Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Losse voedingen

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
Ik heb hier 3 inbouw voedingen (15v 1.5a) maar ik heb meer vermogen nodig. Nu wil ik deze parallel aan elkaar knutselen. (deze gaat gebruik worden voor een extreem grote fanbus (5 lm350's die actief gekoeld zijn ;) )Omdat ik wel toch 12v wil, heb ik besloten er 15v op te zetten; mijn maximale uitgang wordt dan 12,5V (dit terzijde).

Kan ik deze zonder problemen aan elkaar knutselen? Het zijn geen geschakelde voedingen, maar gewoon oldschool (trafo, brugdiode, elco's etc.)

if broken it is, fix it you should

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je kan niet zomaar de secundaire ringen aan elkaar hangen. Dan gaat er van alles heel erg fout.

Ik heb wel eens wat schema's gezien die de draden na de gelijkrichter aan elkaar hadden verbonden mbv wat diodes (terugstroom voorkomen?) .
Maar die kan ik helaas zo snel even niet vinden. :)

Je kan ook een trafo van een set halogeenlampjes nemen. Heel veel vermogen voor weinig, maar er moet wel een goede gelijkrichter/stabilisator tussen. :)

[ Voor 22% gewijzigd door -=bas=- op 13-02-2004 10:13 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Als dat 3 dezelfde voedingen zijn dan kan dat best.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
_bas_ schreef op 13 februari 2004 @ 10:12:
Je kan niet zomaar de secundaire ringen aan elkaar hangen. Dan gaat er van alles heel erg fout.

Ik heb wel eens wat schema's gezien die de draden na de gelijkrichter aan elkaar hadden verbonden mbv wat diodes (terugstroom voorkomen?) .
Maar die kan ik helaas zo snel even niet vinden. :)

Je kan ook een trafo van een set halogeenlampjes nemen. Heel veel vermogen voor weinig, maar er moet wel een goede gelijkrichter/stabilisator tussen. :)
Als het goed is dan zorgt de gelijkrichter ervoor dat er geen stroom terug kan gaan lopen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Als je het heel enkel wilt houden kun je gewoon alle GND aan elkaar hangen en de + kanten via 3 stuks 0,33 Ohm 1 Watt weerstanden aan elkaar hangen. Het enige "probleem" daarmee is dat je bij een totale belasting van 4,5A maximaal 12V uit je baybus krijgt.

• elgringo
AcouSE schreef op 13 februari 2004 @ 13:05:
Als je het heel enkel wilt houden kun je gewoon alle GND aan elkaar hangen en de + kanten via 3 stuks 0,33 Ohm 1 Watt weerstanden aan elkaar hangen. Het enige "probleem" daarmee is dat je bij een totale belasting van 4,5A maximaal 12V uit je baybus krijgt.
Waarom die weerstanden?

• elgringo
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 11:44:
Als dat 3 dezelfde voedingen zijn dan kan dat best.
Het zijn 3 exact dezelfde voedingen ja

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
als ze gestabiliseerd zijn dan moet je idd AcouSE z'n truuk met de weerstanden toepassen. als de voeding niet veel meer is dan trafo, brugcel, elco dan kun je ze gewoon zondermeer parallel aan elkaar hangen.

Repareren doe je zo.

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
elgringo schreef op 13 februari 2004 @ 19:27:
[...]

Waarom die weerstanden?
Om te voorkomen dat de stroom niet op de verkeerde wijze 'rond' gata lopen en de stabilisatoren eruit blaast. :)
Diodes zouden denk ik ook wel werken. :)

Senile! Senile Oekaki

• elgringo
_bas_ schreef op 14 februari 2004 @ 02:56:
[...]

