RAID review: ervaringen gevraagd over SCSI RAID-adapters

Pagina: 1
Acties:

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zoals sommigen zullen weten ben ik op dit moment bezig met een grote test van SCSI RAID-adapters. Uiteinelijk is het de bedoeling dat een stuk of vijftien adapters getest zullen worden in configuraties met maximaal vier 15.000rpm schijven per RAID level in verschillende workstation en server workloads. Voor de review zou ik graag ervaringen willen horen van mensen die in het veld met SCSI RAID-adapters werken, in het bijzonder die adapters die in de review besproken worden (diverse Adaptec, LSI Logic, HP / Compaq en ICP Vortex spullen).

Die dingen die ik wil weten:

1) Welke adapter en welke configuratie wordt gebruikt (type server, aantal schijven, RAID-level, aanwezige hotspares, besturingssysteem enz.)

2) Wat is de taak van de server (fileserver, database enz.)

3) Kun je specifieke details geven over de workload (write/read-verhouding, sequentieel of willekeurig toegangspatroon, grootte van de dataset enz.)

4) Wat zijn je ervaringen wat betreft performance en betrouwbaarheid, en functioneren de adapters naar behoren als er calamiteiten ontstaan of de adapters zich moeten beproeven bij het vervangen van een defecte schijf, het toevoegen van hotspares, capacity expansion en meer van dat soort zaken.

5) Ben je tevreden over de management tools

6) Heb je ervaring met de support van de fabrikant en ben je tevreden over die support?

7) Waarom werd er gekozen voor de specifieke RAID-adapter

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Server Compaq ML530
Raid kaart Smart Array controller 5400
Configuratie 2x 18.2gb in mirror (scsi uw3)
configuratie 2 4x 36.4gb raid5
geen storingen gehad snelle support van compaq bij calamiteiten (we zijn zelf compaq/hp partner dus dat scheelt dan denk ik wel).

Server Compaq Proliant 3000
Raid kaart Smar array controller 3000
scsi uw2 configuratie.
raid 5 4x9.2 gb. 1 schijf klapte eruit nieuwe erin en draaien weer.

de compaq hardware bevalt mij erg goed.

Moet voor de IBM servers nog kijken welke controller er in zit. kom ik op terug.

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Compaq ML 370 G3

• Controller: Compaq smartarray 641
• Configuratie: 4x 36,4 Gb in Raid 5 (50% 50% read/write cache ratio, stripe size 16kb, 128 Mb cache), 1 hot spare (We wachten nog op 2 extra schijven om een RAID 0 en een RAID 5 opstelling te maken, wat meer performance geeft).
• Windows 2000 Advanced Server, SQL-server 2000, fileserver
• Specifieke details geven over de workload kom ik nog op terug
• Vervangen stukke schijf gaat vlekkeloos, rebuilden gaat vrij vlot op deze controller evenals het toevoegen van schijven om de capaciteit te vergroten
• De ACU-tool van compaq (laatste versie) vind ik zuigen. Hij is browsergebaseerd, heeft weinig opties en is traag. De laatste versie van insight manager vind ik dan wel weer aardig.
• Support is uitstekend (4 uurs carepaq)

Ik zal morgen nog wel even screenies posten van de andere servers. :)

Sundown Circus

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:37
Het volgende is actief op ons netwerk:

DL380G3 2.8GHz
1.5Gb Memory
5212 Array Controller 128Mb (50% Read 50% Write)
2 * 36Gb U320 15K (Mirror)
Stripe Size 128 KB
windows 2000 Server SP4
SQL 2000 SP3A

ML370G3 2.8GHz
1Gb Memory
642 Array Controller 128Mb (50% Read 50% Write)
4 * 36Gb U320 10K RAID5
Stripe Size 16 KB
3200 Array Controller 32Mb
5 * 9Gb UW RAID5
2 * 36Gb UW RAID0
1 * 36Gb UW RAID0
1 * 18Gb UW RAID9
Windows 2003 Server
File Print Server
Domain Controller

Is in bestelling:
DL380G3 3.0GHz
1Gb Memory
642 Array Controller 128Mb (50% Read 50% Write)
2 * 36Gb U320 10K (Mirror)
Stripe Size 128 KB
Windows 2003 Server
Exchange 2000

ML530G1 1GHz
3Gb memory
5304 128Mb + ADR Array Controller (50% Read 50% Write)
2 * 36Gb U320 10K
Stripe Size 128 KB
Windows 2003 Server
ISA Server.
4) Wat zijn je ervaringen wat betreft performance en betrouwbaarheid, en functioneren de adapters naar behoren als er calamiteiten ontstaan of de adapters zich moeten beproeven bij het vervangen van een defecte schijf, het toevoegen van hotspares, capacity expansion en meer van dat soort zaken.
De harddisken zijn gemakkelijk te verwisselen. De array controller detecteer meteen een nieuwe schijf en gaat deze rebuilden. Je kan de array controller ook zo vervangen voor een andere smart array controller. Je kan dus een 6400 Array COntroller zo vervangen voor een 3200 Array Controller (snelheid is wel wat minder en niet alle servers ondersteunen de array controller). Arrays zijj gemakkelijk uit te breiden met schijven en hotspares. Per Array Controller zijn 4 hotspares mogelijk verdeeld over alle porten van de array controller. Capacity Expsanion is ook geen probleem. Kost alleen verdomde veel tijd,Cache wordt dan natuurlijk ook uitgeschakeld. Laatst een 3*36Gb R5 uitgebreid naar 4*36Gb R5 op 642, duurde ongeveer 8 uur voordat de array aangepast was, daana moest nog de logical drive aangepast worden. Het is ook mogelijk om op deze array controllers met 4 harddisken Meerdere logical drives te configureren bv 18Gb R5 + 9Gb Raid 10.
5) Ben je tevreden over de management tools
ACU was super, maar de huidige webinterface is traaaaaaag.
6) Heb je ervaring met de support van de fabrikant en ben je tevreden over die support?
Niet helemaal eerlijk, want we zijn zelf HP Service provider. Maar de meeste onderdelen zijn binnen 1 dag binnen.
De HP Carepacks die men momenteel verkoopt, zijn een beetje nep. Er wordt geen gegarandeerde UP-time gegarnandeerd (waarom koop je deze dan). iets wat niet echt netjes. Ik geloof dat ze ook maar 90% van de SLA tijden hoeven te halen (kleine lettertjes).
Als er echter een groot probleem is, waar je als techneut niet uit komt, dan is de technische support van compaq wel goed te noemen, ze helpen je snel en goed.
7) Waarom werd er gekozen voor de specifieke RAID-adapter
Gesupport door HP in de server. Snel, stabiel en goed door ontwikkeld, goede driver ondersteuning.