minimale laptopeisen

Pagina: 1
Acties:

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:25
Het lijkt mij leuk om een laptopje te hebben waarmee ik uiteindelijk via een nog aan te leggen draadloos netwerk bv vanaf de bank of vanuit m’n bed kan internetten.

Ik heb hier twee redelijk recente desktop pc’s staan die draaien op WinXP waarop ik normaal werk .
Hoewel ik meestal het nieuwste en het snelste wil voor mijn pc hoeft het dus niet een state of the art apparaat te zijn met cd brander enzo.
Ik ben dus op zoek naar een leuk tweedehands laptopje waarmee ik kan internetten. Ook de batterij hoeft geen hele dag mee te gaan, op de meeste plaatsen waar ik hem zal gebruiken zal stroom aanwezig zijn. Een beetje in word of excel werken is ook wel lekker, ik ken mezelf, als ik eenmaal zo’n ding heb wil ik er uiteindelijk ook wat extra dingen mee kunnen…..

Voor een desktop pc weet ik wat ik wat de minimale specificaties zijn als ik boven beschreven dingen wil doen. Een laptop is echter helemaal nieuw voor mij. Ik heb de stickie in dit forum gelezen maar het laptop gedeelte gaat vnl. over nieuwe laptops, heb ik dus niet zoveel aan.

Het viel mij bv op dat de hd over het algemeen heel klein is, en dat er verschillende soorten schermen zijn (matrix?) Uiteraard zijn er ook PI en PII en P3 systemen, wat is raadzaam om een beetje vlot mbv kabelinternet te internetten? Ook het geheugen is hierbij natuurlijk van belang…
Wat ik dus eigenlijk wil weten is wat de minimale systeemeisen zijn van een laptop om goed mee te kunnen internetten, en in de toekomst draadloos mee te gaan. Ik wil max zo rond de 300 euro uitgeven…..

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Max € 300,- :? Ik denk dat je of je budget iets moet gaan uitbreiden, of iets van je eisen gaan bijschaven.
En wat versta je onder: ook wat extra dingen?

Voor € 300,- wil ik trouwens ook wel een lappie >:)

[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 13-02-2004 10:12 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

RaZ schreef op 13 februari 2004 @ 10:11:
Max € 300,- :? Ik denk dat je of je budget iets moet gaan uitbreiden, of iets van je eisen gaan bijschaven.
En wat versta je onder: ook wat extra dingen?

Voor € 300,- wil ik trouwens ook wel een lappie >:)
kijk eens bij tweakers.net onder buyerzone>vraag en aanbod>laptops.
Daar bieden mensen hun laptop aan. Kijk eens wat daar ong. 300 euro kost.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 10:19 ]

Verwijderd

pas nog iets voor mijn zus getypt, het is niet helemaal wat je zoekt, maar je kunt inspiratie op doen zeg maar :)

ze zocht een nieuwe laptop die nog even mee kan, maar geen overbodige dingen:
ZEKER MOETEN:
centrino (is 802.11G-centrino al uit?) (cpu snelheid boeit niet)
s-vhs tv-out (da's ff zoeken bij een centrino jah)
infrarood
56k-modem
gigabit NIC (1000mbit, geen 10/100mbit)
USB 2.0 (min 4x)
512 MB DDR RAM
line-in/line-out (allebei, ontbreekt nogal eens)
DVD +/- combo brander (je hebt geen andere PC)
pcmcia cardbus (2x type II boven elkaar,dus ook type III)
Kensington lock (klein gaatje met de vorm van dikke rijstkorrel)
min 20-40 gigabyte hard disk

ZEKER OP LETTEN:
hoeveel DDR-slots?
hard disk 5400 RPM minimaal. (hoeveel cache?)
accutijd (kan ondanks centrino tegenvallen) (liever li-ion)
gewicht (3-4 kg is max, liever minder)
grootte en resolutie scherm (min 15" en SXGA 1280x1024, hoger mag)
POLICY DEAD/HOT PIXELS...
draagtas
3 jaar garantie: pick up & return / carry-in / on-site ?
productie geluid+warmte
kwaliteit toetsenbord/speakers/behuizing (uitproberen)
verzekering?

