Toon posts:

Vanuit XP in BIOS komen

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er een mogelijkheid om vanuit je XP-prof rechtstreeks,dus niet door opnieuw op te starten , in je BIOS te komen .
Ik had er een discussie over met een collega en die zei dat hij het kon via uitvoeren maar weet niet meer hoe.
Een ander die zich in het gesprek mengde zei daar niets van te weten maar wel dat er een programma tje bestaat die dat kan .
In mijn ogen allemaal onzin maar misschien kunnen jullie mij wel overtuigen.

Alvast bedankt

Eric

Verwijderd

Volgens mij is het idd niet mogelijk om de bios aan te spreken via Windows.
Heb er ook nog nooit van gehoord

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
ik kan mijn bios van mijn gigabyte mobo wel flashen onder XP, dus het zou me niet al te veel verbazen dat je er wel bij zou kunnen komen.
Als dat zo is, is dat natuurlijk wel niet zo veilig, er is een rede voor dat dat niet al te makkelijk is.

Denk dus dat het ook een beejte aan welk merk mobo je hebt ligt.

Verwijderd

ik heb ook wel eens gehoord dat dat kan. stond eerst een stukje over in een computerblad.

misschien alleen met speciale mobo's?

Verwijderd

Ik heb zelf een MSI bordje waar je ook vanuit XP je bios kunt flashen, dat wil echter nog niet zeggen dat je vanuit XP je bios settings kunt veranderen.

Als je je bios flasht vanuit XP moet je ook opnieuw opstarten, je kunt bijv. niet je settings in XP dan al goed zetten.

• DolleDries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 11:59
Het kan ook maar gedeeltelijk.
Je kunt de bios code wel benaderen of ernaar schrijven (bios flash vanuit windows) maar om de bios uit te kunnen voeren vanuit XP, is onmogelijk..

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:02

Sick Nick

Drop the top!

Je kan wel een virtual pc programma installeren en die opstarten, dan kan je wel de bios in. Dat werkt zeker weten, zo heb ik een keer op een laptop de bootvolgorde in de bios aangepast.

Verwijderd

Idd Als je bijv met VMware een virtuele drive aanmaakt en dan naar bios gaan.

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 23:53
Met een asus p4p800 deluxe bord in ieder geval wel. Je kan dan met een tool voltages van je mem, agp, proc aanpassen naast de fsb en wat andere instellingen om te overclocken. Alles on the fly. Maar zoals als ik al zei, alleen instellingen om over of under te clocken. Rest niet.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 21:10
Maar dan zit je in de bios van de virual machine en niet van je host systeem.. denk niet dat dat is wat ie bedoeld..

Ik weet wel dat ik met mijn laptop naar m'n bios kan gaan als ik via een dosflop ben opgestart, maar niet onder XP zelf.. zal wel met real/protected mode te maken hebben ofzo..

Pvouput live

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 21:33
Sick Nick schreef op 13 februari 2004 @ 12:39:
Je kan wel een virtual pc programma installeren en die opstarten, dan kan je wel de bios in. Dat werkt zeker weten, zo heb ik een keer op een laptop de bootvolgorde in de bios aangepast.
Dan pas je de bios aan van de virtuele machine, niet van de host waar de vm op draait.

https://photune.blogspot.com/

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Veel laptops van bv. Dell kunnen tijdens het draaien in de cmos setup terecht komen :)

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 11:41

Strikie

Athletics

Dit is niet mogelijk

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Krypt
elevator schreef op 13 februari 2004 @ 12:50:
Veel laptops van bv. Dell kunnen tijdens het draaien in de cmos setup terecht komen :)
Juist; maar wel vanuit dos.. vanuit windows gaat het niet werken..

Pvouput live

• Frisbee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met mijn vorige laptop (dell) kon ik ook vanuit windows NT in de bios komen. MBV de functie toets en F1, met deze niet meer (ook dell met Windows 2000).

• elevator
  • Niet online

elevator

Krypt schreef op 13 februari 2004 @ 12:53:
Juist; maar wel vanuit dos.. vanuit windows gaat het niet werken..
Ook vanuit Windows :)

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:36

glashio

C64 > AMIGA > PC

Idd.. maar met WinXP was dat over op me Dell Inspirion 4000 :(
In Win98SE kon het wel ;)

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• elevator
  • Niet online

elevator

glashio schreef op 13 februari 2004 @ 13:09:
Idd.. maar met WinXP was dat over op me Dell Inspirion 4000 :(
In Win98SE kon het wel ;)
Bij mij werkte dat gewoon op NT, 2000 en XP? (de Dell latitude's CPt400 e.d.)

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
speciale machines (zoals de genoemde notebooks) uitgesloten lijtk het me onmogelijk om in je bios setup te komen op een running machine. Dit omdat je instellingen kan veranderen die het werken van de machine behoorlijk kunnen beinvloeden. Stel je disabled 'on the fly' je IDE controllers, gaat natuurlijk mis dan.

Wat wel kan is dat je de CMOS (stukje geheugen waar de settings van je bios in worden opgeslagen) benaderd. Je zou dus een setting kunnen aanpassen door die naar het cmos te schrijven. Een beetje afhankelijk van de setting zal je wel nog moeten rebooten voor het werk. Maar echt in de 'gui' van je bios? denk het niet.

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 13:52

Cansu

Cirus the Virus

Idd op een Dell CPxJ, CHxH of CPi's met Windows NT erop, kon je vanuit Windows in de BIOS komen. Na overgang op XP lukte dat niet meer, maarja toen werden die type laptops vervangen door C610's of C600's. Dus weet nie of het ligt aan het type laptop of type windows.

Viva la Netherlands!

• SithWarrior
  • Laatst online: 12-04 22:25

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Der stond tijdje terug artikel over dat phoenix bezig is met nieuwe generatie biosen waar mee je gewoon van uit je OS gewoon je bios instellingen kan wijzingen. maar daar zijn ze dus nog druk met bezig, heleaas zijn ze nog niet zo ver :)

heeft zelfs ook nog op tw gestaan:
nieuws: Intel en Microsoft samen in EFI en het einde van BIOS

[ Voor 17% gewijzigd door SithWarrior op 13-02-2004 13:15 ]

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:36

glashio

C64 > AMIGA > PC

elevator schreef op 13 februari 2004 @ 13:11:
Bij mij werkte dat gewoon op NT, 2000 en XP? (de Dell latitude's CPt400 e.d.)
Tja.. heb me rot gezocht om het weer aan de praat te krijgen... ik ging er maar uiteindelijk er vanuit dat het aan de 'HAL' kwam in de NT-Kernel. Want de 'Blauwe Functie Toetsen' ( contrast/brightness/volume/standby..... ) werken ook nie meer...

Dank! Cansu :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door glashio op 13-02-2004 13:17 . Reden: Extra Reactie ]

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Krypt
Bij mij dus niet.. Dell Latitude CPj-650, C600, C610 & D600.. Wazig dan.. maar ach.. it doesn't bother me..

Pvouput live

Pagina: 1