Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Moederbord Ledje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een grote vraag kan ik mijn ledje van mijn moederbord
gewoon vervangen dmv solderen, want je moederbord bestaat geloof ik uit
7 geperste printplaten.

dus kan dat of hoe te deactiveren er van

(het indicatieledje dat aangeeft of er spanning op je mbord staat) :? :?

• Necrite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 14:57
Volgens mij kun je dat gewoon lossolderen. Je moet daarbij wel oppassen dat je niet andere onderdelen raakt, het is een heel gepriegel daar.

Een andere oplossing is om met een edding dat ledje te verduisteren.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

denk dat dat lastig gaat worden, door wat voor led wil je em vervangen? want je zit ook met het probleem van de weerstand die ervoor zit, als je een blauwe led neemt zal je waarschijnlijk een te hoge weerstand hebben.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-11 13:39
stukje zwarte krimpkous!

Verwijderd

Je kan het solderen, maar een moederbord bestaat uit meerdere lagen waardoor je de onderste lagen "kan beschadigen".
Als het alleen is om hem weg te halen zou ik voor de oplossing van GrowLithe gaan of iets dat daar op lijkt.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
idd, dat heb ik ook gedaan, en werkt prima... solderen is trouwens ook niet gezond voor je garantie op dat bord.. als het er nog op zit dat is ;)

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Je kunt het ledje ook kapot knijpen en de overblijvende pennetjes gebruiken om je nieuwe ledje aan vast te solderen. Op die manier hoef jij je geen zorgen te maken om de 5/6/7 lagen van je mobo ;)
Als het alleen gaat om het uitschakelen: ergens verderop in het circuit zit een voorschakelweerstandje, je kunt het pootje daarvan doorknippen - mocht je die later weer willen doorverbinden dan volstaat een druppeltje soldeer. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 23:44 ]

Verwijderd

Inderdaad, begin er niet aan om het ledje er compleet uit te solderen. Die printen zijn doorgemetaliseerd en als je beide pootjes niet goed genoeg verwarmt trek je de doormetalisering er uit en kan het heel goed zijn dat je mobo de geest gegeven heeft.
Wanneer je toch het ledje er uit wil solderen dan kun je dat het beste doen door aan de achterkant de twee aansluitpennen van de led goed te verwarmen door er overvloedig soldeertin bij te doen (zoveel dat beide pinnen contact maken met je soldeerbout). Op die manier kun je de aansluitpennen goed verwarmen en zou het moeten lukken.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:41

Exigence

dnkroz

Wie heeft het erover dat het een gewone led is? Misschien is het wel een SMD en dan helpt een stukje zwarte krimpkous niet :P
Maar als het een SMD led is dan valt hij wel makkelijk los te solderen, omdat hij niet door het moederbord heen zit.

Verwijderd

erik9287nl schreef op 14 februari 2004 @ 14:28:
Wie heeft het erover dat het een gewone led is? Misschien is het wel een SMD en dan helpt een stukje zwarte krimpkous niet :P
Maar als het een SMD led is dan valt hij wel makkelijk los te solderen, omdat hij niet door het moederbord heen zit.
tape?

Verwijderd

erik9287nl schreef op 14 februari 2004 @ 14:28:
Heb je volledig gelijk in (op mijn mobo zit een normale led en daar ging ik dus ook vanuit).
Maar wanneer het een SMD led is moet je er ook zeker van zijn dat beide kanten tegelijk verwarmd worden. Dit kan makkelijk door wat tin toe te voegen zodat beide kanten tegelijk contact maken met je soldeerbout (het zelfde principe als ik in mijn vorige post beschreef). Wanneer je niet beide kanten heet stookt en kracht uit gaat oefenen zal niet alleen je led los komen.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Viltstift :D.

Verwijderd

Topicstarter
ai thanks dat is een goed idee :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 18:50:
[...]

Heb je volledig gelijk in (op mijn mobo zit een normale led en daar ging ik dus ook vanuit).
Maar wanneer het een SMD led is moet je er ook zeker van zijn dat beide kanten tegelijk verwarmd worden. Dit kan makkelijk door wat tin toe te voegen zodat beide kanten tegelijk contact maken met je soldeerbout (het zelfde principe als ik in mijn vorige post beschreef). Wanneer je niet beide kanten heet stookt en kracht uit gaat oefenen zal niet alleen je led los komen.
het is gewoon een 5mm groen niet helder ledje

op mijn asus a7v33X moederbord

• ravenge
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-11 13:27

ravenge

Wij Schoppen Kont!

heeft zo'n ledje geen ander doel dan? bijvoorbeeld rest spanning uit het mobo halen ofzo?

Weet iemand hier iets over?

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
Bij mijn weten is dient het ledje alleen om aan te geven of er spanning op het mobo staat of niet.

Ioniq 5 P45

Verwijderd

Kan je niet gewoon het beste het ledje eraf slijpen ofzo met een dremel, gewoon zodat het ledje kapot is dan ben je van het hele probleem af zonder moeite te doen. indien het een smd led is kan je ook gewoon proberen met een scherp voorwerp erin te prikken :)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Slijpen, dremelen, mijn god wat een maatregelen voor een simpel ledje :|

Moet toch gewoon te verduisteren zijn? Met een dikke donkere watervaste viltstift ofzo? Of gewoon intapen met zwart tape?

Hier stond een dode link.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wil je hem nou vervangen of laten verdwijnen? :?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Het kan best simpel.
Heb jij zo`n warme fohn waarmee ze verf verwijderen??
Zet die op de kop doe wat soldeer vet op het print gedeelte zet de fohn aan.
Houdt het goed in de gaten dan kun je de led lostrekken en een andere erin duwen.
SIMPEL!

• Yoshi
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 18:27
gebruik de fohn om verv te verwijder man ben je gek dan brandt je een gat in je mobo

if it is not broken, don't fix it!

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 13:01:
Het kan best simpel.
Houdt het goed in de gaten dan kun je de led lostrekken en een andere erin duwen.
SIMPEL!
"Master of disaster" _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op 15 februari 2004 @ 12:54:
Slijpen, dremelen, mijn god wat een maatregelen voor een simpel ledje :|

Moet toch gewoon te verduisteren zijn? Met een dikke donkere watervaste viltstift ofzo? Of gewoon intapen met zwart tape?
krimpkous is al genoeg thanx iedereen

ik wilde hem eerst vervangen door een blauw ledje

maar krimpkous was een veiliger idee

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 13:01:
Het kan best simpel.
SIMPEL!
of is dit gewoon heel moeilijk gezegt SOLDEREN met een FÖHN!?!?!?!?!!?

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 17:15
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 09:22:
[...]

of is dit gewoon heel moeilijk gezegt SOLDEREN met een FÖHN!?!?!?!?!!?
SMD solderen doe je met een fohn of een SMD oven ja ;)

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

Pagina: 1