KIEZEN:
floppy? (nee... USB-fdd's bestaan ook)
cardreader? (idemdito?)
firewire? (400/800)
klassiek? (ps2/parallel/serieel)
16/32 bits geluid?
microfoon?
spdif (digitaal)?
touchpad/pointer?
docking station?

videochip op verzoek niet meegerekend,
software op financieel verzoek van papa niet :)
ow enne, dat "inspiratie" moet je niet al te letterlijk nemen voor 300 euro :)
zij zocht ook een nieuwe, geen 2e hands

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 10:27 ]

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:25
@ raz
Onder extra dingen bedoel ik word en excel, en het gaat dus om 2e hands he.....

Ik heb op ebay gekeken en daar worden laptops voor rond de 300 euro (ok, ietsje meer mag ook wel) aangeboden, maar met heel verschillende specificaties.
Bv 64 mb of 128 mb, hd van 2 GB of van 6 GB.
Daarom mijn vraag wat belangrijk is bij laptop, hoe hoger het aantal mhz hoe beter, of kan je juist iets meer geheugen nemen ofzo.

Ik begrijp dat ik voor dit bedrag geen Sony Vaio of powerbook kan aanschaffen (hoewel ik dat natuurlijk best zou willen)
Maar ik wil graag weten waar ik op moet letten bij het aanschaffen van tweedehands.......

Verwijderd

Met een
500 mhz
256 mb geheugen
8 gb hd
@ win 98

Kun jij zat internetten en word'en en exel'en

kijk ook op marktplaats.nl

Misschien kun je 1 van je 2 desktops verkopen en vervangen door een wat duurdere laptop @ 1000 euro. Je ziet wel vaker dat mensen hun desktop door een laptop vervangen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 10:47 ]

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Dit is bijvoorbeeld best een leuke:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...?ViewItem&item=2786740634

Heeft alleen geen netwerkkaart, maar je kan daarvoor een PCMCIA kaartje kopen :)

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik vind die deal eigenlijk helemaal niet zo spetterend als e-bay dat doet voorkomen.... maar dat is mijn mening. Hoe dan ook: Voor je eisen is het toereikend zolang me maar bij Win98 blijft. Maar als je nog een pcmcia netwerkkaartje nodig hebt dan kom je qua prijs toch al gauw in een gebied waar je veel betere deals kan vinden.

• Daan
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het rondrijken naar een leuke laptop voor op school, beetje internetten, Word'en en Excel'en enzo. Kom je vaak uit op Dell Latitude C600 en de Compaq Armada M700. Die laatste is lekker plat en licht, zeker voor die tijd. Heeft alleen geen touchpad maar voor de rest een leuk ding.

Op zich is het niet zo moeilijk een goede laptop te vinden, maar probeer er maar eentje te krijgen met een BTW-factuur (zoals ik dat probeer, ik wil de laptop zakelijk aankopen i.v.m. BTW-aftrek). Dat is schier onmogelijk en dan is die bovengenoemde IBM best leuk (met BTW aftrek welteverstaan).

Verwijderd

Phreak schreef op 13 februari 2004 @ 11:23:
Op zich is het niet zo moeilijk een goede laptop te vinden, maar probeer er maar eentje te krijgen met een BTW-factuur (zoals ik dat probeer, ik wil de laptop zakelijk aankopen i.v.m. BTW-aftrek). Dat is schier onmogelijk en dan is die bovengenoemde IBM best leuk (met BTW aftrek welteverstaan).
volgens de eerste link bij google: http://www.google.nl/search?q=verplicht+BTW-factuur
is het verplicht een BTW-factuur op te maken als een niet-particuliere klant daarom vraagt. je gaat dat ding zakelijk aanschaffen, dus wat let je?
De factuur is voor de BTW van groot belang. Als uw klant de BTW op zijn aankopen wil terugvragen bij de Belastingdienst, dan heeft hij een op de juiste wijze opgemaakte factuur nodig. Heeft hij die niet, dan geen teruggaaf van BTW. Om de rechten van de koper te beschermen is in de BTW wet opgenomen dat u verplicht bent een factuur uit te reiken als u iets verkoopt aan een klant die ondernemer is; gelukkig hoeft u er niet steeds naar te vragen.
Voor de particuliere klanten bestaat deze verplichting niet en kunt u volstaan met de kassabon of zelfs helemaal niets.
http://www.nedfox.nl/default.asp?pageid=255&docid=249