Om te voorkomen dat de stroom niet op de verkeerde wijze 'rond' gata lopen en de stabilisatoren eruit blaast. :)
en waarom dan 330Ohm? Zit hier nog een verband in?
Ik kan dan toch beter diodes nemen? deze hebben maar een spanningsval van 0.6V zodat ik nog steeds 14,4V heb

• Sine
elgringo schreef op 14 februari 2004 @ 08:40:
[...]

en waarom dan 330Ohm? Zit hier nog een verband in?
Ik kan dan toch beter diodes nemen? deze hebben maar een spanningsval van 0.6V zodat ik nog steeds 14,4V heb
0.33 Ohm, da's iets anders dan 330

en je spannings val zal bij volle belasting 0.33 *1.5 = 0.495 V zijn.
_bas_ schreef op 14 februari 2004 @ 02:56:
[...]

Meer om de belasting evenredig over de voedingen te verdelen. een klassieke voeding kan best tegen spanning op z'n input.

[ Voor 90% gewijzigd door Sine op 14-02-2004 11:13 ]

Repareren doe je zo.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Meer info: Search.
.:modbreak:.
"Search!" roepen is niet de bedoeling in CME, daar het nogal irritant overkomt. Graag dan liever een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif topicreport als een thread in jouw ogen aanpak benodigd.
Overigens hebben je links betrekking op geschakelde voedingen en niet op lineaire voedingen zoals de topicstarter heeft ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 16:09 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/lodioo/new1/2v.PNG
Zolang de spanning op punt a hoger is dan de spanning op punt b levert alleen voeding 1 stroom.
Zodra de spanning op punt c is gezakt tot 11.8V kan voeding 2 ook stroom gaan leveren.
Dit is in bovenstaand voorbeeld pas bij 600mA, dus de grootte van de weerstanden hangt af van het spanningsverschil tussen de voedingen en van de te leveren stroom.

De spanning op punt b zal trouwens altijd dezelfde zijn als op punt c zolang voeding 2 nog geen stroom levert, omdat de stroom maar in 1 richting door de weerstand van voeding 2 kan lopen.
Zolang er door de onderste weerstand geen stroom loopt is de spanning aan beide kanten van die weerstand gelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 12:14 ]

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

dan heb ik even een doordenkertje voor de mensen die de voedingen aan elkaar denken te hangen ....

wat gebeurt er met de stroom ten opzichte van de interne weerstand van de voedingen .... en een spanningsverschil van 0,1 Volt.....

die weerstanden zijn een goede oplossing ... maar je kan natuurlijk ook de regelaars over de voedingen verdelen ..... lijkt mij de mooiste oplossing....

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

waarom dit niet doen met diodes?, na het stabiliseren gewoon bij elk blok aan de plus en min een diode (wel goede polariteit) en dan na de diode's aan elkaar koppelen.

• flok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2023

flok

www.vanheusden.com

Nu we het toch over voedingen combineren hebben: kun je ook probleemloos het moederbord v/e pc op de ene voeding hangen en dan de harddisks op een andere voeding? Dus dat de enige koppeling tussen die 2 'n scsi-lintkabel is?

www.vanheusden.com

Verwijderd

Der_Rudy schreef op 14 februari 2004 @ 15:10:
dan heb ik even een doordenkertje voor de mensen die de voedingen aan elkaar denken te hangen ....

wat gebeurt er met de stroom ten opzichte van de interne weerstand van de voedingen .... en een spanningsverschil van 0,1 Volt.....
De interne weerstand van de voedingen zorgt er ook voor dat de uitgangsspanning daalt als er stroom wordt getrokken, met de extra weerstanden verhoog je de interne weerstand als het ware.
Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 15:14:
waarom dit niet doen met diodes?, na het stabiliseren gewoon bij elk blok aan de plus en min een diode (wel goede polariteit) en dan na de diode's aan elkaar koppelen.
Met dioden ipv weerstanden worden de voedingen ontkoppelt, maar je krijgt wel eenzelfde soort effect als met de weerstanden, nl de doorlaatspanning over de diode waar de meeste stroom doorheen loopt wordt hoger.
Je kan alleen niet instellen wanneer de tweede voeding begint met de stroomlevering. Het is niet ondenkbaar dat de tweede voeding niet eens aan bod komt.
flok schreef op 14 februari 2004 @ 15:23:
Nu we het toch over voedingen combineren hebben: kun je ook probleemloos het moederbord v/e pc op de ene voeding hangen en dan de harddisks op een andere voeding? Dus dat de enige koppeling tussen die 2 'n scsi-lintkabel is?
Dat kan wel, maar dan moet je er wel voor zorgen dat de voedingsnullen met elkaar zijn verbonden.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 17:26 ]

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

Dus jij verwacht niet dat de interne weerstand van de tweede of derde voeding ervoor zorgt dat er een niet te verwaarlozen stroom zal gaan lopen ??????

