Toon posts:

[winxp] Ter info: driveletters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon ter info, no reactions required. Laat het een waarschuwing zijn.

Situatie:

Nieuwe pc:

Primary master: HD WD 40GB
Secundary master: Sony cdspeler
Secundary slave: Iomega ZIP 100MB

Standaard installatie met boot van cd van Windows XP Pro.

rara hoe kiest win xp zijn driveletters:

Na installatie blijkt:

c:\ = ZIP drive
e:\ = harde schijf

conclusie, zonder removable disk installeren, anders vodden

Ik heb gesproken :)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:38
Ehh die kun je met computer management onder de administrative tools toch zo
weer omzetten ? Of mis ik nu iets ?

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Topicstarter
Snowwie schreef op 13 februari 2004 @ 20:47:
Ehh die kun je met computer management onder de administrative tools toch zo
weer omzetten ? Of mis ik nu iets ?
Voor 2de & 3de, etc... schijven/partities is dat geen probleem, maar van de systemroot is dat wel af te raden, veel prog's en paths ed verwijzen naar die schijf.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Er wordt dus gedoeld op het feit dat je simpelweg die driveletters even kan switchen en dan moet het weer werken :)

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 13 februari 2004 @ 21:01:
Er wordt dus gedoeld op het feit dat je simpelweg die driveletters even kan switchen en dan moet het weer werken :)
Neen, probeer het eens, systemroot als e:\ installeren, alles verwijs naar e:\, door simpelweg in de disk manager dat op c:\ los je nix op. Alles blijft verkeert verwijzen. Ik had het zelfs niet gemerkt, maar begon drivers (intel express cd's) te installeren > alles failed :d. Dan Total Commander ( _/-\o_ ), ook fouten... Systemroot hoort van in het begin op c:\.

Anyway, ik begrijp gewoon niet wat die setup van win xp bezint om een zipdrive als c: \ in te stellen...

Volgend projectje is toch wel eens een windows xp op een ZIP installeren :p (zal wel een 750meg zip moeten zijn vrees ik)

Verwijderd

Je krijgt toch een keuzescherm waarin Windows aangeeft waar ie wil installeren en dat je dan moet bevestigen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 22:11:
Je krijgt toch een keuzescherm waarin Windows aangeeft waar ie wil installeren en dat je dan moet bevestigen.
nope, onder win98 wel, daar kan je bij wijze van spreken z:\winblowz als systeemmap aangeven, onder 2000 ben ik niet zeker, maar xp niet. Ik kreeg wel de twee "schijven" tezien in de setup maar logischerwijs kon ik de tweede (zipdrive zonder zip) niet kiezen

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wel gek trouwens, want ik had XP een keer geïnstalleerd met een 64MB USB schijf, werd gezien door de setup, maar werd geen C:\ hoor, denk dat je zelf wat verkeerd heb / had gedaan tijdens de setup
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 22:15:
nope, onder win98 wel, daar kan je bij wijze van spreken z:\winblowz als systeemmap aangeven, onder 2000 ben ik niet zeker, maar xp niet. Ik kreeg wel de twee "schijven" tezien in de setup maar logischerwijs kon ik de tweede (zipdrive zonder zip) niet kiezen
Windows XP kan het ook, moet je de partitie kiezen en bij mij leest ie ze altijd uit, naar de instellingen (dus van Prim. / Sec. en Master / Slave)
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 22:22:
Godver zijn jullie nu gewoon debiel of wat is dat hier
JA GE KUNT DAT (lees x3 hierboven) EN DAT HEB IK NOOIT TEGEN GESPROKEN MAAR DAT BRENGT ALLEEN MAAR PROBLEMEN MEE. Voor zij die het zien zitten:

Verander je c:\ naar z:\ en typ dan op de commandline "set". Dan weet je wat ik bedoel.
Ik zal je nog is helpen :/

[ Voor 107% gewijzigd door CH4OS op 13-02-2004 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ThePerfectCell schreef op 13 februari 2004 @ 22:16:
Driveletters kan je anders gewoon wijzigen hoor...

Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer

En het kan sneller, weet alleen niet hoe...
Godver zijn jullie nu gewoon debiel of wat is dat hier
JA GE KUNT DAT (lees x3 hierboven) EN DAT HEB IK NOOIT TEGEN GESPROKEN MAAR DAT BRENGT ALLEEN MAAR PROBLEMEN MEE. Voor zij die het zien zitten:

Verander je c:\ naar z:\ en typ dan op de commandline "set". Dan weet je wat ik bedoel.

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

ThePerfectCell schreef op 13 februari 2004 @ 22:16:
Driveletters kan je anders gewoon wijzigen hoor...

Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer

En het kan sneller, weet alleen niet hoe...
Helaas van je Systeemvolume niet. Heb hier ook een PC met XP op D:

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Verwijderd

Het is toch juist een eigenschap van NT dat je ook op andere partities kunt installeren. Zodat je b.v. meerdere operating systems op je computer kan hebben.

Met Partition Magic kun je de driveletters wijzigen. Er zit ook een progje bij dat alle verwijzingen kan aanpassen. Je kunt ook Ghosten. Ik heb hier een volledig bruikbaar Windows 2000 op een F: partitie staan die gewoon naar C: geghost kan worden.

Binnen Windows worden altijd relatieve verwijzingen gebruikt, geen absolute.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Met XP is de Systeemsysteemschijfletter niet te wijzigen nee.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je kunt er toch ook gewoon aan wennen? Ik heb al zeker vijf jaar \Windows\ op de E: schijf en moet nu zelfs wennen als ik ergens ben waar dat niet zo is. Ik installeer het express op E: tegenwoordig.

Als het nou Z: was...

[ Voor 13% gewijzigd door Maurits van Baerle op 13-02-2004 22:43 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Of zip eruit en opnieuw installeren, daarna kabeltje weer vastmaken.

Het is ook de bedoeling dat een zip als quasi harde schijf gezien word. Blijft alleen nog over dat bij TS het secundaire en primaire IDE kanaal verwisseld zijn geworden. Daar is vast een reden voor te vinden.
Pagina: 1