Router herkent UTP kabel niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33
Ik heb thuis de volgende opstelling staan:
2 PC's (windows XP) --> Linksys router --> COM21 modem.

Tot gisteren had ik een Sweex router i.p.v. de Linksys. De Sweex werkte op zich goed, maar het internet sprong er om de 2 dagen uit. Vandaar de LinkSys.

Ik kan via de Linksys perfect internetten, het probleem is: de router herkent de kabel van de 2e PC niet! Als ik de kabel van de 2e PC erin doe gaat er geen ledje branden op de router, noch de 2e PC.

Brakke kabel?
Nope, ik heb de kabel doorgemeten, op de Sweex geplugd, een nieuwe kabel gekocht, en ook mijn eigen (werkende) kabel geprobeerd. Niets te vinden.

Brakke poort?
Ook niet, ik heb met mijn kabel op alle 4 de poorten verbinding.

Zou mijn UTP kabel een andere kop hebben? Het lijkt namelijk alsof er aan de andere kant van het clipje 3 vertandingen zitten i.p.v. een egaal gladde uitstulping.
Mijn kabel is trouwens de kabel die bij de COM21 modem werd geleverd.

Het gaat om de Linksys BEFSR41
http://www.linksys.com/pr...?grid=34&scid=29&prid=561

Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/products/image180/befsr41_v3.jpg

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Zou mijn UTP kabel een andere kop hebben? Het lijkt namelijk alsof er aan de andere kant van het clipje 3 vertandingen zitten i.p.v. een egaal gladde uitstulping.
Mijn kabel is trouwens de kabel die bij de COM21 modem werd geleverd.
Zou je misschien een andere netkaart kunnen proberen??
of dat je kabel een crosslink is (zou ook kunnen, probeer dan een op de uplink poort)

Het kan wel eens zijn dat bovenstaande verhaaltje klopt, dat je andere stekker moet aan krimpen

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Vimana
anti-XP schreef op 13 februari 2004 @ 17:51:
[...]

Zou je misschien een andere netkaart kunnen proberen??
of dat je kabel een crosslink is (zou ook kunnen, probeer dan een op de uplink poort)

Het kan wel eens zijn dat bovenstaande verhaaltje klopt, dat je andere stekker moet aan krimpen
Ik heb geen andere NIC liggen, maar met mijn kabel aan de 2e PC krijg ik wel verbinding.
Alle kabels zijn trouwens straight.

Bij de elektro zaak en Dynabyte hadden ze nog nooit van een ander soort UTP stekker/kop gehoord :?

• Romke

Romke

Dieselhead

het werkte voorheen wel??

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Vimana
Je bedoelt de router? Hij is van mijn werk en deed het daar perfect.

• Romke

Romke

Dieselhead

nee, ik bedoelde de kabel, met de sweex router

• Vimana
anti-XP schreef op 13 februari 2004 @ 18:30:
nee, ik bedoelde de kabel, met de sweex router
Yup

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
3 vertandingen?

ik hoop dat ik je verkeerd begrijp anders heb je een RJ-11 stekker ipv RJ-45 stekker op je kabel?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Vimana
Robbedoeske schreef op 13 februari 2004 @ 19:09:
3 vertandingen?

ik hoop dat ik je verkeerd begrijp anders heb je een RJ-11 stekker ipv RJ-45 stekker op je kabel?
Afbeeldingslocatie: http://www.wessels.no/images/utp.jpg

Dit is geen foto van mijn kabels!!! Ik heb geen cam helaas.

Zo'n vertanding bedoel ik.
Het verschil tussen de andere stekker is minimaal. Bij de andere is het solide i.p.v. 3 tandig.

Maar is RJ-11 verkeerd (als het RJ-11 is)? Het werkt namelijk wel :?

[edit]

RJ-11 is toch telefoonsnoer type? Dat is het bij mij niet. Gewoon dezelfde afmetingen als UTP. Alleen zit bij de "werkende" kabel 3 vertandingen (ca. 1 mm hoog) i.p.v. een 1mm hoge solide verhoging.

