Toon posts:

2500+ werkt slechts als 1900+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
systeem:
Asus a7n8x (bios C18B1007)
2x 512 MB pc3200 hynix
AMD 2500+ (boxed)
matrox g450
de gebruikelijke ide'zooi'

lange tijd gedraaid met een ouwe t-bird 1000 @ 166 mhz fsb

probleem:
sinds dinsdag zit de nieuwe amd in het systeem, net als de rambankjes
heeft tot vandaag vlekkeloos gedraaid.

totdat ik vandaag dacht: "kom, ik zet de fsb eens op 200" (jah, doe maar enthousiast...)

post ging prima, maar winxp startte niet meer.

dus ik cmos reset, fsb weer op 166 gezet en... dood
cmos reset, systeem boot met fsb100 (en da's natuurlijk niet goed)
fsb weer op 166... enz enz

nu maar eens fsb op 133 gezet, en dat wil nog wel, maar hoger... vergeet het maar.

poging gedaan om wat andere componenten erin te stoppen: 1x 512 samsung pc2700
zelfde verhaal

het gekke is dus dat alles werkt, maar niet zoals ik zou mogen verwachten...

helaas heb ik geen spare cpu's of moederborden, dus nu is het gissen... moet ik het moederbord of de cpu terugbrengen?

of heeft iemand betere suggesties?

edit:
even voor de duidelijkheid: de geheugenfrequentie kan ik wel zonder problemen aanpassen, maar de cpu frequentie niet

edit2:
hard disk, optische troep gaan wel 'draaien'

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 17:47 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:25

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dus om een lang verhaal kort te maken, je systeem draait niet meer op de standaard snelheden na je mislukte overclock.

CPU: 11x 166 = 1,83 GHz
MEM: 2x 166 = 333 MHz

Zet BIOS eerst eens op Fail-Safe, en daarna verander je de snelheden naar de bovenstaande.

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 12-02-2004 18:03 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kan je je ouwe Tbird niet er terug insteken en testen of je barton op de hoogste mp zetten?

[ Voor 27% gewijzigd door pisart op 12-02-2004 18:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
de ouwe tbird is verkocht :(

overigens was die niet unlocked.

er zijn vorderingen te melden: inmiddels post het systeem niet meer na een cmos reset (ergo: uit elkaar slopen die hap en mobo retourneren...)

wat ik in de eerste post vergeten was te melden: zo af en toe kwamen er van die beruchte piepjes uit de kast, (lange piepjes met lange pauses, dus geen geheugenprobleem) die mij deden/doen vermoeden dat de cpu naar de andere wereld is.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 12:29

gakkethijs

niks

maar om van 166 naar 200 mhz te gaan in 1 x is wel erg veel. dat is niet goed voor je proc

Verwijderd

misschien ten overvloede, maar heb je wel de 166/200mhz jumper op het mobo omgezet?

groet,
Michiel.

• Shunt
  • Laatst online: 10:49

Shunt

Boe

gakkethijs schreef op 12 februari 2004 @ 18:38:
maar om van 166 naar 200 mhz te gaan in 1 x is wel erg veel. dat is niet goed voor je proc
onzin een proc pak die snelhijd of hij pakt hem niet. het is alleen gevaarlijk als je weet dat hij zn warmte niet kwijt kan. verder moet het geen donder uit maken.

en zon jumper zit er niet op nforce moederborden.

laat hem eens een dagje uit staan stroom kabel er uit bios bat er uit.
weet niet waar om maar bij mij heeft dat geholpen toen hij niet meer op zijn standaard mp wou :P

verder kan je nog even proberen de core stapje voor stapje naar de 166 mhz te tillen

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

uit een betrouwbare bron heb ik gehoord dat je je cpu op 200 fsb een kans op drie door brand

(niet zo slim dus)

(dat hoorde ik toen ik tegen mijn compuleverancier zei dat ik hem op maar 200 (het minimum) had staan enzo, (had er even niet aan gedacht aan het feit dat het dubbel stond geteld) dus 100 mhz )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 18:40:
misschien ten overvloede, maar heb je wel de 166/200mhz jumper op het mobo omgezet?

groet,
Michiel.
helaas wel ;) (anders was het probleem opgelost)

die jumper staat op 266/333/400 dus ze zouden het allemaal moeten doen.

zullen we stemmen: de cpu dood of het mobo kapot? (ik wil weten wat ik moet inruilen ;))

• Shunt
  • Laatst online: 10:49

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 18:48:
uit een betrouwbare bron heb ik gehoord dat je je cpu op 200 fsb een kans op drie door brand

(niet zo slim dus)

(dat hoorde ik toen ik tegen mijn compuleverancier zei dat ik hem op maar 200 (het minimum) had staan enzo, (had er even niet aan gedacht aan het feit dat het dubbel stond geteld) dus 100 mhz )
OMG totale onzin
echt wat sommige mensen al niet bedenken :D
kom op man ik heb mijn Tbred B zeker een half jaar op 200 mhz fsb staan.
wie je dit heeft wijs gemaakt is of de grootste n00b of wil je gewoon bang maken

als je hem te hoog zet en je cooling bestaat uit een stukje metaal van 2 bij 2 cm dan kan hij droor branden (als je mobo geen COP ofzo heeft Over heat protection)
maar zolang je normale cooling hebt kan hij hoogstens warm worden en uit gaan maar meer niet

[ Voor 18% gewijzigd door Shunt op 12-02-2004 19:11 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 18:48:

(niet zo slim dus)

maarja... default op 166 moet ie doen... 200 is dan maar 20% hoger, dus dat lijkt me geen doorbrandprobleem op te leveren. hooguit een instabiliteitsprobleem.

