Toon posts:

[Gentoo] Installatie, netwerkkaart doet erg vaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht laat ik mijn oude DEC bakkie eens voorzien van een leuke gentoo installatie.
Afbeeldingslocatie: http://www.obsolyte.com/dec/multia/multia_intel.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.obsolyte.com/dec/multia/multia_intel2.jpg
Het betreft een P133 met 128MB EDO Ram, nu zit er geen boot from cd support in, maar dat heb ik geregeld via smart bootmanager ofzo.
Dus fijn de Gentoo CD erin dat gaat allemaal vlot, hij zegt Network Card detected ETH0 en iets van dat ie via DHCP naar een ip aan het zoeken is.
Op mijn 3Com switch brand nu ook een oranje lampje, wat wil zeggen dat de kaart op 10mbit aan staat. In ifconfig, staat ie er echter niet tussen. Dus ik denk dat ie op de een of andere manier geen ip krijgt van mijn server, maar dat probleem heb ik wel eens eerder met andere pc's ook gehad. Dus ik doet net-setup eth0, geef gewoon zelf het ip-adres op...200.200.0.50 als ip, 200.200.0.255 voor broadcast, 200.200.0.1 voor de DNS en de Gateway.
Wat er dan gebeurd is erg merkwaardig, het lampje op de router gaat uit!!!!! Maar bij ifconfig staat eth0 er ineens tussen! Als ik dmesg nu bekijk staat er "eth0: No link beat found."
Normaal betekend dit dat er iets (je kabel of wat anders gewoon stuk is), maar Windows 2000 Professional staat er nog steeds op, en daarin werkt de kaart gewoon prima.
Het betreft een Digital DC21040 Tulip rev 35. En de kaart wordt met de standaard in gentoo rc1.4 meegeleverde Tulip Driver versoin 0.9.15-pre12 (Aug 9, 2002) aangestuurd.
Windows geeft ook aan de het een Intel 21040 compatible kaart is, en op de chip op het mobo staat ook DC21050, dus het lijkt mij dat dat zeker klopt.

Kan iemand mij verder helpen, ik ben een beetje radeloos :S

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 10:35 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Waarschijnlijk heeft dit iets te maken met het connector type. (Hij gebruikt waarschijnlijk RG58 standaard)
dmesg is wat je kernel tijdens booten logged/genereerd.. @boottime vind de kernel(eig de driver) geen kabel.

Volgens mij kan je dit ook handmatig opgeven als een argument naar ifconfig.
Maar dan moet ik ff zoeken.. Done

# ifconfig --help
geeft onder andere
code:
1
[media <type>]

Daar zou je met media 10baseT een stuk verder moeten kunnen komen

[ Voor 19% gewijzigd door Equator op 13-02-2004 11:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb het net zelf geprobeerd idd, met media UTP, hij geeft dan port: SIOCSIFMAP: Operation not supported

als ik de mtu probeer te veranderen krijg ik SIOCSIFMTU: Invalid argument

Dus uhm dat wil niet echt werken :S

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Welke driver gebruik je?
In de 2.6 kernel heb je er namelijk nogal een paar voor tulip chipsets (ook de 2.4 heeft een aardige history van reworks en volgens mij komt deze uit de latere 2.4's), zo te lezen moet je de de 2104x hebben. Misschien detecteert de kernel de verkeerde driver. Verder kan je de mediatype instellen met mii-tool en misschien geeft tulip-diag je ook nog iets boeiends uit de nictools package (in debian maar zal wel een package zijn voor iedere distro)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

en wat doet
code:
1
# ifconfig eth0 media auto

Uit de manpage begrijp ik dat niet alle drivers dit ondersteunen.

Maar even op een andere manier:
Waarom steek je er niet een andere netwerkkaart in.. Je hebt nog een PCI slot vrij..

@Bas!
Bedankt voor de tip.. mii-tool kende ik nog niet..