[ Voor 39% gewijzigd door Vimana op 13-02-2004 21:33 ]

• Romke

Romke

Dieselhead

kun je een duidelijke afbeelding van de aders posten?? (een foto waarom de aders van de kabels te zien zijn, en duidelijk)

het kan namelijk zijn dat ze binnnenin losgeschoten zijn

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 23:15

Swerfer

Hmm...

Vimana schreef op 13 februari 2004 @ 19:32:
[...]

[afbeelding]

Zo'n vertanding bedoel ik.
Het verschil tussen de andere stekker is minimaal. Bij de andere is het solide i.p.v. 3 tandig.

Maar is RJ-11 verkeerd (als het RJ-11 is)? Het werkt namelijk wel :?

[edit]

RJ-11 is toch telefoonsnoer type? Dat is het bij mij niet. Gewoon dezelfde afmetingen als UTP. Alleen zit bij de "werkende" kabel 3 vertandingen (ca. 1 mm hoog) i.p.v. een 1mm hoge solide verhoging.
Als ik de foto goed bekijk, dan lijkt het of de ene kabel gespiegeld is tov de andere kabel. Dan bedoel ik de gekleurde aders. Let op oranje en groen...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Vimana
Ik ben er vergeten bij te zetten dat bovenstaande niet mijn foto is.

Ik heb alle kabels al doorgemeten m.b.v. een kabelmeter van mijn werk. Met de kabels is niets aan de hand!
Ik zit nu weer helaas achter mijn Sweex router omdat anders mijn huisgenoot (2e PC) geen internet heeft.

Het enige wat mij lijkt is dat de Linksys router de 2e kabel niet herkend, maar waarom?

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Vimana schreef op 13 februari 2004 @ 21:35:
Ik ben er vergeten bij te zetten dat bovenstaande niet mijn foto is.

Ik heb alle kabels al doorgemeten m.b.v. een kabelmeter van mijn werk. Met de kabels is niets aan de hand!
Ik zit nu weer helaas achter mijn Sweex router omdat anders mijn huisgenoot (2e PC) geen internet heeft.

Het enige wat mij lijkt is dat de Linksys router de 2e kabel niet herkend, maar waarom?
Je hebt de kabel doorgemeten met een kabelmeter, maar die meet waarschijnlijk of pen 1 aan de ene kant is door verbonden met pen 1 van de andere kant. Maar klopt de kleurvolgorde wel bij jouw kabels? Misschien is er een fout mee gemaakt bij de meegeleverde kabel...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Vimana
Swerfer schreef op 13 februari 2004 @ 21:37:
[...]
Je hebt de kabel doorgemeten met een kabelmeter, maar die meet waarschijnlijk of pen 1 aan de ene kant is door verbonden met pen 1 van de andere kant. Maar klopt de kleurvolgorde wel bij jouw kabels? Misschien is er een fout mee gemaakt bij de meegeleverde kabel...
Maar waarom kunnen PC 1 en 2 dan nu wel achter mijn Sweex router kunnen internetten?

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Vimana schreef op 13 februari 2004 @ 21:39:
[...]

Maar waarom kunnen PC 1 en 2 dan nu wel achter mijn Sweex router kunnen internetten?
De ene nic is wat gevoeliger voor 'verkeerde volgorde' kabels als de andere, evenals de gevoeligheid van de router/switch poorten. De kleurvolgorde is gewoon heel belangrijk voor een betrouwbaar resultaat. Dus vergelijk de twee kabels die jij hebt eens met elkaar.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:58
- De kabel is goed, werkt wel in andere switch/router
- Poorten/switch is goed, wisselen met andere werkende kabel gaat ook goed.
- netwerkkaart is goed, heeft gewerkt, werkt met andere kabel wel.