Nou ik kan je vertellen die gaat er lopen hoor.....

en wat betreft die harde schijven ... De logische 5 volt is iets anders als de voedings 5 volt.... daarom kan je een HD met een andere voeding voeden als je mobo....

En uiteraard MOET je de massa's wel aan elkaar hangen ... anders is je ene 5 volt misschien wel de andere massa en kan je hele hoge spanningen krijgen op punten waar je die niet wilt hebben....

[ Voor 51% gewijzigd door Der_Rudy op 14-02-2004 18:34 ]

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

Der_Rudy schreef op 14 februari 2004 @ 18:30:
Dus jij verwacht niet dat de interne weerstand van de tweede of derde voeding ervoor zorgt dat er een niet te verwaarlozen stroom zal gaan lopen ??????

Nou ik kan je vertellen die gaat er lopen hoor.....
Mmm, leg maar eens uit dan...

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

ok we draaien de gedachten gang even om ... we nemen een draadje met een weerstand van 0.02 ohm en daarmee knopen we 2 voedingen mee aan elkaar met een spanningsverschil van 0,1 volt de stroom die er dan door zou gaan lopen is dan 5 Ampere nou heb ik de waardes aan de gunstige kant genomen, meet de weerstand van een halve meter draad maar eens op..... De werkelijke stroom ligt vele malen hoger...

die 5 ampere zou er dan door 1 voeding geleverd worden die verder nog geen enkele apparatuur voedt... lekker handig schieten we niet echt iets mee op toch ???

wat zakt de voeding in elkaar als je 5 ampere trekt, 0,5 volt ??? dan zal de interne weerstand iets van 0,1 Ohm zijn de belasting van de ene op de andere voeding zal dus kortsluiting zijn .....

en als die dus 0,5 volt in elkaar zakt zit die andere 0,4 volt hoger en dan gaat die een factor 4 stroom leveren .... dit levert dus een osscillatie die je onmogelijk stabiliseerd... daarbij kunnen de voedingen maar 1,5 Ampere leveren dus.... liggen er zo 2 zekeringen van de drie uit...

trust me it aint going to work..... en als de spanning exact gelijk is zal er dus niets gebeuren maar met een conventionele voeding ben ik erg bang dat je nooit een exact gelijke spanning krijgt.... gewoon effe diodes of weerstanden ertussen of verdelen over de drie voedingen ... probleem opgelost....

Verwijderd

Met diodes los je niks op behalve ontkoppeling en weerstanden, ja, daar hebben we het toch ook over?

Er is helemaal geen sprake van het belasten van de ene voeding met de inwendige weerstand van de andere, er kan maar in 1 richting stroom lopen tengevolge van de brugcellen in die dingen.

Verder zou het wel prettig zijn als je hoofdletters en leestekens zou gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 19:21 ]

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

HA HA HA HA zo hoofdletters... ik denk dat de hoofletters en leestekens er niets aan veranderen ... Maar goed, ik zal er op letten.

En ik heb niet gezegd dat er hier nog niet over weerstanden gesproken was... Ik heb alleen gezegd dat dat een goede oplossing is. Of nee, dat ik dat ook een goede oplossing vindt. (anders krijg ik die ook weer terug...)

En er wordt in de openingspost gesproken over etcetera dus zit er ongetwijveld nog iets van een regeling in, en die zal toch wel iets van een interne weerstand hebben.

Maar hang ze maar lekker aan elkaar ... Alleen niet raar staan kijken als ze warm worden als ze niet gebruikt worden. En als er al zekeringen in zitten, ook niet raar kijken als die eruit ploffen.

