Aopen MX3S + Celeron 1000

Pagina: 1
Acties:

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 14:24
Mijn moederbord is een Aopen MX3S met de "nieuwste" Bios versie 1.25, en ik heb hier een Celeron 1000 (1000/128/100/1,75v) ingezet.
Alleen nu komt het probleem, hij doet het niet.

Ik heb al een P3 866 geprobeerd alsmede een Celeron 500 en die deden het wel, het moederbord is dus niet stuk. Dus ik een nieuwe processor gehaald en wat denk je die doet het ook niet :'(

Dus begin nu toch te twijfelen aan mijn moederbord.

Iemand een idee?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Volgens mij ondersteunt de MX3S geen Tualatin core.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik denk dat je CPU dood is. (gokje)
koraks schreef op 12 februari 2004 @ 18:11:
Volgens mij ondersteunt de MX3S geen Tualatin core.
Het is geen Tualatin, deze heeft een core spanning van 1,475V :)
Kijk maar op deze hele mooie site: klik

[ Voor 92% gewijzigd door PD2JK op 12-02-2004 18:19 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• siempie76
Ja maar het kan toch bijna niet dat ze alletwee stuk zijn??

Verwijderd

Bij mijn weten kan die AOpen MX3S helemaal geen multiplier van 10 aan hoor!

Ik weet niet hoe jij dat uitrekent, maar 866 heeft slechts een multiplier van 6.5.
De MX3S kan daarentegen wel een PIII 1 GHz aan, maar deze heeft ook een lagere multiplier (133 x 7.5).

Dus of een ander mobo nemen voor die Celeron 1000, of een andere cpu op die MX3S!

Ik kan me niet herinneren dat de Celeron 1GHz als supported cpu staat aangegeven, lijkt mij vrij sterk, maar goed. :+

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 23:13:
Bij mijn weten kan die AOpen MX3S helemaal geen multiplier van 10 aan hoor!
Bij Intel heeft een mobo in principe nooit invloed op een MP, daar de CPU dat 100% zelfstandig bepaald.
Bovendien heeft die andere celeron ook een hoge MP, daar die 66MHz FSB was.

TS, er bestaat geen 500MHz Celeron in S370 uitvoering, please correct me.

Verder lijkt het me stug dat beide CPU's stuk zijn, dus zal er toch een probleem in de combi moeten zitten. Weet je zeker dat ze nieuw waren? (Ze zijn verre van goed beschikbaar... heb je ze uit een box?)

{signature}

• siempie76
De processoren zijn nieuw, dat heb ik gevraagd bij aankoop.

Verder staat op de Aopen site dat hij wel de Celeron 1000 ondersteunt
http://english.aopen.com.tw/tech/report/cpuref/skt370.htm

Celeron 500 met socket 370 bestaat echt want heb hem zelf in mijn handen gehad,
geloof dat het een Mendocino was/is.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

siempie76 schreef op 13 februari 2004 @ 10:41:
Celeron 500 met socket 370 bestaat echt want heb hem zelf in mijn handen gehad,
geloof dat het een Mendocino was/is.
Bestaat inderdaad wel.

Je hebt de laatste BIOS, je moederbord ondersteund die 1 GHz dus wel.

Misschien wil je voeding niet meewerken?

• siempie76
Ja maar als ik er een P3 866 in zet doet hij het wel, en deze heeft volgens mij dezelfde voltage's als de Celeron, 1,75 V.

Of bedoel je iets anders

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja eigenlijk bedoel ik de rest van de voltages, kijk eens bij System Health oid. +5V, +12V +3.3V. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien erg voor de hand liggend, maar wie weet:

Een P3-866 heeft een 133MHz FSB. Als je die er net in gehad hebt en dan een Celly met een 10x multiplier erin hangt, zou hij misschien nog op 133MHz FSB, dus op 1333MHz proberen te draaien, wat met een CuMine Celly zo goed als onmogelijk is. Op 100MHz jumperen/CMOS clearen wil misschien helpen...

Oslik blyat! Oslik!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

dion_b schreef op 13 februari 2004 @ 13:50:
Misschien erg voor de hand liggend, maar wie weet:

Een P3-866 heeft een 133MHz FSB. Als je die er net in gehad hebt en dan een Celly met een 10x multiplier erin hangt, zou hij misschien nog op 133MHz FSB, dus op 1333MHz proberen te draaien, wat met een CuMine Celly zo goed als onmogelijk is. Op 100MHz jumperen/CMOS clearen wil misschien helpen...
En dat is dus het probleem: jumperen :|
Hijs jumperless! :D

[ Voor 54% gewijzigd door PD2JK op 13-02-2004 13:56 . Reden: oeps ]

• siempie76
CMOS clearen na een nieuwe proc ook gedaan.