[ Voor 12% gewijzigd door Equator op 13-02-2004 11:47 ]

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:09

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Welke Gentoo boot CD gebruik je? De nieuwste of een iets oudere..

Buiten dat, je hebt echt teveel tijd over :P Gentoo compilen op een P133 :o

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
Jah he :P tijd zat, ga ik misschien nog eens wat aan mijn huiswerk doen als dat ding bezig is :P

Ik gebruik RC1.4 net gister gedownload van de gentoo site. De driver versie staat boven aan, grappig is dat als ik modprobe -r tulip.o doe, en dan vervolgens probeer modprobe tulip.o, dat gewoon niet werkt :S
Can't locate module, en als ik insmod doe zegt ie een heel hoop 'unresolved symbols' :?

Enig idee waar ik een tulip driver vandaan kan halen, ik heb dus nog geen werkend systeem, tulip-diag en mii heb ik dus nog niet :S. Tis gewoon zo van de cd af.

Dat 1ne pci slot zit een scsi kaart in, maar uhm jah ik kan zo een pcmcia netwerkkaart er in rosse, alleen deze kaart werkt onder windows 2000 dus zou die het ook moeten doen onder gentoo, en ik heb geen pcmcia kaart liggen die ook een BNC connector heeft, en hij moet straks via WIFI internet route naar een BNC netwerk, leuk he haha. Dus die kaart moet gewoon gaan werken :S

----
ifconfig eth0 media auto
auto: Host name lookup failure
---

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 11:57 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

WHiZZi schreef op 13 februari 2004 @ 11:46:

Een Stage2 install is een stuk sneller, en geeft ook een prima config.
Een stage 1 heeft alleen nut als je ook echt de USE flages, en compiler settings gaat veranderen.
En met de GRP packages voor X, en andere grote zaken werkt het e.e.a. prima..

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik ben dus ook gentoo aan het installen
maar am stuck bij de bootloader
grub werkt en alles , maar toen ik de kernel compilede, kreeg ik geen kernel versie en geen initrd te zien

gebruikte de gentoo-sources

genkernel all (non GRP)

dit is allemaal van 1.4 , vanaf stage2 tar

iemand een idee van de Kernel Versie en initrd

ik kom namelijk niet verder als ik die niet weet :P

of hoe ik erachter kan komen

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Misschien raar, maar je zit op een wel heel vreemd netwerk. Volgens mij is 200.200.x.x geen private range. Misschien is dat het probleem wel...

Kernel versie kun je achterhalen door te kijken waar /usr/src/linux naar linkt of 'uname -a' uitvoeren :)

Als ik het goed herinner staat 2.4.22 op de Gentoo live CD.
offtopic:
En je hebt echt veel tijd over :o. Vanaf stage2 duurt het op een gloednieuwe Dell server nog een aantal uur (Celeron 2400 ofzo)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Heb je de4x5 driver al gebprobeerd? Volgens de kernel documentatie moet ie de 21040 ook ondersteunen. Beetje naadje voor je want ondanks dat alle tig chips tulip chipsets heten zijn er toch verschillen

Verwijderd

Topicstarter
Heb je een link naar die driver voor mij Bas???

en wat is er vreemd aan 200.200.x.x :)? Mag ik lekker :P, vond ik een leuke range voor mijn internet netwerk! O-)

(/me vind Dell troep dus DUHHH :Y) mijn 1337 Pentium gaat die DELL eruit trekken }) ) (laat me maar in die waan :P)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 12:15 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

WHiZZi schreef op 13 februari 2004 @ 11:46:

Daar hebben ze toch distcc voor uitgevonden :+

Ik zou gewoon ff (laat "ff" weg als je geen distcc gebruikt ;) ) zelf een kernel bakken, of misschien is er in de kernel source wel een txt'tje te vinden over de driver...

genkernel crap raad ik ten strengste af, je weet niet wat het doet en 9 van de 10 keer gaat het fout!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

deepspace schreef op 13 februari 2004 @ 12:11:
[...]