Maar je hebt helemaal gelijk, ik zat er helemaal naast, en hoop voor de TS dat deze discussie hierbij over is. Wat mij betreft wel ik hou niet van discussies op deze éénzijdige mannier, ik heb mijn "fout" toegegeven.

Maar goed ik hoop dat het de TS goed vergaat in zijn project.

• Sine
--- EDIT ----

Dat krijg je als je een uur na het typen van het bericht op "verstuur bericht" drukt.

Exter was me dus al ruim voor

/ edit
Der_Rudy schreef op 14 februari 2004 @ 18:56:
ok we draaien de gedachten gang even om ... we nemen een draadje met een weerstand van 0.02 ohm en daarmee knopen we 2 voedingen mee aan elkaar met een spanningsverschil van 0,1 volt de stroom die er dan door zou gaan lopen is dan 5 volt ( nou heb ik de waardes aan de gunstige kant genomen, meet de weerstand van een halve meter draad maar eens op..... De werkelijke stroom ligt vele malen hoger...
Stroom van 5 Volt :?

Als je bedoelt dat er tussen de 2 voedingen 5A gaat lopen ( .1V over .02 Ohm = 5 A ) dan heb je het bij het verkeerde eind ... een psu zal (bijna) nooit stroom gaan verbruiken.

Bij losse transformatoren zonder gelijkrichting (wisselspanning dus) gaat je vehaal wel op. (als we voor het gemak eventjes de inwendige weerstand van de transformatoren vergeten)
die 5 ampere zou er dan door 1 voeding geleverd worden die verder nog geen enkele apparatuur voedt... lekker handig schieten we niet echt iets mee op toch ???

wat zakt de voeding in elkaar als je 5 ampere trekt, 0,5 volt ??? dan zal de interne weerstand iets van 0,1 Ohm zijn de belasting van de ene op de andere voeding zal dus kortsluiting zijn .....

en als die dus 0,5 volt in elkaar zakt zit die andere 0,4 volt hoger en dan gaat die een factor 4 stroom leveren .... dit levert dus een osscillatie die je onmogelijk stabiliseerd... daarbij kunnen de voedingen maar 1,5 Ampere leveren dus.... liggen er zo 2 zekeringen van de drie uit...
dat gaat dus niet op ..
trust me it aint going to work..... en als de spanning exact gelijk is zal er dus niets gebeuren maar met een conventionele voeding ben ik erg bang dat je nooit een exact gelijke spanning krijgt.... gewoon effe diodes of weerstanden ertussen of verdelen over de drie voedingen ... probleem opgelost....
Maar dat neemt niet weg dat je ze inderdaad niet zomaar aan elkaar kunt knopen omdat dan 1 voeding de grote hap gaat leveren en de andere 2 er maar een beetje om bij rennen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sine op 14-02-2004 20:34 ]

Repareren doe je zo.

• elgringo
Naar als ik die weerstanden gebruik, zal ik dan als ik meer stroom ga trekken een hogere spanning krijgen?

Edit:

R=I/v? en met wat acouse zei: 1 watt (dus v=3xI), dit is iig wel logisch....
Zijn deze prijzig? ivm het vermogen en vooral de stroom?

[ Voor 41% gewijzigd door elgringo op 14-02-2004 22:44 ]

Verwijderd

Dat zullen wel draadgewonden 5W weerstanden worden met zulke lage weerstandswaarden, ze zijn iig niet duur, paar kwartjes.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:35
Ik zou niet gaan tobben met 3 te kleine power supplies. Neem simpelweg een
trafo 12V/80VA, brugcel B40/C10000, elco 4700/25V en knoop daar je baybus aan.

• elgringo
jeronimo2003 schreef op 15 februari 2004 @ 16:04:
Ik zou niet gaan tobben met 3 te kleine power supplies. Neem simpelweg een
trafo 12V/80VA, brugcel B40/C10000, elco 4700/25V en knoop daar je baybus aan.
voeding moet tussen de 15 en 18V hangen en deze zijn redelijk zeldzaam en dus prijzig.