Gokje, fysieke verbinding is niet lekker. (maakt gewoon geen contact)

Klikt de kabel wel in de linksys vast, hoor je het klikje ?
Kijk eens kritisch naar de plastic tussenschotjes tussen de aders, zit daar niets scheef ?
Anders andere connector erop knijpen. Dat wil wel eens uitmaken. Sommige poorten zijn wat strakker dan anderen (hmmm, dat heb ik in een héééél andere context vaker gehoord).

óf pak een koppelblokje en een korte patchkabel, en kijk of het daarmee wil.

Edit : Kabeltester als in multimeter ? Kijk idd ook eens naar je adervolgorde.

[ Voor 6% gewijzigd door aZuL2001 op 13-02-2004 21:46 ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Het heet RJ-45, maar dan zonder tanden. Haal de tanden eraf, hij komt zo niet ver genoeg in de aansluiting.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 21:45 . Reden: typo ]

• Vimana
Afbeeldingslocatie: http://www.entity-designs.com/pics/netwerk.gif

Ff een schema.

Blauw is mijn "getande COM21 kabel, oranje de "standaard" gewone UTP kabel.

[ Voor 43% gewijzigd door Vimana op 13-02-2004 22:03 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Swerfer schreef op 13 februari 2004 @ 21:30:
[...]
Als ik de foto goed bekijk, dan lijkt het of de ene kabel gespiegeld is tov de andere kabel. Dan bedoel ik de gekleurde aders. Let op oranje en groen...
Het zijn ook 2 verschillende kabels... ;) En dit zijn de kabels van de TS niet.

Voor de rest sluit ik me bij anderen aan: gewoon die dingen eraf halen, dan zou het moeten werken...
En als je die oranje in een andere poort doet, werkt dat wel? :? Of ook niet?

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 13-02-2004 21:56 ]

• Vimana
ThePerfectCell schreef op 13 februari 2004 @ 21:55:
[...]
Het zijn ook 2 verschillende kabels... ;) En dit zijn de kabels van de TS niet.

Voor de rest sluit ik me bij anderen aan: gewoon die dingen eraf halen, dan zou het moeten werken...
[...]
En als je die oranje in een andere poort doet, werkt dat wel? :? Of ook niet?
In de Linksys neem ik aan? Dat werkt ook niet, nee. De Linksys pikt alleen mijn blauwe "getande" kabel.

[edit]

De "getande" kabel werkt dus wel, het is de "standaard" UTP kabel die niet werkt in de Linksys. Met standaard bedoel ik de oranje kabel, welke identiek is aan de kabel die ik heb gekcoht bij de elektrozaak en Dynabyte.

Ik hoor de kabels klikken, ik dacht ook eerst dat dit het probleem was, helaas niet dus.

[ Voor 29% gewijzigd door Vimana op 13-02-2004 22:01 ]

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Vimana schreef op 13 februari 2004 @ 21:59:
[...]

In de Linksys neem ik aan? Dat werkt ook niet, nee. De Linksys pikt alleen mijn blauwe "getande" kabel.

[edit]

De "getande" kabel werkt dus wel, het is de "standaard" UTP kabel die niet werkt in de Linksys. Met standaard bedoel ik de oranje kabel, welke identiek is aan de kabel die ik heb gekcoht bij de elektrozaak en Dynabyte.

Ik hoor de kabels klikken, ik dacht ook eerst dat dit het probleem was, helaas niet dus.
En de kabels tussen pc 1 en pc 2 omwisselen? Of is dit fysiek niet mogelijk? Anders de pc's omwisselen om te proberen. Misschien is toch de nic in pc 2 niet helemaal lekker.

edit:
Ik bedoel dus de 'niet werkende' kabels op pc 1 aansluiten...

