensatoren. Als de kast niet geaard is onstaat er een "virtueele" aarde op 110 volt (bij exact gelijke c's, wat nooit zo is). Met een multi-meter, mits hoogohmig, kan je een spanning meten tussen de 90 V en 130 V. Dit is niet schadelijk (maar wel voelbaar) voor de mens, omdat de stroom zeer laag is. Computer apparatuur kan hier minder goed tegen. Gebruik geaarde stopkontakten!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 22:02 . Reden: typo en aanvulling ]

• koraks
  • Niet online
Op zich nuttige info, maar als je naar de productinfo kijkt zie je dat er geen sprake is van een geïntegreerde schakelende voeding. De voeding is extern (wall-wart) en hoogstwaarschijnlijk niet eens een SMPS, dus een geaard stopcontact lost het probleem voor dit apparaat niet op.

@TS: Is je pc wel op een geaard stopcontact aangesloten? Zo niet; doe dat dan, goede kans dat dan je probleem weg is. Anders het kastje even aarden met een draadje naar een radiator of waterleiding.

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 13 februari 2004 @ 21:55:
Zo te zien komt ie met een ongeaarde wall-wart. Enige oplossing is dan de behuizing apart aarden, bijvoorbeeld via een draadje naar een radiator.
Hoe moet ik dit precies doen? ben niet zo technish.. Kan ik dit gewoon met een draadje doen? En mijn PC is een laptop.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 22:06 ]

Verwijderd

De lekspaning kan ook van een ander apparaat overgenomen worden, als die niet geaard is.
Probeer het eens onaangesloten.
De bijgeleverde voeding is zo klein dat het een geschakelde voeding kan zijn. Misschien is de 0V verbonden met het ingangsfilter?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 22:15 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

koraks schreef op 13 februari 2004 @ 21:34:
[...]

Ehh...wat heeft 110V te maken met faseverschillen?
Niets, ik wist het ook niet zeker op die 110 volt na dan :)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 22:08:
De lekspaning kan ook van een ander apparaat overgenomen worden, als die niet geaard is.
Probeer het eens onaangesloten.
De bijgeleverde voeding is zo klein dat het een geschakelde voeding kan zijn. Misschien is de 0V verbonden met het ingangsfilter?
hmmmm misschien ligt het ook wel aan mijn vriendins laptop. Die is al zo oud (laptop bedoel ik, niet mijn vriendin :P), en daar zit soms ook spanning op. Ze staan beide op de zelfde tafel, ik zal het later eens uit proberen, kan het nu helaas niet doen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 22:19 ]

Pagina: 1