Via en Creative. Nog steeds niks geleerd na al die tijd?

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
systeem: p4 2800/800, asus p4v800 via PT 800, Audigy II kaart, XP prof fully updated, drivers van soundkaart van de cd. er zit verder alleen een hardware modem in een pci slot.

probleem: systeem loopt vast in 3dmark 2003 na een uurtje draaien ofzo. freeze. als ik de audigy kaart er uithaal loopt ie wel vrolijk door.

ben ik nou gek of gaat creative en via nog steeds niet lekker samen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:08

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En Creative heeft ondertussen geen vernieuwde drivers uitgebracht? Drivers van CD's zijn meestal verouderd.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• dion_b
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prutz0r schreef op 13 februari 2004 @ 12:39:
En Creative heeft ondertussen geen vernieuwde drivers uitgebracht? Drivers van CD's zijn meestal verouderd.
Dat is zeker waar, maar het probleem met de SBLive zit in hardware, niet software. Creative maakt namelijk niet gebruik van het PCI standaard, maar ook van een paar Intel-specifieke extensies. Dat is waar het lastig wordt, want Via ondersteunt gewoon de PCI standaarden.

Het zou geen probleem zijn als Creative naast de normale PCI spec ook de extensies gebruikt, maar helaas gaan ze uit van de extensies. Er valt wel wat met drivers te redden (met name Via doet wat dat betreft z'n best), maar het is eigenlijk lik-op-stuk dat de oorzaak niet aanpakt.

Oslik blyat! Oslik!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Alles wordt getest onder Intel Spec. Als iets niet goed werkt moet je Creative niet de schuld geven maar jezelf alleen omdat je niet werkt volgens HUN specs. Ik heb dit probleem ook gehad met een Sweex USB WLan met SIS. het was getest volgens Intel en niet op SIS en VIA. Netals een Xerox Multistation USB die niet werkt met SIS maar wel weer met VIA en Intel. Echt heel irritant maar neem gewoon een Intel bord en het werkt. Zo werkt Intel met zijn beleid. Heel grof maar niets aan te doen want VIA en SIS kunnen dat niet goed nadoen volgens mij.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 21:14
itsalex schreef op 13 februari 2004 @ 21:01:
Alles wordt getest onder Intel Spec. Als iets niet goed werkt moet je Creative niet de schuld geven maar jezelf alleen omdat je niet werkt volgens HUN specs. Ik heb dit probleem ook gehad met een Sweex USB WLan met SIS. het was getest volgens Intel en niet op SIS en VIA. Netals een Xerox Multistation USB die niet werkt met SIS maar wel weer met VIA en Intel. Echt heel irritant maar neem gewoon een Intel bord en het werkt. Zo werkt Intel met zijn beleid. Heel grof maar niets aan te doen want VIA en SIS kunnen dat niet goed nadoen volgens mij.
Nee, intel heeft bepaalde extra toevoegingen aan de PCI-standaard toegevoegd. Die Creative of Via niet heeft overgenomen, of niet mag gebruiken. Hier door kan het incompatible raken met hardware vergroten.

Eff een paar patches installeren, en je probleem is alweer over. Als je harddisk aan een raid controller hangt, moet je daar van is de driver installeren. Lostte bij mij het probleem op.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog ironischer:

PCI is een Intel standaard 8)7

Er is dan ook niets mis mee als Intel (of wie dan ook) toevoegingen doet aan een standaard, zolang het nog mogelijk is fatsoenlijk te werken zonder de toevoegingen. Dat is het geval bij 99% van PCI apparaten, alleen Creative laat dat na, dus het is wel degelijk aan hen te verwijten. Via houdt zich netjes aan de (Intel) PCI spec, Intel schrijft nota bene voor dat kaarten die zich PCI noemen in ieder geval met de originele spec moeten kunnen werken. Maar dat doen de SBLive kaarten niet goed. Creative houdt zich niet aan spec- de SBLive kaarten zouden eigenlijk niet PCI mogen heten.

Het enige wat wel een beetje opvalt is dat Via chipsets er chronisch last van hebben, terwijl SiS chipsets geen problemen schijnen te hebben.

Overigens is het USB probleem een ander verhaal, dat was wel gewoon een brak ontwerp van SiS helaas. Maar het 'neem Intel en het werkt' theorie is natuurlijk knudde. Intel heeft net zo'n blunders gehad als alle andere fabrikanten (i820 (twee keer zelfs), P3-1133 b-stepping, enz enz enz) en dus moet je bij al hun producten evengoed van tevoren nagaan of ze in jouw systeem zullen werken :z

Oslik blyat! Oslik!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
SIS heeft een hele goede SIS controller en die werkt vanaf W98, W2K en XP zonder driver terwijl zowel Intel als Via steeds nieuwe driver nodig hebben en dat kan nog wel eens nadelige gevolgen hebben en vooral in W98 als je Secondary channel waar je cd op hangt het niet doet waar alle drivers op staan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

itsalex schreef op 15 februari 2004 @ 16:43:
SIS heeft een hele goede SIS controller en die werkt vanaf W98, W2K en XP zonder driver terwijl zowel Intel als Via steeds nieuwe driver nodig hebben en dat kan nog wel eens nadelige gevolgen hebben en vooral in W98 als je Secondary channel waar je cd op hangt het niet doet waar alle drivers op staan.
Dit volg ik even niet...