[ Voor 13% gewijzigd door Swerfer op 13-02-2004 22:29 ]

• Vimana
Swerfer schreef op 13 februari 2004 @ 22:27:
[...]
En de kabels tussen pc 1 en pc 2 omwisselen? Of is dit fysiek niet mogelijk? Anders de pc's omwisselen om te proberen. Misschien is toch de nic in pc 2 niet helemaal lekker.

edit:
Ik bedoel dus de 'niet werkende' kabels op pc 1 aansluiten...
Geprobeerd, heeft helaas geen zin.

Heyt is IMHO toch echt dat de router de standaard UTP niet wil herkennen, alleen mijn getande.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ik zou dan maar terug gaan met de router. 't Is wel een vreemde klacht...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-08 12:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Test eens alleen PC2 met de andere kabels. Ik heb een vaag vermoeden van een probleempje met interne IP-adressen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Mr. Liu schreef op 14 februari 2004 @ 00:04:
Test eens alleen PC2 met de andere kabels. Ik heb een vaag vermoeden van een probleempje met interne IP-adressen.
Z'n lampjes gaan al niet branden, lijkt me dus niet dat het een ip conflict is. Maar ja, proberen kan nooit kwaad.

Verwijderd

Zit dit 'm er niet in dat die Sweex wél Auto MDI/MDI-X is en die Linksys dat niet ondersteunt? Post eens van beide kabels het kleurenschema.

• Vimana
bruin - wit - groen - wit - blauw - wit - rood - wit op allebei de kabels.
Deze router is 2ehands (van mijn werk) dus ik kan er niet mee terug i.v.m. de garantie.

Nogmaals; ik gebruik nu dezelfde kabels, in dezelfde configuratie, alleen nu in de Sweex i.p.v. de Linksys en alles werkt nu hier (behalve de brakke Sweex firewall en de internetconnectie ligt er om de dag uit.).

Het moet toch aan de Linksys liggen die een bepaalt type stekker niet herkent. Alleen heb ik, noch GoT, noch de PC zaken in mijn stad daarvan gehoord.

Nog nooit zoiets vreemds meegemaakt 8)7

• Vimana
Vimana schreef op 14 februari 2004 @ 11:48:
bruin - wit - groen - wit - blauw - wit - rood - wit op allebei de kabels.
Deze router is 2ehands (van mijn werk) dus ik kan er niet mee terug i.v.m. de garantie.

Nogmaals; ik gebruik nu dezelfde kabels, in dezelfde configuratie, alleen nu in de Sweex i.p.v. de Linksys en alles werkt nu hier (behalve de brakke Sweex firewall en de internetconnectie ligt er om de dag uit.).

Het moet toch aan de Linksys liggen die een bepaalt type stekker niet herkent. Alleen heb ik, noch GoT, noch de PC zaken in mijn stad daarvan gehoord.

Nog nooit zoiets vreemds meegemaakt 8)7
[edit]

net een cross cable gekocht,, ook geen reultaat (logisch).

[edit2]

dat bovenste was dus geen edit |:(

[edit3]

Uit de specs guide:

Automatically detects straight or cross-over cable.

[edit4]

Afbeeldingslocatie: http://www.entity-designs.com/pics/utpstekker.gif

dit zijn de stekkers. Let vooral bij de bovenste op de 2 extra sleuven naast de 8 contacten, en de 3 tanden aan de kant van het "klik" lipje.

[ Voor 21% gewijzigd door Vimana op 14-02-2004 14:27 ]

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Ik heb eindelijk door wat je bedoelt met "getande UTP kabel". (zelf al mijn patch en crossjes doorgespit en ik vond het ook.

als fysiek gezien aansluiten alleen mogelijk is met een "getand" kabeltje moet dit dus zijn omdat er twee uitstekseltjes aan een kant van je netwerkpoortje zijn, toch? aangezien die tandjes alleen maar miniscule uitsparingen in het plasticke stekkertje zijn, kijn je dan toch de uitsteekseltjes uit het netwerkpoortje knippen (ipv zoals eerder gesteld werd de tandjes van de kabel af)? Je kan natuurlijk ook nog kijken of de plaatselijke doe het zelf boer getande rj-45 stekkertjes heeft liggen.

hoe lang moet dat getande utp kabeltje zijn btw?

