[debian] schijfactiviteit maar waarom?

Pagina: 1
Acties:

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

Topicstarter
Ik ben vandaag bezig geweest een debian server opnieuw te installeren.
De reden was een hd crash van de oude. Gelukkig heb ik een goede backup van bestanden en instellingen zodat het allemaal niet een heel groot probleem is geweest maar ...

Wat me opviel aan de oude pc is dat die al een tijdje niet meer de hd liet slapen. Ik had en heb noflushhd geinstalleerd en ingesteld op 15 min.

In het begin deed dat het goed, netjes na 15 min down maar op het laatst niet meer enkele uren later, terwijl ik nog aan het zoeken was naar de oorzaak daarvan --> schijf crash.

Ook met de nieuwe pc, die alle instelingen heeft van de oude (backup) gaat de hd niet meer down. Ik heb fetchmail gestopt en trek geen e-mail van de server.

top met parameter i geeft aan dat alleen top draait (%CPU 3,2) .
Het vreemde is dat op het moment dat er schijf activiteit is top niet aangeeft dat er een proces bij komt ?!
Volgens top zijn er geen andere processen die cpu time vragen ?!

Ongeveer om de minuut gaat mijn hd-lampje branden, maar geen processorbelasting volgens top dus!

Fetchmail heb ik uit gezet maar daarnaast draaien er als deamon:
Syslogd
klogd
statd
slapd
Courier authdeamon
Courier imapd
gpm
inetd
lpd
mysqld
postfix
nmbd smbd
sshd
noflushd
atd
apache

Ik ben bang dat deze schijfactiviteit mijn oude hd om zeep heeft geholpen, of dit terecht is weet ik niet maar ik heb geen zin in weer een crash.

Ik heb geen idee waarmee ik moet verder gaan om dit probleem op te lossen.

noflushd moet toch gewoon weer kunnen werken, maw waar komt die schijfactiviteit vandaan?

De oude en nieuw pc zijn vrijwel identiek (cdrom speler van een ander merk maar daar houd het mee op).

Heeft iemand een idee waar ik kan gaan zoeken en waarnaar of wat te doen om de oorzaak het fenomeen van onduidelijke schijfactiviteit te achterhalen?

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-02 20:33

SambalBij

We're all MAD here

Ga eens één voor één de genoemde services afsluiten, en kijk wanneer de activiteit ophoudt :)

Het is zowieso volgens mij nauwelijks te doen om een systeem niet naar de schijf te laten schrijven. syslog update regelmatig zijn logs, cron voert regelmatig processen uit (of kijkt of hij dat moet doen) en zo voort...
Overigens moeten de meeste harddisks daar goed mee om kunnen gaan hoor, gewoon blijven draaien is vaak beter dan vaak up- en downspinnen, aangezien de schijf daar veel meer van zal slijten.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

SCSI schijven blijven ook niet voor niets spinnen

• Grom

Grom

lief hè!

Topicstarter
Operations schreef op 12 februari 2004 @ 21:46:
Ga eens één voor één de genoemde services afsluiten, en kijk wanneer de activiteit ophoudt :)

Het is zowieso volgens mij nauwelijks te doen om een systeem niet naar de schijf te laten schrijven. syslog update regelmatig zijn logs, cron voert regelmatig processen uit (of kijkt of hij dat moet doen) en zo voort...
Overigens moeten de meeste harddisks daar goed mee om kunnen gaan hoor, gewoon blijven draaien is vaak beter dan vaak up- en downspinnen, aangezien de schijf daar veel meer van zal slijten.
Ga ik doen maar wat ik vreemd vind is dat de schijf voorheen (in de oude pc)gewoon down ging met dezelfde configuratie. noflushd is er toch ook voor gemaakt om een heleboel te cachen ? :?

• Grom

Grom

lief hè!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 21:52:
SCSI schijven blijven ook niet voor niets spinnen
Ik kan me voorstellen dat het beter is een schijf niet down te laten gaan.
Sterker nog ik gooi noflushd er binnenkort af maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat noflushd het eerst wel deed en nu niet meer omdat er nu elke minuut schijfactiviteit is (voorheen schijnbaar niet).
Ik wil weten waar dit vandaan komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Grom op 12-02-2004 22:10 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom je op een server in godsnaam de hdd wilt laten downspinnen? Heel dat downspinnen is bedoeld om stroom te besparen in laptops en dergelijke, niet voor op servers. En idd is het slecht voor de hdd om 'm steeds te laten opstarten, daar slijt 'ie een stuk sneller van namelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Grom

Grom

lief hè!