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 12:03 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Phreak schreef op 13 februari 2004 @ 11:23:
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het rondrijken naar een leuke laptop voor op school, beetje internetten, Word'en en Excel'en enzo. Kom je vaak uit op Dell Latitude C600 en de Compaq Armada M700. Die laatste is lekker plat en licht, zeker voor die tijd. Heeft alleen geen touchpad maar voor de rest een leuk ding.

Wat is je budget igg?

Als je iets mee te bestend hebt is een tm-800 natuurlijk leuk, ook heel licht.
Of de nieuwe lichting 12" notebooks wegen soms nog minder dan 1 kg, ik heb er al eens mee mogen werken, zeer mooie dingen vooral de sony's :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat informatie van de P3-M:

De mobile familie van de mobile Pentium III processoren zijn geïntroduceert met de leuke speeltjes als Speedstep en IMVP. De CPU's werden wat later dan de desktop Pentium III familie gelanceerd en gebruiken de Tulatin core welke ook terug te vinden is bij de desktop processoren. De P3-M heeft een interne temperatuur diode, maar deze is niet altijd uit te lezen met je laptop. Hierbij werd voor het eerst Speedstep gebruikt. Er zijn ook LV en ULV modellen van op de markt gekomen. De mobile Pentium III modellen bevatten 512Kb cache en draaien op 133MHz FSB. Alleen het ontbreken van moderne features als SSE2 en de afhankelijkheid van het 'trage' SDR SDRAM geheugen maakt de P3-M tegenwoordig iets minder aantrekkelijk.
Features:: Deeper Sleep, LVDS, Quickstart, Dynamic Execution Technology.
Modellen:1.33 GHz, 1.26 GHz, 1.20 GHz, 1.13 GHz, 1.06 GHz, 1 GHz
Low voltage: 1 GHz, 933 MHz (133MHz FSB), 866 MHz, 850 MHz, 800 MHz (100 FSB)
Ultra low voltage: 933 MHz, 900 MHz, 866 MHz, 850 MHz, 800 MHz (100 FSB and 133 FSB)
Chipset: Intel® 830 Chipset Family

Een simpele ~ 600MHz (Celeron?) CPU zal zijn werk al prima doen voor je, zolang je maar wel een sloot geheugen hebt. Via PCMCIA kan je hem dan laten werken in je toekomstige WLAN netwerkje. Hier heb ik b.v. een Celeron 600MHz die prima werkt in Win2k met genoeg geheugen (tijdelijk 256MB in gehad, nu weer 192MB). Games e.d. speel ik gewoon op m'n workstation. Meer geheugen is dus belangrijker dan een snellere CPU. Zorg iig. dat je rond de 256MB geheugen d'r in hebt. Ik raad je ook aal Windows 2000 te draien i.p.v. WinXP, XP gebruikt sowieso al meer geheugen en al die extra eyecandy maakt het systeeem een stuk trager.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een 12" Dell Latitude CP gekocht, jaren terug, ding kostte destijds 185 euro geloof ik, 't was een P1-166MHz MMX met 96MB geheugen en een 2,1GB HD, er zat een goede Li-ion accu bij en een CDROM speler + 100Mbit netwerkkaart. De TFT had 1 dode pixel helemaal links in beeld en had een resolutie van 800x600. Hij had zelfs 1 USB poort en een cardbus (32 bit) slot + een PCMCIA (16 bit) slot. Destijds, toen hij nog nieuw was, was dit een van de laatste P1 modellen, dus super modern.

