Toon posts:

Koeler kapot, proc vies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

gisteravond is na een beetje rommelen in mijn computer mijn koeler kapot gegaan, geen probleem eigenlijk, er komt een nieuwe aan, maar nu komt mijn vraag:

Er zat op die koeler zo'n thermalpad een stickertje dat een beetje als koelpasta werkt (zoals jullie wel weten) maar dat stickertje heeft in de loop van de tijd wat afgegeven op mijn proc. (Is een P IV 2.66gh met een bijgeleverde koeler, boxed.)

Als ik de nieuwe koeler op mijn proc ga zetten, moet ik dan eerst de zwarte prut van mijn proc afhalen? (met aceton of alcohol, uit de search geplukt) en moet ik daarna ook nog nieuwe koelpasta erop smeren? (op een van de vele manieren die hier beschreven staan)

Vanavond komt koelertje en ik kan niet zo lang zonder pc op mijn kamer, dus wil ik dit wel graag oplossen =)

In iedergeval bedankt!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 14:48

w0w

als dat zwarte koelpasta is, kun je het laten zitten, als je het eraf haalt moet je er nieuwe op doen :) Welke koeler heb je besteld? meestal zit er wel bietje prut bij :)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Ja, eerst het oude weghalen met wat aceton en alcohol.

De nieuwe cooler zal waarschijnlijk geen sticker hebben dus moet er koelpasta tussen.

Edit: @ Hierboven: Koelpasta moet je _nooit_ hergebruiken. Altijd even schoonmaken en opnieuw aanbrengen.

[ Voor 28% gewijzigd door Mojo op 13-02-2004 18:05 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• w0w

w0w

Koelpasta moet je _nooit_ hergebruiken. Altijd even schoonmaken en opnieuw aanbrengen.
Omdat de TS met geen woord rapt over eventuele oc'en, is het absoluut geen probleem (om in dit geval) de prut te laten zitten :)

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:11
Misschien nog even opassen met aceton, dit kan soms kunstof oplossen, niet knoeien dus. (wordt ook gebruikt als sticker verwijderaar, vrij agressief spul dus)

mcb1

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

yojordi schreef op 13 februari 2004 @ 18:06:
[...]

Omdat de TS met geen woord rapt over eventuele oc'en, is het absoluut geen probleem (om in dit geval) de prut te laten zitten :)
Waar haal je die 'wijsheid' vandaan :?
Voor een CPU is het echt beter om gewoon elke keer de koelprut er opnieuw op te doen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
@ yojordi : Een nexus PHT-3600 gewoon een standaard beestje

En er zit een beetje witte prut bij, ik vervang gewoon het zwarte spul dat er al op zat, met het witte spul dat erbij zit, dus het komt helemaal goed!

Hardstikke bedankt =)
*kan naar mijn mening dicht*

Verwijderd

yojordi schreef op 13 februari 2004 @ 18:04:
als dat zwarte koelpasta is, kun je het laten zitten, als je het eraf haalt moet je er nieuwe op doen :) Welke koeler heb je besteld? meestal zit er wel bietje prut bij :)
kzou het ook gewoon laten zitten , lekker lui doen en dan na een maandje erachter komen dat je hoge temp heb gehad de laatste maand. En je dan ook nog durven af te vragen waarom. Gewoon ff vervangen dus , als je dan toch die koeler er al af hebt ;)

• w0w

w0w

Waar haal je die 'wijsheid' vandaan
Voor een CPU is het echt beter om gewoon elke keer de koelprut er opnieuw op te doen
Mijn 'wijsheid' komt uit ervaring. Zou je ook gelijk zo vriendlijk willen zijn om te vertellen waarom het beter is voor je CPU, hier ben ik namelijk wel benieuwd naar?
kzou het ook gewoon laten zitten , lekker lui doen en dan na een maandje erachter komen dat je hoge temp heb gehad de laatste maand. En je dan ook nog durven af te vragen waarom. Gewoon ff vervangen dus , als je dan toch die koeler er al af hebt
Je kunt zelfs zonder koelprut draaien (ook al is dit niet aan te raden). En waarom zijn hoge temps erg? Met een fatsoenlijke koeler bereikt de temp van je CPU echt geen 'gevaarlijke' hoogte.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 18:46:
@ yojordi : Een nexus PHT-3600 gewoon een standaard beestje

En er zit een beetje witte prut bij, ik vervang gewoon het zwarte spul dat er al op zat, met het witte spul dat erbij zit, dus het komt helemaal goed!