Topicstarter
CyBeR schreef op 12 februari 2004 @ 22:09:
Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom je op een server in godsnaam de hdd wilt laten downspinnen? Heel dat downspinnen is bedoeld om stroom te besparen in laptops en dergelijke, niet voor op servers. En idd is het slecht voor de hdd om 'm steeds te laten opstarten, daar slijt 'ie een stuk sneller van namelijk.
Ik ben overtuid --> noflushd is geen goed idee, gaat er af!
Het idee er achter was: ik serveer drie sitejes die Žs-nachts niet bezocht worden, beetje energie en schijf sparen door hem down te laten gaan leek me zinvol.
Fetchmail daarom ook Žs-nachts uitgezet (cron).

Ga dit herstellen, laat maar draaien.

Maar waar komt die schijfactiviteit vandaan die ik eerst niet leek te hebben? Dat is wat ik nog wel wil uitvinden.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Grom schreef op 12 februari 2004 @ 21:53:
Ga ik doen maar wat ik vreemd vind is dat de schijf voorheen (in de oude pc)gewoon down ging met dezelfde configuratie. noflushd is er toch ook voor gemaakt om een heleboel te cachen ? :?
Zelfde kernel versie en alles, tot op de byte af (bij wijze van...) ?

Dan is het wel vreemd. Overigens denk ook ik dat een harddisk sneller kapot gaat van laten we zeggen 10 keer per dag up/down-spinnen, dan permanent draaien.

• Grom

Grom

lief hè!

Topicstarter
Wilke schreef op 12 februari 2004 @ 22:44:
[...]

Zelfde kernel versie en alles, tot op de byte af (bij wijze van...) ?

Dan is het wel vreemd. Overigens denk ook ik dat een harddisk sneller kapot gaat van laten we zeggen 10 keer per dag up/down-spinnen, dan permanent draaien.
Daar heb je een punt Wilke!
Ik heb de oude pc voorzien van een nieuw kernel
(apt-get kernel-image-2.4.18-1-586tsc met de nodige lilo aanpassingen) om ip-tables te kunnen gebruiken.
Ik weet echt niet meer of ik nu daarvoor of daarna gemerkt heb dat de hd niet meer down ging.
Op de nieuwe pc heb ik gelijk dat kernel geinstalleerd.
Zou het daar aan kunnen liggen? Het is volgens mij een debian woody stable kernel !?
Als het daar aan ligt is er dan iets te zeggen over wat er dan iets op de hd te zoeken heeft elke minuut en kan dat de oorzaak zijn van een crash?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Draai je KDE? Zoja, dan zou ik dit eens lezen: http://lists.suse.com/arc...inux-e/2003-Feb/2225.html

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Grom

Grom

lief hè!

Topicstarter
Nee ik draai geen enkele grafische schil dus daar kan het zeker niet aan liggen (p133 ;) )

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

noflushd werkt alleen bij niet journaling file systems, aangezien journaling filesystems dingen blijven wegschrijven.

Ik gebruik het in mijn server omdat op die ide hd alleen mp3's heb staan en ik er niet altijd naar luister. Dus ik denk dat het beter is dat hij een aantal keer per week opspint en draait (minder dan 10 keer) Dan hem permanent te laten draaien.

• Grom

Grom

lief hè!

Topicstarter
Inmiddels heb ik het volgende getest:
1) Vrijwel alle in startpost genoemde deamons uit gezet --> geen resultaat. Daar zit het dus niet in.
2) Opgestart met oude kernel (2.2.X) --> schijf spint gewoon weer down !

Het zit hem dus inderdaad in het kernel (zie WilkeŽs post hierboven), wat het exact is dat ga ik nog wel eens uitzoeken.

Heb intussen noflushd eraf geknikkert gezien de zinnige replies op mijn startpost.

Bedankt voor de hulp.

[ Voor 5% gewijzigd door Grom op 13-02-2004 17:16 ]

Pagina: 1