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 04:43
Als het kan, moet je even aan een vriend of zo vragen of je daar je processor mag testen. Als hij daar niet werkt, weet je dat het de processor is. Als hij daar wel werkt...
Bovendien: Hoe oud is je moederbord? Of hoe oud is het model. Het kan gewoon een te flinke schok zijn voor je mobo als deze dus te oud is om op zo'n hoge proc snelheid te draaien.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:11
Heb je al eens alleen mobo + Proc + mem geprobeerd?

De rest dus loskoppelen en dan eens proberen, misschien is er een HDD o.i.d. moeilijk aan het doen!

mcb1

Verwijderd

Processor er even volledig uit halen.

even spanning aanzetten op moederbord; zonder proc erin dus!

Hierna:
voeding stekker eruit.
Bios jumper even omzetten naar reset.
jumper bios weer op normaal
CPU er weer in doen met de koeler erop

stekker in de voeding

draaien maar.

Heb jouw probleem wel vaker gehad. Soms blijft je bios of bepaalde moederbord chips nog op bepaalde waardes hangen, of je cpu stond intern in een bepaalde loop vast, en worden deze toch niet gewist. Alleen een kei-harde reset hielp dan.

Ik heb altijd zo mijn plankje weer aan de gang gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 21:24:
Processor er even volledig uit halen.

...

Heb jouw probleem wel vaker gehad. Soms blijft je bios of bepaalde moederbord chips nog op bepaalde waardes hangen, of je cpu stond intern in een bepaalde loop vast, en worden deze toch niet gewist. Alleen een kei-harde reset hielp dan.

Ik heb altijd zo mijn plankje weer aan de gang gekregen.
't is een waardeloze procedure, vooral als je je koelpasta kwijt bent.. maar het werkt wel!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

owk here we go ik zie dat je de nieuwste bios gebruikt heb de cmos gecleared voor en na de flash zo niet ff doen en opnieuw proberen.

volgende: je dividers/pci-lock hoe heb je die ingesteld als je een 6:2:1 divider hebt is die aan te raden boven een pci lock ivm. stabiliteit.

volgende:
wat voor koeling gebruik je en op wat voor vcore draai je misschien kun je die even wat verhogen (ik zou niet verder gaan als 1,8 als ie dan nog niet werkt ligt het daar iig niet aan of de cpu is gewoon brak)

volgende: je voeding is het een merk ding of niet wattage maakt eigenlijk niet zoveel meer uit (300+) de kwaliteit des te meer ( ow en zeg alsjeblieft niet dat het qtec o codegen ofzo is)

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Is het ook zo dat je na een tijdje op 133 mhz gedraaid te hebben hem dan steeds hoger kan zetten? (t/m 166 bijv?)

Dat had ik enige tijd geleden, 's morgens startte ik de comp op en werkte het alleen op een fsb van 100 mhz, na een 10 mins draaien kon ik naar 115, weer 10 min later: 125 etc t/m de 166.

de volgende dag kon ik weer overnieuw beginnen.

(ik zou alleen niet meer weten hoe het weg is gegaan, volgens mij ging het vanzelf over)

edit:
Dit was ook nadat ik de fsb te hoog instelde

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 18:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
snooze schreef op 13 februari 2004 @ 15:26:
owk here we go ik zie dat je de nieuwste bios gebruikt heb de cmos gecleared voor en na de flash zo niet ff doen en opnieuw proberen.

volgende: je dividers/pci-lock hoe heb je die ingesteld als je een 6:2:1 divider hebt is die aan te raden boven een pci lock ivm. stabiliteit.

volgende:
wat voor koeling gebruik je en op wat voor vcore draai je misschien kun je die even wat verhogen (ik zou niet verder gaan als 1,8 als ie dan nog niet werkt ligt het daar iig niet aan of de cpu is gewoon brak)

volgende: je voeding is het een merk ding of niet wattage maakt eigenlijk niet zoveel meer uit (300+) de kwaliteit des te meer ( ow en zeg alsjeblieft niet dat het qtec o codegen ofzo is)
de flash is goed gegaan, de voeding is wel ok.
het probleem is verder niet dat het systeem niet stabiel is, maar dat het voor geen meter boot!
daarom ga ik nog maar even niet aan de vcore knoeien, zomin als aan de fsb

regelmatig doet 'ie het niet, na cmos reset af en toe weer wel. soms na aanzetten eerst drie keer resetten of weer uit-aan doen voordat ie begint.

ik word er een beetje niet goed van, dikke kans dat ik het mobo terugbreng.
Pagina: 1