Ding beviel me prima, bleef met gemak 2 uur of langer werken, met gemiddeld werk dus (mp3 afspelen, beetje word gebruik of een simpel spelletje). Er zijn ook iets modernere laptops met 1024x768 scherm, ook 12". Het voordeel van 12" is dat de laptop lekker klein en compact blijft en vooral: licht. Ik heb hem later geupgrade naar een P2-266 (Ja, dat kon :D Processor en chipset zaten op 1 kaartje), en de uiteindelijke specs waren:

P2-266
128MB EDO SoDimm
30GB 4200rpm HD ATA33
800x600 12" TFT
100Mbit 3com NIC

Voor een beetje internetten op de bank een leuk ding, de fan was kapot, maar hij werkte passief gekoeld prima. Hij werd ook niet warm ofzo, iets wat ook prettig is op je schoot. Voordeel van zo'n Latitude is dat je hem makkelijk kunt upgraden, 'k heb nml ook een Compaq gehad en die was zoooooo kritisch met geheugen en hardeschijven :(

Dus mijn tip: Koop een Dell Latitude CP voor iets van 200 euro, let erop dat de accu goed is en het scherm geen dode pixels heeft en je hebt een prachtig apparaat om vanaf de bank te internetten :)

Edit: Ohja, qua internetsnelheid: op een 100Mbit aansluiting op de universiteit haalde hij iets van 800-900kB/s downloadsnelheid. Ik denk dat de laptop vooral de bottleneck werd, want hij werd relatief traag door dat vele wegschrijven :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 13-02-2004 16:21 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Daan
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 12:03:
[...]

volgens de eerste link bij google: http://www.google.nl/search?q=verplicht+BTW-factuur
is het verplicht een BTW-factuur op te maken als een niet-particuliere klant daarom vraagt. je gaat dat ding zakelijk aanschaffen, dus wat let je?

[...]

http://www.nedfox.nl/default.asp?pageid=255&docid=249
Hmm. Maar als ik een laptop koop van particulier, hoe kan die dan een factuur voor mij opmaken als diegene de laptop niet-zakelijk verkoopt? Een particulier kan geen facturen uitschrijven namelijk :)
RS_003 schreef op 13 februari 2004 @ 12:30:
[...]

Wat is je budget igg?

Als je iets mee te bestend hebt is een tm-800 natuurlijk leuk, ook heel licht.
Of de nieuwe lichting 12" notebooks wegen soms nog minder dan 1 kg, ik heb er al eens mee mogen werken, zeer mooie dingen vooral de sony's :)
Ik ben iig niet direct op zoek naar een nieuwe, daarvoor is mijn budget van € 475,- (incl BTW) veel te laag. Laptopje met een 12" scherm mag zeker wel, heb liever een compact laptopje dan een lomp ding met een groot scherm.

offtopic:
Ik wil niet je topic kapen miles, maar volgens mij zijn we op zoek naar dezelfde soort laptop dus wie weet hebben we wat aan elkaar hierin.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan op 13-02-2004 17:35 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Vanaf 1 januari bent u tevens verplicht uw eigen BTW nummer op de factuur te zetten.
Dat kan niet eens als particulier, dus volgens mij kun je die particulier niet verplichten een BTW bon te maken, bovendien: waarom zou die particulier aan jou verkopen MET BTW bon (wat hij niet eens kan) terwijl er ongetwijfeld ook andere kopers zijn, ik denk dat je gewoon aan het kortste eindje trekt als je je zo hard opstelt :)

• Daan
Je kan van een particulier geen BTW factuur vragen omdat hij deze simpelweg niet uit KAN schrijven.
Daarom zoek ik ook een laptop die ik van een bedrijf kan kopen ;)

Tot zover offtopic dan.
Laptops, daar hadden we het over.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Grrrrrene schreef op 13 februari 2004 @ 17:39:
[...]

Dat kan niet eens als particulier, dus volgens mij kun je die particulier niet verplichten een BTW bon te maken, bovendien: waarom zou die particulier aan jou verkopen MET BTW bon (wat hij niet eens kan) terwijl er ongetwijfeld ook andere kopers zijn, ik denk dat je gewoon aan het kortste eindje trekt als je je zo hard opstelt :)
een verkoper heeft toch niks een BTW bon voor hem volgens mij?