Maar heb hem nu in een ander pc met compaq moederbord gedaan en zelf daar doet hij het op dus conclusie is denk ik dat de MX3S gewoon een slecht moederbord is.
Ik zal nog even proberen om van voeding te wisselen kijken of dat wat uitmaakt.

Bedankt allemaal

• Wyckse_witte
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
Slecht moederbord?? Alleen op grond van het feit dat jij een CPU niet aan de praat krijgt?? ;) Nouja, wou alleen nog even melden dat de "nieuwste" BIOS voor de MX3S versie 1.26 is.

zie ftp://ftp.aopen.com/pub/bios/mx3s/

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ook die MX3s voor 5 euro eens op de kop getikt bij de PC dump. Dat ding deed het inderdaad niet goed met een Intel Celeron 1000/128kb maar wel met een Intel Celeron 950/128kb. Ik dacht dat het kwam omdat het een "goedkoop" mb was maar ik had die 1ghz cellie ook geprobeerd op een Asus TUEP-M, CUVX-E moederbord en die deed het wel en netals op een GB 6OXT-E. Ik heb toen ook de nieuwste bios erop gezet maar dat hielp gewoon niet. Heel vaag allemaal.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• koraks
  • Niet online
Het is geen Tualatin, deze heeft een core spanning van 1,475V
Jep, je hebt gelijk, mijn fout. Over de 1,75V heengelezen in de startpost...

Maar interessant genoeg herinner ik me nu dat ik een tijd terug (anderhalf jaar ofzo) een stuk of 30 pc's heb uitgeleverd met allemaal een MX3S en...een Celeron 1GHz Coppermine. Deze machines lopen allemaal nog zonder problemen, dus een 1GHz Celly in de MX3S moet op zich gewoon goed werken.
Daarentegen heb ik de afgelopen 10 jaar 2 defecte AOpen borden gehad, waarvan één een MX3S was, als ik het me goed herinner. Dat bord had minstens een half jaar goed gewerkt en is vervolgens uit de machine gehaald waar het in zat (bord werkte nog goed op dat moment). Na een jaartje liggen wilde het hele bord echter niet meer starten, ongeacht wat voor CPU je er in stopte. Blijkbaar komt het dus voor dat deze bordjes 'degenereren' op de een of andere manier.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prutz0r schreef op 13 februari 2004 @ 13:55:
[...]

En dat is dus het probleem: jumperen :|
Hijs jumperless! :D
Dat beweert AOpen in de blurb, maar als je naar een pic van dat ding kijkt zijn er twee knoerten van jumpers onder de DIMM slots. Ben erg benieuwd wat die doen...

Oslik blyat! Oslik!

• koraks
  • Niet online
Ben erg benieuwd wat die doen...
Je kan de FSB en Fagp handmatig instellen of automatisch laten instellen, daar zijn die jumpers voor. De standaardsetting is 'auto'. Ervaring leert dat als het op 'auto' niet werkt, dat het dan überhaupt niet zal werken, wat je ook instelt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koraks schreef op 13 februari 2004 @ 21:53:
[...]

Je kan de FSB en Fagp handmatig instellen of automatisch laten instellen, daar zijn die jumpers voor. De standaardsetting is 'auto'. Ervaring leert dat als het op 'auto' niet werkt, dat het dan überhaupt niet zal werken, wat je ook instelt.
Hangt er maar vanaf. Bij Slot1, wil het, zeker als je een converter naar PPGA of FC-PGA gebruikt nogal essentieel zijn, omdat vaak opzettelijk de FSB id signalen niet doorgegeven worden (wel zo aangenaam als je wilt OCen). Dit is FC-PGA, waarbij dat dus niet nodig zou zijn, maar toch vertrouw ik een handmatige instelling altijd boven een automatische.

Ik zou dus ook zeker hier die dingen instellen, om te beginnen op 66MHz. Werkt het dan (op 667MHz), dan op 100MHz proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 14-02-2004 11:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

• koraks
  • Niet online
Proberen kan uiteraard zeker geen kwaad. Overigens bedoelde ik het niet dat het in het algemeen niet helpt om het handmatig in te stellen, maar in het bijzonder bij deze borden heb ik nooit enig effect gemerkt, vandaar. Maar wie niet waagt, die niet wint ;)

offtopic:
Overigens zaten op de Slot1-S370 converters die ik hier heb gehad meestal jumpers om de FSB in te stellen; dus onafhankelijk van de jumpers op het mobo.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koraks schreef op 15 februari 2004 @ 00:56:
[...]

offtopic:
Overigens zaten op de Slot1-S370 converters die ik hier heb gehad meestal jumpers om de FSB in te stellen; dus onafhankelijk van de jumpers op het mobo.
offtopic:
Niet helemaal onafhankelijk- die jumpers op het convertertje bepalen wat het moederbord doet als je 'auto' instelt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1