Toon posts:

breedbeeld TV, of niet??

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een nieuwe tv kopen,
maar 99 % van de programma's op tv is in normaal beeld, en de meeste divx films zijn breedbeeld. (die ik heb tenminste)

of is normaal beeld ook mooi als je het op breedbeeld zet?

wat te kopen??

thnx...

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
breedbeeld, definately :):):)

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:16

Steffie

Opaque

breedbeeld bij normale uitzending is ff 10 minuten wennen de eerste keer .. daarna merk je er niets meer van dat de verhouding is veranderd

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verhouding veranderd niet als je een goeie koopt.

En je eigen beeld met je ogen is ook "breedbeeld", je kijkt dus veel rustiger.

Verwijderd

Gewoon 4:3, anders krijg je van die in elkaar gepropte mensjes..:Z En dat breedbeeld zoveel beter is omdat het natuurlijker 'zou' zijn, zijn ook alleen maar verkooppraatjes.
Als je zo nodig het bioscoop effect wil, kan je beter een beamer kopen met een widescreenfunctie oid..

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Als je van plan bent vooral dvds (divxjes) te kijken, moet je een breedbeeld nemen.
In alle andere gevallen een gewone 4:3 tv.
Anders ziet het beeld er altijd wel een beetje 'raar' uit en ik kon er niet aan wennen.
Ook is het schermoppervlak van een 4:3 groter dan van breedbeeld (van dezelfde prijs).

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

Rejgun

Leven is Bier drinken

Ik zou een breedbeeld kopen.

Niet zo'n goedkoop ding, want die vervormen het beeld inderdaad wel.

Audi: Vorsprung durch Technik

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 03:04
Welk merk of prijsklasse dan ook, als een tv uitzending niet als breedbeeld wordt uitgezonden, dan zal het altijd vervormen. Simpelweg omdat het formaat qua verhouding anders is.

Wat wel ok is, is dat je bij veel breedbeeld tv's een normale 4:3 uitzending niet vervormd naar breedbeeld, maar dat je het beeld laat inzoomen waardoor de verhoudingen blijven kloppen. Het enige "nadeel"hiervan is dat er boven en onder een klein randje van het beeld "afgesneden" wordt. Dus je ziet bijvoorbeeld het veronica of rtl4 logotje niet helemaal meer. Maar of dat nou zo erg is.

Elkeweg, om het kort te houden, ga voor breedbeeld, al is het alleen maar vanwege divx en dvd's.

Mijn fotografie en videografie

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Naast inzoomen kan je ook gewoon 4:3 instellen bij veel TV's.
Dan zie je links en rechts van het beeld dus een balk.
Ik heb nog niet zo lang geleden ook gedacht over een BreedbeeldTV en ik heb het toch maar niet gedaan.
Voor een beetje redelijke breedbeeld betaal je zo'n 1200-1600 piek en voor 800-1000 heb je een goede 72cm smalbeeld.
tel uit je winst.
Als er meer breedbeeld op TV uitgezonden werd zou ik weer wel een breedbeeld kopen.

Niet?
[Specs]

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Op woensdag 13 december 2000 21:38 schreef Xanandu het volgende:
Gewoon 4:3, anders krijg je van die in elkaar gepropte mensjes..:Z En dat breedbeeld zoveel beter is omdat het natuurlijker 'zou' zijn, zijn ook alleen maar verkooppraatjes.
Als je zo nodig het bioscoop effect wil, kan je beter een beamer kopen met een widescreenfunctie oid..
Dan heb je dus nog nooit een goeie breedbeeld gezeien ?

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

als je veel breedbeeld DVd's hebt en nog wil gaan kopen natuurlijk breedbeeld

ik gebruik me tv en video alleen voor filsm en DVD's (meeste breedbeeld)
en anders heb ik maar 2 balken aan de zijkant, big deal

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• curtazimo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01-2023
Heb sinds enkele maanden een breedbeeld. In het begin is het ff wennen, maar ik zou nu echt geen 4:3 tv willen! Voor mij is breedbeeld top!

Als je besluit een breedbeeldtv te nemen, neem dan een lekkere grote. Heb er nu een van 82cm, maar stiekum heb ik spijt dat ik geen 92cm heb genomen.

When people talk behind my back, they are in a good position to kiss my ass...

