Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

missende ic op netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31
ik kocht 2 weken terug 2 nieuwe 100mbit netwerkkaartjes. toen ik ze uit de doos haalde zag in zo'n 12 pins ic-voetje zonder ic erop.....
nouja ik die ouwe netwerkkaartjes (10mbit) eruit gehaald, en ook daar zaten gewoon van die ic-voetjes zonder ic's.
waarom zitten er al wel van die voetjes op die netwerkkaarten zonder ic's...??
Wat zou het voordeel kunnen zijn als er wel een ic op zit? en waarom plakken die fabrieken er al van die dingen op die je toch helemaal niet gebruikt... scheelt ze toch weer productie kosten....?? 8)7 :?

Verwijderd

ik denk dat het juist goedkoper is, omdat ze geen 2 aparte productielijnen hoeven aan te houden :)

• Opperhoof
ja maar dat zou betekenen dat ik er zelf een ic op zou zetten, en dan een betere kaart heb, voor een (waarschijnlijk) lagere prijs...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dat IC-voetje is voor speciale boot-ROM's :)

Die zitten er idd niet op, dat klopt wel hoor :)

edit:
Die boot-ROMs zijn er dus voor zodat je van het netwerk af kunt booten afaik :)

[ Voor 35% gewijzigd door Osiris op 12-02-2004 21:06 ]

• zofman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10 21:23
Het ic voetje is voor een optionele BOOT- ROM.
Kun je als je wilt toevoegen..

• Opperhoof
oh die fiets, en als ik dat nou ook plots zou willen. moet ik dan een hele speciale dure nieuwe netwerkkaart kopen, of kan ik dan ff een ic-tje halen bij de elektoboer en ok via het netwerk booten?!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Opperhoof schreef op 12 februari 2004 @ 21:08:
oh die fiets, en als ik dat nou ook plots zou willen. moet ik dan een hele speciale dure nieuwe netwerkkaart kopen, of kan ik dan ff een ic-tje halen bij de elektoboer en ok via het netwerk booten?!
Waarschijnlijk kun je *ergens* dan een compatible bootrom vandaan halen :) Anders zouden ze geen voetje gebruiken maar zoals gunhead al zei 2 productielijnen gebruiken met dezelfde print en zouden eventuele bootroms op de print vastzitten :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

die bootrom code kan je voor linux systemen gewoon van internet trekken. Alleen nog iemand vinden met een eeprom fikker

Verwijderd

wie heeft hier wat meer info over ??

waar ik zo een ic kan vinden en als het ook onder winxp werkt??
wat ik moet hebben en weten ?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En als je goed kijkt zie je dat je ook ergens 2 pinnetjes kan plaatsen, daar komt dus je WOL kabeltje aan te hangen. Als er geen chip op zit, waarom zouden ze dan wel de aansluiting voor het WOL-kabeltje er aan solderen? dat scheelt weer een paar cent productiekosten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• w0w
  • Laatst online: 00:09

w0w

Mijn realtek 100mbit kaartje heeft ook zo'n lege plek waar zo'n bootrom op kan, maar ik kan wel booten vanaf lan :?

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

In een bootrom kan een programma gezet worden wat door je bios wordt opgestart (vandaar de naam bootrom).
Vroeger kon je bios niets doen met een netwerkkaart, laat staan er van booten. Je kon dan een mini os in je bootrom zetten, die dan via het netwerk het eigenlijke os in laadde.
Nu zit dat meestal al standaard in je bios (er is toch plek zat). Sockets voor bootroms op netwerkkaarten zijn dan ook nu veel minder vaak aanwezig.

Wat meer info: http://www.linux.org/docs...ot-HOWTO/x359.html#AEN386
En als je in een bootrom (source en zo) wil kijken: http://netboot.sourceforge.net/english/index.shtml

[ Voor 20% gewijzigd door McFizban op 13-02-2004 13:09 . Reden: url's toegevoegd ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
En die sockets zijn al helemaal niet aanwezig als je lan OB hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mahena
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-01-2020

Mahena

Doh !!!!

yojordi schreef op 12 februari 2004 @ 21:52:
Mijn realtek 100mbit kaartje heeft ook zo'n lege plek waar zo'n bootrom op kan, maar ik kan wel booten vanaf lan :?
Waarschijnlijk heeft dat alleen zin toen moederborden dat nog niet ondersteunde. Dus zul je dat alleen op hele oude bakken kunnen gebruiken.

(iemand een idee? <486 of zo?)

"You want some crack?" "I was born with one, pal. I really don't need another one."

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Wake on lan: compu gaat aan na signaaltje vanaf lan, maar boot via eigen bios en OS...
Bootrom: je zet je pc aan, en ipv. te gaan zoeken naar OS op de HDD, zorgt die bootrom chip ervoor dat het OS over het lan wordt geladen.

Correct me if wrong...

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

een boot rom heeft alleen nu in een pc zonder boot device (harddisk, floppy, cdrom). De boot rom kan dan via het netwerk een server benaderen en het OS in het geheugen laden. Dit heeft eigenlijk alleen nut voor thin clients of terminals.
De reden dat ze er 9 van de 10 keer niet opzitten (behalve bij de 3com 905-tx-c. daar zitten ze standaard op gesoldeerd), is dat een simpel realtech kaartje ineens 2 keer zoveel kost in onderdelen en hem dus voor thuis gebruik onnodig duur maakt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 21:52
idd, de prod. kosten worden dan te hoog, en dan wil je als consument zo'n Realtek kaartje nie meer.

Maar dit is geen CM hoor, gewoon Netwerk stuff

..::System Specs::..

Pagina: 1