Toon posts:

[MSI K8T] werkt alleen zonder hardeschijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een vreemd probleem waar ik niet uit kom. Een computer die tijdens windowsupdate is vastgelopen (ik was er niet bij) en daarna niet meer wilde opstarten.
De melding die er na lange tijd komt is 'leesfout op schijf'

Het vreemde is echter dat zelfs een bootable cd of floppy niet meer werkt! Maar als ik de 2 harde schijven allebei loshaal vreemdgenoeg weer wel. De schijven (gewone 120GB WD en sata 34GB WD 10k toeren) worden allebei goed herkend.

Ik weet niet precies waar het thuishoort maar omdat ik toch richting het moederbord/bios denk heb ik het hier gezet. Het lijkt me sterk dat 2 schijven tegelijk kapot gaan, daarnaast zitten ze allebei ook nog eens op een andere controller.
Ik heb ze dus afzonderlijk van elkaar geprobeerd.

Iemand enig idee welke richting ik het moet zoeken? ik weet het niet meer, bios clear heeft ook geen resultaat gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 11:30 ]

• deepep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Heb je een backup/image van je o.s. zit er niets anders op dan win opnieuw installen.

of in veilige modus kijken of je wat kan veranderen

je kan ook nog even kijken in je bios of de boot sequence klopt.

su6 :)

Doe je ding.

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw installeren zou het probleem nog niet eens zijn, maar zodra er ook maar 1 van de 2 harde schijven aangesloten is kan ik niet van de schijf zelf, cdrom, of floppy booten.
Hij pakt de cdromboot wel op maar stopt bij 'controleren hardware configuratie'

Met de 2 schijven los gaat het wel goed maar dan kan je natuurlijk vrij weinig verder ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 11:40 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:09

Shunt

Boe

probeer eens een andere schijf
anders denk ik dat of je ide controller de geeft heeft gegeven. of je schijfjes ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zojuist al een derde schijf geprobeerd waarvan ik weet dat deze goed is, ik zit ook meer te denken richting moederbord maar ja zelfs de losse promise sata controller werkt niet, die zou dan tegelijk met de Via kapot moeten zijn.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Test je geheugen eens met memtest86, als je geheugen rot is kan je dit soort problemen krijgen. Hoeveel watt voeding zit er in het systeem, lijkt wel of de voeding niet genoeg stroom kan geven ofzo :X

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is 400 watt en heeft het al een tijdje goed gedaan. Bovendien is de videokaart er nu uit en vervangen door een simpeltje, alles wat niet direct nodig is is al los gehaald.
Het geheugen testen kan ik dus jammer genoeg niet omdat ik hier geen andere pc met het zelfde geheugen heb, maar ik zal eens wat proberen te regelen daarvoor.

• Shunt

Shunt

Boe

geheugen testen kan je het beste met memtest 86doen als je mem dan geen fouten geeft is die nog ok.

Game PC

Verwijderd

heb je SMART wel aan?

Verwijderd

Ik heb het zelf ook al verschillende keren meegemaakt met een windows update dat de instalatie fout ging. Ook heb ik verschillende keren XP opnieuw erop moeten zetten omdat mijn pc of: Niks meer deed, rare fouten gaf bij opstarten enz.
Opzich erg fijn dat updaten maar als er iets mis gaat, gaat het vaak ook goed mis. Zelf had ik het toen mijn pc niks meer deed een error met de instalatie update van SP1.

Verwijderd

Topicstarter
smart staat aan.

Opzich was het nog niet zo erg als de update mis was gegaan, alleen ik kan nu dus helemaal niets meer met de harde schijven. Daarom heb ik ook het idee dat het niet allemaal door die mislukte update te maken heeft omdat dan bijvoorbeeld het booten van cd nog zou moeten werken.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Lijkt erop dat de data is vernaggelt, waardoor de schijf niet toegankelijk meer is, dit komt vaak voor als je je mem te hoog clockt (of als je mem brak is ;) )
Je moet de schijf in een ander systeem hangen en chkdsk /f doen om hem te repairen, opstarten met de w2k of xp cd lukt meestal niet meer namelijk als je de verrotte data schijf er ook bij hebt hangen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door blobber op 13-02-2004 22:07 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Shunt

Shunt

Boe

blobber schreef op 13 februari 2004 @ 22:05:
Lijkt erop dat de data is vernaggelt, waardoor de schijf niet toegankelijk meer is, dit komt vaak voor als je je mem te hoog clockt (of als je mem brak is ;) )
Je moet de schijf in een ander systeem hangen en chkdsk /f doen om hem te repairen, opstarten met de w2k of xp cd lukt meestal niet meer namelijk als je de verrotte data schijf er ook bij hebt hangen ;)
lees jij eigenlijk wel ?
er staat duidelijk dat hij niet opstart van een cd of floppie als de hdds er op zitten ;)

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Even een update: ik heb het geheugen in een andere computer getest met memtest, 1 reepje was brak. De andere was ok volgens de test. Ook zonder het brakke reepje kan ik nog steeds niet fatsoenlijk booten.

Hij is nu weg naar iemand met vrijwel hetzelfde systeem om wat dingen uit te wisselen, om zo alles stuk voor stuk uit te sluiten.

Ik heb ook het systeem geprobeerd met alleen een goede hardeschijf (100% zeker) dus aan vernaggelde data ligt het niet waarschijnlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 22:37 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Shunt schreef op 13 februari 2004 @ 22:30:
[...]

lees jij eigenlijk wel ?
er staat duidelijk dat hij niet opstart van een cd of floppie als de hdds er op zitten ;)
Lees jij eigenlijk wel?:
opstarten met de w2k of xp cd lukt meestal niet meer namelijk als je de verrotte data schijf er ook bij hebt hangen
Waarmee ik dus ongeveer hetzelfde bedoelde en de conclusie trok(uit eigen ervaring) dat een van de schijven misschien corrupt was.

er staat namelijk ook:
Het vreemde is echter dat zelfs een bootable cd of floppy niet meer werkt! Maar als ik de 2 harde schijven allebei loshaal vreemdgenoeg weer wel.
waaruit ik opmaakte dat het wel eens aan de schijven kon liggen.

[ Voor 38% gewijzigd door blobber op 14-02-2004 01:47 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1