• Roberto
Phreak schreef op 13 februari 2004 @ 17:44:
Je kan van een particulier geen BTW factuur vragen omdat hij deze simpelweg niet uit KAN schrijven.
Daarom zoek ik ook een laptop die ik van een bedrijf kan kopen ;)

Tot zover offtopic dan.
Laptops, daar hadden we het over.
En 2e hands is helemaal geen optie?

Voor de prijs die jij noemt zijn er nog aardig wat leuke 2e hands laptops te koop :)

Ik kan als je wilt wel paar voor je zoeken, maar ik denk dat je dat zelf ook wel kunt ;)

Voorbeeldje, het kan nog beter voor die prijs :)

475 euro
Beschrijving: Laptop IBM T21 Zeer mooie en perfecte laptop Pentium III 800 mhz 256 mb geheugen 20 gig harde schijf dvd speler is in nieuw staat.Klaar om zo op internet te gaan met cablemodem

[ Voor 21% gewijzigd door Roberto op 13-02-2004 18:48 ]

• Daan
RS_003 schreef op 13 februari 2004 @ 18:44:
[...]

En 2e hands is helemaal geen optie?
Ik ben JUIST naar 2ehands aan het kijken. Maar tis net wat ik zeg, erg moeilijk om een 2ehands laptop zakelijk aan te kopen. Meeste is gewoon particulier namelijk.

475 euro
Beschrijving: Laptop IBM T21 Zeer mooie en perfecte laptop Pentium III 800 mhz 256 mb geheugen 20 gig harde schijf dvd speler is in nieuw staat.Klaar om zo op internet te gaan met cablemodem
Als daar een factuur bij zit is dat idd een interessante :P

• Grrrrrene
  • Niet online
Mjah, als je zo geforceerd zoekt naar een laptop met BTW bon, kun je uiteindelijk net zo duur uit zijn. Je zoekt dan in ongeveer 5% van de markt ofzo, in die andere 95% zitten hoogstwaarschijnlijk de leuke aanbiedingen van particulieren. Bovendien zijn de prijzen van bedrijven doorgaans hoger dan van particulieren :)

• Roberto
Grrrrrene schreef op 14 februari 2004 @ 09:52:
Mjah, als je zo geforceerd zoekt naar een laptop met BTW bon, kun je uiteindelijk net zo duur uit zijn. Je zoekt dan in ongeveer 5% van de markt ofzo, in die andere 95% zitten hoogstwaarschijnlijk de leuke aanbiedingen van particulieren. Bovendien zijn de prijzen van bedrijven doorgaans hoger dan van particulieren :)
En daar kan ik niks aan toe voegen :)

Ik heb wel 1 laptop gezien dat van een bedrijf afkwam maar dat was een TM-800 en die koste toen geloof 1420 euro.

Er zijn btw wel site's die 2e hands laptops verkopen :)

Ik ben de url even vergeten maar zodra ik tijd heb zoek ik het wel even voor je op (Moet nu naar een bruiloft :*) )

• Daan
Ik had al een paar bedrijfjes gevonden via Marktplaats.nl, zoals dsps.nl, ahls.nl en bbcomputers.nl. Die hebben echter geen van allen laptops voor een echt leuke prijs, dit in tegenstelling tot eBay'ers.

Ik zit er zwaar aan te denken om er eentje van eBay te pakken, uit de VS ofzo. Veel goedkoper dan hier in NL en de BTW die verrekend wordt bij de invoer kan ik dan terugvragen. Enige waar je mee zit is de power adapter, die heeft een Amerikaanse stekker. Als je er dan een in NL los wil kopen ben je ook weer wat geld kwijt dus ja, het is een afweging die je moet maken denk ik.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 15:58
http://www.inventarisveiling.nl/

hier hebben ze vaker laptops
is een veiling waar ze overbodige zooi van bedrijven verkopen.
Pagina: 1