Toon posts:

Pinnetje van de monitorkabelstekker weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist is na wat stuntelen met de monitor 1 pinnetje afgebroken in het stekkertje dat in de graph kaart gaat, het beeld is echter ook nog gewoon net zo perfect als eerst.
Is dit een probleem? loopt de computer nu een extra risico? ik neem aan dat dat pinnetje er niet voor niks zat..

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

NIet alle pinnetjes worden gebruikt...

We have just one world, but we live in different ones...

• mazzzterrr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08-2025
Is hij echt afgebroken (heb je het stukje dat er af is?) of is er gewoon een pinnetje weg en denk jij dat hij afgebroken is? Want bij sommige monitoren zitten niet alle pinnetjes in de steker. Als hij het nog gewoon doet zou ik me niet zo een zorgen maken... Misschien is het een extra massa ofzo..

Verwijderd

Of je monitor zal op andere resoluties gek gedrag gaan vertonen oid, of niet meer standby gaan, pinnetje kan ook loos zijn zoals 00nix aal aangeeft :)

• Willems
  • Laatst online: 14-05-2025
Waar je wel op moet letten is, dat afhankelijk van het pinnetje wat weg is , je soms de stekker kunt omdraaien met het aansluiten. Lijkt raar, maar ik had dat ook. :)

Voor de rest als hij het gewoon doet, dan lekker zo laten!

Verwijderd

Topicstarter
mazzzterrr schreef op 13 februari 2004 @ 10:06:
Is hij echt afgebroken (heb je het stukje dat er af is?) of is er gewoon een pinnetje weg en denk jij dat hij afgebroken is? Want bij sommige monitoren zitten niet alle pinnetjes in de steker. Als hij het nog gewoon doet zou ik me niet zo een zorgen maken... Misschien is het een extra massa ofzo..
Ja hij is echt weg, heb zo zojuist het pinnetje gevonden :+
Maar alles lijkt het te doen, ook allerlei verschillende resoluties, nou is het al een oude monitor dus zou de schade opzich wel mee hebben gevallen maar mijn beurs zou een grote aankoop momenteel niet erg waarderen dus wil eigenlijk nog niet af van mijn huidige exemplaar maar fijn om te horen dat het niet gevaarlijk of iets dergelijks is :)

Verwijderd

welk pinnetje is weg dan?
er zweven vast wel pin-out schema's rond :)

edit: have fun: http://www.google.nl/search?q=vga+pin-out

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 10:43 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 22:41

RvL

Willems schreef op 13 februari 2004 @ 10:13:
Waar je wel op moet letten is, dat afhankelijk van het pinnetje wat weg is , je soms de stekker kunt omdraaien met het aansluiten. Lijkt raar, maar ik had dat ook. :)

Voor de rest als hij het gewoon doet, dan lekker zo laten!
Omdraaien :?

Bij mij heeft een VGA-stekker nog steeds een vorm waardoor hij er maar op 1 manier op past, al zitten er geen pinnetjes meer in.

Brute kracht uitgesloten uiteraard ;)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Welk pinnetje?

Niet alle pinnetjes zijn relevant voor je monitor (zonder DDC werkt een monitor nog prima, alleen is hij niet meer PnP - en moet je dus vertrouwen op de "out-of-range" meldingen van je monitor) - zo mist op een hoop stekkers pin 9 :
Analoog VGA 9/15/BNC (VESA/DDC)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsubhi15f.gif (15 pin D-sub female aan de videokaart)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsub9f.gif (9 pin D-sub female aan de videokaart)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/36941/full.gif (2 pin BNC male aan de kabel)
15 PinNaamOmschrijving9 PinBNC
1REDRood Video (75 ohm, 0.7 V p-p)1Rood tip
2GREENGroen Video (75 ohm, 0.7 V p-p)2Groen tip
3BLUEBlauw Video (75 ohm, 0.7 V p-p)3Blauw tip
4ID2 / RESMonitor ID Bit 2 of Reserved -
5GNDGround -
6RGNDRood Ground6Rood sleeve
7GGNDGroen Ground7Groen sleeve
8BGNDBlauw Ground8Blauw sleeve
9Vcc (key)+5 VDC (Key = geen pin) -
10SGNDSync Ground9Hsync+Vsync sleeve
11ID0Monitor ID Bit 0 -
12ID1 / SDAMonitor ID Bit 1 of DDC Serial Data Line -
13H/C SYNCHorizontal- of Composite Sync4Hsync tip
14VSYNCVertical Sync5Vsync tip
15ID3 / SCLMonitor ID Bit 3 of DDC Data Clock Line -
je soms de stekker kunt omdraaien met het aansluiten
Alleen als je een los snoer hebt - dus niet als je monitorkabel aan je monitor vast zit.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 14:27 ]

Verwijderd

gewoon een ground ofzo joh, kan je wel missen dus

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik wat beter kijk zie ik dat het er zelfs twee zijn die missen als die nummer 9 er ooit op gezeten heeft, geen idee namelijk of die er op zat.
het gaat om nummer 9 en nummer 14 als we uitgaan van dat bovenste schema.
Het lijkt dus niet ernstig te zijn.. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 03:14 ]

• Jimbolino
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

pin 9 missen de meeste monitoren, pin 14 niet

kijk eens wat er gebeurt als je de resolutie of de frequentie van je monitor veranderd
werkt dat allemaal nog? want vsync is toch wel belangrijk dacht ik

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Vsync zetten de meeste mensen ook uit ivm spellen/benchmarks, dus dat hoeft niet uit te maken. Bovendien kunnen alle multisync monitoren goed zonder sync werken.

Wat wel zo is dat imagetearing zonder Vsync meer voorkomt. In dat geval zou een reparatie (nieuwe stekker aansolderen) wel wat verbetering geven.

Verwijderd

Topicstarter
Jimbolino schreef op 14 februari 2004 @ 03:18:
pin 9 missen de meeste monitoren, pin 14 niet

kijk eens wat er gebeurt als je de resolutie of de frequentie van je monitor veranderd
werkt dat allemaal nog? want vsync is toch wel belangrijk dacht ik
Ja dat werkt allemaal gewoon nog als voorheen. :)
Pagina: 1