--- EDIT ----
Dat krijg je als je een uur na het typen van het bericht op "verstuur bericht" drukt.
Exter was me dus al ruim voor
/ edit
Der_Rudy schreef op 14 februari 2004 @ 18:56:
ok we draaien de gedachten gang even om ... we nemen een draadje met een weerstand van 0.02 ohm en daarmee knopen we 2 voedingen mee aan elkaar met een spanningsverschil van 0,1 volt de stroom die er dan door zou gaan lopen is dan 5 volt ( nou heb ik de waardes aan de gunstige kant genomen, meet de weerstand van een halve meter draad maar eens op..... De werkelijke stroom ligt vele malen hoger...
Stroom van 5 Volt
Als je bedoelt dat er tussen de 2 voedingen 5A gaat lopen ( .1V over .02 Ohm = 5 A ) dan heb je het bij het verkeerde eind ... een psu zal (bijna) nooit stroom gaan verbruiken.
Bij losse transformatoren zonder gelijkrichting (wisselspanning dus) gaat je vehaal wel op. (als we voor het gemak eventjes de inwendige weerstand van de transformatoren vergeten)
die 5 ampere zou er dan door 1 voeding geleverd worden die verder nog geen enkele apparatuur voedt... lekker handig schieten we niet echt iets mee op toch ???
wat zakt de voeding in elkaar als je 5 ampere trekt, 0,5 volt ??? dan zal de interne weerstand iets van 0,1 Ohm zijn de belasting van de ene op de andere voeding zal dus kortsluiting zijn .....
en als die dus 0,5 volt in elkaar zakt zit die andere 0,4 volt hoger en dan gaat die een factor 4 stroom leveren .... dit levert dus een osscillatie die je onmogelijk stabiliseerd... daarbij kunnen de voedingen maar 1,5 Ampere leveren dus.... liggen er zo 2 zekeringen van de drie uit...
dat gaat dus niet op ..
trust me it aint going to work..... en als de spanning exact gelijk is zal er dus niets gebeuren maar met een conventionele voeding ben ik erg bang dat je nooit een exact gelijke spanning krijgt.... gewoon effe diodes of weerstanden ertussen of verdelen over de drie voedingen ... probleem opgelost....
Maar dat neemt niet weg dat je ze inderdaad niet zomaar aan elkaar kunt knopen omdat dan 1 voeding de grote hap gaat leveren en de andere 2 er maar een beetje om bij rennen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Sine op 14-02-2004 20:34
]