Verwijderd

Ik heb de ervaring dat de nieuwere types breedbeeld TV's inderdaad minder vervorming geven dan de oudere. Ikzelf heb ook al langere tijd een Panasonic breedbeeld en de moet zeggen dat ik er helemaal aan gewend ben. Boeie dat die achterlijke chit die ze tegenwoordig nog uitzenden op de televisie iets vervormd, mij gaat het voornamelijk om het bekijken van DVD's ed. En feit is natuurlijk dat de DVD een steeds prominentere rol gaat spelen in de huiskamers. Daarnaast word er ook op steeds meer plaatsen digitale televisie aangeboden (Sateliet, SetTopBox) wat tot gevolg heeft dat de televisie uitzendingen steeds meer in breedbeeld worden aangeboden.

edit:
typo

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat nog een voordeel is, is dat breedbeeldtelevisie's bijna altijd 100Hz zijn als je een 4:3 ding gaat kopen en als je er ook 100Hz op wil dan zijn ze maar 100,-goedkoper dan een breedbeeld.
Dus gewoon breedbeeld nemen.

Nu zul je vragen: Maakt die 100Hz dan zoveel uit??
Ja dat is echt zo, wij hebben 100Hz en als je ergens anders komt dan denk je steeds weer, wat een beroerd flikkerbeeld, terwijl we eerst ook gewoon een 50Hz ding hadden!
Gek he??

Verwijderd

ZEKER BREEDBEELD!! Widescreen heerst! 8-) Maar een dvd-speler erbij is wel een must. Het duurt nog wel ff voordat alle tv-zenders over zijn gegaan op 16:9. Maar een tv koop je toch voor minstens 10 jaar... Ik geloof dat alleen de belgen en soms Ned3 in breedbeeld zijn. Maar ik zet mijn tv altijd op 14:9, da's een compromis tussen 4:3 en 16:9, kleinere balkjes en minder vervorming.
Oja, koop inderdaad zo groot als je portemonee kan... ik heb maar een 72 cm en dat zuigt een beetje ;(

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb zelf ook breedbeeld (Sony), maar wil je me nou wijs maken dat je een 4:3 filmpje op 16:9 kunt uitvullen zonder verhoudingen te veranderen???
En je eigen beeld met je ogen is ook "breedbeeld", je kijkt dus veel rustiger.
Absoluut waar, kijkt veel prettiger. Vooral je divX-jes zijn errug mooi in breedbeeld.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

GEEN breedbeeld, waarom niet
omdat voor de prijs van een breedtbeeld tv je een grotere normale kunt kopen die
wanneer er zwarte balken getoond worden bij breedbeeld beeld je dezelfde schermafmetingen
hebt als bij een breedtbeeld tv, en je hebt tijdens "normaal" beeld wel een groter scherm
trouwens als je op een breedtbeeld tv "tv" kijkt heb je toch ook balken aan de zijkant
dus balken heb je altijd, je betaald bij een breedtbeeld tv dus eigenlijk meer voor een kleiner scherm

Beste film ooit

Verwijderd

Ik ben ook helemaal voor Breedbeeld.

Vooral bij DVD's en DIVX zit het er veel beter uit. Je moet wel per film bekijken welke soort breedbeeld instelling het beste is. Sommige instellingen zorgen namelijk voor een heel onscherp beeld.

Verwijderd

Ik snap die heisa om breedbeeld niet. Breedbeeld is nl. geen breedbeeld maar laagbeeld.

Want: voor ongeveer hetzelfde geld heb je een 4:3 van hetzelfde merk, zelfde soort, ook 100Hz een even brede TV. (Je moet dus bijvoorbeeld een 26" (diameter) breedbeeld vergelijken met een 29" 4:3... gewoon een centimeter meenemen en opmeten). Alleen is de 4:3 hoger dus effectief groter.

En het voorkomt ook nog dat je bij elk programma moet gaan instellen -dit is een 14: 9-dit is een 16: 9-dit is 4:3- want dat automatische werkt niet zo goed met ondertiteling.

edit:

Ik zie dat soepkip hetzelfde al gezegd heeft..

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

OverFlow
geeft niet, je legt het zelfs beter uit,
trouwens als 2 mensen het zeggen komt het mischien eerder over
:)

Beste film ooit

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Tuurlijk. Een echt goede tv verzint natuurlijk gewoon het extra beeld erbij :P.

Ik heb zelf een breedbeeld tv gekocht, de duurste niet-dolby of design surround tv van Philips, en heb er absoluut geen spijt van. Ondanks de kleine support van breedbeeld bij tv uitzendingen in Nederland :(. Ik denk dat daar wel verandering in gaat komen. En een echte 16: 9 uitzending/opname is echt ontzettend mooi!
Je bent wel meer geld kwijt per cm^2 beeldoppervlakte helaas.