En zelf maken heb ik ook geen zin in.

[ Voor 6% gewijzigd door elgringo op 15-02-2004 16:10 ]

• elgringo
De specs van de PSU gevonden: PDF specs

Het is een HSU45-22 (3 stuks heb ik er van)

Maar ik kan er niet echt wijs uit worden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
For 50% to 100% load change.
1% typical for main VO1 output rail.
5% typical for auxilliary output without post
regulator.
1.5% typical for auxilliary with 3T post regulator
or magnetic amplifer regulator.
LOAD REGULATION:

Hier kan ik wel zoiets uithalen; maar wat het precies inhoudt :?

Nog meer:
code:
1
3. Floating (or isolate) output. 4. With 3T regulator.

Zit er ook in. Iemand een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door elgringo op 23-02-2004 14:44 ]

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

mm ziet er niet uit als een voeding met trafo .....
lijkt meer op een geschakelde voeding .....

• elgringo
Der_Rudy schreef op 23 februari 2004 @ 20:37:
mm ziet er niet uit als een voeding met trafo .....
lijkt meer op een geschakelde voeding .....
Ja klopt; maar heeft wel "load regulation". Ik denk dat dit er toch iets mee te maken heeft, maar wat....

[ Voor 15% gewijzigd door elgringo op 23-02-2004 20:43 ]

• jeronimo
Het zijn volgens mij ook geschakelde voedingen.
Interpretatie van de spec's van de 45-22
Bij een verandering van de belasting van de 5V van 2A naar 4A
zal de spanning niet meer dan 1% afwijken.

De 15V output zal niet meer dan 1.5% afwijken, deze heeft een 3T
spannningregelaar (78S15?) voor de stabilisatie.
Eigenlijk betekend dit dus dat de voeding alleen de 5V stabilseerd
middels de eigen regeling en voor de +15V een geintegreerde spanningsregelaar gebruikt.

Verklaring van de notes
Main output (+5V)
1. OVP build in = beveiling tegen overspanning op uitgang
2. Adjustable = 5V kan afgeregeld worden, er zit waarschijnlijk een potmeter in
3. Floating output = De 5V en GND zijn niet verbonden met de andere output of input, floating dus.

Tweede output (+15V)
3. Floating
4. 3T regelaar

• elgringo
jeronimo2003 schreef op 23 februari 2004 @ 20:52:
Het zijn volgens mij ook geschakelde voedingen.
Interpretatie van de spec's van de 45-22
Bij een verandering van de belasting van de 5V van 2A naar 4A
zal de spanning niet meer dan 1% afwijken.

De 15V output zal niet meer dan 1.5% afwijken, deze heeft een 3T
spannningregelaar (78S15?) voor de stabilisatie.
Eigenlijk betekend dit dus dat de voeding alleen de 5V stabilseerd
middels de eigen regeling en voor de +15V een geintegreerde spanningsregelaar gebruikt.

Verklaring van de notes
Main output (+5V)
1. OVP build in = beveiling tegen overspanning op uitgang
2. Adjustable = 5V kan afgeregeld worden, er zit waarschijnlijk een potmeter in
3. Floating output = De 5V en GND zijn niet verbonden met de andere output of input, floating dus.

Tweede output (+15V)
3. Floating
4. 3T regelaar
Deels begrijp; dit terzijde.

Kunnen ze aan elkaar geknupt worden, zonder die weerstanden?

En die 3T is dit speciaal?

• jeronimo
De 3T is niet zo speciaal, dit is meer om aan te geven dat die apart afgeregeld is.
Aan elkaar knopen met weerstanden aan de uitgangen lijkt mij niet echt lekker, ik geef je er iig geen garantie op. Aan elkaar kopen met diodes zal misschien wel werken.
Maar ik zou gewoon de 5V van je 3 voedingen in serie zetten (+-,+-,+-), kom je op 15V/4A uit. Dan wel een diode in sper op elke uitgang zetten om problemen met opstarten te voorkomen. Alsof je 3 batterijen is serie zet.
Pagina: 1