Hartdstikke bedankt =)
*kan naar mijn mening dicht*
Een topic gaat NIET dicht als een probleem opgelost is (GoT is een forum, geen helpdesk- topics zijn plekken om te discussieren, niet alleen plaatsen voor de problemen van een user). Dicht gaat een topic pas als het niet conform de policy is, of als het verneukt is door slechte posts. Dat is hier niet het geval dus blijft deze mooi open :z
yojordi schreef op 13 februari 2004 @ 19:14:
[...]

Mijn 'wijsheid' komt uit ervaring. Zou je ook gelijk zo vriendlijk willen zijn om te vertellen waarom het beter is voor je CPU, hier ben ik namelijk wel benieuwd naar?
Wat dacht je van het feit dat als een laag koelprut niet perfect egaal is sommige delen van de core beter gekoeld worden dan andere. En het hoeft maar op een enkele plek fout te zijn om in een sleutelhanger te veranderen.

Bovendien loop je zo enorm de risico een luchtlaag tussen koeler en CPU te krijgen. Lucht isoleert warmte goed, en dat wil je juist niet.
[...]

Je kunt zelfs zonder koelprut draaien (ook al is dit niet aan te raden). En waarom zijn hoge temps erg? Met een fatsoenlijke koeler bereikt de temp van je CPU echt geen 'gevaarlijke' hoogte.
:X

Onder welke steen heb jij gelegen :?

Dat soort grap kon je ongestraft uithalen bij P1 CPU's en latere P2's/Mendocino Celera, maar naarmate cores kleiner worden en wattages toenemen kun je je dit soort risico absoluut niet veroorloven.

Een athlon zou eraan kunnen sterven, met een P4 heb je eerder risico dat hij constant aan het thermal throttling is, wat je prestaties verneukt.

Als je dat soort risico's zelf wilt nemen boeit het me weinig, maar ga alsjeblieft anderen niet aanraden dat het prima zo kan, want dat is pertinent niet zo :o

[ Voor 49% gewijzigd door dion_b op 13-02-2004 19:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

yojordi schreef op 13 februari 2004 @ 19:14:
[...]

hier ben ik het niet mee eens , je meet de temp aan de achterkant.
maar het kan zijn dat de cpu bv in het midden geen goed contact maakt en daar loeiheet word. En dat hij aan de "buitenkanten" acceptabel is. Dan kun je nog wel eens problemen verw8en. Als je koelblokje nou gepolijst is als een spiegeltjuh dan zou ik zeggen dat je bijna geen pasta meer nodig hebt. Maar gewoon koelpasta vervangen dus.

• w0w

w0w

Je kunt zelfs zonder koelprut draaien (ook al is dit niet aan te raden).
Als je dat soort risico's zelf wilt nemen boeit het me weinig, maar ga alsjeblieft anderen niet aanraden dat het prima zo kan, want dat is pertinent niet zo
hier ben ik het niet mee eens , je meet de temp aan de achterkant.
maar het kan zijn dat de cpu bv in het midden geen goed contact maakt en daar loeiheet word. En dat hij aan de "buitenkanten" acceptabel is. Dan kun je nog wel eens problemen verw8en. Als je koelblokje nou gepolijst is als een spiegeltjuh dan zou ik zeggen dat je bijna geen pasta meer nodig hebt. Maar gewoon koelpasta vervangen dus.
Volgens mij (maar dat weet ik niet meer zeker) Zit er bij de sommige (de meeste :?) cpu's de temp sensor in de cpu, waardoor dus wel een vrij exacte waarde gegeven kan worden.
Verder wil ik er eigenlijk niet meer op in gaan. Tuurlijk is het beter om koelpasta te gebruiken, en dat om de zoveel tijd te vervangen. Maar het kan zeker zonder, ik heb een dikke 3 maanden zonder koelpasta een 2400+ met een Spire Whissperrock III laten draaien @ 1.6V. Ging prima :) Maar het is beter om wel (nieuwe) prut aan te brengen

Verwijderd

die standaard P4 koelprut is zowieso niet bijzonder goed!! zou bij dat stickertje al vervangen door wat goed spul....... :) scheelde bij mij 4 graden

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 21:24 ]

Pagina: 1