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:12

Duinkonijn

Huh?

Vimana schreef op 14 februari 2004 @ 13:42:
[...]

[edit]

[edit2]

dat bovenste was dus geen edit |:(

[edit3]

Uit de specs guide:

[edit4]

[afbeelding]

dit zijn de stekkers. Let vooral bij de bovenste op de 2 extra sleuven naast de 8 contacten, en de 3 tanden aan de kant van het "klik" lipje.
van die niet werkende zijn de kleuren combinaties gelijk ?

wit or / or etc?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Vimana
@ n1els: De elektrozaak hier in Breda had nog nooit van een getande UTP stekker gehoord. Ik ga maar eens wat andere zaken af.
De kabel moet ca. 10 meter zijn (gokje). Why?

@ Duinkonijn: Van de niet werkende zijn de kleuren combinaties idd gelijk. Wta bedoel je met "wit or / or etc?"?

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:34

peer

oeps

probeer om de 2e pc is hard op 10 Mbit te zetten?
(heb hier thuis hetzelfde probleem met een oude laptop, net of hij de lengte van de kabel niet kan overbruggen)
met andere pc's/laptops geen probleem om op 100 MBit te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door peer op 15-02-2004 12:16 ]

het is geen probleem, het is een uitdaging

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:47

Yucko

One clown to rule them all !

EDIT: never mind 8)7

[ Voor 90% gewijzigd door Yucko op 15-02-2004 12:31 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Vimana schreef op 14 februari 2004 @ 13:42:
[...]

[edit]

Uit de specs guide:

[edit4]

[afbeelding]

Kan het niet zo zijn dat het detecteren gebeurd door die vertanding in de RJ45 stekker? Dat zou verklaren dat in je schema de ene kabel wel werkt en de andere niet, ze zijn immers identiek bedraad terwijl de stekkers anders zijn en je apparaat dus denkt dat een van de twee een cross cabels moet zijn.

Ui je schema lees ik af (als die theorie klopt :) ) dat de stekker met vertanding staat voor een straight cable. Ik ben dus benieuwd of jouw zojuist gekochte kabel (die cross cable) wel een "recht" stekkertje had?

• Vimana
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 18:41:
[...]

Kan het niet zo zijn dat het detecteren gebeurd door die vertanding in de RJ45 stekker? Dat zou verklaren dat in je schema de ene kabel wel werkt en de andere niet, ze zijn immers identiek bedraad terwijl de stekkers anders zijn en je apparaat dus denkt dat een van de twee een cross cabels moet zijn.

Ui je schema lees ik af (als die theorie klopt :) ) dat de stekker met vertanding staat voor een straight cable. Ik ben dus benieuwd of jouw zojuist gekochte kabel (die cross cable) wel een "recht" stekkertje had?
De 2 nieuw gekochte kabels waren een straight en een cross kabel, allebei met een "recht" stekkertje.

Ik weet niet waar ik "getande" kabels kan vinden :?

Er staat wel een merkje (?) op de kop; AMP. En op de kabel zelf: cardinal cables 24 awg

[edit]

Ik leen nu een switch van mijn werk. 2 PC's --> switch --> router proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door Vimana op 16-02-2004 10:17 ]

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Heb je nu na een week al een oplossing gevonden? Ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig...

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 19:48

sjaak

un giorno credi

Lijkt me een probleem met de nic of iig de jack daarvan..?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:47

Yucko

One clown to rule them all !

Ik heb hier een linksys BEFSR41 (onlangs vervangen door een router met wireless) maar hiermee heb ik nooit problemen gehad.

Niet met gekochte exemplaren, als met zelf-geknepen kabels. En allemaal zonder die inkepingen. Dus ik snap het echt niet :?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Pagina: 1