Daar hebben ze toch distcc voor uitgevonden :+
Waarom denk je dat ik thuis snel kan compilen dan O-)
Iets met beheer van 30 servers ofzo :P
Ik zou gewoon ff (laat "ff" weg als je geen distcc gebruikt ;) ) zelf een kernel bakken, of misschien is er in de kernel source wel een txt'tje te vinden over de driver...

genkernel crap raad ik ten strengste af, je weet niet wat het doet en 9 van de 10 keer gaat het fout!
I'm with stupid. Genkernel bakt de meest vage dingen wat een kernel moet voorstellen. Het meest irritante is dat de configs op andere lokaties staan.
Maar idd, geen genkernel maar gewoon die-hard ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ow kijk nou, windows 2000 zegt dat die netwerkkaart op irq 15 zit, terwijl gentoo vind dat ie op 10 zit :S Dus kijk daar gaat zo en zo wat fout denk ik :S even kijken of ik zo irq op kan dringen aan de driver

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 12:17:
Ow kijk nou, windows 2000 zegt dat die netwerkkaart op irq 15 zit, terwijl gentoo vind dat ie op 10 zit :S Dus kijk daar gaat zo en zo wat fout denk ik :S even kijken of ik zo irq op kan dringen aan de driver
ACPI :X
Waarschijnlijk staat alles op IRQ 15 in Windows :+

offtopic:
:S = MSN.. Werkt hier niet enzo... :P

Verwijderd

Topicstarter
ow.... Als ik een cat /proc/interrupts doe zie ik ook nergens mijn eth0 er tussen staan :S dat klopt toch ook niet????

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 12:21 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 12:11:
Heb je een link naar die driver voor mij Bas???

en wat is er vreemd aan 200.200.x.x :)? Mag ik lekker :P, vond ik een leuke range voor mijn internet netwerk! O-)

(* Equator vind Dell troep dus DUHHH :Y) mijn 1337 Pentium gaat die DELL eruit trekken }) ) (laat me maar in die waan :P)
Wat er mis is met 200.x.x.x :? Nou om te beginnen zal je met die machine een aantal sites op Internet niet kunnen bereiken.
ALs je geen Internet Connectie hebt, dan maakt het niet uit.

Dell server nog een aantal uur (Celeron 2400 ofzo)
offtopic:
Een DELL server met een Celeron.. Zie je nu wel dat het bagger is.. ;)

@Fl1Pm0d3
Kijk eens op forums.gentoo.org Misschien dat ze daar wat weten.. Of open gewoon een eigen draadje in NOS.

@Topicstarter: Heb je nu al een keer geprobeerd met mii-tool geprobeerd om de media type in te stellen.
code:
1
# mii-tool <enter>

geeft al een output of hij een mii-capable nic vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door Equator op 13-02-2004 12:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, mii-tool <enter> zegt no MII interfaces found

modprobe de4x5.o zegt
init_module: Input/output error
Hint: insmod errors can be caused by inccorect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters.
ou may find more information in syslog or output from dmesg
insmod de4x5 failed

beetje jammer, dmesg geeft niks nieuws, syslog doet ook niks boeiends

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

En als je eerst alleen het commando:
ifconfig eth0

Probeert? Ik kan me herinneren dat op een oude Live CD ifconfig niet alle interfaces default weergaf, je moet expliciet het device aangeven.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

Verwijderd

Topicstarter
Als je ifconfig eth0 up doet, dan komt ie er tussen te staan, doe je dat niet en default is ie nog een DHCP lease an het proberen te vinden, staat ie er niet tussen als je ifconfig doet, omdat ie niet actief is :P

Verwijderd

Topicstarter
Ok allemaal ontzettend bedankt, Bas die de4x5 werkt nu, ik dacht als het niet netjes wilt dan maar op de vieze manier, dus ik heb de tulip geunload, en de de4x5 erin geforced, en toen via net-setup eth0 ip adres toegkent want dhcp wilde nog steeds niet, en nu werkt ie :P 176ms naar tweakers.net
Pagina: 1