Jag

Verwijderd

breedbeeld rules! .. ik heb nu een klein jaar een Sony KV-FX60 een 32 inch breedbeeld .. zou nix anders meer willen!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 december 2000
11:17 schreef OverFlow het volgende:

voor ongeveer hetzelfde geld heb je een 4:3 van hetzelfde merk, zelfde soort, ook 100Hz een even brede TV.
Ja kijk, dat dacht ik dus ook, zoland ze maar even breed zijn is een breedbeeld film gewoon even groot, en dan hebbie ipv het einde van je breedbeeld TV gewoon 2 zwarte balken op je 4:3 TV, nou boeie dan...
>:)
thnx!

Verwijderd

En hoe is de kwaliteit van een dure Sony breedbeeld flatscreen (100hz, 82cm diagonaal, wega etc) zonder surround etc in vergelijking met een kwa uitrusting vergelijkbare Loewe?

Verwijderd

Misschien nog een leuke wetenswaardigheid:

Er zijn 4:3 tv's die een 16:9 uitzending de bijkomende zwarte balken boven en onder kunnen verwijderen, dan heb je dus weer 4:3

Je kan van 4:3 naar 16:9 en van 16:9 naar 4:3
ideaal toch.

Persoonlijk heb ik deze optie wel maar gebruik hem niet. Beeld is toch groot genoeg dat deze zwarte balken geen bezwaar zijn bij een 16:9 formaat.

En tv is veel goedkoper *D

Verwijderd

Wij hebben thuis een Philips Matchline 82 cm 100Hz beeldscherm. Heel mooi beeld. De fijnste instelling is dat hij het scherm een beetje indrukt en een beetje onder en boven eraf haalt. Superzoom heet dat.

Verwijderd

Topicstarter
zeker geld teveel wieikke!
:)

maar ik heb maar max. 1500 piek ervoor over (eventueel 2000, als het echt helemaal te gek is) dus wat is volgens jullie DE tv om voor dat geld kopen? :P

thnx!

Verwijderd

Ik zag toevallig eergisteren een advertentie in het NRC staan van Correct voor morgen. Een Sony 100hz Wega, 82cm voor 1999 gulden (ipv 2999). Enigste nadeel is dat ze er maar 30 stuks van hebben staan en je dus geluk zult moeten hebben...

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 08:34
ligt eraan welke schermdiagonaal je wil.
je kunt mbv de stelling van pythagoras bv berekenen dat bv een 70cm 4:3 tv eenzelfde 16:9 beeld kan tonen als een kleinere breedbeeld tv

Verwijderd

koop zeker weten een 100 hz beeldscherm, dat is VEEEEL lekkerder kijken :) en breedbeeld natuurlijk

Verwijderd

:+ Koop een Philips Matchline in het formaat 4 bij 3. De meeste uitzendingen zijn dat formaat. Perfect plaatje en dito geluid. Veel extra ingangen om te klooien met cameraatjes etc. Als er breedbeeld wordt uitgezonden schakeld het ding vanzelf over (natuurlijk wel boven en onder een zwarte balk).

Verwijderd

KEREL EG WEL BREEDBEELD KOPEN HEB HET ZELF OOK SUPER VET GEWOON *D

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Ik c.q. wij hebben zelf nu geen TV nodig, maar zouden echt wel een breedbeeld kopen als we een nieuwe nodig hadden en een beetje budget hadden. Voor films en dergelijke is het veel beter, en bij je normale TV-uitzendingen merk je het nauwelijks.
Op zaterdag 16 december 2000 23:04 schreef tiethoff het volgende:
Als er breedbeeld wordt uitgezonden schakeld het ding vanzelf over (natuurlijk wel boven en onder een zwarte balk).
Dat komt omdat die balken door de uitzender worden meegestuurd, toch :?.
Op dinsdag 04 december 2001 16:01 schreef schijtbak het volgende:
SUPER VET GEWOON
Niveau en vaardigheid tot het uitzetten van caps-slotten dalen met de dag.

Verwijderd

Een breedbeeld TV hoeft het beeld niet te vervormen om de verhoudingen juist te krijgen. Hij voegt gewoon zwarte balken toe om het beeld op te vullen. Pas als hij het beeld beeldvullend wil maken moet hij gaan vervormen.

Nadeel hiervan is dat je effectieve schermoppervlakte dus wel kleiner wordt.

100Hz vs 50Hz.. tjsa dat is persoonlijk denk ik en heeft weinig met deze discussie te maken aangezien dit zowel op breedbeeld als op normale apparaten verkrijgbaar is.

