Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 15:38:
Wie zegt jou dat het bij 32 bit / lage resolutie / klein beeld / enkele monitor blijft?
Realisme is een behoorlijk moeilijk af te kaderen specificatie....
Zo kun je bijvoorbeeld denken aan pure uitvoer, maar ook aan intelligentie en interactie - en daar heb je toch ook best wel wat rekenkracht voor nodig, zeker als daar veel factoren een rol in spelen (en dan zwijg ik maar even over andere semi-onzinnige dingen zoals bijv. dat er niet alleen grassprieten wuiven in de wind, maar ook mieren afkomen op je voedselpaketten - geur een rol gaat spelen in een spel etc).
Wat jij hier aangeeft euss zal volgens mij het idee van parallel werken worden. Stel je hebt 10.000 mieren die iets moeten doen, dan wordt dat in de toekomst wellicht niet langer serieel uitgevoerd (zoals we nu hebben met de huidige machines, op Quake3 engine based games die SMP aankunnen, maar het niet echt gebruiken zoals wellicht mogelijk zal zijn).
Parallel werken zal steeds meer interessant worden vooral waar meerdere dingen tegelijk op je scherm getoverd worden.
Om weer even terug te komen op de mieren, er zijn een aantal threads die zich enkel met de mieren bezig houdt. Dit heeft echter geen enkel invloed op de game die je aan het spelen bent omdat het op een multi threaded based systeem draait, en jij draait op als een thread, terwijl er daarnaast nog enkele tientallen of meer draaien.
Of dit systeem nu bestaat uit meerdere cpus op een plank, of 1 cpu die meerdere threads tegelijkertijd kan afhandelen moet nog maar te bezien zijn, maar intels HTT is denk ik al wel een stap in de goede richting. Ook al hebben we er nu nog niet heel erg veel aan voor een enkele applicatie, in de toekomst zal het vast wel verbeterd worden.
Mogelijk worden OSen volledige multithreaded waardoor de soepelheid van de computer toe neemt (nu al flink te merken als je met veel proggies werkt als je kijkt naar een single cpu of multicpu bak). Ik vermoed dat dit echt de toekomst zal zijn. Uiteindelijk zullen dual cpu machines verdwijnen, maar komen er cpus die meerdere threads af kunnen handelen. Er ontstaat een nieuwe serie cpus, niet langer een duron -> Athlon -> dual of een celeron -> pentium -> pentium met HTT -> HTT in dual maar ik vermoed dat er een volgend idee onstaat:
4-threaded cpus voor hele simpele bakken,
16-threaded cpus voor de wat meer eisende bakkies,
256-threaded cpus voor highend bakkies,
1024-threaded cpus voor ultra highend en servers.
Uiteraard zal dit ook steeds verder ontwikkeld worden. Ik vraag me ook af in hoeverre we de cpu tegen die tijd nog zullen gebruiken zoals wij nu doen.
We hebben al een grote stap gemaakt kwa cpu afhankelijkheid, denk aan audiochips, netwerkchips e.d. die sterk op de cpu leunen. Dit zal waarschijnlijk nog erger worden. Of dat een probleem wordt of niet valt te bezien, omdat we met multithreaded cpus gaan werken kan het zijn dat 1 thread van de cpu enkel de audio verzorgt, een andere de netwerkactiviteit enz.
Ik denk dat het uiteindelijk zo is dat de cpu al het werk verricht en niet langer de losse onderdelen dat doen.
Geheugen zal denk ik ook anders benaderd worden. Nu hebben we dingen als cache op de cpu, videogeheugen, werkgeheugen, cache op de hardeschijven, buffers in cdrom stations en zo zijn er nog tig dingen te bedenken. Ik zie het in de toekomst gebeuren dat deze dichter tot elkaar groeien, videogeheugen en werkgeheugen pakken nu al vaak hetzelfde geheugen (denk aan shared zooi in bijv notebooks). Door de extreem hoge snelheden die we kunnen gaan halen is het zo dat het niet meer uitmaakt wat het geheugen is, we krijgen gewoon 1 massa geheugen en het wordt automatisch verdeeld naar gelang het gebruik van het systeem. We zullen het dan gaan hebben over ettelijke gigabytes, omdat we komen op het punt van videogeheugen en beeldschermen, waar ik ook nog een mooie verandering zie.
Namelijk de resolutie, kleurdiepte en dotpitch.
Als eerste de resolutie, die zal sterk verhogen zoals ik al aangaf in mijn vorige post aangaf. Dit hangt direct samen met de dotpitch. Is een dotpicht van 0.2 nu erg goed en een dotpitch van 0.28 nu niet geweldig, ik zie het gebeuren dat we gaan naar dotpitches van 0.01. Klinkt misschien als fantasie, maar we kunnen steeds meer bereiken en de ontwikkelingen zijn nog lang niet klaar. Hoe scherper hoe realistescher kun je stellen. Hoe kleiner de dotpitch hoe hoger we de resolutie kunnen maken op een zelfde oppervlak. 2048*1536 op een 15" scherm zal helemaal geweldig worden, dingen kunnen zo scherp weergegeven worden dat het beeld wat je ziet steeds realistischer wordt. Ronde vormen zullen bijvoorbeeld beter weergegeven worden dan dat op dit moment kan gebeuren. Hierdoor zie je minder snel dat iets nep is.
De kleurdiepte is ook een punt van verbetering. Ook al is het zo dat we een beperkt aantal kleuren kunnen zien, met bepaalde kleurschiftingen zullen we het verschil niet direct merken, maar wel zien dat het realistischer is. Dingen als per pixel lighting zullen verder ontwikkeld kunnen worden en zo zullen er nog veel meer fancy namen komen voor dingen die allemaal hetzelfde doen. Dingen realistischer, en sneller maken.
GPU en CPU zullen ook niet langer apart blijven maar als 1 krachtige processing unit gebruikt gaan worden, waardoor een of meerdere threads het videogedeelte afhandelen. Nu kennen we dit fenomeen als software rendering. Worden we niet supervrolijk van, maar ik zie dat nog wel veranderen.
Een ander belangrijk punt zullen de monitoren zijn. CRT zal verdwijnen binnen nu en een jaar of 10 gezien TFT al flink aan het oprukken is. De panels zullen verbeterd worden waardoor ze sneller kunnen reageren met als logisch gevolg dat het weer mooier wordt.
Dit is de nabije toekomst. We zullen uiteindelijk verder gaan dan we nu verwachten. Ik denk inderdaad aan holografische schermen, die reageren op stemmen, bewegingen en zelfs gedachten. Veel tweakers hebben nu meerdere pcs staan (waaronder ondergetekende). Dat zal langzamerhand niet meer nodig zijn, pcs gaan centraal worden met meerdere terminals.
Ik denk dat dit realisme nog enigszins plastisch is en door ons niet ervaren wordt als echt realisme. We zullen nog verder gaan dan dat.
We zullen niet direct naar een matrixlike idee gaan, maar ik denk dat we pc beelden steeds verder als real life gaan beschouwen en het verschil zal ook steeds kleiner worden.
1 ding zal echter niet veranderen, als iets niet past pakken we nog steeds een hamer