ALLE apparaten aan een systeem hebben drivers nodig. Of voor een bepaald apparaat driver extern geladen moeten worden of met een OS meegeleverd worden is een beslissing van de OS schrijvers en berust vaak meer op politieke beslissingen dan technische. Ook is het zo dat nieuwere drivers vaak bugs uit oudere halen, dus zou ik normaal het hebben van nieuwere drivers als grote pre beschouwen. De moddertrage driver updates van SiS vind ik in ieder geval hinderlijker dan de zeer frequente Hyperion updates van Via.

* dion_b draait 4 hoofdsystemen met resp nVidia, Via, SiS en Intel chipsets en heeft eigenlijk zelden problemen :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 13 februari 2004 @ 22:35:
Het enige wat wel een beetje opvalt is dat Via chipsets er chronisch last van hebben, terwijl SiS chipsets geen problemen schijnen te hebben.
Hetgeen in dat licht nog meer opvalt is dat ik met mijn A7V133 (KT133A) nóóit last heb gehad van de SBLive! - 686B clash; nooit crashes, nooit raar geluid, gekraak, of problemen. Daarentegen had een kennis van mij met een Abit KT7a-RAID (ook KT133A) + SBLive! wel problemen.... sterker nog, hij heeft elk probleem gehad dat deze combinatie maar kon veroorzaken.

Hoe het komt dat de Asus borden met VIA chipsets nergens last van hebben, weet ik niet. Wat ik wél weet, is dat Asus geen fatsoenlijke SiS borden kan maken; met elk SiS bord van Asus dat ik in mijn handen heb gehad waren er problemen. De VIA borden van Asus werkten altijd perfect.

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 17:44:
[...]
Hoe het komt dat de Asus borden met VIA chipsets nergens last van hebben, weet ik niet. Wat ik wél weet, is dat Asus geen fatsoenlijke SiS borden kan maken; met elk SiS bord van Asus dat ik in mijn handen heb gehad waren er problemen. De VIA borden van Asus werkten altijd perfect.
De p4s8x was een ramp schijnt het, daar heb ik me nooit aan gewaagd. echter heb ik wel een aantal van die all-in-one dingen van ze verkocht, de p4s8x-mx ofzo, en dan ging echt prima. ook heb ik een paar p4s800-x'en verkocht en dat waren echt gewoon probleemloze bordjes. Echter dit bordje is qua functies niet zo heel rijk, er zit bijvoorbeeld geen s-ata op, en voor minder geld had je bij asus zelf en gigabyte bordjes met dezelfde specs.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mobobakker speelt idd een grote rol- ik ben een grote fan van SiS chipsets en vertrouw bijvoorbeeld blindelings op ECS/PC Chips SiS-based planken, maar met Asus is het idd huilen met de pet op. Edit: ik doel met name op ervaringen met de SP97, A7S333 en P4S8X. Omgekeerd hoor je idd relatief minder Via/SB ellende bij Asus planken (hier een TUV4X met SBLive 5.1 ook zonder problemen). Waarom dat zo zou moeten zijn is me idd een raadsel.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 15-02-2004 17:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
dion_b schreef op 15 februari 2004 @ 17:54:
Mobobakker speelt idd een grote rol- ik ben een grote fan van SiS chipsets en vertrouw bijvoorbeeld blindelings op ECS/PC Chips SiS-based planken
offtopic:
Gek he, dat er zoveel tweakers niet geloven in die borden :? zo lang je er geen gekke dingen mee doet, zijn het leuke standaard planken voor thuisgebruik.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Veel Tweakers geloven er niet in omdat PC-Chips een hele slechte naam heeft (gehad). Vroeger kocht bij hen nogal eens een plank voor een 486 of een Pentium, en daar zat dan een chipset van SIS op. 2 maanden later kocht je dezelfde plank, met hetzelfde typenummer... nu blijkt dat er wel nog steeds dezelfde processor op paste, maar er zat opeens een Opti chipset op. Tevens heeft PCChips vroeger vaak borden uitgebracht waar niemand van wist wat er nu eigenlijk op zat...

Kijk eens op deze site: The PCChips lottery.

Heeft ECS PCChips overgenomen, of andersom, of IS ECS PCChips onder een andere naam? Of, bestaat PCChips nog steeds, en is ECS een "rebadger" van dat merk, net zoals TDK soms CD-ROMS/Writers van LiteOn rebadgde?

Excerpt van de bovenstaande site, en dan weet je waarom PCChips gewantrouwd werd/wordt:
PCChips is a company which offers less support compaired to other companies.
What makes matters worse is, that they give less information, which board you own. Usually nothing printed in the manual and corrupted BIOS-IDs ...
What make matters really worse is, that there are a lot of resellers, which brand PCChips boards as their own products, like

* Amptron,
* Eurone,
* Matsonic or
* Snogard.

Just to mention a few.
Another annoying thing is, that this company also relables the chipsets they are using on their boards. They print nick-names on the chips. I can't imagine why. A simple DOS-prog will show you the real manufacturer of the chipset. Maybe they are trying to fool the chinese ...
This site acts like any other database query. You'll enter some information and we will try to find a matching board. You will get pointers for driver-downloads and other pages as well as some information which may help you, if you've got problems.
Simply start by entering the CPU and the chipset. If possible add the number of ISA and PCI-Slots. My experience showed that this reduces the possibilities to two or three boards.
A VL-Slot is a VL-Slot, do not add this slot to ISA-slots.
Please do not mix up onboard mouse and USB connectors with those on the so called ATX-Form card. Connectors on those cards do NOT count as a motherboard option.
I will not provide any BIOS-update file or manuals. Apart from not having the space, these files are due to copyright issues.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 18:33 ]

Pagina: 1