Ik zou zelf een normale TV kopen vanwege het financiele plaatje. Als je echter veel DVD's kijkt zou ik toch voor de breedbeeld TV gaan.

Verwijderd

en waarom is ie dan zo supervet?

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Koop een goede "normale" TV (LOEWE vind ik zelf erg goed!)
Hoe ze ook lullen ook de dure breedbeeld tv's vervormen het beeld!!! (kijk en vergelijk)
Ze zeggen dat het went.... slapen op een spijkerbed ook als je nix anders meer hebt en je wilt toch pitten.

Maar als je het leuk vind om naar een lachspiegel te kijken ga gerust je gang.......
96% van de uitzendingen zijn normaal en alleen lulprogramma's op de publieke omroepen zijn breedbeeld.

OK DVD is vaak (niet allemaal) breedbeeld maar zelfs dan heb je vaak nog zwarte balken onder en boven je beeld omdat de DVD nog breder is als breedbeeld.

Heb zelf een keer ruzie gehad met een verkoper die bleef volhouden dat breedbeeld 4:3 beeld niet vervormde!, hij wilde het gewoon niet zien |:(

[edit] koop wel een 100HZ dat verschil zie je duidelijk, en persoonlijk vind ik Loewe het beste beeld hebben.(en design :9 )

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ja, handig joh.. topics van meer dan een jaar oud omhoog trappen |:(

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

oke, het is wel waar dat je per cm^2 meer betaald bij een 16:9 tv dan een 4:3 tv, alleen zijn er geen grotere 4:3 tv's dan 72cm. en at is een beetje klote als je groter wil. en als je dan veel dvd's kijkt zoals ik dan koop je dus een grote breedbeeld van 82cm. en bij een dvd is je gevulde beeld dan veel meer dan bij een 4:3 tv.

trouwens, als je op een 4:3 tv een widescreen dvd kijkt is maar ongeveer de helft van je beeld gevult en dat geeft een beetje een kut gevoel. omdat je wel voor het hele scherm betaald heb. en pan&scan dvd's zijn zeldzaam

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 18:43 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ja, handig joh.. topics van meer dan een jaar oud omhoog trappen |:(
fuck ja nu zie ik het. dit wordt wel vaker geflikt, mooie streken zijn dat

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Breedbeeld is super voor films. Voor gewoon TV kijken is het nutteloos, maar ja, gewoon TV kijken IS ook nutteloos. Daarom: BREEDBEELD.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 20:11 schreef wussy het volgende:
oke, het is wel waar dat je per cm^2 meer betaald bij een 16:9 tv dan een 4:3 tv, alleen zijn er geen grotere 4:3 tv's dan 72cm. en at is een beetje klote als je groter wil. en als je dan veel dvd's kijkt zoals ik dan koop je dus een grote breedbeeld van 82cm. en bij een dvd is je gevulde beeld dan veel meer dan bij een 4:3 tv.
Geen 4:3 TV's groter dan 72 cm :? Die zijn er al jaren! Ik heb hier zelf 'n Saba staan van 82 cm. Hij is inmiddels zo'n 5 jaar oud & doet 't helaas nog perfekt :( Ik zeg helaas, omdat ik nu eigenlijk toch wel graag 'n breedbeeld wil hebben. Ik kijk veel DVD's & breedbeeld-films via m'n schotel. Alleen vind ik 't errug jammer dat 92 cm breedbeeld tv's (nog) vrij zeldzaam zijn (lees duur). Ik wil dus absoluut geen breedbeeld van 82 cm. hebben omdat die door de andere beeldverhouding gewoon kleiner uitvalt dan de 82 cm, die ik nu heb.

• ReWinD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou ook een Breedbeeld kopen (100Hz) voor video en dvd, hebben wij ook en kijkt wel relax :)

• Rainman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 15:51
bubbie zal toch onderhand wel een nieuwe tv hebben :)

• Hyperbird
  • Niet online
Op zaterdag 16 december 2000 23:04 schreef tiethoff het volgende:
:+ Koop een Philips Matchline in het formaat 4 bij 3. De meeste uitzendingen zijn dat formaat. Perfect plaatje en dito geluid. Veel extra ingangen om te klooien met cameraatjes etc. Als er breedbeeld wordt uitgezonden schakeld het ding vanzelf over (natuurlijk wel boven en onder een zwarte balk).
Schakeld over??

Dus als ik een dvd of een divx afspeel op een oude grootbeeld kan die dat niet goed weergeven?
Pagina: 1